Hővisszanyerő rendszerekkel a gazdaságos és fenntartható működésért
Az energiafogyasztás és a költségcsökkentés nem csak a fenntarthatóság, hanem a növekvő energiaárak miatt is fókuszba került az utóbbi időben. Az egyik hatékony – ökológiailag is jó megoldás – az úgynevezett hővisszanyerés, hiszen miért engedjük ki a hőt a levegőbe, ha fel is használhatjuk? Bemutatjuk az Almeva cégcsoportot.
A hulladékhő felhasználása nem 21. századi elképzelés, már 200 évvel korábban is elkezdtek ebbe az irányba haladni egyes termelési ágazatokban, amikor a maradék hőt a termelési alapanyagok előmelegítésére kezdték el felhasználni. A múlt században ezt az elvet már alkalmazták a legtöbb iparágban. A folyamatos emisszió csökkentésére vonatkozó nyomás, az emelkedő energiaárak és a technológia jelenlegi rohamos fejlődése együttesen oda vezet, hogy a hővisszanyerő rendszerek beruházása akár két évnyi használat után is megtérülhet.
„A hővisszanyerő rendszereket úgy tervezték, hogy semmilyen módon ne korlátozzák a technológiai folyamatokat és a termelés működését. Ha egy alkatrészt tisztítani vagy karbantartani kell, a termelés nem áll le, hanem folytatódik – a rendszer egy bypasson keresztül kapcsolódik. Magának a hővisszanyerő rendszernek a megtervezése előtt csak azt kell tudni, hogy hol és mire fogják felhasználni a hőt” – magyarázza Mareček Pavel, az Almeva cégcsoport ügyvezetője. A cégcsoport elsősorban minőségi égéstermék-elvezető rendszerek gyártásával és forgalmazásával foglalkozik.
Miközben az elmúlt évek eseményei inkább megszorításokra kényszerítették az ingatlanpiacot, Magyarország legjelentősebb ingatlanportfólióval rendelkező befektető- és üzemeltető vállalata, az Indotek Group strukturális változással és növekedéssel reagált a változó igényekre. Jelentős mértékben megerősítette piaci jelenlétét, kibővítve portfólióját a kereskedelmi ingatlanoktól a hotelpiaci szegmensig, üzleti és befektetési stratégiájában pedig egyre nagyobb szerephez jut a nemzetközi terjeszkedés. Az Indotek név méltán vált a professzionális ingatlanhasznosítás szinonimájává az üzleti világban.
Klasszikus cégstruktúra – rendhagyó eredményekkel: így is összegezhetnénk az Indotek Group figyelemreméltó szakmai és üzleti sikerét. A több mit két évtizede B- és C-kategóriás ingatlanok vásárlásával, funkcionális megújításával, üzemeltetésével és értékesítésével induló vállalat mára a hazai ingatlanpiac meghatározó szereplőjévé nőtte ki magát. Piacvezetőként szakmai trendszetter ebben a szegmensben, de a magyarországi A-kategóriás ingatlanok és a nemzetközi befektetések piacán is jelentős növekedéssel erősít. Elkötelezettség, rugalmasság, értéknövelő befektetések, folyamatos fejlődés és társadalmi felelősségvállalás – csupán néhány alapérték, amelynek a sikerét köszönheti Magyarország egyik legjelentősebb ingatlanbefektető és -kezelő vállalata.
ÖNÁLLÓ PORTFÓLIÓ-MENEDZSMENT DIVÍZIÓVAL ERŐSÍT AZ INDOTEK
Az Indotek Group idén újabb mérföldkőhöz érkezett: belső profilrendezéssel, a felelősségi és hatáskörök tisztázásával lép szintet a növekedés érdekében. Három nagy divízió látja el ezentúl a különböző területek irányítását: a pénzügyi és az operációs vezető alá tartozó területek mellett önálló üzleti divízió felel a teljes magyarországi működésért, dr. Hegedüs Gábor portfólió-menedzsment igazgató vezetésével. A nagyságrendileg 300 feletti ingatlancsoportot, hozzávetőleg 2,1 millió négyzetmétert, több mint 4000 bérlőt kezelő, havonta négymillió látogatót kiszolgáló hazai piaci portfólió üzleti működése kerül irányítása alá, az értékesítéstől az üzemeltetésig és a teljeskörű vagyonkezelésig. „A feladatok divíziónkénti megosztását egyfelől a megnövekedett tevékenységstruktúra, másfelől pedig a további üzleti célok indokolták. Ilyenformán elsősorban az Indotek Groupnál az egyre erősödő nemzetközi terjeszkedési stratégiára és a nem ingatlancélú befektetésekre is koncentrálunk a jövőben”– teszi hozzá dr. Hegedüs Gábor.
