Míg az év eleje a nagy bejelentésekről és az újdonságokról szól, az év vége a vásárlásokról, a gyűjtemény-újragondolásokról. A nyár meg inkább a társasági eseményekről és az utazásról. Ha az idei szezont nem is kezded egy új óra megvásárlásával, a jelenlegit érdemes vízmentességtesztre elvinni valamelyik órásműhelybe.
Írta: Schwarz Gábor, Zsigmond Viktor
Ha a nyarat hajón, esetleg utazással, de mindenképpen a víz közelében tervezed tölteni, jól jönnek búváróra-javaslataink. Az itt bemutatott darabok vízben is helytállnak, és a hozzáértők is elégedetten fognak csettinteni, ha meglátják valamelyiket. A modellek mindegyike jól harmonizál sportos vagy sportosan elegáns öltözékkel is.
Zelos Swordfish Sage Green Ez a feltörekvő, óramániákusok körében egyre ismertebb márka Elshan Tang fejéből pattant ki, és vált valóra 2014-ben. A márka figyelemkeltő búváróráiról híres, zászlóshajója a Swordfish széria. Ez a darab a megengedhetőbb szegmensbe tartozik, ára 399 dollár. Ezért a pénzért tömör acéltokot és szíjat kapunk megbízható, igásló szerkezettel, a Seiko NH35-tel. Korona nélkül 40 milliméter, így a kisebb csuklókon is jól mutat, pláne ezzel a színvilággal. Vízállósága 200 méter. Az üveg nehezen karcolható zafírüveg.
Eleinte szimpla zabigyereknek tűnt: a luxusdivatmárka megveszi a világ legkarizmatikusabb séfjét, és rengeteg pénzt keresnek a turistáktól hemzsegő Firenzében. Aztán persze hamar kiderült, hogy Massimo Bottura pont attól olyan népszerű, hogy csak szerelemgyerekei vannak.
A helyszín, a Piazza della Signoria Firenze főtere, a város pedig olyan népszerű – méltán –, hogy már szezon előtt is zsúfolásig megtelik tengerentúli turistákkal. (Floridaiak csak óvatosan: a téren van egy pucér Michelangelo-szobor is, a híres Dávid másolata!) Szinte bármit el lehetne nekik adni ezzel a két branddel, de sem a Gucci, sem Bottura nem attól lett ilyen erős márka, hogy a bármit szeretné eladni.
Massimo Bottura nemcsak a filozófiai-gasztronómiai háttértartalom kifejlesztésében bitang erős, hanem a megfelelő emberek kiválasztásában is: a japán–mexikói séfpáros, akik egyébként a magánéletben is párt alkotnak – már született is egy fúziós kislányuk –, meglepő, de tökéletes választás.
Karime López és Kondo Takahiko nem félnek attól, hogy idegen földön kell bizonyítaniuk, számukra a toszkán örökség és a legkiválóbb toszkán alapanyagok izgalmas játékot jelentenek. (Nyelvi) botladozásaikkal játszanak is, erre remek példa a cannoli, ami cannelloni szeretne lenni, ezért a szicíliai sütemény tésztája cannellini babból készül, így aztán csak látszólag édesség, mert valójában marharaguval van töltve.
Az ételek megalkotásakor bátran merítenek japán és mexikói kultúrájukból is, látványosan lubickolnak a sokszínűségben, és ez az öröm a vendégekre is hamar átragad, ahogy megkóstolják az ételeiket. Nem véletlen, hogy már a nyitás utáni évben, 2019-ben Michelin-csillagot kapott az étterem, de a látogatásaim alapján a fejlődés azóta is töretlen.
A firenzeiek „szent tehenét”, az oltógyomorból készült lampredottót sem tisztelik. Ízében és állagában is fantasztikus reprodukciójuk tőkehaltokából (főleg a baszkoknál és spanyoloknál tartják hatalmas becsben ezt a csupa kollagénből álló falatot) és homárbisque-ból (pörköltszaftot imitálva) készül. A mexikói ropogós tostadára (pirított tortilla) adriai bonitó hal kerül, franciasalátájukra ánizsos ízű siszóhab, bele pedig kaviár…
Az évek során a viccesnek tűnő projektből nagyon komoly, megalapozott, gasztronómiailag értékes menü állt össze, megérdemli a teljes figyelmet, de be lehet ülni egy kis jókedvű eszegetésre is. A reneszánsz Firenze tökéletes kiegészítője.
A magyar Respray csapata létrehozta a világ első olyan automatáját, amivel a vásárlók újratölthetik aeroszolos, vagyis fújós dezodorjaikat. Zámbó Gergely és Réti Andor mindössze három év alatt fejlesztette ki a technológiát, pedig előtte a világ legnagyobb dezodorgyártói dolgoztak rajta sikertelenül. A Rossmann-nal vennék be Európát.
Juhász Anna és Goldmann Dávid nagyvárosban nőttek fel, és először csak önellátásban gondolkodtak, amikor tanyára költöztek. Aztán beleszerettek a regeneratív mezőgazdaság ötletébe, és azóta nemcsak azt nézik, hogyan tudnak minél kisebb károkat okozni a természetben, hanem azt is, hogyan indíthatnak el pozitív folyamatokat. Azt mondják, egy lakatlan szigeten már biztosan nem őket vetnék először az oroszlánok elé. Marhák, csirkék, fecskék és népviselet a Remény Farmon.
Olyasmit csinálnak, amit kevesen, a digitalizáció fehér foltjait szeretnék betölteni. Nem a high tech felhasználókat célozzák, hanem sok tízmillió olyan gyári munkást, aki általában nincs a fintech cégek szeme előtt, de információra ugyanúgy szüksége van, és ugyanúgy van okostelefonja, mint bárki másnak. A Talk-A-Bot nemzetközi ugrásra készül – friss befektetéssel és azzal a nem tipikus fordulattal, hogy az alapító tanítvány leigazolta multis közegben edzett professzorát.