Paint it green

Nem igazán van olyan eldugott tája az országnak, ahol az elmúlt években ne tűntek volna fel nagy zöld buszok Flixbus felirattal. Az autópályákon megszokottak a mindenféle turistajáratok, legfeljebb az lehetett feltűnő, hogy hirtelen milyen sok Flixbus lepte el a magyar sztrádákat. Amikor viszont Zalaegerszegen vagy éppen a Mátra szerpentinjein is magyar rendszámú Flixbusokba lehetett botlani, bizonyára sokan felkapták a fejüket: ezek vajon hogy kerülnek ide?


Az, hogy a Flixbus az elmúlt tíz év egyik legnagyobb európai céges sikersztorija egy rendkívül gyorsan növekvő, müncheni székhelyű szolgáltatóról, még nem indokolja, hogy ilyen zöld buszok kóricáljanak az elmúlt években Szarvason vagy Gatyatetőn. Erre egyrészt az üzleti modellje ad magyarázatot: a cégnek nincsenek buszai, ő „csak” nevet ad, szervez, népszerűsít, útvonalakat talál ki, áraz, jegyet ad el, de a járatokat mindenhol az ehhez értő partnerek üzemeltetik. Egyik, de persze legnagyobb magyar partnerük pedig pár évig a Volánbusz volt, amely bevitte a nemzetközi járatait az együttműködésbe.


Na, de a Mátrába nincs is nemzetközi járat, szól a teljesen jogos felvetés. Azért jutottak el az ország minden szegletébe a Flixbus-gúnyába öltözött járművek, mert a covid idején először leálltak a nemzetközi járatok, és a jó minőségű buszokat a magyar állami szolgáltató ezidőtájt beforgatta a belföldi útvonalakra. Az üzemeltetési együttműködés befejezése után pedig néhány buszt nem fóliáztak vissza azonnal az eredeti színére.