Atipikus fejlődésű gyerekeknek fejlesztett kódolni tanító, ingyenes játékot a Skool: az átlagos videójátékokkal szemben itt nem hal meg a főhős, és időnyomás sincs.
„A foglalkozásainkon évek óta mindig volt néhány gyerek, aki másképp viselkedett. Nem néztek ránk, nem kommunikáltak, nem vettek részt a közös játékokban. Amikor a szüleiket megkérdeztük, általában kiderült, hogy autista gyerekek, csak nem árulták el, mert amint megtudják róluk, bezár a rendszer, és semmilyen foglalkozáson nem fogadják őket. Régóta terveztük, hogy készítünk nekik egy speciális játékot, amivel megtanulhatnak kódolni” – meséli a ;Spectry születéséről Guzsaly Péter, a Skool egyik vezetője.
Miután kaptak a Legótól húszmillió forintot a projektre, tavaly tavasszal nekikezdtek a játékfejlesztésnek. Ám szakemberekkel, elsősorban a Cseperedő Alapítvány egyik alapítójával, Várnai Zsuzsa klinikai szakpszichológussal konzultálva hamar rájöttek: annyira széles az autizmus spektruma – vannak, akik napi ellátásra szorulnak, míg mások teljes értékű munkavállalók –, hogy lehetetlen minden autistának megfelelő játékot alkotni.
„Egyre több az autista, Albert Einsteintől Elon Muskig sorra derül ki ismert emberekről is, hogy legalább aspergeresek” – mondja Péter. Végül úgy határozták meg a célcsoportot, hogy a jól funkcionáló, akár önálló életre is alkalmas, elfogadható szövegértésű, úgynevezett atipikus fejlődésű gyerekeknek fejlesztenek játékot.
Szaladunk a világban, egyre kevesebb időt szentelve mentális egészségünkre, önismeretünkre és az elmélyülésre, pedig a telefont nem csak a pörgésaddikció kielégítéséért, hanem a megnyugvásért is lehet nyomkodni. Este pedig nagy levegőt venni, és írni egy kicsit – magunkról, kapcsolatainkról és a nagyvilágról. Három-három naplót és alkalmazást ajánlunk, hogy „fejlődj, fókuszt találj és feltöltődj”. Vagy ilyesmi.
Change Journal A minigyakorlatokat kedvelőknek Hol: Fiók Ár: 10 200 forint Pár perces útmutatók, sokszínű rövid feladatok. A Change Journalt azok fogják szeretni, akik kisebb időbefektetést (a gyártó szerint napi öt percet) igénylő, játékos megoldásokat keresnek. A német Leuchtturm kis könyve huszonnégy fejezet gyakorlataival segít fókuszálni, elmélyülni, megnyugodni és – ahogyan a neve is mutatja – megváltozni. Olyan ismert módszereket tanulhatunk, mint az Eisenhower-, a Pareto- vagy a Pomodoro-technika. Bónuszként egy-egy fejezet elsajátítása után a Leuchtturm ingyen kinyomtatható pluszlapokkal végteleníti az élményt.
MindJournal Kezdő löketre váró férfiaknak Hol: mindjournals.com Ár: kb. 15 ezer forint A MindJournal 2016-ban rukkolt elő kifejezetten férfiaknak készülő naplójával, és azóta is az egyik legnagyobb sztár a szegmensben. A három nagy gyakorlatsorozat mindegyike mentális becsekkolással, érzelmi helyzetképpel kezdődik, majd a napló irányított kérdései segítik az elmélyülést, önreflexiót és a külső kapcsolódási pontok megtalálását. Egy-egy napló alapesetben három hónapot ölel fel, a tempót azonban te határozod meg, azaz hosszabb ideig is használható. Repetázni vágyóknak folytatás is van – a hasonló árú Jotter a megszokott formátumot követi, csak irányított kérdések nélkül, a Check-in Notepad-en pedig a napi érzéseket, célokat és feladatokat lehet feljegyezni.
Bullet Journal A szabadkezű kreatívoknak Hol: Fiók Ár: 8800 forint A bullet journal – becézgetve BuJo – körül már-már szubkultúra alakult ki, kreatív naplóvezetők beszámolók, vlogok tömegében mutogatják lelkes, sokszor egészen extrémen dekorált oldalaikat. Az ötlet pofonegyszerű: a halvány pontozást leszámítva üres lapokhoz egy előre meghatározott, Ryder Carroll dizájner által megalkotott módszer segít fókuszt és rendszert csempészni a napjainkba. Ettől persze szabadon el lehet térni, és a BuJo varázsa pont ebben rejlik, a kreativitás tava végtelen mély, nyugalmunkat a benne való megmártózás hozhatja el. Erre minden pontozott napló alkalmas, a hivatalosat – útmutató füzettel, kellemes tapintással és minőségi, 120 g-os papírral – a Leuchtturm árulja.
