Tartós pamutból készülő, nagyrészt egyszínű, kényelmes, különleges fazonú ruhák – a magyar Nonplus márka nem rohan a gyorsan változó divat után, vevői nagy része visszatér hozzájuk. Az alapító, Kiss Sarolta nem készült ruhatervezőnek, ahogy nőtt a forgalma, úgy tanult bele fokozatosan az üzletbe.
Az emberen legyen a hangsúly, aki viseli őket!” Így magyarázza Kiss Sarolta, a Nonplus nevű magyar ruhamárka alapítója, miért nem voltak soha harsányak, nagyon díszesek és mintásak a ruhái. Amikor belépek a letisztult, a fehér árnyalatai uralta, fényben úszó, úgynevezett home butikba, Saci természetesen Nonplus öltözékben fogad. Más dizájnerekhez hasonlóan ő is a maga ízlésére alapozta márkáját. Azért a klasszikusabb fekete és szürke színű ruhák mellett már meg-megjelennek a tavaszias darabok is, élénkebb színekben.
Saci azt mondja, kombinálhatóságra és divathullámoktól mentes, időtálló dizájnra törekszik, de hogy piacképes tudjon maradni, fél szemmel figyelnie kell a trendeket is. Ezért idén először kifejezetten a divatban jártas PR- és marketingszakemberrel dolgozik. A Nonplus stílusát megőrizve, a szezonális kínálatba igyekszik becsempészni némi friss színt, mintát. „Ezen dolgozunk, hogy beengedjük a trendeket is, de vegyék annyian az alapdarabokat, hogy ne kelljen loholni a gyorsan változó vásárlói igények után. Most szűrjük, mennyire kell beengedni a divatot” – mondja az új kolléga, Kárpáti Krisztina.
Csaknem kilencszáz modelljük van, havonta nagyjából ezer ruhát készítenek el. Majdnem mindent Saci tervez, bár időnként azért együttműködik másokkal, például jelmez- és díszlettervező húgával, Kiss Borbálával. A modellezést, a mintavarrást viszont külsős szakemberek végzik. „Nem tudok szabásmintát csinálni. Volt, hogy meg akartam tanulni, de rájöttem, hogy akkor kettő kellene belőlem, és erre nem vágytam” – vallja be.
Mi kell ahhoz, hogy egy nagy megrázkódtatás után piacvezető céget építsünk fel? A Process Solutions-nél a szakmai hozzáértés és a kemény munka csak a történet kezdete volt. Ha egy cég 25 éve létezik, és abból az elmúlt 18 évben piacvezetőként, akkor nem nagy logikai ugrás kijelenteni, hogy valamit nagyon jól csinálnak. De mit? Azt gondolnánk, […]
Mi kell ahhoz, hogy egy nagy megrázkódtatás után piacvezető céget építsünk fel? A Process Solutions-nél a szakmai hozzáértés és a kemény munka csak a történet kezdete volt.
Ha egy cég 25 éve létezik, és abból az elmúlt 18 évben piacvezetőként, akkor nem nagy logikai ugrás kijelenteni, hogy valamit nagyon jól csinálnak. De mit? Azt gondolnánk, a számviteli, bérszámfejtési, adózási szolgáltatásokat nyújtó Process Solutions esetében erre könnyű válaszolni, pedig a válasz nem annyira magától értetődő.
Mi ehhez értünk, ebben vagyunk erősek, a teljes pénzügyi menedzsment elvégzésében a cégek életében. Bármilyen rendszerrel, s a legjobban felépített csapattal.
Babos János, a Process Solutions egyik alapítója, tulajdonosa, ügyvezetője
Visszajutottak a csúcsra
A cég története 1999-ben az Arthur Andersen, az akkori könyvvizsgáló, adótanácsadó cégek „nagy ötösébe” tartozó nemzetközi multinál, ugyan külön cégként indult, de a gyakorlatban belső, divízióként kezelve. Az amerikai anyacég azonban 2002-ben belebukott az Enron-botrány hullámaiba, Babos János és Andrew Majlath pedig korábbi ismeretségükre, közös munkatapasztalatukra alapozva közösen úgy döntöttek, hogy menedzsment buyout keretében megvásárolják a Process Solutionst.
