Matheidesz Réka uniós karriert hagyott hátra, hogy felépítse a művészekből üzleti szereplőket faragó Wamp művészeti piacot. Most a Mome vezérigazgatói posztján ugyanezt kell megtennie egy egész egyetemmel, miközben a modellváltó egyetemek legkisebb hibáját is árgus szemekkel figyeli a nyilvánosság.
Az Oktogon egyik társasházában pénzügyi probléma ütötte fel a fejét. Fel kellett volna újítani az omladozó lépcsőházat, de a főként idősek alkotta lakóközösség nem tudta összegyűjteni a pénzt a költségekre. A huszonhat éves Matheidesz Réka szokatlan megoldással állt elő: rakassanak óriásplakátot a házra, néhány hónapra mindenki le tud mondani a kilátásáról, cserébe meglesz a pénz a felújításra. Elsőre nem mindenkinek tetszett az ötlet, de végül belementek. Amikor később a tetőt kellett felújítani, már egyből hozzá fordultak. Környezete azóta is kreatív és hatékony megoldásokat vár tőle.
Réka lányos családban nőtt fel, két nagynénje, két lánytestvére van, és ő is lányokat nevel. Édesanyja nyelviskolát alapított, egyik nagynénje kutatóbiológus volt, a másik gyógyszerész. Így ha nem is matriarchátus, de erős és figyelemre méltó nők példái vették körbe egész életében. „Voltak elképzeléseik, és meg is tudták valósítani őket” – mondja Réka.
A maga erősségeire Líbiában kezdett rátalálni. Építész édesapját odavezényelték az akkori egyik magyar nagyvállalattól, így a család négy évet töltött Afrikában. Rékának kilencéves korában kellett megtanulnia először, hogyan érdemes beszélgetni, együttműködni, barátkozni, nehéz helyzeteket kezelni más nációkkal – eleinte angoltudás nélkül. „Tudtam, nagyon keményen kell dolgoznom, hogy behozzam a lemaradást. Ott alakult ki bennem a kitartás és annak gondolata, hogy meddig tart a lehetséges. Kiderült, hogy tovább, mint hinném.”
A JTI Hungarynál hisznek abban, hogy felnőtt, jól informált emberek szabadon hozhassanak döntéseket a saját életükkel kapcsolatban – akár a dohánytermékek fogyasztásával kapcsolatban is. A fogyasztóknak hamarosan egy új, innovatív terméket is kínálnak majd választásra Magyarországon is. Idén 15. éve van jelen a magyar dohánytermék-piacon a JTI Hungary Zrt., és egyáltalán nem túlzás ezt a […]
A JTI Hungarynál hisznek abban, hogy felnőtt, jól informált emberek szabadon hozhassanak döntéseket a saját életükkel kapcsolatban – akár a dohánytermékek fogyasztásával kapcsolatban is. A fogyasztóknak hamarosan egy új, innovatív terméket is kínálnak majd választásra Magyarországon is.
Idén 15. éve van jelen a magyar dohánytermék-piacon a JTI Hungary Zrt., és egyáltalán nem túlzás ezt a másfél évtizedet sikertörténetként jellemezni. A felvásárlásokkal létrejött vállalat ugyanis nemcsak megőrizte, hanem jelentősen növelni is tudta piaci részesedését az elmúlt években. „Büszkék vagyunk arra, hogy 2021-ben a 2018-tól a cseh és a szlovák leányvállalattal egy csoportként működő cégünk piacvezetővé vált a finomra vágott dohánytermékek piacán, és ezt a pozíciót azóta is meg tudtuk őrizni – mondja Olexander Farkosh, a JTI Hungary országmenedzsere. – Arra azonban még talán ennél is büszkébb vagyok, hogy 2023-ban immár 11. éve sorozatban szereztük meg a Top Employer Hungary minősítést, ami jól mutatja, hogy a kimagasló eredményeket egy jó hangulatú, nyitott, elkötelezett csapat munkájának köszönhetjük.”
Jelenleg mintegy 90 munkavállaló áll közvetlenül a cég alkalmazásában a budapesti irodában, raktárban és szerte az országban, de a viszonteladói hálózatban, illetve más módon még sokan állnak kapcsolatban a vállalattal, és számíthatnak a JTI hosszú távra tervező, a közösségek támogatását célzó hozzáállására.
Olexander Farkosh, a JTI Hungary országmenedzsere
Új idők új terméke
Szükség is volt egy jó csapatra, hiszen az elmúlt évek hatalmas változásokat hoztak a dohánytermékek piacán. Egyik oldalon ott voltak a piacot egyre inkább korlátozó intézkedések és a növekvő adóterhek, a másik oldalon pedig a fogyasztói szokások megváltozása, a különböző alternatív dohány- vagy dohányt helyettesítő termékek megjelenése és elterjedése.
A JTI nem véletlenül tudott nemzetközileg is a dohánypiac egyik kiemelkedő szereplőjévé válni, amely egyetlen vállalatként tudta megőrizni a hagyományos dohánytermékek piacán 21,2 százalékos részesedését a 2022 és 2023 áprilisa közti időszakban.
Nagy hangsúlyt fektettünk a jó árazás mellett a fogyasztók igényeivel találkozó széles, minőségi termékpaletta kialakítására. Mi mindig is a választás lehető legszélesebb körű szabadságát szerettük volna biztosítani a felnőtt vásárlók számára.”
