Erős kijelentéssel indít a vagyonról Nyúl Sándor: „A vagyonnak jelentős hozama van, ha jól kezelik; ez nem csak forintot, dollárt, eurót jelent, hanem erőt, hatalmat is. Sok álmot, tervet meg lehet valósítani, a legkiválóbb szolgáltatásokat megvenni, jó esetben lehet a családi harmónia segítője is. De mi ez az unokák öleléséhez képest?”
A családi vagyon kezelésének fontos része a gyermekek, utódok időben történő bevonása. Sándor az ingatlanfejlesztéssel, üzemeltetéssel, vagyonkezeléssel foglalkozó családi portfólióban tudatosan megosztotta a tudását, tapasztalatát, kapcsolatrendszerét a gyerekeivel. András – a család által is elfogadott, kijelölt utód – a cég közvetlen vezetésében vesz részt, s már a Westend építésekor segített a kanadai kollégáknak. Adrienn, aki a kontrolling területen működik közre, már kiskorában excelben könyvelte a családi kártyapartik eredményét. Dani digitális marketing munkái mellett Montenegróban fejleszt ingatlant. Dóra most végzett orvosként.
Gyermekeinek is egyértelmű, hogy a vagyon együtt kell maradjon. A második generáció felelőssége összetett: elérni, hogy a szokásos, harmadik generációs „elolvadás” ne következzen be. A hazai vagyonosok között ritka tudatossággal olyan formát építettek ehhez, melyben Sándor tulajdonos maradt a cégcsoportban, de csak egy aranyrészvénnyel, és igyekszik már csak megfigyelői státuszban lenni. Saját családi alkotmányt fogadtak el, ráadásul nem minták alapján, hanem mindenki részvételével, közös gondolkodással beszélték azt végig. „Családi bank”-ot működtetnek, Dani például montenegrói ingatlanfejlesztésére a családi vagyonkezelőtől kapott hitelt, amelyre a vagyon átlagos hozamát fizeti kamatként. A családi tanács évente május végén – Sándor születésnapjának környékén – együtt vonul el egy teljes hétvégére. András és Adrienn összegzik az évet, majd a család döntést hoz az osztalékról és a mecenatúráról. Rengeteg közös programot szerveznek, például Sándor a vejekkel és Andrással hetente teniszezik. Erre az összetartásra különösen büszkék: családjuk energiája a házastársakat is befelé húzza, és nem azok húzzák a családtagokat kifelé, ami sajnos sokkal gyakoribb minta…
S hogy honnan ez a tudatosság? Sándor realisztikusan tervez előre. Az ő korosztályának a várható életkora 64 év, de aki azt eléri, annak még átlagosan 12 éve van, ebből 9 élvezhető jó minőségben. Tervezni pedig nem csak hasznos, de igenis szükséges. Baráti körében ugyanis keserűen tapasztalta, hogy az alapító halálával szétpattant a családi harmónia, majd a vagyon is sok kihívásnak lett kitéve. Régi társaitól: Andrew Sarlóstól, Munk Pétertől pedig ahhoz kapott életviteli munícióit, hogy hogyan kell figyelni a családi élet, karrier és az egészség egyensúlyára s hogyan válassza szét a mecenatúrát és a kemény gazdasági döntéseket.
A britek legőrültebb autómárkáját 2013-ban egy orosz oligarcha fiától vette meg az Electronic Arts videojáték-fejlesztő egyik volt vezére, aki azóta garantáltan rádöbbent, hogy modern autók piacra dobásához nem elég a jó szoftver. A legendás TVR kacskaringós múltja és új ígérete.
Angliában néhány éve közúti forgalomban, tehát rendszámmal közlekedik egy vakítóan piros 2017-es TVR Griffith. Ez az a prototípus, amivel az új TVR-csapat körbeturnézta a világot, hogy aztán előlegeket szedjen a sorozatgyártásra. Az új Griffith először 2019-ben jelent volna meg, aztán ez 2020-ra tolódott, most épp 2023-ra ígérik, ami már hat évvel követné a típus 2017-es premierjét, és tíz évvel az utolsó TVR-gyár bezárását.
A TVR Griffith fontos autó lenne, ha 2022-ben bárkiben is maradhatna még elegendő hit arra nézve, hogy startup gyártója a Brexit és a pandémia hullámai után is megtanul majd járműveket építeni, méghozzá gyorsan. Az új TVR vázát a zseniális Gordon Murray gazdaságosabb fém-szénszálas hibrid technológiája, az iStream adja, ezt az autóipari innovációt pedig más formában még nem láttuk. Azért is jelentős, mert egy manuális, hátsókerekes, a Cosworthnél módosított 500 lóerős Ford V8-cal hajtott sportautó, és így egy haldokló kategória talán legígéretesebb zászlóvivője. Végső soron azt is bizonyíthatná, hogy a britek tudnak még autót gyártani. Méghozzá úgy, ahogy senki más.
