Az ingázók elmentek – és nem is jönnek vissza. A kamatlábak az egekben. A városok adóbevételei a béka feneke alatt. Mit tesznek az ingatlanos szakma nagyokosai ez ellen a példátlan városi katasztrófa ellen?
Írta: Giacomo Tognini és Richard J. Chang Fordította: Zsadon Béla
2020-ban, amikor a covid amerikaiak millióira zárta rá a lakásajtót, úgyszólván kiürült a főváros egyik emblematikus épülete, a Union Station. Az irodáknak és kiskereskedelmi egységeknek helyet adó, klasszicizáló pályaudvar a 2,6 milliárd dolláros vagyonú Ben Ashkenazy ingatlanportfóliójának egyik ékköve volt. Ashkenazy 2007-ben 160 millió dollárt fizetett az ingatlan nyolcvannégy évre szóló bérleti jogáért.
Az utazók eltűnésének haladéktalanul meglett a következménye. 2020 májusában Ashkenazy már 430 millió dolláros hátralékban volt abból a hitelből, amivel 2018-ban refinanszírozta az ingatlant, derül ki annak a kizárási pernek a bírósági irataiból, amit hitelezője, a New York-i Rexmark indított ellene. Hét hónappal később Ashkenazy tető alá hozott egy hétszázmillió dolláros megállapodást egy meg nem nevezett állami vagyonalappal az ingatlan ötvenszázalékos tulajdonrészére. De ez az üzlet 2021-ben meghiúsult – és aztán egy újabb csavarral 2022 áprilisában az Amtrak állami vasúttársaság elővásárlási jogával élve 250 millió dollárért átvette a Union Stationt.
Egy logisztikai cég, ami belelát az ügyfelek fejébe és mindig a piac előtt jár: a Prologis a világ egyik legnagyobb iparági ingatlanfejlesztőjeként és üzemeltetőjeként gyakorlatorientált, ügyfélközpontú megoldásokban utazik. Hunyadi Zsuzsannával, a Prologis magyarországi bérbeadásért és ügyfél-elégedettségért felelős igazgatójával beszélgettünk. Mi a Prologis Essentials szolgáltatás lényege? Globális kapcsolatrendszerű logisztikai vállalatként folyamatosan azon dolgozunk, hogy ügyfeleink számára […]
Egy logisztikai cég, ami belelát az ügyfelek fejébe és mindig a piac előtt jár: a Prologis a világ egyik legnagyobb iparági ingatlanfejlesztőjeként és üzemeltetőjeként gyakorlatorientált, ügyfélközpontú megoldásokban utazik. Hunyadi Zsuzsannával, a Prologis magyarországi bérbeadásért és ügyfél-elégedettségért felelős igazgatójával beszélgettünk.
Mi a Prologis Essentials szolgáltatás lényege?
Globális kapcsolatrendszerű logisztikai vállalatként folyamatosan azon dolgozunk, hogy ügyfeleink számára a legmagasabb minőségű szolgáltatást nyújtsuk. Törekszünk azelőtt megoldást kínálni igényeikre, mielőtt azok megfogalmazódnak. Ilyen szolgáltatás a Prologis Essentials is. Hogy mi is ez a gyakorlatban? Amikor az épületeinket az abban végzett tevekénységnek megfelelően kell átalakítani és felszerelni, akkor lép színre az Essentials. Ez a szolgáltatáscsomag magában foglalja például a raktárak polcozását, a megfelelő targoncák beszerzését, szükség esetén robotizálást vagy temperálást hőszivattyúkkal. Ezen eszközök beszerzése és beépítése hosszú idő, és jelentős humánerőforrást igényel a cégektől. A Prologis méretéből és kiterjedt kapcsolatrendszeréből fakadóan az Essentials platformján keresztül mindezeket ár- és időhatékonyabban tudja biztosítani az ügyfeleinek.
Az egyik első raktári állványzathoz kapcsolódó ügyletem például azért volt különösen sikeres, mert 3 hónappal rövidebb határidőn belül tudtuk beszerezni és telepíteni a teljes polcrendszert, mint ahogyan azt az ügyfél saját erőforrásból meg tudta volna oldani. Három hónapnyi kényszerleállást, és az ebből fakadó jelentős pénzügyi veszteséget tudtak megspórolni az Essentials segítségével.
Kiknek ajánljátok?
