Írták: Ács Gábor, Bánáti Anna, Fekete Emese, G. Tóth Ilda, Vaszkó Iván, Zsiborás Gergő
Szerkesztők: Fekete Emese, G. Tóth Ilda, Zsiborás Gergő
Fotók: Krasznai Zoltán
Üzlet:
Az ultrahatékony
Mi köti össze Alföldi Róbertet és Halácsy Pétert? D. Tóth Krisztát és Orosz Bálintot? Váradi Józsefet és Majkát? És még további 94 embert Pressertől Soros Györgyön át Szabados Ágiig? Mindannyian saját erőből léptek nulláról az egyre, építettek céget a tudásukra vagy személyes márkát a nevükből. Teljesítményükhöz nem kellettek politikai kapcsolatok, de kellett az egyedi látásmód, egy új ötlet vagy egy új minőség igénye. Ezek az igazán nagy sztorik – a 100. magyar Forbesban 100 nagy dobás.
Írták: Ács Gábor, Bánáti Anna, Fekete Emese, G. Tóth Ilda, Vaszkó Iván, Zsiborás Gergő
Szerkesztők: Fekete Emese, G. Tóth Ilda, Zsiborás Gergő
Fotók: Krasznai Zoltán
Üzlet:
Az ultrahatékony
Ha már megvetted, csak jelentkezz be!
A szakmai sikerek sem kerülték el, de önmaga megtalálása két halálos betegséggel való viaskodás után talán még ennél is fontosabb a történetében. Szelei Szabolcs megbékélt magával, és így építene Európa-szerte ismert kávémárkát.
Szelei Szabolccsal beszélgetni legalább annyira spirituális utazás, mint amennyire egy fenntartható kávékereskedelemmel foglalkozó vállalkozó pályájának megismerése. Karrierje során több olyan munkahelyet és pozíciót is maga mögött hagyott, amiért mások a fél karjuk is odaadnák: részt vett a Profession.hu és a Jobmonitor.hu álláskereső portálok megalapításában, volt márkamenedzser a Procter & Gamble-nél, dolgozott a Nike és a Google magyarországi marketingigazgatójaként, és adott tanácsot a Lévai testvéreknek a Scitec újrapozicionálásához.
Közben néha fogta magát, és feleségével vagy egyedül nekivágott egy hátizsákos túrának, lehetőleg egy másik földrészen. Nem is tagadja, hogy a csapongások ugyanúgy jellemzik, mint a sikerek, de a jól hangzó pozíciók váltása közben mélyebb utat is bejárt. Mialatt a nyolcadik kerületi Daisuke kávézóban ülve szürcsölgetem a Nicaraguában leszedett kávébogyókból főzött filteres kávét, egy életre megjegyeztem, hogy itthon ritka a filteres kávé, mint a fehér holló, mert „Magyarország eszpresszóalapú ország”. Szabolccsal nehéz szigorúan csak az üzletről beszélgetni. De miért is maradnánk csak annál a két súlyos betegségéből is felépülő kávékereskedővel, akinek a szakmai fejlődése mellett ugyanolyan fontos, amit magáról az évek alatt megtanult – és amit mások fedeznek fel benne.
Muhammad Ali, a filozófus
Tanaka Daiszuke nagy név a kávészakmában. Volt zsűritag a Cup of Excellence nevű tekintélyes kávéversenyen, idővel az itt szerzett kapcsolatait használta arra, hogy vállalkozást építsen olyan közép-amerikai kávétermelőkkel, akik dolgozóikat tisztességes körülmények között foglalkoztatják, nem alkalmaznak gyerekeket – mi több, inkább odafigyelnek az oktatásukra, akár az ültetvények közelében, míg a szüleik dolgoznak –, miközben a lehető legjobb minőségű kávé kerül ki a kezeik közül. Daiszuke ezt nevezi fenntarthatóságnak, és a fogalmat Szabolcs is így használja, lényegében a felelősségvállalás szinonimájaként.
Ha a boltban itthon kilónként 3500–4000 forintért veszel kávét, amögött egészen biztosan kizsákmányolás van.
