A Unisys magyarországi szolgáltatóközpontja idén ünnepli 15 éves fennállását. Az indulás óta számos változás történt, többek között megsokszorozódott a csapat létszáma, és jelentősen megnőtt az elvégzendő feladatok komplexitása. A pécsi irodával együtt már három helyszínen vannak jelen, 2020-ban nyitották meg második budapesti irodájukat – Pest után Budán is –, ahova azonban a pandémia miatt egyelőre nem költöztek be. Hogyan készül a Unisys Magyarország a jövőre? Hogyan gondolta újra a vezetés a munkavégzést, a juttatásokat, a toborzást és az irodák szerepét? Ezekről a kérdésekről, valamint a vállalatok és a munkavállalók átalakuló viszonyáról beszélgettünk Makk Norbert ügyvezető igazgatóval.
AZ IT-ÜGYFÉLSZOLGÁLATTÓL A MÉRNÖKI FELADATOKIG
A Unisys a 2007-es év elején nyitotta meg magyarországi szolgáltatóközpontját, amely jelenleg körülbelül 800 főt foglalkoztat. Az amerikai központú multicég a hazai IT-ipar egyik legismertebb szereplője, amely helyi szinten is multinacionálisnak mondható, hiszen az itteni központban 53 nemzet dolgozik együtt. Az elmúlt 15 évben a folyamatos létszámnövekedés mellett számos magas hozzáadott értékű folyamat menedzselése került át ide. Ma már rendkívül szélessé vált a paletta az IT és az ahhoz kapcsolható szolgáltatások terén az infrastruktúra- és rendszerfelügyeleti feladatoktól a mérnöki munkán át a rendszertervezői és a tanácsadói szerepkörökig. „A technológiai forradalom a mi munkánkat is alakítja: a felhőalapú szolgáltatások, az automatizáció és a mobilitás támogatása mind olyan területek, ahol szükség van kollégáink szakmai tudására. Nem beszélve arról, hogy ma már szinte természetes a munkatársaink számára, hogy egy hozzájuk érkező problémát egy mesterséges intelligencia előzetesen áttekint, kategorizál és megoldási javaslatokkal lát el, míg 15 évvel ezelőtt nem létezett ilyen segítség” – mondja Makk Norbert.
Egy év. Mindössze ennyi kellett a Billingónak, hogy a kissé őrültnek tűnő víziót a valóságba ültessék: azaz kilépjenek az online számlázás szűk keretei közül és egy feszes stratégiaváltás mentén többtermékes digitális üzleti platformmá alakuljanak. Ehhez szükség volt egy alaposan kidolgozott üzleti tervre, egy közel egymilliárd forintos tőkebevonásra, egy kiváló csapatra, valamint fókuszra, hitre, alázatra. A részletekbe a Billingo két vezetője, Sárospataki Albert és Besztró Szabolcs avatott be bennünket.
SZÁMLÁZÓBÓL DIGITÁLIS ÜZLETI PLATFORM
A Billingo sikeres online számlázóként 6 év után gyakorlatilag feje tetejére állította a piacot és konkurensei közül kiemelkedve megmutatta, hogy mit jelent az online számlázás kicsit továbbgondolva.
Sokan nem hittek a digitális ökoszisztémát felvázoló víziókban és különösen abban, hogy ennyire gyorsan és ilyen színvonalon kerülhet megvalósításra. Az út valóban rögös volt, de egy év alatt elkészült és ma már több mint százezer cég mindennapjait segíti a Billingo digitális üzleti platformja, amely az online számlázáson túl többek között pályázatfigyeléssel, céginformációs szolgáltatással, egyedülálló banki és pénzügyi fintech megoldásokkal könnyíti meg a cégek működését, támogatva az üzleti döntéshozatalt, automatizmust hozva az adminisztrációba.
„A digitális üzleti platform kialakítása rengeteg tervezést és erőforrást igényelt, ami szervezeti változásokkal is járt, egy év alatt a létszámunkat is megdupláztuk. Új, innovatív szolgáltatásaink piacra dobásához szükség volt a teljes csapat bővítésére, a fejlesztőktől az ügyfélszolgálaton át az értékesítésig. Az új cégkultúra megszületése egyben egy pozitív gondolkodásbeli változást is hozott, amely támogatta, hogy hatékonyan, cél- és eredményorientáltan működjünk, ami szükséges volt a terveink megvalósításához” – mesél a Billingo tavalyi évéről Besztró Szabolcs, stratégiai és operatív igazgató.