Bár úgy tűnhet, ez elsősorban a kisebb és közepes méretű cégek számára nyújt megoldást, egyre többször fordulnak hozzánk nagyvállalatok is. Globális jelenlétünk miatt gyakran jóval kedvezőbb áron vagy éppen sokkal rövidebb határidővel tudunk megoldást nyújtani a partnereink számára. Persze az egész folyamat lebonyolításához mi biztosítjuk a szakembereket, ezzel hatalmas terhet levéve a cégek válláról.
Folyamatosan fejlesztetek, a naprakész, sőt jövőbe mutató raktármegoldások egy növekvő piachoz idomulnak. Mennyire tapasztaljátok a piac megtorpanását? Tapasztalataink alapján a piac nem torpant meg, csak átmenetileg lelassult, melyen az előrejelzések alapján a következő év második felére már növekedés várható. Mivel a Prologis ügyfélbázisa erősen diverzifikált, a bérlők jó financiális mutatókkal rendelkeznek, melyre büszkék vagyunk. Mi egyfajta stratégiai újragondolást tapasztalunk a döntéshozásban. Az ambiciózus tervek helyett sokkal racionálisabb szempontok alapján hoznak döntéseket ügyfeleink, miközben a Nettó Zéró kibocsájtás elérése is egyre hangsúlyosabbá válik a cégek számára az ellátási lánc minden láncszemében. Ebben pedig a Prologisnál keresve sem találhatnának jobb partnert. Azt szoktuk mondani, nekünk már a DNS-ünkben van a fenntarthatóság, hiszen már a parkok lokációjának kiválasztásánál, az építkezés teljes folyamata alatt és az épületek kialakításánál is arra törekszünk, hogy a lehető legkevesebb karbonlábnyomot hagyjuk magunk után. A szektorban úttörőként ennek a szemléletnek megfelelően fejlesztjük a szolgáltatásainkat – például a hamarosan minden ügyfelünk számára elérhető hőszivattyús rendszereket – és bízunk benne, hogy a versenytársak is felismerik, fenntarthatóság nélkül nincs jövő.
Jó pár évvel ezelőtt Fördős Zé és édesapja volt a vendégem a családi vállalkozások gáláján. Zéék családi céget visznek, egyszer már csődbe mentek (apja cateringvállalkozásával), ismertek, érdekesek. Ez már elég lett volna egy jó estéhez, de ahhoz nem, hogy évek után is emlékezzek rá. Zé éppen a csőd részleteit ecsetelte, és amikor eljutott annak az ingatlannak a tulajdonosához, ahol […]
Nemcsak az egészségeshez kapcsolódnak, de szépek is. Összeszedtünk néhány tárgyat, amiket magyar cégek terveztek a legkisebbeknek, hogy így vagy úgy fejlesszék az idegrendszerüket.
Ritkán – de szerencsére azért egyre gyakrabban – látni olyan igényes felújítást, mint ezé a balatonszepezdi villaépületé. Tulajdonosai kifejezetten egy régi épületet szerettek volna megmenteni, de a villa kényelmét vendégként most a családon kívül más is élvezheti.
Egy évvel ezelőtt azt írtuk családi listánk szereplőiről, szinte mindegyikük érzi a bőrén, hogy nehezebb évek következnek. Az első nehéz év el is érkezett, ami a becsült összértékükön is meglátszik: a huszonöt legértékesebb családi cég alig ér többet, mint egy éve ilyenkor. A többségük nem aggódik, továbbra is bátran fejleszt, beruház és innovál – szembenéztek már a mostaninál váratlanabb válságokkal is. A lista egészét továbbra sem a Lölő-jelenség dominálja, szinte mindegyik szereplőre igaz, hogy önerőből, évtizedek kemény munkájával, a családi küldetéstudat erejével, a mindenkori hatalomtól függetlenül építették fel cégbirodalmukat. Szinte.
Hiába a rengeteg szakirodalom és tanulmány, ha bizonyos dolgokat nem tudunk nem a saját megélésünk alapján látni. Például, hogy mit jelent a mai világban a nyitottság és az elfogadás. Ezen gondolkodtam, amikor beléptem a patinás Rockefeller Center 65. emeletén a Rainbow Room termébe. Díjazottként vettem részt az Ad Age Leading Women gáláján, előttem hevert egész New York, és próbáltam megérteni, miért […]