A japán kávémester üzletpolitikája egyszerű: kiiktatta az ellátási láncból a disztribútorokat, figyelemmel követi a kávét a cserjétől a csészéig, mindent közvetlenül a farmerektől szerez be, és különös gondossággal jár el a szállításnál is. „Ez fontos, mert akármit is csinálunk, a farmerektől elkerülve a kávé már mindenképpen csak romlik” – mondja Szabolcs.
A minőségnek persze az ára is megvan. A Szabolcs által itthon forgalmazott kávék – 2020 eleje óta több viszonteladónál és kávézóban kaphatók a webshopon kívül – 250 grammja akár 5290 forint is lehet. „Ha a boltban itthon kilónként 3500–4000 forintért veszel kávét, amögött egészen biztosan kizsákmányolás van. Sok termékre rányomják, hogy etikus forrásból származik, ám a fenntarthatóság nem csak egy plecsni.”
Latin-Amerikával és az ottani kávéval Szabolcs először 2007-ben találkozott. „El Salvadorban ittam először igazán jó kávét.” Ekkor már nemcsak a Jobmonitor és a Procter & Gamble volt mögötte, hanem első küzdelme is a rákkal 2001-ben. „A Jobmonitornál napi tizenhat–tizennyolc órát dolgoztunk. Nem mondanám, hogy jól éreztem magam. Akkoriban kimentem még Guatemalába egy konferenciát megszervezni, ott is rengeteget dolgoztam, de egészen más volt a közérzetem.”
Utólag a rengeteg munkának és a stressznek tudja be, hogy huszonévesen melanóma alakult ki nála, ami áttéteket is okozott. Gyógyulása után még egyszerűnek tűnő következtetést vont le. „Az volt a megfejtésem, hogy a pozitív hozzáállás és az önszuggerálás nagyon fontos. Nem valami magas foka ez az önismeretnek. Igazából csak egy máz, de akkor megelégedtem ezzel.” Ezzel a tanulsággal ment tovább, és jutott el az irigyelt pozíciókba. A Google-nél részt vett a Ki mit Tube elindításában, és a 2014-ben megnyitott Google Ground ötlete is az ő fejéből pattant ki.
A Nagytemplom utcába költöztetett tech központ nem mellesleg a nyolcadik kerületről sokakban élő lepukkant képet is nagyban alakította. Szabolcs akkor azt mondta egy interjúban, hogy pozícióját semmire nem cserélné el. A Nike-nál dolgozott, utána úgy volt vele, hogy nem menne multihoz – hacsak nem talál lehetőséget a Google-nél. Mindenesetre véleményváltozásait nem szégyelli, racionálisan veszi őket. Amikor felvetem neki, hogy hamar képes egy határozott állítás után ellentétesen cselekedni, egy Muhammad Ali-idézettel válaszol.
„Ali azt mondta: »Ha az ember ötvenévesen ugyanúgy gondolkodik, mint húszévesen, akkor elvesztegetett harminc évet.« Mondjuk, azt sem gondoltam, hogy Muhammad Alit valaha filozófusként fogom emlegetni” – mosolyog a furcsa párhuzamon. A Google a szakmai sikerek mellett Mann Dánielt, A Grund nevű szórakozóhely társalapítóját hozta az életébe, akivel aztán a kávébizniszbe is együtt fogtak bele. És ha nem találkoznak, Daiszukét sem ismeri meg.
A rák is te vagy
„Fantasztikus figura, hihetetlen szeretet és okosság van benne, egy két lábon járó inspiráció” – ezek a jelzők röpködnek, mikor Dánielt Szabolcsról kérdezem. A kávébizniszbe úgy fogtak bele, hogy Dánielék Balira költöztek, ahol a gyerekeik ugyanabba az iskolába jártak, mint Daiszukéé – itt ismerkedtek meg a japán kávémesterrel. Dániel mellett még az egykori, főleg mobiltelefonok e-kereskedelmével foglalkozó Turbado csoport tulajdonosa, Stefan Durina kezdett bele a Daiszuke-féle kávébizniszbe, Szabolcsot eleinte workshopot tartani hívták a vállalkozásba.
Szabolcs most értette meg, hogy az állandó pörgés nem szerzett neki örömet, csak stresszforrás volt.
