Írta: Knittel Martin, a legértékesebb magyar celebek és influenszerek listájának szerkesztője Valószínűleg nem először botlasz meg a „legértékesebb influenszerek” vélt paradoxonjában, ha fintorgással, de legalább szemöldököt felvonva olvasod a szókapcsolatot. Olyan ez kicsit, mint cukorral enni a túrós tésztát: az influenszerjelenség heves, zsigeri, általában nem túl jóindulatú véleménycunamit vált ki. Az érték – hát még a legértékesebb – pedig sokaknak talán […]
Írta: Knittel Martin, a legértékesebb magyar celebek és influenszerek listájának szerkesztője
Valószínűleg nem először botlasz meg a „legértékesebb influenszerek” vélt paradoxonjában, ha fintorgással, de legalább szemöldököt felvonva olvasod a szókapcsolatot. Olyan ez kicsit, mint cukorral enni a túrós tésztát: az influenszerjelenség heves, zsigeri, általában nem túl jóindulatú véleménycunamit vált ki. Az érték – hát még a legértékesebb – pedig sokaknak talán nem az első fogalom, amivel leírnák ezt a világot.
Celeblistánkhoz hasonlóan azonban (az augusztusban lesz esedékes, és abban is sokan évről évre megbotlanak) az influenszerek seregszemléjét is üzleti értékük, énmárkájuk erőssége alapján végezzük el. Piaci értékről, nem értékítéletről beszélünk, és ugyan listánkban a tartalmi minőség vagy a profizmus is hívószavak, a tartalomgyártók követőbázisának elemzésével, üzleti tevékenységük vizsgálatával kukkantunk a motorháztető alá. A piaci értéket a fizetőképes kereslet, azaz a vállalatok marketing-költségvetése igazolja. A posztok mögötti tranzakciók a választott tartalmaktól és közösségi szájtoktól függően a csúcson két-háromszázezer forintról indulnak, egy TikTok-videóért nem hallatlan a másfél milliós csekk sem.
Az autóiparban rég bevált szokás, hogy a gyártók magukhoz ragadják a használt autók eladását, és cégcsoporton vagy márkán belül tartják, ahogy például a Mercedes teszi a Jahreswagennel vagy a BMW a Premium Selectionnel. Az óraiparra ez eddig nem volt jellemző, de úgy tűnik, most nagyot fordulhat az ipar.
Írta: Ligetfalvi Viktor és Schwarz Gábor
kákkal a portfóliójában, mint például a Cartier, az IWC, a Panerai, a Jaeger-LeCoultre, a Baume & Mercier, a Van Cleef & Arpels, az A. Lange & Söhne, a Montblanc, a Vacheron Constantin – mondhatjuk, hogy a luxusóraipar szemmel látható szelete fűződik a cégcsoporthoz. A Richemont 2018-ban vette meg a 2002-ben alapított Watchfinder & Co. használtóra-kereskedő céget, aminek az volt a különlegessége, hogy többnyire az eladó órákról, valamint a mindenkit érdeklő órás kérdésekről készített rendkívül jó minőségű és nagyon részletes videókat, és emellett igen kiterjedt bolthálózatot is működtetett.
Amióta a Richemont bevásárolta magát, a csatorna és a bolt is töretlenül halad előre, sőt szervizkapacitásuk is jelentős, tizenkilenc márka hivatalos szervizpartnerei. Ez tudásban, személyzetben és eszközparkban is rendkívülinek számít, és lehetővé teszi például azt is, hogy a Watchfinder ne csak a Richemont márkáival foglalkozzon, hanem szinte bármely más márkával is.
A Richemont által birtokolt Watchfindernek kifejezetten igényes butikjai vannak.
Néhány éve arról keringtek pletykák, hogy az Audemars Piguet is beszáll a használtóra-értékesítésbe, de pletykáknál többet nem lehetett hallani. Érdekes kérdés ez, főleg olyan márkáknál, ahol a hatalmas kereslet miatt a másodpiacon drágább egy óra, mint újonnan a boltban, erről a jelenségről korábban már írtunk (Forbes, 2022/10).
