Matheidesz Réka uniós karriert hagyott hátra, hogy felépítse a művészekből üzleti szereplőket faragó Wamp művészeti piacot. Most a Mome vezérigazgatói posztján ugyanezt kell megtennie egy egész egyetemmel, miközben a modellváltó egyetemek legkisebb hibáját is árgus szemekkel figyeli a nyilvánosság.
Az Oktogon egyik társasházában pénzügyi probléma ütötte fel a fejét. Fel kellett volna újítani az omladozó lépcsőházat, de a főként idősek alkotta lakóközösség nem tudta összegyűjteni a pénzt a költségekre. A huszonhat éves Matheidesz Réka szokatlan megoldással állt elő: rakassanak óriásplakátot a házra, néhány hónapra mindenki le tud mondani a kilátásáról, cserébe meglesz a pénz a felújításra. Elsőre nem mindenkinek tetszett az ötlet, de végül belementek. Amikor később a tetőt kellett felújítani, már egyből hozzá fordultak. Környezete azóta is kreatív és hatékony megoldásokat vár tőle.
Réka lányos családban nőtt fel, két nagynénje, két lánytestvére van, és ő is lányokat nevel. Édesanyja nyelviskolát alapított, egyik nagynénje kutatóbiológus volt, a másik gyógyszerész. Így ha nem is matriarchátus, de erős és figyelemre méltó nők példái vették körbe egész életében. „Voltak elképzeléseik, és meg is tudták valósítani őket” – mondja Réka.
A maga erősségeire Líbiában kezdett rátalálni. Építész édesapját odavezényelték az akkori egyik magyar nagyvállalattól, így a család négy évet töltött Afrikában. Rékának kilencéves korában kellett megtanulnia először, hogyan érdemes beszélgetni, együttműködni, barátkozni, nehéz helyzeteket kezelni más nációkkal – eleinte angoltudás nélkül. „Tudtam, nagyon keményen kell dolgoznom, hogy behozzam a lemaradást. Ott alakult ki bennem a kitartás és annak gondolata, hogy meddig tart a lehetséges. Kiderült, hogy tovább, mint hinném.”
A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara innovatív vállalkozásfejlesztési mentorprogramjában a környezetileg és társadalmilag felelős működésről tanulhatnak vezető nagyvállalatoktól, civil szervezetektől a kicsik. A jelentkezőket az egész országból várják, ősszel roadshow-ra is indulnak. A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) több területen is támogatja a felelős vállalkozásokat és szervezeteket, és ösztönzi a két szféra együttműködését a közép-európai országokban. […]
A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara innovatív vállalkozásfejlesztési mentorprogramjában a környezetileg és társadalmilag felelős működésről tanulhatnak vezető nagyvállalatoktól, civil szervezetektől a kicsik. A jelentkezőket az egész országból várják, ősszel roadshow-ra is indulnak.
A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) több területen is támogatja a felelős vállalkozásokat és szervezeteket, és ösztönzi a két szféra együttműködését a közép-európai országokban. „2020 őszén az egyik nemzetközi projektünk hazai pilot programja keretében születetett meg az a kezdeményezés, hogy a magyar kisvállalkozásokat is bevonjuk a korábban csak a nagyvállalati szférában működő vállalati felelősségvállalás témakörébe, ezzel erősítve a non- és forprofit együttműködéseket. A programunk elsődleges célja a szemléletformálás a környezeti és társadalmilag is hasznos üzleti működés kialakítása érdekében” – mondja Harsányi Mónika, a program, egyben a BKIK Nemzetközi Projektirodájának vezetője a Bridge to Benefits indulásáról.
A három éve futó programot a BKIK a nagyvállalatokat és civil szervezeteket évek óta összekötő Civil Impact szakmai közreműködésével szervezi. A hat tematikus modulból álló, személyesen megtartott mesterkurzusra minden kisvállalkozás jelentkezhet az ország bármelyik településéről egy fenntarthatósági projekt- ötlettel. A modulokon szó esik minden olyan témakörről, amelyek megismerése fontos a ,,jövőálló” vállalkozássá alakuláshoz, ezzel párhuzamosan a kkv-k minden modul után és között egyéni, illetve csoportos mentoring támogatással fejlesztik a projektjeiket. Idén 22 mentorszervezet, köztük vezető hazai nagyvállalatok, civil szervezetek, önkormányzati, felsőoktatási partnerek együttműködésével valósult meg az esemény. A széleskörű együttműködéssel a program közvetett célja, hogy egy olyan vállalkozói közösséget építsen, amely az értékalapú, pozitív társadalmi és környezeti hatással járó együttműködések kialakítását, valamint az erre épülő hosszútávú tudáscserét segíti.
A mesterkurzus képzési része pitch eseménnyel zárul, ahol a mentorszervezetekből álló zsűri előtt a cégek bemutatják a modulokon keresztül fejlesztett projektjeiket. Az első három legjobbnak ítélt projekt féléves inkubációs lehetőséget, valamint az első helyezett 1000 euró értékben kampánytámogatást kap a BKIK-tól.
A program korábbi évadaiból kikerülő jövőálló vállalkozások olyan innovatív termékeket és szolgáltatásokat nyújtanak, mint például az 50 év feletti korosztály munkaerőpiaci támogatására kidolgozott CedrusNet program; a szennyezőanyag-mentes innovatív tisztítószer termékcsalád, a Cleanspire; az ápolókat támogató Healers, vagy a nők karrierút-támogatását segítő Női Váltó. A 2023-as program nyertes kkv-ja pedig a MEROVA Diabetic Health – Végtagmentő Applikáció, amelynek célja a diabéteszes betegek preventív szemléletének kialakítása és a cukorbetegség szövődményének megelőzését szolgáló ellátás biztosítása.
A program folytatódik, a Bridge to Benefits 2024-es évadjára januártól nyílt felhívás keretében várják a jelentkezéseket. A kritérium annyi, hogy a vállalkozás valamilyen, tágan értelmezett fenntarthatósághoz kapcsolódó területtel foglalkozzon vagy kész legyen arra, hogy üzleti modelljét ez irányba fejlessze. A Bridge to Benefits addig a területi kereskedelmi és iparkamarák aktív közreműködésével országos roadshowra indul mentorokkal és az eddig mentorált cégekkel, folytatva a szemléletformálást az érdeklődők körében.
A program, működése elismeréseként, idén júliusban elnyerte az Európai Vállalkozásfejlesztési Díjat a vállalkozások a társadalmi esélyegyenlőségért kategóriában.
Hitelesség, humor, tapasztalat. Ez a három kellett ahhoz, hogy Gyetván Csabáé lehessen a Discovery Channel egyetlen magyar gyártású műsora. Tegyük hozzá, némi önbizalom is.
A turistáktól túlcsorduló Kréta és Rodosz között félúton járunk. A két szigetet, Kárpatoszt és Kászoszt pár kilométer választja el egymástól, de két külön világba csöppenünk. Az egyiken csodálatos táj, bájos kis falvak és fantasztikus strandok várnak, a másikon a madár se jár, elbújhatunk a világ elől.
Startupok és kockázati tőkések viszonya mindig kényes, a sok konfliktusgóc mélyén lehet egy rosszul összerakott csapat vagy a vezetői készségek hiánya. Erre jutott Tarczali Patrícia és cége,
a Future Proof Consulting friss kutatása.