Az akkor 50 fős cég tehát hirtelen maradt „árván”, elvesztve az Arthur Andersen jelentette hátteret, hálózatot – de a szaktudást és az alapértékeket nem. Ezekre építkezve jutottak el 25 év alatt oda, hogy ma már a magyarországi és a négy régiós országban nyitott irodában összesen közel 600 ember dolgozik, és emellett egy teljes európai partnerhálózattal rendelkeznek. A Process Solutions a könyvelési üzletágban 18 éve piacvezető Magyarországon, a bérszámfejtési üzletágban pedig évek óta dobogós helyen van.
Mi áll tehát e sikertörténet mögött? „Nem a könyvelés és a számvitel területén voltak a legnagyobb kihívások” – állítja Andrew Majlath, aki azt evidenciaként kezeli, hogy a cégnek szakmailag kifogástalanul kell működnie.
A sikerünk nem annyira azon múlik, hogy mit csinálunk, hanem inkább azon, hogy hogyan csináljuk. A minőség és a kemény munka mellett elsősorban a tisztesség az, ami számomra cégvezetőként és magánemberként is elengedhetetlen. Minden helyzetben.”
Andrew Majlath, a Process Solutions egyik alapítója, tulajdonosa, ügyvezetője
Emberi kapcsolatok
Ahhoz, hogy a cég egésze így működjön, ezeket az értékeket minden kollégának sajátjának kell éreznie. „Csak akkor tudunk az ügyfelek igényeinek eleget tenni, ha megvannak hozzá a megfelelő emberek. Mi fejlesztjük az embereket, akik ezáltal hozzájárulnak a növekedéshez, és nem fordítva. Ez a mi titkunk, ami igazából nem is titok” – mondja el Andrew Majlath.
Arra, hogy ez nem csak üres frázis, talán Szalai András az egyik példa, aki a cég tulajdonosai mellett a harmadik ügyvezető. „Nekem a Process Solutions az első igazi munkahelyem, 24 éve vagyok itt, és egy példája vagyok az általunk kínált karrierútnak: pályakezdő asszisztensből lettem szenior, menedzser, szenior-menedzser, 2008 óta pedig ügyvezető partner” – meséli Szalai András, aki személyében egyáltalán nem kirívó eset a Process Solutionsnél.
Szalai András, Process Solutions, ügyvezető partner
„Miközben számos cégnél okoz gondokat a nagy fluktuáció, itt a menedzsment szinte minden tagja pályakezdőként érkezett, és 10-15-20 éve dolgozik a cégnél. Több mint háromezer frissen végzett fiatalnak adtuk az első igazi munkahelyet, ahol nemzetközi ügyfelekkel foglalkozhattak, felelősségteljes munkát végezhettek. Anyagilag is megbecsüljük persze a kollégáinkat, az extra teljesítményt pedig külön is jutalmazzuk, de a fejlődési lehetőségek a legvonzóbbak. Tanulni és tanítani, tanítani és tanulni – erre építünk” – fogalmaz Andrew Majlath.
És ebből egy olyan csapat épült, amely egyedülálló légkört teremt a cégnél. „Még azok is, akik valamilyen okból máshol folytatják, kiemelik, hogy mennyire jó itt a hangulat, a munkamegosztás, mindenki egy célért dolgozik” – mutat rá Babos János. „Jól tudunk együttműködni a mindennapokban, még akkor is, ha egyes területeken olykor nehézségekbe ütközünk.”
Andrew Majlath pedig fontosnak tartja, hogy a kollégák az ügyfeleket, a beszállítókat, s minden, a munkájuk által érintett embert beleértsenek a csapatba. „Minden munkaszituáció az emberekről szól. Az ügyfél is egy cég, ahol emberek dolgoznak, az ő jó teljesítményük is embereket érint” – fogalmaz.
