A Unisys magyarországi szolgáltatóközpontja idén ünnepli 15 éves fennállását. Az indulás óta számos változás történt, többek között megsokszorozódott a csapat létszáma, és jelentősen megnőtt az elvégzendő feladatok komplexitása. A pécsi irodával együtt már három helyszínen vannak jelen, 2020-ban nyitották meg második budapesti irodájukat – Pest után Budán is –, ahova azonban a pandémia miatt egyelőre nem költöztek be. Hogyan készül a Unisys Magyarország a jövőre? Hogyan gondolta újra a vezetés a munkavégzést, a juttatásokat, a toborzást és az irodák szerepét? Ezekről a kérdésekről, valamint a vállalatok és a munkavállalók átalakuló viszonyáról beszélgettünk Makk Norbert ügyvezető igazgatóval.
AZ IT-ÜGYFÉLSZOLGÁLATTÓL A MÉRNÖKI FELADATOKIG
A Unisys a 2007-es év elején nyitotta meg magyarországi szolgáltatóközpontját, amely jelenleg körülbelül 800 főt foglalkoztat. Az amerikai központú multicég a hazai IT-ipar egyik legismertebb szereplője, amely helyi szinten is multinacionálisnak mondható, hiszen az itteni központban 53 nemzet dolgozik együtt. Az elmúlt 15 évben a folyamatos létszámnövekedés mellett számos magas hozzáadott értékű folyamat menedzselése került át ide. Ma már rendkívül szélessé vált a paletta az IT és az ahhoz kapcsolható szolgáltatások terén az infrastruktúra- és rendszerfelügyeleti feladatoktól a mérnöki munkán át a rendszertervezői és a tanácsadói szerepkörökig. „A technológiai forradalom a mi munkánkat is alakítja: a felhőalapú szolgáltatások, az automatizáció és a mobilitás támogatása mind olyan területek, ahol szükség van kollégáink szakmai tudására. Nem beszélve arról, hogy ma már szinte természetes a munkatársaink számára, hogy egy hozzájuk érkező problémát egy mesterséges intelligencia előzetesen áttekint, kategorizál és megoldási javaslatokkal lát el, míg 15 évvel ezelőtt nem létezett ilyen segítség” – mondja Makk Norbert.
Olyat csináltunk meg, amiről senki nem gondolta, hogy fiatal cégként képesek leszünk – foglalja össze a Silk Group utóbbi egy évét Selyem Péter ügyvezető. Az autóápolási termékekkel foglalkozó cég jó érzékkel reagált a koronavírus okozta új helyzetre, melynek köszönhetően jelentős növekedést tudtak elérni egy kimondottan kompetitív piacon.
Selyem Péter előbb Svédországban, majd Angliában próbált szerencsét, hogy világot lásson és inspirálódjon. „Nyelvtudás híján egy autómosóban kezdtem dolgozni és láttam, mennyivel fejlettebbek ott az autóápoláshoz kapcsolódó szolgáltatások” – meséli. Amikor hazajött és megvizsgálta a magyarországi piacot, bebizonyosodott, hogy itt bőven akad még kiaknázatlan lehetőség, ezért 2016-ban megalapította a Silk Groupot. Először egy nemzetközi márka hivatalos forgalmazói voltak, nem sokkal később viszont elváltak útjaik és elhatározták, hogy önerőből készítik el a piac egyik legjobb bevonatrendszerét.
Így született meg a Silk Protection kerámiabevonat, amihez kizárólag náluk közvetlenül, illetve a szerződött márkakereskedésen keresztül lehet hozzájutni. Az elmúlt években egyre népszerűbbé váló kerámiabevonatra azért is lehet szükség egy új autó esetében is, mivel ezek fényezése már teljes egészében vízbázisú festékkel történik, ami jó a környezetnek, ellenben a korábban megszokottnál sérülékenyebbé teszi a fényezést. A Silk Group első ügyfelei között volt a Eurofleet Zrt., akiknek ma már valamennyi autójára kerül kerámiabevonat. Utánuk következett a Hovány-csoport, majd a többi márkakereskedés. „Ma a hazai márkakereskedések 80 százalékába mi szállítjuk a bevonatokat” – mondja el Selyem Péter.
