Sminkelte Owen Wilsont, dolgozott nagy divatmárkák reklámfilmjeiben. Kovalik Natasa tizenhárom év után azt érezte, itt az ideje, hogy visszatérjen gyermekkora kedvenceihez, a lovakhoz és most ecset nélkül segítse az embereket a maga fejlesztette önismereti módszerrel.
Látom, hogy méreget, de úgy érzem, nyugodt vagyok, és határozott, tudom őt irányítani. Megfogom a kantárszárat, ő engedelmesen, mellettem haladva el is indul. Pár lépés után távoli építkezési zajokra kezdi hegyezni a fülét, aztán felém fordul, és fújtat. A mélybarna színű Tatala (Tati) nem érzi jól magát az irányításom alatt. Azt üzeni, nélkülem nagyobb biztonságban lenne, mint velem. Kovalik Natasa rám néz, és azt kérdezi: „Mi van benned? Nem vagy egyben, Tati érzi ezt, kapcsold össze az agyadat a testeddel!” Azonnal hallom, hogy hevesebben ver a szívem.
Natasa gyerekkorában sosem járt játszótérre. Budakeszin nőtt fel, lovas környéken, nekik is volt kettő. Iskola után a barátnőivel csak úgy szőrén felugrottak egy-egy lóra és szabadon, a sörényükbe kapaszkodva vágtáztak, figyelték a természet minden rezdülését, hogy időben megérezzék, ha valami megzavarja az érzékeny fülű állatokat. Felszerelés nélkül lovagolva nagy szükségük volt a kiélesedett figyelemre, hogy a lovak hátán maradhassanak. Tízéves kora körül szülei megajándékozták egy öntörvényű pónival, aki a lánnyal a hátán is oda és akkor ment, amikor és ahova akart. Bár Natasa egy idő után kérte, hogy adják el a pónit, mert nem bír vele, de szülei csak annyit mondtak, majd hozzáerősödik.
Utólag ezek hajmeresztő történeteknek tűnnek, de akkor nem volt bennünk félelem.
„Utólag ezek hajmeresztő történeteknek tűnnek, de akkor nem volt bennünk félelem – meséli Natasa. – Az, hogy a szüleim nem féltettek, hanem rám bízták, oldjam meg ezeket a helyzeteket, önbizalmat adott. Megengedte az ösztönösséget, hogy ráérezzek, hogyan is kell ezt csinálni.” A lovak fontosak maradtak, de aztán egészen más irányba indult az élete. Érdekelte a divat, fotósok, művészek között kezdett forgolódni, majd Tombor Sarolta sminkmester szárnyai alatt kitanulta a sminkes szakmát. Már tizennyolc évesen komoly munkákat kapott, többször volt a Budapest Fashion Week vezető sminkmestere, elnyerte itthon az év divatsminkese díjat. Nagy márkák reklámfilmjeiben sminkelt, egy Dior-produkcióban például Charlize Theron is megfordult a keze alatt, máskor Owen Wilsonnal dolgozott.
Az internet hőskorában induló online cégek, a magyar vállalkozási kultúrát is alakító pionírok és a New York-i tőzsdére igyekvő élstartupok is vannak első Forbes Cloud 50 összeállításunkban. A Forbes.hu-n összegyűjtöttük a felhőből az ötven legfontosabb – és legérdekesebb – magyar magáncéget, íme közülük néhány.
Írta: Szalai Péter // Szerkesztette: Zsiborás Gergő
Az első magyar Cloud 50 listánkból kiderül, hogy a felhő ma már inkább erőforrás, és nem csak egyszerűen egy „másik hely”, ahol az adataink vannak. Az elmúlt időszak legnagyobb nyertesei egyértelműen az e-kereskedők, akiknek egyik napról a másikra kellett sokszoros igényt kiszolgálniuk. A legjobbak a mennyiség mellé minőséget is tudtak tenni, és a járvány okozta lezárások, korlátozások visszavonása után is életünk részei maradtak. Ha bankolunk, autót hívunk, a céges videós megbeszéléseket akarjuk hatékonyabbá tenni, vagy csak okosabb otthonban akarunk élni, a felhő ott van láthatatlanul, és kiszolgálja nemcsak a megnövekedett, de a fenntarthatóságot célként megfogalmazó igényeket is.