Minden jel arra mutat, hogy ezt a Process Solutionsnél mindenki így gondolja. „A kollégáknak elképesztő, a cégen is túlmutató elköteleződése van az ügyfelek felé, a sajátjuknak tekintik az ügyfeleket” – teszi hozzá Babos János. „Ha ki is esik egy kolléga, a határidőt akkor is betartják, felelősséget vállalnak a munkájukért, még ha esetleg előfordul is egy-egy tévedés a munkafolyamat során.”
Új világ, új megoldások
Ez a hozzáállás segített a Process Solutionsnél abban is, hogy a cég alkalmazkodni tudjon az új követelményekhez, legyen szó jogszabályi változásokról vagy éppen olyan külső tényezőkről, mint mondjuk a 2008-as válság, vagy éppen a Covid-pandémia hatásai.
A legnagyobb változást talán a digitalizáció hozta, a Covid előtti papírhegyekhez képest ma már az iratok töredéke van papíralapon, és ehhez új rutinok, új módszerek kellettek. De a Process Solutionsnél nemcsak követik a változásokat, hanem igyekeznek diktálni is a tempót, amely munka legújabb gyümölcse a PS APPS.
„Ez gyakorlatilag egy – érintés nélküli –, valós idejű könyvelést jelent. Mi már használjuk ezt a belső könyvelésünkben, és zajlik az ügyfeleknél történő bevezetése is. Nemcsak a saját belső hatékonyságunkat segíti, hanem érték az ügyfél felé is, az ő életüket is könnyebbé teszi, időt, és ezzel pénzt lehet spórolni általa, ráadásul több kényelmi funkciója is van az ügyfelek számára” – magyarázza Szalai András. Ha az ügyfelek a számláikat rögtön ide töltik fel, akkor például nemcsak utólag lehet ezeket lekönyvelni, hanem értesítést is kaphatnak arról, milyen kötelezettségeik vannak, és valós időben tarthatják szemmel vállalkozásuk eredményességének alakulását.
Andrew Majlath szerint ez a megoldás teljesen átírhatja a könyveléshez való hozzáállást. „Hatalmas a piaca a könyvelési szolgáltatásoknak, és mi nem a versenytársainktól szeretnénk ügyfeleket elhódítani, hanem azokat szólítanánk meg, akik házon belül oldják meg ezt a feladatot. Ha egy biciklit szeretnél, nem kezded el legyártani magadnak, hanem egy szakemberek által tervezett, megépített terméket veszel” – mondja. „Nekünk az a feladatunk, és ebben a legújabb fejlesztéseink is nagy segítséget nyújtanak, hogy jobban és olcsóbban kell tudnunk elvégezni a munkát, mint az ügyfelek maguk. Újra és újra ki kell találnunk magunkat, mivel nem egyszerű relevánsnak maradni és értéket teremteni, nemcsak a jelenben, hanem a jövőben is.”
Míg mások táborokban töltötték a nyári szünidőt, Tóth Diána a szüleivel az Alföldön dinnyét szedett, kamiont pakolt, majd hajnalonta a nagybanira kísérte őket. Tizennégy éve dolgozik a családi gazdaságban, többek között azon, hogy az emberek lássák, honnan kerül az asztalukra az élelmiszer.
Ha beüt a klímaváltozás, vagy egyéb, a Földet és az agráriumot megrengető katasztrófa történik, az emberiség túlélésének kulcsa lehet egy nemzetközi génbank a messzi északon. Az 1,2 millió itt őrzött magmintából csaknem ötezer Magyarországról származik.
Gyengélkedő ipar, már az év elején elszálló költségvetési hiány, romló növekedési várakozások. Nem indult jól az év, de legalább magasabb szintre emelkedett a kormány és a jegybank vitája is, csak a 400-as forint ijesztő közelsége tekerte le a hangerőt. A Forbes negyedéves makrogazdasági jelentése.