Calm All-in típusoknak Ár: havonta 3990 forint A meditációs applikációk egyik első előfutára fenekestül forgatta fel a well-being startupok világát. 2019-ben vált milliárddolláros vállalati értékű szilícium-völgyi unikornissá. Jól megtervezett, a felhasználói élményt minden elé helyező infrastruktúrába érkezünk, ha az egyhetes próbaverzió után előfizetünk. A meditációs gyakorlatokat akár még napszakhoz és a rendelkezésünkre álló időhöz is igazíthatjuk, alváshoz a legnagyobb külföldi sztárok, például Pink, Matthew McConaughey, Diane Keaton sztoriznak eredeti esti meséket, a napi check-inekkel pedig követhetjük fejlődésünket. A Calm kiegészítő termékeket is kínál a mentális egészségüket komolyan vevőknek: meditációs párnát, puzzle-t, gyertyákat, teavariációkat és az alvást elősegítő nyugtató illóolajokat is árulnak.
Headspace A személyre szabott élményeket kedvelőknek Ár: havonta 3490 forint A Headspace is health tech startup, a Calm legnagyobb riválisának tartják. Ezt a vállalat is tudja, és úgy tűnik, jól lavíroz az élménykínálati versenyben. Az utóbbi években több kisebb vállalatot is felvásároltak, terápiával és olimpikonok vezette sportgyakorlatokkal is bővítették a Calmhoz hasonló meditációs-alvós gyakorlatokat. A főcsapás a személyre szólóbb használat, ehhez idén AI-alapú cégbe is invesztáltak, így ezt az alkalmazást azoknak ajánljuk, akiknek nem az egyszerűbb, tömegekre szabott meditációs gyakorlatok kellenek, hanem igényeikhez szeretnék szabni az élményt. Meg azoknak, akik szeretik a letisztultabb, átláthatóbb, világos felületeket.
Just Like Buddha A mélyebb, de magyar opciót keresőknek Ár: havonta 2790 forint Kis piac vagyunk, a legtöbb megoldást – az eddig felsoroltakat is – szinte csak angolul élvezhetjük. A Just Like Buddha viszont ebbe a légüres térbe érkezett, Boros Petra multis menedzseri munkája mellett a Városi Jógi alapítójával alkotta meg a nyolcvan meditációs gyakorlatot kínáló magyar nyelvű alkalmazást. A szeretet, szabadság, béke, öröm és a bölcsesség fejezetein átívelő, jól felépített hangfelvételekből tizenkettőt ingyen meghallgatható, a többihez prémium előfizetés kell. Az előző két alkalmazással szemben a Just Like Buddhának nem az a célja, hogy jobban aludjunk, vagy könnyebben kezeljük a stresszt, ahogy a Forbesnak is elmondták, Petráék szerint appjuk bizonyos tudati képességek felébresztése révén az „énmunkát”, a jobb önismeretet segíti.
Aknay Csaba és Kotschy Gábor, avagy az Orbital Strangers a mostanival 103 lapszám óta a magazin állandó fotósai. Áprilisban megnyílt harmadik önálló kiállításuk, a Kincső. A páros kommentárja a szubjektív fotósorozathoz.
L assan húsz éve vagyok újságíró, a mostani a harmadik Csányi-interjú, aminek készítésében részt vettem. Az OTP-elnök nem ad gyakran interjút, az elmúlt harminc évben – amióta a bank első embere – mégis beégett a magyarok tudatába. Valójában ketten voltak ők. Demján és Csányi. A két nagy öreg. Még a szocializmusban kezdték, kiismerték annak működésmódját, de megértették a kapitalizmus nyelvét is, és régiós, akár […]
Roszik Linda Kaliforniából hozta a Mamakör ötletét: a pár hetes-hónapos babákkal magányosan otthon lévő édesanyáknak tartanak kiscsoportos foglalkozásokat, és az őket érintő fontos témákról beszélgetnek. Mert sokan már attól is megijednek, hogy nem érzik magukat nonstop boldognak a babájukkal kettesben – és az ilyen gondokat hasznos sorstársakkal és pszichológus csoportvezetőkkel kitárgyalni.
Bár a szocializmusban a magyar autógyártásnak nemigen osztottak lapot, a monarchia idején még fényesen indult az iparág. Volt magyar autógyár (Marta), lett belőle menő exit (a Benz vásárolta fel), a két világháború között magyar építésű versenyautó száguldott fel a Svábhegyre, és legalább egy vagány nő rácáfolt a nők „orvosilag alkalmatlanok sofőrnek” előítéletre.
Magyarország valaha legmagasabbra értékelt étterme, az Onyx átalakulóban van, és bárhova tart, még nem ért oda. Ez se nem titok, se nem baj, viszont rajta maradt egy minden ízében tökéletes este ígéretének árcímkéje.