A Silk Protection kerámiabevonat mellett idővel felmerült az igény Silk autóápolási termékek gyártására is, melynek érdekében 2017-ben felfogadtak egy vegyészmérnököt, hogy vele közösen összeállítsák ezt a portfóliót. Idővel egyre több exportterület nyílt meg a Silk Group számára, egyre több termék fogyott és jók voltak az ügyfél-visszajelzések. Majd 2020 elején megérkezett a vírushelyzet, ami az autóápolási termékekkel foglalkozó szektort is új kihívás elé állította. „Láttuk, hogy a webshopból szépen fogynak a termékek, de egyre inkább azt éreztem, hogy más módon is kellene értékesíteni azokat. Ezen gondolat mentén haladva létrehoztunk egy olyan rendszert, melyben önkiszolgáló autómosókba helyeztünk ki automatákat” – meséli az ügyvezető. „Ez volt az a pont, ahol berobbantunk a piacra.”
Közel egy évnyi tervezést és fejlesztést követően 2021 májusában helyezték ki az első ilyen Silk Autóápolási termék automatát egy kézi autómosóhoz, ami egy máig megállíthatatlannak tűnő lavinát indított el. A mosótulajdonosoknak tetszett, hogy ezzel egy extra szolgáltatást tudnak biztosítani az ügyfeleiknek, az autójukról gondoskodni szeretők pedig végképp nagyra értékelték ezt. Az automaták telemetriával vannak szerelve, így távolról is meg lehet oldani egy esetleges problémát, mi több, hétvégén is van ügyfélszolgálat. „Oda tettük a terméket, ahol kereslet van rá” – foglalja össze innovációjuk lényegét Selyem Péter, hozzátéve, hogy jelenleg 52 ilyen üzemel Magyarországon és számos további autómosó-tulajdonos várja, hogy hozzá is kihelyezzenek egy automatát. A sikerek láttán befektetők is megtalálják őket, az ajánlatok elől pedig Selyem Péter sem zárkózik el, de eddig nem találta meg a megfelelő partnert. Ez már csak azért is fontos lenne, mivel 2022-re is komolyak a tervek, az előző évi forgalom megduplázását tűzték ki célul.
Amikor 1884-ben hivatalosan is megnyitották a Magyar Királyi Operaházat, a tömeg tüntetést szervezett, és betört az épületbe, hogy lássa A zene apoteózisa című Lotz Károly-falfestményt. Ilyen veszély manapság talán nem fenyeget, de sok operarajongó várta türelmetlenül, hogy az épület nehéz fakapui idén tavasszal újra megnyíljanak. Valóban sokáig voltak zárva, de a tizenhétezer négyzetméteres épület majdnem minden sarkában akad egy kis aranyozás, márvány vagy Zsolnay-kerámia. Na, meg ott vannak az egyedi gyártmányú ajtók, ablakok, kilincsek, bútorok, kárpitok, falfestmények és szobrok, ráadásul mindezt úgy kellett rekonstruálni, hogy az eredeti tervek régen elvesztek. Az épületet a tervezést vezető Zoboki Gábor építésszel jártuk végig, és többek között arról is beszélgettünk, hogy mi volt az operaházak szerepe egykor, és miért sikerült ilyen kivételesen jól a budapesti.
Mintha múlt hónapban lett volna, hogy a nappalimban, a plafont bámulva merengtem Orbán Viktor harmadik kétharmadán. Pedig iszonyú mozgalmas, váratlan eseményekkel teli cikluson vagyunk túl, és ritka kiélezett választás jön. Ha van bármi bizonyosság a most tényleg téttel bíró választásban, az az, hogy kiborítóbb és ocsmányabb kampány előzi meg, mint valaha. Ugyan a Forbes nem politizál, de ránk is hatással van a közélet őrülete. Tizenhárom személyes stratégia, hogy az utolsó hónapban is megőrizzük lelki békénket.
A hazai üzleti életben a 12. legbefolyásosabb vezető beosztású nő azon kevesek egyike, akik kormányzati és céges pozíciókban is megállták már a helyüket. Orbán Anitának Amerikában sem akármilyen track recordja van, a diplomáciában és több fajsúlyos szektorban is jegyzik, az energetika globális piacáról és az állami szférából érkezett a Vodafone élére. Közben úgy érzi, anyának is megfelel.