A különleges autók piaca rendkívül kompetitív. A gyűjtők és befektetők keresik a történeteket, formálják a trendeket, közben hatalmas számokat dobálnak egymáshoz. Egyre több cég foglalkozik klasszikus Porschék újragondolásával is, hiszen jó üzlet. Idén egy magyar startup, a Kamm Manufaktur olyan korai Porsche alapú sportautót kezd gyártani, amire a célközönség 330 ezer euró felett sem mondhat nemet. Ha mondhatna, a 912C nem érdemelt volna ennyi munkát. Ám napokig vezettem, és érdemel még többet is.
Kázmér Miklós eredetileg közgazdász, egyben lelkes filmes geek is, aki amellett, hogy organikusan építette Umbrella Collective nevű audiovizuális és kommunikációs cégét, egy időben még Trabant-kölcsönzőt is működtetett. A veterános vonzódás a tinédzserkori munkatapasztalatból, illetve főleg a dizájn és a hangulat iránti lelkesedésből ered, negyvenkét éves korára pedig jelentős egyéni beruházáshoz vezetett Budapesten. Miki édesapja hűtőgépmérnök, élelmiszeripari cége van, fia pedig azért tudott egy méregdrága Sony kamerával forgatni már fiatalon is, mert a technikáért cserébe promóciós videókat készített a vállalatnak. Hidvégi Zoltán pedig úgy robbant a képbe, hogy a Kereskedelmi és Vendéglátóipari Főiskola (ma Budapesti Gazdasági Egyetem) reklám szakirányán ők lettek a budaörsi páros. Főiskola alatt kezdődtek az esküvői és más rendezvényes videós munkák, aztán diploma után Zoli Németországban a DHL marketinggyakornoka lett, Miki pedig a Young & Rubicam reklámügynökségnél kötött ki.
Zoli hazatérve videózni akart, Mikinek meg kellett egy társ, aki vitte a beeső megbízásokat, amíg ő a Youngnál dolgozott. A két munka idővel sok lett, Miki az üzletük mellett döntött Zolival. Az Umbrellát így 2004-ben alapították a 11. kerületben, egy Andor utcai panel hatodik emeletén. Még a videókártyák előtt, dedikált cuccokkal, többek közt a Youngon keresztül intézett reklámok utómunkáit csinálták.
Amikor Miki 2009-ben egy évig New Yorkban élt, Zoli tartotta a frontot. Mostanra filmes fejlesztés is akad, a részleget Felszeghy Ádám vezeti. Ennek keretében készül a Kék Pelikán, a vonatjegy-hamisítást feldolgozó animációs sztori, és a Lefkovicsék gyászolnak című nagyjátékfilm is, ami az egy hétig tartó zsidó gyászt, a sivát helyezi új megvilágításba. De végez az Umbrella utómunkát sundance-es független filmnek is. Bár Mikit a fotó jobban foglalkoztatja, a film komplex, és szerelem.
Ha Magyarországon szó esik a családi tulajdonban lévő cégekről, két név biztosan azonnal felmerül: Béres és Zwack. A Béres család tudatosan gondozza az alapító, id. dr. Béres József emlékét és szellemi hagyatékát, ugyanakkor aktívan dolgozik a jövő biztosításán is. A harmadik generációból a két idősebb testvér, Melinda és Marcell már részt vesznek a cégvezetésben, tagjai […]
Ha Magyarországon szó esik a családi tulajdonban lévő cégekről, két név biztosan azonnal felmerül: Béres és Zwack. A Béres család tudatosan gondozza az alapító, id. dr. Béres József emlékét és szellemi hagyatékát, ugyanakkor aktívan dolgozik a jövő biztosításán is. A harmadik generációból a két idősebb testvér, Melinda és Marcell már részt vesznek a cégvezetésben, tagjai az igazgatóságnak, Marcell egyre többet jelenik meg a cég arcaként. A többgenerációs szemléletet jól példázza a 2022. szeptemberi „50 éves a Béres Csepp” rendezvény, amelyen mindhárom generáció üzenetei – tudatosan egymásra építkező módon – megjelentek.