Olexander Farkosh
E törekvésbe illeszkedik az is, hogy az év második felében a JTI Magyarországon is piacra dobja új, innovatív, következő generációs dohányhevítő készülékét, és a hozzá való dohánytermékeket, amivel további választási lehetőséget biztosít a fogyasztók számára. Ugyan a vállalat e téren nem lépett elsőként, ez Olexander Farkosh szerint bizonyos előnyt is jelent számukra. „A fogyasztók már ismerik e termékeket, mi pedig az ő igényeik és a meglévő tapasztalatok alapján tervezhettük meg saját termékünket, amely mind íz- és illatélmény, mind az elérhető ízválaszték, mind a használat egyszerű és intuitív módja tekintetében exkluzív élményt garantál a fogyasztóknak.”
Olexander Farkosh, a JTI Hungary országmenedzsere
Tájékozott döntéseket hozni
A fogyasztók mindenképpen jól járnak egy új alternatíva megjelenésével, és a JTI-nál nem is szeretnének mást, mint hogy a felnőtt, döntésképes fogyasztók szabadon választhassanak. „Mi nem a tiltásban és a korlátozásban hiszünk, hanem a fogyasztók tájékoztatásában. Nem törekszünk több fogyasztóra és nem reklámozzuk a dohánytermékek fogyasztását, de az a tapasztalatunk, hogy a sikeres dohányipari szabályozás kiegyensúlyozott, és az iparág szereplőivel is egyeztet a jogalkotó ” – mutat rá az országmenedzser.
A cég egyes területeken sikeresen ki is tudott állni a választás szabadságának megőrzése mellett, a Kúria idei döntése például bebizonyította, hogy végig a JTI-nak volt igaza az alacsony mentoltartalmú dohánytermékek tiltása körül kibontakozott vitában. Ez a döntés azért is volt fontos a cégnek, mert a JTI Hungary működése során mindig is a jogszabályok maradéktalan betartását, az átláthatóságot, illetve a kormánnyal és az illetékes hatóságokkal történő együttműködést jelölte meg céljául.
Ez nemcsak a cégnek, de az államnak, és nem utolsósorban a fogyasztóknak is alapvető érdeke, ugyanis a kutatások azt mutatják, hogy a túlzott korlátozások és áremelések az illegális termékek felé terelhetik a fogyasztókat, amelyek a kieső állami adóbevételek mellett súlyos egészségügyi kockázatot is jelentenek a fogyasztók számára.
A piac évről évre szűkül különböző folyamatok hatására
– magyarázza Olexander Farkosh. – Ha ez természetes módon történik, akkor rendben is van, de ha illegális termékek veszik át a legálisak helyét, az nagy baj. Már most látható az illegális piac növekedése, ezért fontos lenne, hogy a terhek ne emelkedjenek az egekig, mert az emberek még inkább arrafelé fognak fordulni.”
Hosszú távú elköteleződés
A kormányzatnak pedig érdemes meghallgatni a dohánypiac szereplőinek véleményét, már csak azért is, mert miközben egyes helyeken már szinte köz- ellenségként vannak kezelve e cégek, hatalmas adóbevételekhez juttatják az államot, s egyúttal rengeteg embernek biztosítanak megélhetést is.
A JTI Hungarynál e mellett a szűkebb és tágabb környezetükre is odafigyelnek, és ez a hozzáállás részben a cég japán gyökereire is visszavezethető. „Miközben színes, multinacionális vállalat vagyunk, megfigyelhető a japán hatás a kultúránkban az udvarias, barátságos hangulatban, vagy éppen abban is, hogy családként tekintünk a cégre, és vigyázunk a hozzánk tartozókra. A számok is ezt mutatják, a cégnél átlagosan kimagaslóan sokat, kilenc évet töltenek a munkavállalók, de idén már olyan dolgozóink is vannak, akiknek 26-27 év tapasztalatuk van a szakmában, miután pályafutásukat még az elődcégeknél kezdték el. Én magam 21 éve tartozom a JTI közösségéhez” – mondja az országmenedzser. Ez a hozzáállás megmutatkozott tavaly tavasszal is, amikor a JTI Hungary több mint 160, az ukrajnai háború elől elmenekült, a JTI-hoz kötődő embernek segített szállással és egyéb módokon, de a tágabb környezetre is hatással van.
A vállalat jelentős adományokkal segítette a Magyar Ökumenikus Segélyszervezet munkáját, de hosszútávú együttműködést folytatnak többek közt a nehéz lakhatási körülmények között élőket segítő Habitat for Humanity magyarországi szervezetével is, tavaly pedig az Egyedülálló Szülők Klubja Alapítvánnyal is stratégiai együttműködésre léptek, hozzájárulva az ilyen családok megfelelő lakhatáshoz juttatásához.
Az információk sokasága azoknak a gyerekeknek a figyelmét is próbára teszi, akik diagnosztikai értelemben nem figyelemzavarosak. Ráadásul a digitális technológia is csak növeli az ingerrengeteget. Hogyan segíthet a szülő és a pedagógus a figyelem és az idegrendszer fejlesztésében?
A fesztiválszezonnak vége, a mi rendezvényszezonunk viszont most pörög fel igazán. Sok újdonság, visszatérő rendezvények, és persze a nagy tízéves jubileum. Save the date(s)!
Ritkán – de szerencsére azért egyre gyakrabban – látni olyan igényes felújítást, mint ezé a balatonszepezdi villaépületé. Tulajdonosai kifejezetten egy régi épületet szerettek volna megmenteni, de a villa kényelmét vendégként most a családon kívül más is élvezheti.