Versenytempó A rohamtempójú elektrifikációs nyomás és fejlődés, az autómentes belvárosok iránti racionális vágy és a tradicionális sportautók szakadatlanul szűkülő piaca mellett miért fontos egy olyan parányi autógyártó turbulens jelene, mint a TVR? És ha tényleg az, mégis minek a rövidítése ez a három betű? Mert természetesen azt már az általános iskolában megtanulta mindenki, hogy a Fiat a Fabbrica Italiana Automobili di Torino, vagyis a torinói olasz autógyár.
Egy haldokló kategória talán legígéretesebb zászlóvivője. Végsősoron azt is bizonyíthatná, hogy a britek tudnak még autót gyártani. Méghozzá úgy, ahogy senki más.
A TVR-t nem illik összekeverni a hasonlóan vad járműveiről híres, szintén angol TWR-rel. Pedig logikus lenne, hisz a TVR-t egy Trevor Wilkinson nevű mérnök alapította. Ő viszont csak a Trevort rövidítette TVR-re 1946-ban, míg a TWR-t azért ismerik így 1976-óta, mert a Tom Walkinshaw Racing kimondása túl hosszú feladatnak bizonyult. A TWR többek közt két Le Mans-i 24 órás versenyt nyert a Jaguarnak, 1988-ban és 1990-ben, míg a TVR úgy startolt el a második világháború után, hogy meglévő brit motorokat és alkatrészeket használt fel egyedi tervezésű sportautók megalkotásához. A korai TVR prototípusok könnyített, mégis merev vázaiknak, valamint okosabb futóműveiknek köszönhetően adott esetben gyorsabbak voltak az ismert hazai gyártók meglehetősen konzervatív vagy éppen túlzottan drága modelljeinél.
Les Edgar, az új TVR-kísérlet arca.
Angliában akkoriban a motorsport szeretetének, a gazdag autóőrültek seregeinek és a laza biztonsági előírásoknak hála gombamód bukkantak fel az efféle kisszériás gyártók. A sok álmodozó közül a TVR versenytempójával tűnt ki, ám a cég alapítója, Trevor Wilkinson sosem érte el a valódi sorozatgyártás biztonságát.
Az innovatív üvegszálas karosszériák lassan és drágán készültek, gond volt az összeszerelés minőségével, és hiába jött ki 1958-ban a Grantura, majd 1964-ben a V8-as Ford motorral szerelt Griffith is, az egyre újabb részvényesek bevonásával életben tartott vállalkozás 1965-ben hivatalosan is becsődölt. A TVR életében ez visszatérő elemnek bizonyult, a cég nagyjából minden évtizedben igényelt legalább egy kisebb-nagyobb pénzügyi átszervezést. Hogy mégsem hagyták veszni, leginkább az autók karakterének és rajongóiknak köszönhető. A 70-es évek szögletes modelljei és hasonló menedzsmentje után 1981-ben egy majd két méter magas vegyészmérnök, az északi-tengeri olajiparból meggazdagodott Peter Wheeler vette át a stafétát. Tapasztalt TVR-felhasználó lévén akadt néhány ötlete, hogy mit kezdjen a blackpooli gyár problémáival. Wheeler irányítása alatt teljesen megújult a modellkínálat, minden korábbinál radikálisabb formákat öltöttek a kompozitkarosszériák, a hajtásról pedig tuningolt ötliteres Rover V8-asok gondoskodtak. A garantált életveszély így az alapfelszereltség része maradt, a megfelelő frekvenciákon ordító kipufogókkal egyetemben.
Peter Wheeler értett a promócióhoz is. 1989-ben márkakupát alapított TVR Tuscan Challenge néven, a futamokat mindig közvetítette a televízió. 1997-ben megalkotta az eredetileg a GT1-es versenykategóriába és Le Mans-ba szánt TVR Cerbera Speed 12-et, aminek nagyjából ezer lóerősre húzott utcai verzióját pár próbakör után túl veszélyesnek találta a sorozatgyártáshoz. Valójában csak nem volt fedezet a gyártására, teljesítményét pedig azért csupán tippelték, mert a TVR méréshez használt fékpadját széttépte a 7,73-literes V12-es motor. Mikor pedig gyanússá vált, hogy a BMW a Rover felvásárlása után esetleg megszünteti a motorbeszállítást, a TVR sorhatos és V8-as motorok fejlesztésébe kezdett. Az új technikával kapcsolatos tartóssági problémák miatt ez a projekt majdnem csődbe is vitte a céget, hiába javított az eladásokon a Kardhal című John Travolta-film.
Peter Wheeler végül 2004-re döntött úgy, hogy huszonhárom évnyi TVR-főnökség után eljött a pihenés ideje. Eladta hát az egészet egy Nyikolaj Szmolenszkij nevű orosz befektetőnek, aki nem más, mint Roman Abramovics volt társának, a magánbankár oligarcha Alexander Szmolenszkijnek a fia. Az, hogy a TVR-t végül egy Londonban bulizó orosz fiatal, a tranzakció pillanatában huszonnégy éves, így a helyiek által következetesen csak bébioligarchaként jellemzett amatőr likvidálta végérvényesen, talán nem meglepő. Az orosz pénzmozgásoknak sokan azóta sem örülnek Nagy-Britanniában, a Nyikolaj Szmolenszkijt váltó brit befektetői csoport pedig kötelességének érezte, hogy a TVR újra hazai kezekben legyen.
