Diller Kevin tizenöt évesen, a nagymama ágyneműtartójából indította a Mobilfoxot, ma már tizenegy országban dobálják törhetetlen telefontokjaikat. Grandiózus marketinggel, pimasz ötletekkel és jórészt huszonévesekből álló vezetőséggel nőttek ötmilliárdos céggé. Na, meg a Tiktokkal.
Piros, kék, sárga, narancs és zöld pólós tinik rohannak a budaörsi repülőtér kiégett gyepén. Több mint százan vannak, betöltik a kifutópályát, arcuk eltorzul az igyekezettől, ruhájukat, hajukat nemcsak a szél, a fölöttük cikázó helikopter is borzolja. Minden részlet komikus a lassított felvételen. Köztük néhány ismerős arc – már akinek. Marics Peti, Pumped Gabó, KKevin, Manuel és TheShowK Balázs, nevük harminc fölött nem sokat mond, húsz körül viszont mindent.
„Gyerünk, mintha a boltban már csak egy utolsó fél kiló kenyér lenne!” – buzdítja ordítva narancs pólós csapatát TheShowK Balázs. De nem kenyérért rohannak, hanem tíz vadiúj iPhone-t és húsz Airpodsot keresnek. Bizarr kincskeresés zajlik éppen. A játék egyszerű: aki talál valamit, megtarthatja. És az a csapat, aki a legtöbb kütyüt találja, extra egymillió forintot is kap. A helikopter szőnyegbombázza a zsákmányt, oldalán ugyanaz a felirat, mint a játékosok pólóin: Mobilfox Crew.
Egy sárga pólós srác vigyorogva mutatja a kamerának, hogy talált egy telefont. Az új iPhone 14 legalább harminc métert repült, majd a földbe csapódott, de teljesen ép. Mintha a dobozból vették volna ki. A dobálás maga legalább olyan fontos, mint a kincsek. Ez a groteszk játék azt bizonyítja, hogy a telefonokat védő Mobilfox tokok mindent kibírnak. Kidobhatod helikopterből, áthajthatsz rajta autóval, dobhatsz vele palánkra, akkor sem törik el. Ezek még csak nem is a legdurvább esetek több ezer Tiktok-videónyi bizonyítékuk közül. A kincskeresés egyszerre törésteszt, influenszervideó és elborult játék is: a Mobilfox három kedvenc műfaja. A zenészek szép gázsiért influenszerkedtek, az elosztogatott telefonok úgy négymillió forintba kerültek, az Airpodsok egymillióba, a negyedórás videó költsége húszmillió forint volt. És ez még csak nem is a legfontosabb része a cég mindenre kiterjedő online jelenlétének.
Már óvodáskorban fontos az érzelmi intelligencia és az önismeret fejlesztése, és ha játékosan, pozitív élmények révén folyik, a gyermek nyitottabbá válhat, javul az együttműködési készsége, kommunikációja. Az önismeret fejlesztése később, (kis)kamaszkorban támogatja az identitás kialakítását, sőt az iskolai teljesítményt is. Bemutatunk három-három (plusz egy) önismeretet és érzelmi intelligenciát fejlesztő társasjátékot.
Írta: Győri-Nádai Réka és Győri Zoltán Fotók: Tóth Zita, Sebestyén László A társasjátékokat köszönjük a Gamewiz társasjátékwebáruháznak és a Reflexshopnak.
Óvodásoknak Miért jók ezek a játékok? Az óvodáskorú gyermekek általában még nem tudják kellő hatékonysággal kezelni érzelmeiket, ezért érzelmi intelligenciájuk fejlesztése nemcsak csoportos és egyéni empátiájukat növeli, de önbizalmukat és önértékelésüket is.
Robotok (5 éves kortól) Empátianövelő, összehangoló, az intuíciót, a kommunikációt és az időérzéket is fejlesztő családi játék, akár kirándulásokra is magunkkal vihetjük. A robot szerepét felöltő játékos mindössze egy-egy hanggal jelezheti, hogy milyen gyorsan fog menni a robot. A többiek ez alapján, és az útvonalat figyelve próbálják kitalálni, hol fog megállni a robot. Egymásra hangolódós, jelenben levős, figyelős játék.
Óvodás vagyok! (4–7 éveseknek) Ahelyett, hogy megkérdeznénk: mi volt ma az óvodában?, játsszunk egyet ezzel a remek társassal, ahol a kicsik egy óvodai nap lépéseit járhatják végig a kör alakú pályán. Az eléjük kerülő feladatokat megoldva a közös gondolkodás által fejlődik a logika, a kommunikáció, és számos stresszfaktor, érzelem is a középpontba kerülhet.
Boribon, hogy vagy? (2–5 éves korúaknak) Amikor a kicsik még a szavakat keresik a világ alapvető dolgaira, könnyebben tanulhatják meg az érzéseiket is természetes módon tudatosítani, elfogadni, főleg, ha ezt játékkal segítjük. A társasjáték mesekártyái fejlesztik a kommunikációt, és kellő kreatív szabadságot adnak az éppen fontos témák megbeszélésére.