Bankmonitor Alapító-CEO: Sándorfi Balázs Szektor: IT-szolgáltatás, pénzügy A pénzügyi döntések meghozatala embert próbáló feladat, többek között azért, mert ipari mennyiségű adat, ajánlat és opció közül kellene kiválasztani a lehető legjobb megoldást. Ebben segít a Bankmonitor.hu, ahol a bankpiac kínálatának 95 százaléka megtalálható és objektíven összehasonlítható. Emellett az ország legpontosabb pénzügyi kalkulátorai és alkalmazásai segítik a felhasználókat, hogy átgondolt döntéseket hozhassanak.
Bitrise Alapítók: Birmacher Barnabás, Balla Dániel, Benei Viktor Szektor: IT-szolgáltatás Az egyetlen Magyarországról induló alapítói csapat, amelyik megjárta a neves New York-i startupkeltetőt, a Y Combinatort. A 2014-ben alapított Bitrise által fejlesztett szolgáltatás könnyebbé és hatékonyabbá teszi a mobilalkalmazás-fejlesztők életét. Automatizálja a fejlesztési folyamat nagy részét, pénzt, időt és erőforrást spórol meg az appokat üzemeltető cégeknek, illetve maguknak a fejlesztőknek is. Új generációs infrastruktúrájával egyes klienseinél hatvan százalékkal gyorsabbá vált a szoftverfejlesztés folyamata. A szolgáltatás szinte teljesen testreszabható, legyen szó Android, iOS vagy bármely más operációs rendszerről, és olyan óriások használják, mint a Wise, a Careem vagy a Mozilla. A Bitrise 2021 novemberében úgy írt alá szerződést egy hatvanmillió dolláros befektetésről a patinás amerikai Insight Partnersszel, hogy személyesen nem is találkoztak. Szeretnék elérni azt az érettségi szintet, hogy New Yorkban tőzsdére mehessenek.
Birmacher Barnabás, a Bitrise társalapítója
Chameleon CEO, alapító: Szarvas Péter Szektor: okosváros, mobilitás A Chameleon Smart Home okosotthon-rendszerében a felhasználók úgy képesek egyszerre kezelni eszközeiket, hogy nem számít, milyen gyártmányú eszközök látják el az egyes funkciókat. Az okosotthonban távolról vezérelhető a víz, az áram, az árnyékolás, a hűtés vagy a fűtés. Mindez a felhőalapú technológiának köszönhetően történhet akár a világ egy távoli pontjáról is. A csapat víziója szerint egy okostársasház egyszerre fókuszál arra, hogy a lakók egyéni preferenciái teljesüljenek, és a ház is a lehető leghatékonyabban működjön, miáltal a költségek tíz százalékát is megtakaríthatják az okosotthonokban.
A Chameleon rendszerét már kilencszáz társasházi lakásban és háromszáz egyéni otthonban, jellemzően családi házakban használják. A Hiventures 2022 elején hétszázmillió forintot fektetett az okosotthont a gazdaságosabb és zöldebb jövőt ígérő okosvárosok alapkövének tartó startupba. A Chameleon célja az, hogy Budapest is felkerüljön a fejlődő okosvárosok listájára.
Extreme Digital Társalapító, CEO: Várkonyi Balázs Szektor: e-kereskedelem A Dohány utcai apró üzlethelyiségből startoló vállalkozás kényszerből fordult anno az online értékesítés irányába. A trendeket diktálva vált a hazai e-kereskedelem egyik legnagyobb szereplőjévé, a hatékonyság növelése érdekében már egészen korán a felhőalapú megoldások felé fordulva. Eredetileg számítógépeket és digitális fényképezőgépeket árultak, a kínálatban ma már több mint százezer féle termék található, köztük az elektronikai iparágtól olyan távol eső árucikkek is, mint a könyvek vagy a játékok.