ÜZLETI STRATÉGIA – ÉRTÉKMAXIMALIZÁLÁSRA ALAPOZVA
Fejlődési és fejlesztési céljait és elért eredményeit tekintve az Indotek Group ezáltal a hazai ingatlanpiac legdinamikusabban fejlődő vállalataként piaci rugalmasságával és egyedi üzleti szemléletmódjával őrzi vezető üzleti pozícióját. „A megvásárolt ingatlanok hasznosításában érvényesülő befektetői szemlélet sikere a különböző szakmai területek kompetenciáinak szinergikus kiaknázásában rejlik. Egyrészt megtaláljuk minden ingatlan optimális funkcionalitását, szükség esetén átpozicionálva azt a leghatékonyabb piaci hasznosítás érdekében – akár új részpiaci szegmensbe is belépve, versenytárként. Másrészt pedig gyorsan és hatékonyan képesek vagyunk reagálni olyan, a teljes gazdasági szférát érintő kihívásokra is, mint az energiaválság, az építőipari anyagok árának robbanásszerű növekedése vagy az orosz–ukrán háború. Ezek a mindennapi működést befolyásoló tényezők ugyanúgy gyors szakmai válaszokat, új megoldásokat kívánnak az ingatlanpiac szereplőitől, akárcsak a harmadik éve ismerős pandémia” – mondja dr. Hegedüs Gábor.
Üzemeltetőként a bevásárlóközpontok, irodaházak, logisztikai parkok értékmaximalizálását és optimális kihasználtságát jelentős mértékű beruházással, műszaki felújítással, funkcióváltoztatásokkal biztosította a cég az elmúlt időszakban. Ezzel párhuzamosan új területen is megvetette a lábát: a szállodai szegmensbe is belépő Indotek Group nem csak ingatlanbefektetői minőségben kíván szerepet vállalni. Szállodaüzemeltetőként is megjelenik a hazai piacon, jelentős tudástőke-bővítéssel gazdagítva a vállalat kompetencia- és üzleti térképét. Így teszi igazi „tanulószervezetté” a vállalatcsoportot az a vezetői attitűd, miszerint minden kulcskompetenciát házon belül kell biztosítani, csakis erre lehet organikus növekedést alapozni.
AZ INGATLANÜZLET LELKE AZ EMBERI TÉNYEZŐ
„Miközben a szakmai és a közvélemény a plázák eljövendő borús időszakát jósolta az elmúlt években, Magyarország legnagyobb bevásárlóközpont-üzemeltető vállalataként rácáfoltunk az aggályokra: kiderült, hogy a globalizáció egyik szimbólumának tartott plázakultúrában nem a vásárlás a lényeg, hanem a személyesség. Több mint húszéves piaci tapasztalataink mellett az Indotek Groupnál marketing-kutatással mértük fel a látogatói igényeket, hogy minél pontosabban tudjunk reagálni a fogyasztói igényekre. A felmérésből kiderült, hogy a bevásárlóközpont éppen azt képes biztosítani a bezártságot hozó pandémia után, amire az embereknek a legnagyobb szükségük van: a különböző praktikus szükségletekre nyújtott megoldások mellett találkozóhelyet, közösségi élményt, szociális életteret, kapcsolódási pontot egymáshoz” – részletezi az Indotek portfólió-menedzsment igazgatója.
