Fahidi Éva tizenkilenc éves volt, amikor családjával haláltáborba hurcolták, majd szüleit és kishúgát gázkamrába vitték. Bár ő megmenekült, ötvenkilenc év kellett, hogy elhatározza, visszamegy Auschwitzba, és szembenéz a múltjával. Éva mára a holokausztemlékezet egyik legfontosabb alakja lett, két könyvet is írt, életéről film és táncelőadás készült.
Kedvenc, barna karfás szófáján ül, büszkén mutatja emléktárgyait és családi fotóit. Ez a legkedvesebb szeglete a lakásnak, innen az egész szobát belátja, és szerelme, Bandika (90) is csak egy karnyújtásnyira van. Éva a kilencvennyolcadik évében jár, de mosolyában még mindig gyermeki játékosság bujkál. Elegáns manikűrt és sminket visel, hevesen tiltakozik a magázási kísérletem ellen, az interjú után pedig tornázni fog. Azt állítja, hogy már nem úgy megy, mint pár éve, amikor még a Tünet Együttes Sóvirág című táncelőadásával turnézott, de nem hiszek neki. Szerintem száz fölött is meglesz az a spárga.
Szoktál még táncolni? Táncolni nem szoktam, de tornázni muszáj. Kétnaponta. Amikor a Sóvirágot próbáltuk a Tünet Együttessel, még aktívabb voltam, Cuhorka Emese, a táncpartnerem inspirált. Gyönyörű, finom volt vele a munka. Minden istenáldott nap próbáltunk, aztán vége lett, mert Emese elment babázni. Én még folytattam volna. Most már kicsit ellustultam, inkább csak nézek. Ahova lehet, megyek, főleg koncertre meg táncszínházba.
Pedig úgy tudom, az Auschwitzban történtek után hosszú ideig nem tudtál zenét hallgatni. Hát persze! Nagyon meg voltam sértve, a zenére haragudtam a legjobban. Még egy fekete lemezt se vettem magamnak. Nekem a zenére lett volna beállítva az életem, zongorista akartam lenni, de annyira fájt a gerincem a táborban való sok cipeléstől, hogy nem tudtam többé ülni. Pedig egy zongoristának öt-hat órát kell naponta ülnie, ha fejlődni akar.
Az első, gőzzel hajtott járművek feltalálásakor valószínűleg kevesen gondolták, hogy népszerűségét egyszer majd megtöri a robbanómotor térhódítása. 135 év elteltével azonban ismét átalakulni látszik az autózás jövője: rohamosan nő az elektromos járművek népszerűsége. A Schneider Electric szakértői azt is megvizsgálták, hogy az elektromos autózás hazai berobbanásához mi az az utolsó lépcsőfok, amit mindenképpen biztosítani kell. […]
Az első, gőzzel hajtott járművek feltalálásakor valószínűleg kevesen gondolták, hogy népszerűségét egyszer majd megtöri a robbanómotor térhódítása. 135 év elteltével azonban ismét átalakulni látszik az autózás jövője: rohamosan nő az elektromos járművek népszerűsége. A Schneider Electric szakértői azt is megvizsgálták, hogy az elektromos autózás hazai berobbanásához mi az az utolsó lépcsőfok, amit mindenképpen biztosítani kell.
Az energiamenedzsment és ipari automatizálási megoldások terén vezető multinacionális vállalat, a Schneider Electric jelenleg 300 céges autót üzemeltet hazánkban, az elektromos járművekre való átállás részeként pedig közel 70 elektromos gépjármű van már szállítás alatt. Így az év közepére a vállalat autóinak negyede már a benzinkutak helyett a vállalat telephelyein kiépített töltőkön nyer majd energiát a működéshez.
Megtérül, de mikor?
Bár az e-autókra történő átállásnak valamivel magasabb a kezdeti beruházásigénye, mint a hagyományos járműveké, a Schneider Electric szakértőinek számításai szerint 4 év alatt biztos megtérülésről lehet beszélni. Számításaik szerint, ha egy céges gépkocsi évente legalább 15–20 ezer kilométert fut, olcsóbb megoldás elektromosautó-flottát üzemeltetni. Ilyen igénybevétel mellett ráadásul még a napi használatban sem kell a technológiából adódó kompromisszumokat – mint például a hatótávolság vagy a korlátozott utcai töltési lehetőségek – felvállalni.
Laptop, telefon, e-autó-töltő
A cég vállalati partnerei körében végzett kutatása során a válaszadók 75 százaléka jelezte, hogy e-autót választana a hagyományos, robbanómotoros járműve helyett, ha a munkavégzés helyén biztosított lenne a megfelelő töltési lehetőség.
E-autót használó kollégáink már rövid használat után is elképesztően lelkesek. Ehhez szükség volt arra, hogy a villanyautózással kapcsolatos ismereteiket fejlesszük, és hogy a munkahelyi, valamint az otthoni töltést egyaránt biztosítsuk. Ha reggel és/vagy délután a munka végeztével úgy tudnak elindulni, hogy az autó teljesen fel van töltve, minden kétségük és fenntartásuk megszűnik a használattal kapcsolatban. Arra számítunk, hogy a munkahelyi e-autó-töltési lehetőség hamarosan ugyanolyan elvárás lesz a munkaerőpiacon, mint a laptop vagy telefon biztosítása”
Racsek Dániel, a Schneider Electric üzletfejlesztési és értékesítési igazgatója
Racsek Dániel, a Schneider Electric üzletfejlesztési és értékesítési igazgatója
A Schneider Electric saját termékeit használta a munkahelyi töltés megoldására, és a kollégák otthoni töltésének biztosítására. Töltést menedzselő rendszere (LMS) pedig egyszerre támogatja az energiahatékonyságot és az elektromos hálózat túlterhelésének elkerülését. „Küldetésünknek és kötelességünknek tartjuk, hogy megoldásainkkal, saját példánkkal és tapasztalatainkkal is segítsük az e-autókra történő átállást. Ahogyan más területeken, ebben az esetben is átfogó megközelítést alkalmazunk, hiszen nem csupán a töltést biztosító berendezéseket szállítjuk, de olyan rendszert is fejlesztünk, amellyel hatékony és biztonságos lehet ez a folyamat, energiamenedzsment és épületvezérlő rendszereinkkel pedig nagyobb energiahatékonyságot, alacsonyabb költségeket és összességében zöldebb működést érhetnek el ügyfeleink” – tette hozzá Racsek Dániel.
Hogy ne csak baráti beszélgetéseken akarj vele villogni, hanem kicsit nyerj is vele, megnéztük, mit tudnak a hazai bankok prémium bankszámlacsomagjai. Szempontok bankválasztáshoz vagy akár bankváltáshoz.
Így készült két és fél órás dokumentumfilm a legendás magyar vízilabdacsapat három olimpiai aranyérméről – A nemzet aranyai kulisszatitkai a Forbes.hu-n.
Alig van nap, hogy ne hallanánk elemzését, vagy ne olvasnánk Facebook-posztját a fronton történtekről. Mit tesz azért Rácz András, hogy jobban megértsük a háborút?
A Michelin-csillagos éttermet rejtő hotel (lásd előző oldalak) még szép kilátást ígér, João Oliveira szerényen már csak kilátást. De ennél sokat többet ad.