Az Extreme Digital az évek során hibrid modellre váltott, azaz több boltot is nyitott, és 2019-ben egyesült az Emaggal, így piacvezető lett az e-kereskedelmi szektorban Magyarország mellett a régióban is. Az összeolvadás utolsó fejezete 2022 áprilisában valósult meg, amikor a két cég közös platformról kezdte el kiszolgálni az ügyfeleit.
Ingatlan.com Alapító-CEO: Mészáros Dávid Szektor: e-kereskedelem, pénzügyi közvetítés 1997-ben a magyar internet még meglehetősen kihalt volt, és csak néhány honlap árválkodott rajta. Itt jelent meg Mészáros Dávid építész egyetemista egy olyan szájttal, amivel az volt a célja, hogy legyen egy helyen elérhető az ország összes eladó és kiadó ingatlanja. Az Ingatlan.com első verziója azóta értelemszerűen számos radikális változáson esett át, de a kitűzött cél nem változott, és ennek is köszönhető, hogy a számos extra funkcióval kiegészített szájt megkerülhetetlenné vált az ingatlanpiacon. Jelenleg az ország több mint 2800 településén kínálnak eladásra vagy kiadásra ingatlanokat az Ingatlan.com-on, és ma már a KSH-val együtt is adnak ki piaci adatokat. Gyorsan reagáltak az ukrajnai háborúra is, ingyen adtak hirdetési felületet a menekülőket lakással segítő civileknek és segítőknek.
Prezi Társalapítók: Somlai-Fischer Szabolcs, Halácsy Péter, Árvai Péter Szektor: IT-szolgáltatás, média A Prezi kommunikációs és prezentációs alkalmazásait, szolgáltatásait a világ minden országában használják, köztük gigakonszernek is, például az IBM, a Cisco, a Lufthansa vagy a BMW. A cég terméke, a Prezi Video képes együttműködni például a Zoom, a Microsoft Teams, a Google Meet vagy a Slack szoftverekkel, így egyszerűen integrálható a széleskörűen használt munkahelyi vagy oktatási rendszerekbe. A PowerPoint-gyilkosnak induló alkalmazás mára olyan vizuális kommunikációs eszközzé érett, ahol a belépési küszöb relatíve alacsony, a felhasználók bátran teret adhatnak fantáziájuknak és kreativitásuknak. A magyar alapítású világcég képes volt megmutatni, hogy az egymást követő diákon túl is van élet, és az bizony sokkal izgalmasabb is lehet. A pandémia nagy lökést adott a videós fejlesztéseiknek és azok használatának is, újabban pedig tudatosan célozták meg a hibrid munkavégzésre átállókat. Kulturálisan hatalmas hatást gyakoroltak a magyar startup-ökoszisztémára és vállalkozói közegre: megmutatták, hogy a digitális világban tényleg nincsenek határok, és csak a bátorságon múlik, hogy az ötletekből milyen valóság lesz.
Roksh Társalapító, CEO: Kövesdi Áron Szektor: e-kereskedelem, logisztika A fura nevű Roksh eredetileg egy tudatosabb, olcsóbb és gyorsabb vásárlást ajánló ár-összehasonlító szájtnak indult, de mára komplett logisztikai hálózatot működtető online élelmiszerbolttá vált – nem függetlenül az e-kereskedelem pandémia okozta felfutásától. A felhasználók számos bolt online kínálatából választhatnak és rendelhetnek termékeket. Amikor az Aldi – először Budapesten – elindította online üzletágát, nemcsak az ötletet, de a platformot is a Roksh hozta az üzletbe.
