Írták: Ács Gábor, Bánáti Anna, Fekete Emese, G. Tóth Ilda, Vaszkó Iván, Zsiborás Gergő
Szerkesztők: Fekete Emese, G. Tóth Ilda, Zsiborás Gergő
Fotók: Krasznai Zoltán
Üzlet:
Az ultrahatékony
Mi köti össze Alföldi Róbertet és Halácsy Pétert? D. Tóth Krisztát és Orosz Bálintot? Váradi Józsefet és Majkát? És még további 94 embert Pressertől Soros Györgyön át Szabados Ágiig? Mindannyian saját erőből léptek nulláról az egyre, építettek céget a tudásukra vagy személyes márkát a nevükből. Teljesítményükhöz nem kellettek politikai kapcsolatok, de kellett az egyedi látásmód, egy új ötlet vagy egy új minőség igénye. Ezek az igazán nagy sztorik – a 100. magyar Forbesban 100 nagy dobás.
Írták: Ács Gábor, Bánáti Anna, Fekete Emese, G. Tóth Ilda, Vaszkó Iván, Zsiborás Gergő
Szerkesztők: Fekete Emese, G. Tóth Ilda, Zsiborás Gergő
Fotók: Krasznai Zoltán
Üzlet:
Az ultrahatékony
Ha már megvetted, csak jelentkezz be!
Hobbiból kezdtek szappant főzni, ma már hátrányos helyzetűeknek adnak munkát. A miskolci műhelyben kóser pecsét is kerül a csomagolásra.
Az első szappant otthon, még gyakorlatilag vegyiöltözetben főztem” – emlékszik vissza Takács-Tóth Ágnes, akit Furdi Lilla és Kiss Gábor, a Natur Premium alapítói a vállalkozás ötletgazdájának neveznek. „Ezt igazából vagy megutálod, vagy megszereted” – folytatja Ágnes, és esetében egyértelműen az utóbbi történt. Évekkel ezelőtt egy magazinban olvasott a szappanfőzésről, nem sokkal később annyira beleásta magát a témába, hogy ünnepekkor rendszeresen hozott ajándékba a kollégáknak Gáborék pályázatíró cégébe a szappanjaiból.
2016-ban hárman úgy döntöttek, a piacon is megméretik a terméküket. Az akkor lefektetett alapelvekhez azóta is ragaszkodnak: minden szappan kézzel készül, állati eredetű anyagoktól, állatkísérletektől, pálmaolajtól és színezékektől mentesen, a lehető legjobb minőségű – ráadásul kóser – összetevőkből. Utóbbinak jele a miskolci főrabbi, Markovics Zsolt pecsétje a csomagoláson. Emellett Ágneséknek az is fontos, hogy hátrányos helyzetű munkavállalókat alkalmazzanak. Most hat munkatársuk van, ők főleg védett korúak, alacsony iskolai végzettségűek vagy gyesről és gyedről visszatérők.
A hosszú engedélyeztetési és tesztelési folyamat után végül 2018-ban kezdtek el árulni hatféle szappant. „Elkészítettük a reklámanyagokat, és e-maileket küldtünk kézműves boltoknak” – mondja Gábor. Az első két évben a termékek döntő többségét karácsonyi és kézműves vásárokon adták el. „A szappanok hatvan–hetven százalékát most is ajándéknak veszik: Valentin-napra vagy ballagásra, de a karácsony a legerősebb. Több miskolci osztály is ezt adja majd a tanárainak” – magyarázza Lilla. Az igazi nehézséget nem a gyártás folyamata, hanem az időzítése jelenti. Mivel csak a száradáshoz két hónap kell, jól át kell gondolniuk, hogy az irodájuk melletti kis üzemben mekkora mennyiség gyártását vállalják el. A Ghánából importált és tégelyekbe adagolt sheavajjal könnyebb dolguk van, az kevésbé kényes termék. A bőven ezer forint feletti árat 2021-ben körülbelül húszezer szappanra fizették ki a vevők.
Némi meglepetésükre a teafa-illóolajos, aktív szenet tartalmazó fekete szappan fogy a legjobban. Pedig eredetileg különlegességnek szánták. „Egy miskolci kozmetikus vásárolt belőle vagy százat, és másfél hét alatt eladta. Aztán felhívott, hogy többet nem vesz tőlünk, mert neki az az üzlet, ha kinyomhatja a pattanásokat, és nem az, hogy a szappanunktól eltűnjenek az emberek arcáról” – mondja nevetve Gábor, aki a feketénél is nagyobb büszkeségüknek nevezi a 24 karátos aranyat tartalmazó arany szappanjukat.
„Fontolva haladunk” – válaszolják a jövőjüket firtató kérdésre. Csak addig növekednének, amíg vállalni tudják, hogy kézzel készítsék termékeiket – amik emiatt aligha fognak megjelenni a nagy áruházláncokban. „Fontosabb, hogy minden este tiszta lelkiismerettel fekszünk le” – nyugtázzák. Amit már csak azért is megtehetnek, mert náluk nem vész kárba semmi. A valamiért eladásra alkalmatlan szappanokat hajléktalanszállóknak vagy rászorulóknak adják.
Natur Premium Szociális Szövetkezet
Alapítás:
2013
(Korábban más tevékenységekkel működött.)
Árbevétel
(millió forint):
2020:
15,2
2021:
30,0
Adózott eredmény
(millió forint):
2020:
0,7
2021:
nincs adat
Forrás: Dun & Bradstreet, cégközlés
Még hogy egy jól bevált harmincéves gyerekjátékon nincs mit fejleszteni! A műanyag kismotorok magyar királya, a Motoplast intenzív beruházási időszakon van túl, új gyártástechnológiára álltak át, és teljesen új alapokra helyezték a marketinget is. Öt éve írtunk róluk, most megkérdeztük, mi lett velük azóta.
A Ferzol Kft.-nél mindent tudnak a lemezmegmunkálásról, és ezt évről évre egyre több megrendelőnek tudják bebizonyítani. A tápiószőlősi központú cég ma már több mint 700 embernek ad munkát és a Bíró család három generációja dolgozik benne.
– folytatódik az Indotek Group plázafelújítási programja
Egy szuterénből indultak, és egyszer majdnem elúszott az üzletük. Ma több mint hétmilliárd forint az árbevételük, és közben a piac is hozzájuk érett. A Wagner Solar alapítója, Beleznai Nándor már „csak” napi tíz órákat dolgozik a napelemeket és alternatív energetikai megoldásokat kínáló családi cégben, a fiatalabb Beleznaiak már több területre is bejelentkeztek.