Egy év. Mindössze ennyi kellett a Billingónak, hogy a kissé őrültnek tűnő víziót a valóságba ültessék: azaz kilépjenek az online számlázás szűk keretei közül és egy feszes stratégiaváltás mentén többtermékes digitális üzleti platformmá alakuljanak. Ehhez szükség volt egy alaposan kidolgozott üzleti tervre, egy közel egymilliárd forintos tőkebevonásra, egy kiváló csapatra, valamint fókuszra, hitre, alázatra. A részletekbe a Billingo két vezetője, Sárospataki Albert és Besztró Szabolcs avatott be bennünket.
SZÁMLÁZÓBÓL DIGITÁLIS ÜZLETI PLATFORM
A Billingo sikeres online számlázóként 6 év után gyakorlatilag feje tetejére állította a piacot és konkurensei közül kiemelkedve megmutatta, hogy mit jelent az online számlázás kicsit továbbgondolva.
Sokan nem hittek a digitális ökoszisztémát felvázoló víziókban és különösen abban, hogy ennyire gyorsan és ilyen színvonalon kerülhet megvalósításra. Az út valóban rögös volt, de egy év alatt elkészült és ma már több mint százezer cég mindennapjait segíti a Billingo digitális üzleti platformja, amely az online számlázáson túl többek között pályázatfigyeléssel, céginformációs szolgáltatással, egyedülálló banki és pénzügyi fintech megoldásokkal könnyíti meg a cégek működését, támogatva az üzleti döntéshozatalt, automatizmust hozva az adminisztrációba.
Egy emberöltő óta van jelen a STIHL Magyarországon. A márkanévről évekkel ezelőtt elsőre mindenkinek a motoros fűrészek ugrottak be: ha valaki átszólt a szomszédba, hogy kölcsönkérheti a STIHL-t, akkor nem kellett magyarázkodni, mire is gondol. A STIHL azóta rengeteg új, innovatív termékkel bővítette palettáját, mára már nem csak az erdő- és mezőgazdaság, a kert- és tájépítés, valamint az építőipar professzionális dolgozói részére, hanem magán kerttulajdonosok, otthoni felhasználók, sőt, kertészkedni szerető nők számára is ajánl kerti gépeket. Bakon Gábort, az Andreas Stihl Kereskedelmi Kft. ügyvezetőjét kérdeztük a cég jelenéről és jövőjéről.
Miként reagál a változó piaci igényekre a STIHL?
Az Andreas Stihl Kereskedelmi Kft. tavaly november 15-én ünnepelte fennállásának 30. évfordulóját. Jómagam 15 éve, 2007 óta vagyok a vállalat ügyvezetője, és büszke vagyok rá, hogy a célunk és a világnézetünk a mai napig ugyanaz maradt, mint a kezdetekkor. A STIHL-nél nagyon alacsony a fluktuáció, mindmáig szinte ugyanazzal a csapattal dolgozom. Vezetőként most az egyik legnagyobb kihívásomnak azt érzem, hogy ezt a 15 éve összeállt csapatot a versenyképes juttatások mellett folyamatosan lendületben tartsam.
Mindennapi kiemelt célunk, hogy megfeleljünk a vevői elvásároknak, e nélkül nehéz lenne piacvezetőnek maradnunk. A Waiblingenben működő fejlesztési központunkban többszáz mérnök dolgozik azon, hogy a hobbi felhasználóktól a profi vállalkozókig mindenki megtalálja a számára megfelelő gépet, eszközt. Itt említsük meg azt is, hogy a piac az értékesítési csatornák terén is változik, egyre több kereskedőnk értékesít online is. Ami a jövő szempontjából biztos: felhasználóinkat most is és a jövőben is szakkereskedői hálózatunkon keresztül kívánjuk kiszolgálni, mert csak így tudjuk garantálni a teljeskörű, tartós elégedettséget.
Hogyan válhat valakiből STIHL kereskedő?