Kisiskolásoknak, kamaszoknak és felnőtteknek: Miért jók ezek a játékok? Ha az iskolába lépő gyerek képes az érzelmeit, konfliktusait hatékonyan kezelni, kommunikálni a szükségleteit és megérteni mások érzelmeit, akkor nemcsak osztálytársaihoz kapcsolódik gördülékenyebben, de jobban tud koncentrálni, és kezeli a feladataival járó stresszt, szorongást is.
Similo (7 éves kortól) Mire gondolhat a másik? Sok mindenben hasonlítunk, mégis furcsán különbözünk, az egyik pillanatban erre, majd valami nagyon másra gondolunk, és sokszor érezhetjük, hogy nem értenek meg minket. Gyakran előítéleteink, erős érzéseink támadnak, és nem is olyan könnyű valóban odafigyelni egymásra. Ebben a szórakoztató, kooperativitást és kommunikációt fejlesztő, könnyed kártyajátékban egyetlen pakli gyönyörűen illusztrált kártya segítségével játszhatunk közösen. A játékosok az adott tematikus (állatos, történelmi, mesei) kártyacsomag segítségével igyekeznek azonosítani a kör gazdája által megadott titokzatos karaktert. Úgy is megértitek, mire gondol, ha nem mond semmit, csak jeleket ad?
Hogy folytatod? (12 éves kortól) Hiába kommunikál valaki ügyesen, vannak olyan témák, amikről még a felnőttek is nehezen beszélnek. Ebben a különleges, mégis egyszerű szabályokkal működő beszélgetős önismereti társasjátékban a játékosok mondatkezdemények befejezésével fejezhetik ki érzéseiket. A lassabban megnyíló vagy érzelmileg zárkózottabb játékosok a többkörös válaszadással lehetőséget kapnak személyiségük, gondolataik bátrabb megmutatására. (szerzője Győri Zoltán – a szerk.)
Top 10 (14 éves kortól) Ebben a kooperatív játékban mindenki kap egy számkártyát egy és tíz között, és annak megfelelő erősségű választ ad a játékban felvetett helyzetekre, feladványokra. Az adott kör kitalálója próbálja sorba rakni a válaszokat a hallottak alapján, amihez persze a játékostársak személyiségét is ismernie kell. Elősegíti a közös gondolkodást, nagyon jó beszélgetős, érzelmekkel, szituációkkal játszós társasági játék felnőtteknek és kamaszoknak.
Igen? (9 éves kortól) Empátianövelésre, egymás mélyebb megismerésére és őszinte beszélgetések elindítására remek lehet ez a társasjáték, amin a játékosok könnyed és komoly kérdésekre válaszolnak igennel vagy nemmel, és meg kell tippelniük, hogyan válaszoltak a többiek. Az Igen? És… nevű folytatással kombinálva akár tizenketten is játszhatják, így nagyobb társaságoknak, akár egy osztály- vagy csapatépítő bulira is alkalmas. (szerzője Győri Zoltán – a szerk.)
Az önismeret és érzelmi intelligencia korai, játékos fejlesztése segítheti a gyerekeket az érzelmi életükben és szociális interakcióikban, így egész életükben szerepet játszhat. Fontos azonban, hogy a játék jutalma maga a „játszás” legyen, soha ne erőltessünk vagy játsszunk egy társasjátékot „csak” a fejlesztésért, ez kontraproduktív lehet. Semmi sem kötelező, de a szabad, közös játékkal gyakorlatilag a legtöbb jól megválasztott társasjáték önmagában, öntudatlanul is fejleszt, és e készségek korai kialakításával sokat segít, hogy a gyermekünk boldogabb, egészségesebb és önazonosabb felnőtté váljon.
Egy gitározó srácot látok. Nem lehet több huszonöt évesnél. Haja kicsit csapzott, ruhája rendezett, vidáman pengeti a húrokat, előtte fehér papírpohár a Nyugati pályaudvar aluljárójának koszos, ragadós kövén. A vacsorára szánt kiflik az egyik kezemben, a másikban a telefonom, próbálom vele megvenni gyorsan a vonatjegyet, amikor megüti a fülemet egy mondat. „Látod, még mindig itt zenél a bácsi, pedig dolgozhatna is.” A mondat végén […]
Ha fajtatiszta kutyára vágysz, nem a vásárlás az egyetlen lehetőséged. Magyarországon több fajtamentő egyesület is van, ahol sokszor díjnyertes, sorsukra hagyott állatok várják a gazdájukat. Ilyen a Szent Ferenc Állatotthon égisze alá tartozó agárfajtamentő csoport is, tavaly egyetlen év alatt száztizenöt agár életét mentették meg.
Szép kilátás – ezt a nevet viseli Portugália legdélibb régiójának legrégebbi szállodája. Ez szerencsére csak a teljes igazság töredéke, mert éppenséggel a belátás
is elég gyönyörű.
A Michelin-csillagos éttermet rejtő hotel (lásd előző oldalak) még szép kilátást ígér, João Oliveira szerényen már csak kilátást. De ennél sokat többet ad.