„Ezeket is mi tettük fel a gyerekeimmel” – mutatja Vályi István a stúdió falán a raklapos polcokat. Autóalkatrészek, kütyük, modellek. Férfibarlang, ahogy a Speedzone-nál hívják. Az interjú alatt Vince Tibor „Vinyus” emlékfala előtt ül, az autós Youtube-csatorna alapítója 2020 végén hunyt el. „Neki tényleg az volt mindig is az elsődleges, hogy mindenki kapja meg, ami neki jár. Ne ő, a tulajdonos legyen az első, aki kiszedi belőle, hanem az, aki dolgozott” – mondja István.
Totalcaros éveiben úgy ismerte meg mindenki, mint a nép egyszerű gyermekét. „Pista a hegyről, aki beveri egyből” – Winkler Róberttel találták ki a karaktert. István azt mondja, felvidéki suhanc lévén „nem volt ott anyánk meg apánk, hogy segítsen, ők azzal voltak elfoglalva, hogy egzisztenciát teremtsenek nekünk”. Nem mellesleg apja elismert gyerekorvos Szlovákiában, István pedig pályája elején az Új Szó napilapnál volt tördelőgrafikus, sőt több szlovákiai kiadót is megjárt, és megismerte a magyar–szlovák kortárs irodalom krémjét. Ha kellett, akár targoncázott is, vagy árut rakodott, vagy épp nagybátyáival autókat bütykölt.
Emellett ipari mennyiségben kommentelt a Totalcarra. Végül fel is figyeltek rá egy forrongóbb időszakban, amikor több fontos alakja hagyta el a portált, és elhívták, hogy szerkessze a Belsőség blogot. Nem annak készült, de végül autós újságíró lett belőle. Most talán a legismertebb Magyarországon.
„A szorgalmát nem lehet tőle elvitatni. Iszonyatosan keményen tud dolgozni, nagyon jól tud közösséget építeni” – mondja róla volt kollégája, Zomborácz Iván. Iván tavaly hagyta el a Totalcar főszerkesztői székét, most az InStyle Men főszerkesztője. „A maga területén tényleg mindent megnyert úgy, hogy a határon túlról jött egy jellemzően budapesti központú szakmába. Autós megmondó körökben ő a legnagyobb, többen követik, mint a Winklert, a Karottát vagy a Becsületes Neppert.”
Több dolog játszhatott össze, hogy István tíz év után (egy BMW-márkaszervizes kitérővel) átment egyik autós portáltól a másikhoz. Nem rejti véka alá: az alacsony fizetés meg az autós újságírás felhígulása is. „Vagy hiszek valamiben, mert jól érzem magam benne, és akkor építem rendesen, vagy rögtön el tudom engedni. Ott romlik el minden, amikor már nincs belső kommunikáció, csak döntések hozódnak, és veled csak a végeredményt közlik. Nekem ebből lett nagyon elegem.” A teljes képhez tegyük hozzá: 2016-os távozásával párhuzamosan erősödtek fel a tulajdonosi kavarások is az Index és a kiadó CEMP (a későbbi Indamedia) mögött, aminek a vége a NER hatalomátvétele lett.
A Speedzone kis csapat, de 275 ezer követővel már a Totalcar YouTube-csatornáját is túlszárnyalta. Az első években, ha kellett, a megélhetésüket is kockára tették, de István úgy látja, hosszú távon megérte világos szabályokat lefektetni a hirdetők elé. „Ha valami rossz, akkor azt meg fogjátok kapni, ezt vállaljátok fel, máskülönben engem nem érdekel.” A kilencfős Speedzone.hu Kft. árbevétele és egyéb bevételei 2022-ben már 104 millió forint felett alakultak, adózott eredménye pedig több mint 16 millió forint volt. A csapat most azon dolgozik, hogy átlépjenek az autózás világából más „fiús, tesztoszteronos” irányokba is, ez lehet a további növekedésük kulcsa.
István személye az elmúlt években már nemcsak mint autós újságíró, de mint ember is érdekessé vált a követőtábor szemében. Ahogy a videókban az autókat, az életét is ugyanolyan lelkesen vezetgeti, szerelgeti. És hiába néz szúrós szemmel a magyar média működésére („rengeteg benne a fals, az álszent”), hiába nem akar a része lenni, teli vigyor hozzáállása mégis fene népszerűvé tette őt a közösségi médiában. Meg kell hagyni, élmény hallgatni szabadszájú, sokszor önkritikus meglátásait a világról, kiégős korszakokról, jó vagy rossz döntéseiről. Mindezt ráadásul ízes palóc tájszólásban, amire ma is büszke. „Nem szeretem a cirkalmas körmondatok mögé bújtatott véleményt. Mert az igazából nincs is kimondva, tudod? Picit elrejtesz valamit, hogy meg ne sértsünk mást, netalán azt, ahonnan a pénzt várjuk.”