2022. december elsején aztán megérkezett a Rolex közleménye, miszerint hat ország kijelölt Bucherer szalonjaiban az új Rolexek mellett a használt órák értékesítését is megkezdik a Pre-Owned Certified program keretében, és 2023-tól már más hivatalos viszonteladók is pályázhatnak erre a szerepre. A piac rendkívül meglepődött, hiszen elsőre semmi hír nem volt az árazásról – azóta sincs. Annyit lehet tudni, hogy az órákat két év Rolex világgaranciával kínálják, és három évnél fiatalabb darabok nem kerülnek a programba, ami azért fontos adalék, mert nagyjából az elmúlt három–öt évben váltott generációt a Rolex kollekciójának fele. Sejthetjük, hogy az órák felújítva, karcmentesen, szervizelve kerülnek majd a kirakatokba.
2000–2004 közötti GMT-Master II-vel ábrázolja a programot a gyártó. Sajnos, ilyen korú modellt még nem, csak fiatalabbat találni.
A fityegő nagyon hasonlít az új órákra aggatottra, csak a színe más.
Nem telt el egy nap, már felkerült a Bucherer weblapján a Pre-Owned Certified aloldara a készletük jelentős része. Ehhez hozzá kell tegyük, hogy bizonyos Bucherer butikok eddig is foglalkoztak használt órával, de azok nem a hivatalos Rolex garanciát kapták, hanem a bolt sajátját. Utóbbi összességében szinte ugyanaz, de közben mégis egészen más egy Bucherer- és egy Rolex-emblémás kártya és fityegő („hang tag”, ahogy az angol mondja), amit rákötnek az óra szíjára, hiába ugyanott végzik majd el a felújítást.
Sok spekuláció felröppent arról, hogy mennyiért kínálja majd a Rolex a használt órákat. Listaár fölött ugyanabban a boltban, ahol listaáron is meg lehet őket venni, feltéve, hogy sorra kerülünk? A Rolex is szeretne beszállni a félelmetes felárak piacából hatalmas profitot szerzők körébe?
Sokan, akik ezt követtük, meglepődtünk, amikor az élesedett oldalon megláttuk például a Rolex GMT-Master II 116710BLNR (köznapi nevén Batman) 21 000 svájci frankos árcéduláját. Ez ugyanis még a másodpiacon is inkább a felsőbb árazással esik egybe. De igaz ez a Submariner és a Datejust modellekre is, legyenek női vagy férfi órák. Meglepő, hogy Daytona nincs náluk még felárért sem.
A használt órák garanciakártyája ízléses tokba kerül.
Hogy mindez milyen hatással lesz a piacra, nem lehet tudni. A másodpiac sokkal nagyobb annál, mint amit a Bucherer le tudna fedni, de ha szépen lassan minden butik beszállna, jelentős szereplővé léphetnének elő, amíg van, aki a másodpiaci feláron túl kifizeti a Pre-Owned Certified extráját is. Mindezt akkor, amikor az elmúlt három hónapban húsz–ötven százalékkal estek a használtpiaci Rolex-árak. Érdekes fordulat, de még érdekesebb, hogy lesznek-e más márkák, amik szép lassan kiépítik a hálózatukat, és csatlakoznak a programhoz.
Budapest igazi luxusváros – már ha azt nézzük, hogy a város egyik legszebb telkén, a Duna felett száz méterrel, a Rózsadombon állt sokáig az egyik leghíresebb szellemháza. De hát, aki szép, az egy ideig megengedhet ilyet magának. Ma, az újjáépült házban olyan luxuskörülményeket találunk, hogy egy jobb szállodában is megirigyelnék. Robotporszívók és igazi takarítók, ónix kőlapok és oldtimerek, és valószínűleg itt van az ország legnagyobb egy lakásra jutó borhűtőállománya is.
Az oroszok 2014 óta az energiapiacon is készültek a háborúra, mégis elszámolták magukat. De meddig védi majd Ukrajna a rajta áthaladó, Magyarország ellátása szempontjából is létfontosságú vezetékeket? Interjú Pletser Tamással, az Erste Befektetési Zrt. olaj- és gázipari elemzőjével.
A hazai gyapjúfeldolgozó ipar megszűnt a rendszerváltás után – ezt az űrt töltené be egy fenntartható fonalbolt, a Kis Kos Műhely. Bárkit megtanítanak kötni is.