Lényeges szempont, milyen a gyógyulni vágyók első benyomása, ha belépnek egy kórházba, emellett az ott dolgozók mindennapjaira is pozitív hatással van, ha munkájukat tiszta, rendezett intézményben végezhetik. A B+N Referencia Zrt. számára fontos küldetés a kórházi higiénia színvonalának még magasabb szintre emelése, és nagyra becsüli azokat az egészségügyben dolgozókat, akiknek ez szintén szívügye vagy éppen […]
Lényeges szempont, milyen a gyógyulni vágyók első benyomása, ha belépnek egy kórházba, emellett az ott dolgozók mindennapjaira is pozitív hatással van, ha munkájukat tiszta, rendezett intézményben végezhetik. A B+N Referencia Zrt. számára fontos küldetés a kórházi higiénia színvonalának még magasabb szintre emelése, és nagyra becsüli azokat az egészségügyben dolgozókat, akiknek ez szintén szívügye vagy éppen feladata. Prof. Dr. Polgár Csabát, az Országos Onkológiai Intézet főigazgatóját és Dr. Tasáry Ilonát, az Országos Onkológiai Intézet higiénikus főorvosát kérdeztük a témáról.
Milyen szerepe van a rendezett, tiszta körülményeknek a kórház megítélésében, és hogyan lehet ezt praktikusan fenntartani?
Prof. Dr. Polgár Csaba: Az elmúlt években lezajlott budapesti kórházfelújítási programnak köszönhetően a mi intézményünk is megújult, ez nagy segítség volt abban, hogy olyan fejlesztések is megvalósuljanak, amire a korábbi években nem volt lehetőség, hiszen az akkor meglévő forrásokat inkább a gyógyításhoz közvetlenül szükséges orvosi berendezésekre költöttük. Az elmúlt évben viszont lehetőség volt a betegterek megújítására és bővítésére, a visszajelzések alapján pedig ez is növelte a páciensek komfortérzetét, ami számunkra is nagyon fontos. Az pedig mindannyiunk érdeke, hogy ezt a tisztaságot, rendezettséget megőrizzük a mindennapokban is a saját dolgozóink és az ezzel megbízott szolgáltató által.
Egyre több magyarországi cég telekocsirendszerrel is segíti a dolgozók munkába járását. Ezt csak akkor érdemes bevezetni, ha a sofőröknek megfelelő motivációs rendszert dolgoznak ki, mondják a telekocsis utazási mód egyik úttörőjénél, az Oszkar.com-nál.
Az igény már azelőtt megtalálta az Oszkar.com-ot, hogy eszükbe juthatott volna a céges telekocsiszolgáltatás ötlete: 2016-ban Magyarország legnagyobb flottakövető cége, a Webeye kereste meg őket. A Webeye ekkor költözött Fótligetre egy frekventált, 13. kerületi irodából. Az új iroda tömegközlekedéssel nehezen volt elérhető, ezért kezdtek gondolkodni azon, hogyan tehetnék a munkavállalóknak minél egyszerűbbé és elfogadhatóbbá a bejárást. Ennek egyik eleme volt a telekocsirendszer, így találták meg az Oszkar.com-ot.
Nekik ekkor nem volt kész zárt csoportos rendszerük, az egyéni utazásokról azonban tapasztalatuk igen. (A 2007-ben alapított Oszkar.com sztorija: Forbes, 2015/01.) Ebből kiindulva a Webeye-jal fejlesztették ki első céges telekocsirendszerüket. „Ezt azóta sem értékesítjük aktívan, a vállalatok találnak meg minket, nő a kereslet a szolgáltatás iránt” – mondja Prácser Attila, az Oszkar.com társalapítója és társtulajdonosa.
Az Oszkár céges ügyfelei jellemzően nagyvállalatok, amelyek irodáiba, gyáraiba sokan járnak egy időben autóval. A cégek employer branding stratégiájának is része a telekocsirendszer. A home office mára alapelvárás lett, de amikor be kell menni az irodába, igénylik, hogy azt is segítse a munkáltató. Ahol nincs vállalati busz, vagy nem minden viszonylaton van, ott is plusz elem lehet a telekocsi.
Az első lépés, hogy megpróbálják az egyébként is autóval dolgozni járókat rávenni, hogy hirdessék meg szabad helyeiket az Oszkár zárt csoportos, csak az adott cég munkavállalóinak hozzáférhető rendszerében. Ez egyébként megjelenésében is eltér az Oszkár publikus felületétől, a cég dizájnjára szabják, logózzák. A kulcs az autós motiválása, hiszen az anyagi haszon itt kiesik, nemcsak azért, mert rövidebb utakról van szó, hanem azért is, mert a vállalati telekocsizásnál alapszabály, hogy nincs pénzmozgás utas és sofőr között. Az egyéni oszkározásoknál ezzel szemben szemmel láthatóan spórolhatnak a sofőrök, hiszen a helyért cserébe az utasok beszállnak az útiköltségbe.