Kövesdi Áron, a Roksh társalapítója
Share Now Tulajdonos: Veres Tibor — Wallis Szektor: okosváros, mobilitás A Share Now egyike a közösségi közlekedésre, konkrétan autómegosztásra építő, gombamód szaporodó projekteknek. A felhőalapú technológiának köszönhetően a felhasználónak nem kell betérnie semmilyen irodába, egy mobilalkalmazáson kereshet magának járművet egy meghatározott zónán belül, azt egyszerűen kibérelheti, és a számlát is az appban egyenlítheti ki. Az igényektől függően percdíjas, órás vagy napos csomag is választható, sőt nyáron többhetes belföldi nyaralásra is vihetünk már kocsit. A szolgáltató autói tavaly négymillió kilométert tettek meg. Célja nemcsak a flotta bővítése, hanem hogy minél jobban integrálódjon a budapesti közösségi közlekedésbe.
Módszertan Az összeállításba olyan, legalább húsz százalékban magyar kézben lévő, privát – nem tőzsdei – társaságok kerültek be, amelyek főtevékenységükhöz a felhőtechnológiát használják, illetve olyan egyedi fejlesztésen dolgoznak, ami segít bővíteni a felhő-ökoszisztémát. Összesen hat nagyobb kategóriából (IT-szolgáltatás, e-kereskedelem, agrárium, fintech, mobilitás és okosváros, egészségügy) válogattuk ki legutóbbi elérhető üzleti beszámolójuk alapján a legnagyobb forgalmú társaságokat. A listára nem vettünk fel olyan cégeket, amelyek kampány jelleggel, erőforrásintenzív feladatokhoz használnak felhőtechnológiát, de alaptevékenységük legalább nyolcvan százaléka nem ott, hanem a fizikai térben zajlik (szolgáltató- és gyártócégek). Az összeállításban számos iparági szakember és tanácsadócég volt segítségünkre.
Szaladunk a világban, egyre kevesebb időt szentelve mentális egészségünkre, önismeretünkre és az elmélyülésre, pedig a telefont nem csak a pörgésaddikció kielégítéséért, hanem a megnyugvásért is lehet nyomkodni. Este pedig nagy levegőt venni, és írni egy kicsit – magunkról, kapcsolatainkról és a nagyvilágról. Három-három naplót és alkalmazást ajánlunk, hogy „fejlődj, fókuszt találj és feltöltődj”. Vagy ilyesmi.
„Ukrajnából megmenekült, nem menekült” – határozza meg magát Eszter Prudnikova. Nagy, fekete hátizsákkal ballag mellettem a fotózásra. A hátizsákról kiderül, hogy a férjéé. Oleg ezt nem vitte magával a háborúba. A stúdióban előkerülnek belőle Eszter fotózásra hozott ruhái. „Kicsit gyűröttek, ezek inkább hétköznapi szettek, ennyi fért a bőröndbe, amikor eljöttünk Csernyihivből” – veszi elő a […]
A francia boulangerie-k magyar megteremtőjeként indult tizenegy éve a Retek utcai első à table! reggeliző-pékség. Hajdu Péterék franchise-rendszerének ma már tizenhárom, hamarosan tizennégy
üzlete van. Új tesztmodelljükkel két fontos lépést tesznek az agglomeráció
és a bisztróvonal irányába.
Ugyanaz a székház, ugyanaz az iroda, talán ugyanaz a bőrfotel is. Voltak ellenfelei, vannak kihívói, próbálták gyengíteni a pozícióját, Csányi Sándor kibillenthetetlen. Harminc éve vezeti
az OTP-t, a magyar gazdasági élet legbefolyásosabb, legstabilabb, megkerülhetetlen alakja. Konfliktuskerülőnek látja magát, pedig egy hónapja sem volt még nagyfőnök, már menesztett 215 embert, és fajsúlyos riválisokkal is megvívott jó pár ütközetet. Lát hibákat az ország gazdaságpolitikájában, de jobban aggódna, ha a mostani ellenzék kezében lenne a kormányzás. Nem akar még leköszönni, de már keresi az utódját: céldátum a fejében, három-négy jelölt a radarján, egyikük a fia. Van egy sztorizgatós, joviális és egy szűkszavú, kemény énje.