ÚJ DIMENZIÓ A DIGITÁLIS VÁLLALKOZÁSVEZETÉSBEN
Szabolcs szerint az új üzleti modell óriási mérföldkő lehet a digitális vállalkozásvezetés felé vezető úton, hiszen tapasztalataik szerint sok vállalkozás számára a digitalizáció első lépése volt az online bizonylatkiállítás, ahol sokan meg is ragadtak. De mint mondja, néhány egyszerű online eszköz használata nemcsak költségcsökkentést jelenthet, hanem versenyelőnyhöz is juttathatja a vállalkozásokat, a Billingo újragondolásával pedig ennek engedtek teret.
„Online számlázó rendszerünk technológiailag a piac élvonalában van, így erre a továbbiakban is kiemelten fókuszálunk, emellett új fejlesztéseinkkel további támogatást nyújtunk a cégek mindennapi ügymenetében. Méréseink alapján az integrációkat és az új szolgáltatásokat egyre több cég használja” – veszi át a szót Sárospataki Albert, a Billingo egyik alapítója és vezérigazgatója. „A céginfó és partnerfigyelő kiváló eszköz, hogy adatalapon szülessenek üzleti döntések, ami előnyt és kockázatcsökkentést is jelent a felhasználóknak. Pályázatfigyelő rendszerünkkel komoly finanszírozási lehetőségekhez juthatnak a vállalkozások. A céges bankszámla és a számlázó összekötése lehetőséget ad a Billingósoknak, hogy egy helyről intézhessék a napi pénzügyeket, a fizetési kérelmek küldésével pedig minden eddiginél egyszerűbb és gyorsabb az utalási folyamat. Egyik népszerű újdonságunk, az androidos mobiltelefonra fejlesztett Billingo SoftPOS megoldás, ami egy mobil bankkártya elfogadó terminállá alakítja a telefonunkat.”
A 2021-es szintlépés után a 2022 még nagyobb dobás lesz a Billingo életében, hiszen a fejlesztések nem állnak meg, hamarosan debütál a dokumentum- és a követeléskezelő funkció, illetve egyéb szolgáltatások érkeznek. De ami a legizgalmasabbnak ígérkezik, hogy a Billingo kilép a nemzetközi színtérre. A cél pedig az, hogy mind itthon, mind külföldön még egyszerűbbé váljon a vállalkozások élete és a digitális megoldások még több időt spóroljanak számukra.
Egyszerre lát a néző intim színházat és színes-szagos filmet a Centrál Színházban. A Network című előadás a média embertelen, pokoli hatalmával sokkol, és azzal, hogy huszonhárom évvel a rendszerváltás után egyre több a megválaszolatlan kérdés. De legalább a nézőtéren üvölthetjük, hogy „kurva dühös vagyok, és ezt nem tűröm tovább”.
Jó nézni őket, ahogy az interjú előtt az ifjabb Attila türelmesen megmutatja az idősebb Attilának, hogyan csatlakozhat majd másnap a telefonjáról egy Zoom-beszélgetéshez. Végighallgatják egymást, mindig hozzá tudnak tenni a másik mondanivalójához, nem vitatkoznak, csak más szempontból szólnak a kérdéshez. Teljes a harmónia apa és fia között úgy is, hogy különböző területeken lettek sikeresek. Chikán Attilának, aki az első Orbán-kormány gazdasági minisztere is volt, lényegében a Rajk Szakkollégium a legidősebb gyermeke, (második) fia viszont mindig is a vállalati szférában tevékenykedett, és a budapesti tőzsdén tavaly a legnagyobb áremelkedést produkáló, alternatív energiákra fókuszáló Alteót vezeti. Interjú ifjúkori lázadásról, idealista miniszterségről, a kihagyott gazdasági lehetőségek évtizedeiről és Chikán nagyapás könyvekről.
Bemutattuk a hazai Forbes jubileumi, 100. számát, és benne a most először összeállított, új listánkat, a 100 selfmade magyart. A rangsornak komoly visszhangja volt, sokan meglepődtek, mennyi saját jogon elért sikersztori van az országban.
Sosem volt még ilyen jövedelmező eladni mindenünket, főképp, ha szupersztárok vagyunk. Az amerikai Forbes összegyűjtötte a 25 legtöbbet kereső médiasztárt: összesen 4,4 milliárd dollárt szakítottak 2021-ben, a legtöbbjük anélkül, hogy bármi új terméket előállított volna. Íme a top tíz.