Elkezdenek hétvégén is oszkározni Az Oszkár a platformot adja a cégeknek éves licencdíj fejében. Egy-egy zárt vállalati csoportban átlagosan négyszáz–ötszáz munkavállaló van, a legnagyobb csoport, amit jelenleg kezelnek, ezerfős. Az Oszkár eddig több mint háromezer munkavállalónak tette lehetővé a munkahelyi telekocsizást. Az aktív használók 27 százaléka kizárólag autós, 51 százaléka csak utas, míg a maradék 22 százalék vegyesen, autós és utas oldalon is részt vesz a telekocsis utazásokban. A licencdíjon kívül (ez még nem nagy összeg az Oszkár – tavaly 151 millió forintos – éves árbevételében) a márkaépítésben profitálnak a vállalati telekocsizásból. Sokan így ismerik meg az Oszkar.com nevét, majd hétvégente, magánutazásaikhoz is elkezdenek oszkározni.
Az autós dolgozók motiválására több példa van: pénzbeli premizálás a szállított utasok alapján, elsőbbségi parkolóhely, autómosás, de van, ahol toplistákat vezetnek, és jutalmazzák a legjobbakat, vagy kisorsolnak közöttük valamit. Egy másik megközelítés, hogy céges autót kaphat az is, aki nem jogosult rá, ha vállalja, hogy telekocsizik vele. „Fontos, hogy legyen motiváció, mert hosszú távon csak így működtethető a rendszer” – mondja eddigi tapasztalataik alapján Attila. A vállalatok a munkavállalók elégedettségének növekedése mellett úgy is profitálnak a rendszerből, hogy csökken a parkolók terheltsége, a dolgozók pedig már a kocsiban társasági életet élnek, az első kávéfőzést sem kell kivárni a céges konyhában.
Az AVL Hungarynél is úgy látják, a közös bejárás kedvezően hat a munkatársak összekapcsolódására. „Nem úgy van feltétlenül, hogy azokkal kávézom, akikkel eleve jóban vagyok, hanem az utazóközösség olyan emberekkel is összehozhat, akikkel eddig semmilyen kontaktom nem volt” – mondja Bozóky Ágnes HR- és kommunikációs vezető.
Az Oszkar.com eddig nagyjából tíz vállalati telekocsis rendszer bevezetésén van túl, korábban a Magyar Telekom, az Erste és a covid előtt a Budapest Airport is használta a platformjukat. Legfrissebb ügyfelük a Waberer’s és az AVL Hungary. Utóbbinak most is több olyan álláshirdetése van a Profession.hu-n, amiben benne van a telekocsibónusz. Ők akkor vezették ezt be, amikor Budapest 11. kerületéből Érdre költöztek, és egyben a céges shuttle buszokat is bevonták a rendszerbe: ezekre is lehet helyet foglalni az Oszkáron. Bozóky Ágnes szerint mivel ők autóipari kutató-fejlesztő cég, és egyébként is előremutató, új technológiák kifejlesztésén dolgoznak, így is kímélni akarták a környezetet.
Az AVL magyarországi leányánál – Érden, Budapesten, Kecskeméten és Zalaegerszegen – összesen ötszázhatvanan dolgoznak. A telekocsi az Érden dolgozó, csaknem háromszáz munkatársuk körében a népszerűbb, mert oda nemcsak Budapestről, hanem a környező nagyobb városokból, Dunaújvárosból és Székesfehérvárról is sokan járnak. A telekocsirendszerbe regisztrált és a kocsit megosztó kollégák utanként fix összeget kapnak, és az adott hónapban összegyűjtött pénzt havi fizetésükkel utalják át nekik. A munkatársak fele jár autóval, közülük tíz–tizenöt százalék oszkározik, de ez az arány évszakonként is változik.
Mozgalmas időszakot él át az autóipar. A világjárvány, a csiphiány, az energia és az alapanyagok árának megsokszorozódása és a mindezek hatására bekövetkezett megnövekedett szállítási idők alaposan próbára tették és teszik a szektor szereplőit, ami alól a Kia sem kivétel. A dél-koreai márkának ugyanakkor sikerült megerősödve átvészelnie minden nehézséget, amiben a vállalati filozófia megváltozásának is fontos […]
Mit tud a Bocuse d’Or győztese a gyakorlatban? A rangos verseny kapcsán mindig azt emlegetjük, hogy milyen jól szimulálja a valós, mindennapi éttermi feladatokat. Megnéztük hát a győztes csapatot hazai terepen.
Máltán menni muszáj. Huszonöt éve olvastam valahol ezt a mondatot, és azóta is mindig eszembe jut, ha a parányi szigetre gondolok, vagy amikor ott járok. A klisés turistaprogramok helyett Máltán és a hozzá tartozó Gozón is tényleg menni kell: sétálni a kaktuszkerítések mellett, a meredek sziklák tetején, beszippantani a szélben a tenger sószagát, hajnalban alkudozni a hangos halpiacon, számolni a halászcsónakokra festett, gonosz szellemektől óvó szemeket, csodálni az arab világot idéző, vakolatlan homokkő házak színes erkélyeit, meg persze belekavarodni egy kis közösség vallási körmenetébe.