Szelektív értékesítési hálózatként működünk, családi vállalkozásként az egészséges versenyhelyzetek megteremtésében hiszünk. Ahhoz, hogy valaki velünk dolgozzon, meg kell felelnie a szigorú feltételrendszerünknek. A szakkereskedéseknek gépszervizt kell fenntartaniuk, széles termékpalettával kell rendelkezniük, de ugyanilyen fontosnak tartjuk azt is, hogy képzett, hozzáértő értékesítők fogadják a vásárlókat, ami többek között azért szükséges, mert a gépeket üzemkészen, használati tanácsokkal adjuk át a felhasználóknak. A kereskedésekben rendkívül fontos szerepe van az after sales termékkínálatnak és szolgáltatásoknak is. Szimbiózisban élünk a kereskedőinkkel, támogatjuk, folyamatosan edukáljuk őket.
Milyen változásokat hozott a covid a lakossági piacon STIHL-nél?
A kihívások ellenére 2021-ben közel 10 milliárd forint nettó forgalmat realizáltunk, az emberek sokkal több időt töltöttek otthon, és sokkal többen vágtak bele a kertészkedésbe. Még inkább előtérbe kerültek az akkumulátoros gépek, melyek rendkívül egyszerűen használhatók, a hobbi kertészeknek is nagy szabadságot, örömteli munkát biztosítanak. A globális STIHL vállalatcsoportnál tavaly 14 százalékkal nőtt az eladott gépek száma az előző évhez képest.
Milyen lépéseket tesz a STIHL a fenntartható fejlődés érdekében?
A fenntarthatóság a cégcsoport kiemelt projektje. A szén-dioxid-kibocsátás csökkentése és az energiahatékonyság növelése stratégiánk kiemelt része. Missziónknak tekintjük a környezetvédelmet, éppen ezért folyamatosan dolgozunk termékeink károsanyag-kibocsátásának és üzemanyag-fogyasztásának csökkentésén, az akkumulátoros technológia tökéletesítése is ezt a célt szolgálja. Az automatizálás szintén első helyen áll a fejlesztésekben. Ilyen automatizált termékeink a robotfűnyírók, amelyek például az időjárást érzékelve, majd arra reflektálva végzik a gyep tökéletesre nyírását. A STIHL „connected” gépek és eszközök szervizigényt jeleznek, mutatják a teljesítményt, kommunikálnak az okostelefonokkal. Az anyacég több startuppal áll fejlesztési kapcsolatban, ilyen például a digitális, GPS alapú erdő- és parkfelmérés.
Az idén 30 éve privatizált, az egykori Kontavill alapjain felnőtt Legrand Magyarország nemcsak az állami vállalatból egy nemzetközi vállalatcsoportba történő integrációt végezte el sikeresen, de egyenrangú partnere is lett a többi leányvállalatnak, sőt új utakat is mutatott. Az elmúlt évek elképesztő növekedési üteme őket igazolta, a sikerekben pedig az is szerepet játszott, hogy ha kellett, erősségeik mellett gyengeségeiket is fel tudták vállalni.
Több tízmilliárd forintnyi fejlesztés köszönhető a Modern Vállalkozások Programjának, amely a kitűzött célokat többszörösen túlteljesítve segíti évek óta a hazai kkv-szektor digitalizációját. Az országos szakértői hálózat, a több mint húszezer elért vállalkozás, az ezer beszállító többezer termékét tömörítő szakmai piactér, a vezető iparági érdekérvényesítő szerep számokkal jól leírható eredménye mellett az elért szemléletváltozásban is tetten érhető a Program jelentősége.
Egyet tudott: csinálni akar valamit. Az elején a legrosszabb lóra tett, de tanult belőle. Berczeli András két éve alapított fintech tanácsadó cége ritka sebességgel skálázódik. Illetve cégük: az alapító rendületlenül mantrázza a csapat erejét, egységben és közvetlenségben gondolkodik, az „én”-t szinte kitörölte a szótárából.