„Ők egyrészt nem kávéznak, másrészt még nem is vettek részt egy ilyen márkaépítéssel járó vállalkozás kialakításában” – mondja Szabolcs. 2019 elején még közösen indultak a Turbadóval, aztán az év decemberében szétváltak útjaik, 2020 januárjától Szabolcs saját cégében, a Daisuke Kft.-ben építette tovább az üzletet. „Egy Bali–Hongkong-repülőjáraton egyeztünk meg Daiszukéval, hogy akkor én fogom folytatni.”
Kezdetben A Grundon meglévő helyiségben árulták a közép-amerikai kávékat. Jön például gyümölcsös és klasszikus kávé Nicaraguából, illetve mézes és virágos jegyeket megcsillantó különlegesség El Salvadorból. A 2020 elején indított Daisuke kávézóban csak a kávégépek tízmillió forint beruházást igényeltek, emellett mivel Szabolcs egy évben csak egyszer rendel Közép-Amerikából kávét, a logisztika is komoly feladat volt. Nem beszélve az akkoriban közelgő pandémiáról, ami alaposan átrendezte a terveiket.
Megértettem, hogy a belső egyensúlyom stabilitása számít, nem az, hogy hol dolgozom.
Mindent tetőzött azonban, hogy az indulás idején Szabolcs újra rákos lett. „Orvoscsaládból származom, amikor elmondták, hányféle áttét alakult ki a szervezetemben, nem kérdeztem meg, mennyi esélyem van a túlélésre.” Úgy tűnik, mára csodával határos módon ezt a betegséget is legyőzi – bár nem szívesen használja ezt a szót. „Ez nem harc. Ugyanis a rákos sejtjeim is én vagyok, egészséges sejtekből lettek. A harmóniát kell megteremteni a harc helyett, ami szükségszerűen stresszel járt.” És mintha a beszélgetésünk alatt tényleg ezeket a szavakat mondaná ki a legnagyobb nyugalommal.
„Szabi óriási példakép. Mosolyogva ment bele a betegségbe. Sokan azt sem tudják megváltoztatni, hogyan esznek, ő mindent ennek rendelt alá” – mondja Dániel a barátjáról és kávébeszerzőjéről. Szabolcs szerint a legnagyobb tanulság talán az, hogy le kellett mondania az állandó pörgésről. Tavaly két és fél tonna kávét hozott Magyarországra, jövőre már hat–nyolc tonnát szeretne. „Nyílik a piac” – mondja. Közben akár a konkurenciával is együttműködik, Magyarország egyetlen kávéfarmerével, a Bányai kávémárkában érdekelt Tóth Sándorral kialakított kapcsolata még Costa Rica-i lehetőséget is rejthet magában.
De az üzleti célok aligha fogják átvenni fontosságban a lelki egyensúly helyét. „Megértettem, hogy a belső egyensúlyom stabilitása számít, nem az, hogy hol dolgozom. A válaszok mindig belül vannak, nem a körülmények megváltozásában. De ha figyelek magamra, a testem reakcióira, minden rendben lesz az életemben.”
Daisuke Kft.
Alapítás:
2017
Tulajdonos:
Szelei Szabolcs
Árbevétel
(millió forint):
2020
29,3
2021
24,5*
Adózott eredmény
(millió forint):
2020
2,6
2021
6,0*
*Becslés.
Forrás: Dun & Bradstreet, cégközlés
Hobbiból kezdtek szappant főzni, ma már hátrányos helyzetűeknek adnak munkát. A miskolci műhelyben kóser pecsét is kerül a csomagolásra.
Hagyomány, hogy Évindító Gálával kezdjük a januárt. Szép számmal jöttek üzletemberek, hírességek, ismert Forbes-arcok és egy világhírű fotóművész is, hogy élményeiről meséljen.
A legenda szerint Erzsébet királyné egyik kedvenc gödöllői helye a Pusztaszentjakabi-tó volt, melynek partján maga is rengeteget időzött. A tópart közelében ma újépítésű házak sorakoznak és babakocsis anyukák sétálgatnak körülötte, köszönhetően annak, hogy egy cég fantáziát látott a területben és tűzön-vízen át végigvitte elképzelését. A Sissy Villapark és az Active Komplex Kft. kalandos története.
– folytatódik az Indotek Group plázafelújítási programja