Szemben a sorozatgyártással, egy ilyen egyedi prototípus megalkotása súlyos eurómilliókba kerül.
Mindig jövőre Itt ugrott a képbe a videojátékos hátterű Les Edgar, valamint számos hidegzuhany egy bezárt autógyár romjai fölött, és itt kanyarodunk vissza a már emlegetett tűzpiros Griffithig, amivel Les Edgar próbálja feltámasztani a TVR-t. A TVR mögött álló Les Edgar annak a Bullfrog Productions videojáték-fejlesztőnek az egyik alapítója, amit 1995-ben vásárolt fel az amerikai Electronic Arts. Edgar, a csúcskategóriás Aston Martinok szerelmese, a 2000-es évek elején váltott az autóiparra, de ez nagyrészt annyiban nyilvánult meg, hogy a hosszú kihagyás után ő húzta vissza az Aston Martint a motorsportba.
Edgar társa a TVR-nél, a CEO Jim Berriman, aki marketinges vonalon kezdett a Jaguar Land Rovernél, majd ilyen téren is folytatta mintegy tizenkét éven át a Rolls-Royce-nál. Nem a legerősebb önéletrajz egy akkora feladathoz, mint a TVR újjáépítése.
Mivel Blackpoolban a régi gyár területét a néhai Peter Wheeler terveinek megfelelően egy kis cégekre optimalizált ipari parkká alakították, közepén egy életnagyságú szoborral Wheelerről és a kutyájáról, Nedről, a TVR-nek muszáj volt szakítania a pusztuló tengerparti várossal, és arra nézelődnie, amerre támogatást osztanak. 1978-ban a hírhedt John DeLorean a brit kormány nyomására az északír Dunmurryben volt kénytelen autógyárat építeni, ahol aztán tényleg senki sem értett a járművek összeszereléséhez. A DeLorean Motor Company 1982-ben ment csődbe.
Manapság Walesben nagy a munkanélküliség, így az ottani parlament még hitelt is adott a TVR-nek, csak költözzön egy Ebbw Vale nevű kisvárosba. Jó hír, hogy itt legalább páran emlékeznek még a nehézipar füstösebb évtizedeire. 2022-re nagyon költséges lett autógyárat építeni, a tesztelési folyamatok hossza pedig különösen nehézzé teszik bármilyen új autó piacra dobását. A TVR-re más kisszériás gyártókkal egyetemben enyhébb szabályok vonatkoznak, a motort pedig a Ford adja, így az emissziókkal sem lesz gond.
Minden mással viszont garantáltan. A megvásárolt walesi gyárépületben azbesztet találtak, így gyakorlatilag a nulláról kell újrahúzni, és ködös, épp hol tart ez a beruházás. A TVR nem engedhet meg magának annyi fizikai prototípust, ahány az összes teszthez kell, így a lehetőségekhez mérten hajszálpontos tervezésre és ütemezésre van szükség a homologizációs folyamat felgyorsításához. Közben az elvileg TVR-partner Gordon Murray cégét még nem kérdezték meg, hogyan kell az iStream karosszériát szériában gyártani, mint ahogy betanított személyzet sincs.
A TVR ettől függetlenül a részvényesek pulzusát is mérve most arról beszél, hogy 2023 végén szigorúan beindul a gyártás. Vagyis mindig majd jövőre.
Több mint két hónapja lát el állandó orvosi ügyeletet egy csapat elszánt orvos, pszichológus és ápoló a magyar–ukrán határon. A Medspot addig marad, amíg kell.
A legfrissebb és legszerethetőbb Forbes-lista, megfér rajta egymás mellett az eltökélt jogvédő, a profi kockázatitőke-befektető, a sztárokkal streamelő játékfejlesztő lány, a szemtelenül fiatal kriptoarc, a mentális egészség fontosságára üzletet építő pszichológuscsapat és a zabolázatlan fiúzenekar. Ha innen nézzük Magyarországot, van okunk bizakodni.
„Ukrajnából megmenekült, nem menekült” – határozza meg magát Eszter Prudnikova. Nagy, fekete hátizsákkal ballag mellettem a fotózásra. A hátizsákról kiderül, hogy a férjéé. Oleg ezt nem vitte magával a háborúba. A stúdióban előkerülnek belőle Eszter fotózásra hozott ruhái. „Kicsit gyűröttek, ezek inkább hétköznapi szettek, ennyi fért a bőröndbe, amikor eljöttünk Csernyihivből” – veszi elő a […]
A pesti bulinegyedes tivornya egyre szorul és kacsingat a belvárosból kijjebb. Ez valahol jó tud lenni: munka után vagy hétvégén egy kis bringa, majd jöhet a nyugis léleksimogatás, falatozás-italozás. Szerkesztőségünknek van is erre tíz kedvenc rejtekhelye.