Mindenkinek megígértem, hogy jól fog járni

Először találkoztak személyesen, és rögtön így indított. „László! Ne hagyd, hogy a Stellantis tönkre tegye a céged!” Baljós mondatnak hangzik, főleg, ha megkötötted életed üzletét. A helyszín Las Vegas. A világ legnagyobb elektronikai kiállításán, az egyik kiemelt előadó beszéde után vagyunk, a Consumer Electronics Show-n (CES). A rendezvény régi és rutinos résztvevője a Stellantis által tavaly év végén felvásárolt magyar aiMotive. A kulisszák mögé bekísérik a cég alapítóját, Kishonti Lászlót egy kézfogásra. A másik oldalon a színpadról épp lejövő Carlos Tavares. A Stellantis vezérigazgatója.

Kishonti László végig hitt a sztoriban


Tavares „jótanácsa” elsőre talán megdöbbentő, de sokat elárul arról, amiért és ahogyan a Stellantis felvásárolta az aiMotive-ot. Olyat azért már láttunk a gazdaságtörténetben, hogy egy felvásárlás az üzlet megkötése után hiúsult meg. A nagy maga alá gyűrte a kisebbet. Nem szántszándékkal, a cégeknek is van gravitációjuk. A Stellantis viszont éppen úgy akarja megtartani az aiMotive-ot, ahogy megismerte, pontosan tudják, mit épített fel Kishonti és csapata. „Csináljatok mindent úgy, ahogy eddig” – mondta Tavares a villámbemutatkozás zárásául.
Miközben az autóipar nagy szereplői egyre nagyobb kontrollt akarnak a szoftverek felett, a Stellantis páratlan szabadságot hagy meg Kishontiéknak. Erre a szabadságra szükség is van, hiszen az aiMotive maga a vegytiszta innováció, a mérnöki kreativitás szüntelen kiteljesedése.

Kishonti László és az aiMotive
A most negyvennyolc éves Kishontit a számítástechnika már nyolcéves korában rabul ejtette, egyetemre
mégis a közgázra ment. Tanulmányai mellett újságíróként is dolgozott, ekkor hozta össze első nagy dobását: az Államadósság-kezelő Központ által ma is használt MAX index elindítása a nevéhez fűződik. A K&H Alapkezelő befektetési igazgatója volt, amikor hobbiból elkezdett mobiltelefonokra programozni.
Első cége, a Kishonti Kft. csipek optimalizálásával foglalkozott és jó pár nagy mobilgyártó is az ügyfele volt (Apple, Nokia). A 2015-ben megalapított aiMotive (még AdasWorks néven) célja az volt, hogy az akkor piacon lévő technológiákhoz képest olcsón hozzon áttörést az önvezető autók piacára. Fejlesztés közben azonban több olyan problémával is találkoztak, amire végül maguk fejlesztettek megoldást – a kiszélesített termékportfólió aztán üzletileg is jó lépés volt.

Az aiMotive-ra keresztelt cég jelenleg négy fontos termékkel van a piacon:
• aiData: adatgyűjtő és -értelmező eszköz, az önvezető technológia mögötti mesterségesintelligencia-rendszert működteti;
• aiWare: mikrocsipekhez kapcsolódó szabadalmak és szellemi termékek;
• aiDrive: maga az önvezető szoftvercsomag;
• aiSIM: virtuális szimulációs környezet.


Kishonti a csipfejlesztésben, az adatfeldolgozásban és cége szimulációs projektjében tovább dolgozhat majd az eddigi partnereikkel. Sőt a részvényopciókhoz hasonló keretet kapott a konszernen belül, így a magyar fejlesztőcsapat továbbra is részesedhet a piaci sikerekből, attól függően, milyen mérföldköveket teljesítenek.
Hogy az aiMotive üzletileg is sikeres lett, az nem csak Magyarországon teszi egyedülálló sikersztorivá. A magyar technológia a világ egyik legnagyobb autógyártó konszernjének lesz fontos eleme: Budapesten készül többek között a leendő Chryslerek, Peugeot-ok, Citroënek és Fiatok önvezető rendszere. A Stellantis jelenleg hatmillió autót gyárt évente, összesen tizennégy autó- és két mobilitási márka tartozik a konszern alá.