Bár a család az első megjelenéstől (2002-től) kezdve állandó szereplője a hazai TOP100-as listának, vagyonuk kapcsán híresen puritánok. Dr. Béres József a vagyonhoz való viszonyt így jellemzi: az nem cél, hanem eredeti tevékenységük továbbfejlesztésének alapja. Elégedettek azzal, amivel ma rendelkeznek, de a növekedési kényszertől ők sem tudják függetleníteni magukat, erre a cégeik és munkavállalóik érdekében is szükség van.
A tulajdonosi és menedzsmentszerepek, valamint a céges és a magánvagyon szétválasztása egyértelmű és transzparens szabályok szerint történik. 1995 óta rendelkeznek – mai divatos szóval élve – családi alkotmánnyal, melyet írásbeli formában is rögzítettek. Az alkotmány lefekteti, hogy a tulajdonosi státusz önmagában nem jogosítja fel a családtagokat pozíciót vállalni a cégben, arra szakmailag is érdemesnek kell bizonyulni. A céges és magánvagyon közötti átjárásra osztalék, illetve munkabér révén van lehetőség, az osztalékok mértéke azonban elárulja, hogy nem elsődleges cél a családtagi magánvagyon növelése. A családtagok magánvagyona egy tisztes polgári egzisztencia keretein nem terjeszkedik túl.
Mi a helyzet a háromgenerációs vagyonvesztés makacs, kultúráktól független Damoklész kardjával? A családfőn – bár tisztában van a jelenséggel – nem látszik aggodalom. A tulajdon generációkon átívelő alakulását sem bonyolítja túl a családi szabályrendszer, az örökösödés vérségi útját követi. A jelenlegi cégméret mellett már különben is nehézkes lenne kivásárolni valakit – jegyzi meg dr. Béres József. A generációváltás legfontosabb alapja egyébként a családi értékrend – kiemelten a mértékletesség, az együttérzés és a szolgálat – átadása. A vagyonos létre való nevelés elsődleges helye pedig a család. A Béres családban egy – mind cégvezetői, mind pedig tulajdonosi – generációváltás sikerére immár büszkén lehet támaszkodni, és dr. Béres József úgy véli, az értékrend már átragadt a harmadik generációra is. Ami pedig a következő generációt illeti, bíznak gyermekeik, Melinda, Marcell és Merse sikeres helytállásában.
A vagyonkezelői struktúra tetején álló céget hárman tulajdonolják, dr. Béres József, valamint felesége és testvére. A harmadik generáció az említett vérségi örökösödés elvét követve egyelőre nem tulajdonos. A vagyonelemek portfóliója – ahogy ez második generációs családoknál jellemző – „fejnehéz”, az alaptevékenység messze a legjelentősebb vagyonelem. Ugyanakkor már mutatkoznak a diverzifikáció jelei: az alaptevékenységhez kapcsolódó Hungaropharma részesedésen kívül rendelkeznek borászattal, föld- és erdőtulajdonnal, valamint egy robbanásbiztos berendezések vizsgálatával és tanúsításával foglalkozó céggel is. Az utóbbit leginkább a lokáció sodorta a vagyonkezelő ernyője alá, a cég ugyanis közvetlenül a gyógyszergyár szomszédságában található. A borászat, föld- és erdőterület pedig összhangban van a család konzervatív és lokálpatrióta attitűdjével és imázsával.
A vagyon kapcsán nem lehet megkerülni a kötelezettségeket sem: a cégalapítástól fogva jótékonykodnak. Az idén 30 éve külön erre a célra létrehozott Béres Alapítvány odafigyelő – egyben több munkát igénylő – módon inkább sok kezdeményezést támogat kisebb összeggel, hatékonyan. Ebben id. dr. Béres József szellemi hagyatéka is tovább él: reményt adni minél több rászorulónak
Élhettek volna gazdag német Buddenbrook családként, ehelyett Magyarországra költöztek, hogy vagyonuk egy részéből intézeti gyerekeket támogassanak. Wirtz Ágnest lényegében német férje, Albrecht csábította haza 2006-ban, aztán alapítványt hoztak létre, és azóta évi százmillió forint körüli összeget költenek a Világszépjeikre. Azokra a gyerekekre, akikről csúnyán elfeledkezett a társadalom, akiknek nincsenek szüleik, hogy büszkélkedjenek velük. Ők megteszik. Portré a Bridge Budapest Egyesület és a Forbes Az Év Filantrópja díjának első nyerteseiről.