Az üzleti sikerek és a folyamatos növekedés nem pusztán a folyamatosan bővülő kompetenciák és kitartó munka eredménye. Az Indotek Group piaci viselkedése szorosan összefügg a vállalat jelentős CSR-tevékenységében is megmutatkozó értékrendjével. A családok, a kisgyermekek egészségügyi ellátása, a tehetséges fiatalok és a magaskultúra támogatásában megnyilvánuló társadalmi felelősségvállalás értékteremtő folyamatai szervesen illeszkednek az Indotek vállalati kultúrájába. Az üzleti tevékenységre jellemző transzparencia igénye itt is egyértelmű: olyan stratégiai partnerekkel szövetkeznek, ahol transzparensen követhető, hogy a segítségnyújtás célba is ér. Ezért támogatja az Indotek Group például az SOS Gyermekfalvakat, az Unicefet és a Bókay Arcrekonstrukciós Centrumot, hiszen mindegyik intézmény és szervezet egyedi segítségnyújtásra szakosodott a gyermekek ellátásában.
2022 A TUDATOS NÖVEKEDÉS ÉVE
Az idei évben az Indotek Group a hazai piaci jelenlét hozammaximalizáló folyamataira, valamint a nemzetközi akvizíciók bővítésére és a nem ingatlancélú befektetések erősítésére fókuszál. A több mint 12 országban már jelen lévő magyar ingatlanpiaci vállalat újabb befektetési lehetőségeket mérlegel a dél- és délkelet-európai térségben. A hazai környezetben idén elsősorban az energiaválságból adódó piaci változások jelentenek kihívást a növekedésben lévő cégcsoport számára: a korábbi energiaárak többszöröse mellett kell – magasabb kockázatot vállalva – maximális hatékonysággal gazdálkodni az egyre bővülő portfólióval. A piaci nehézségek ellenére is folyamatosan szélesedő portfólió és az ezzel párhuzamosan növekvő szakmai és üzleti tudástőke egyedi pozíciót biztosít az Indotek Group számára az ingatlanpiacon.
Jó két éve, hogy a magyar közel- és régmúltat feldolgozó film- és sorozatprojektek nyerik el a Káel Csaba kormánybiztos fémjelezte Nemzeti Filmintézet (NFI) legnagyobb fejlesztési, előkészítési, gyártási és promóciós támogatásait. Ez most a trend, mondhatni a stratégia. Ha kell, milliárdos állami támogatásokból fog megelevenedni nagy vásznon és otthoni kijelzőn a tatárjárás, Hunyadi János vagy március tizenötödike, hol Rákay Philip-estül, hol Kevin Spacey-stül. Tíz készülő produkció és bemutatójuk várható dátuma, az eddig elnyert összeg szerinti csökkenő sorrendben.
Az utóbbi tíz évben megjelent az órák piacán egy különleges, az óragyűjtők, órakedvelők vagy az iparban otthonosan mozgó, a fejnehéz multikat megelégelő szakemberek által életre hívott szegmens. A mikromárkák a megszokott dizájnoktól némileg eltérőt adnak közvetlen online értékesítéssel és különösen jó ár-érték aránnyal. Egyik erős versenyzőjük a használt piacon millió forintokért forgó Ming.
Tavaly óta minden online pénztárgéppel rendelkező üzlet számára kötelező, hogy valamilyen digitális fizetőeszközt is elfogadjon. A törvény miatt rengeteg kkv szerzett be bankkártyaterminált, viszont a többségük még mindig nem igazán bízik benne – mutatott rá a PSC CEE Kft. vezérigazgatója.
A fagyi, a lángos, a szállás… idén minden még drágább lesz itthon – ömlik mindenhonnan a turistaszezon kezdetén. Mi most mégis olyan magyarországi úti célokat ajánlunk, ahol nagyon is érdemes lábat lógatni, és ahol a csodás természeti környezet a hozzáadott érték, nem feltétlenül (na jó, vagy nem csak) a hambi vagy a pisztráng. Barlangfürdő, vadregényes szabadstrand, nógrádi focimeccs, eldugott fogadó – mutatjuk a szerkesztőség kedvenc itthoni ”töltőpontjait”.