Tartós pamutból készülő, nagyrészt egyszínű, kényelmes, különleges fazonú ruhák – a magyar Nonplus márka nem rohan a gyorsan változó divat után, vevői nagy része visszatér hozzájuk. Az alapító, Kiss Sarolta nem készült ruhatervezőnek, ahogy nőtt a forgalma, úgy tanult bele fokozatosan az üzletbe.
Az emberen legyen a hangsúly, aki viseli őket!” Így magyarázza Kiss Sarolta, a Nonplus nevű magyar ruhamárka alapítója, miért nem voltak soha harsányak, nagyon díszesek és mintásak a ruhái. Amikor belépek a letisztult, a fehér árnyalatai uralta, fényben úszó, úgynevezett home butikba, Saci természetesen Nonplus öltözékben fogad. Más dizájnerekhez hasonlóan ő is a maga ízlésére alapozta márkáját. Azért a klasszikusabb fekete és szürke színű ruhák mellett már meg-megjelennek a tavaszias darabok is, élénkebb színekben.
Saci azt mondja, kombinálhatóságra és divathullámoktól mentes, időtálló dizájnra törekszik, de hogy piacképes tudjon maradni, fél szemmel figyelnie kell a trendeket is. Ezért idén először kifejezetten a divatban jártas PR- és marketingszakemberrel dolgozik. A Nonplus stílusát megőrizve, a szezonális kínálatba igyekszik becsempészni némi friss színt, mintát. „Ezen dolgozunk, hogy beengedjük a trendeket is, de vegyék annyian az alapdarabokat, hogy ne kelljen loholni a gyorsan változó vásárlói igények után. Most szűrjük, mennyire kell beengedni a divatot” – mondja az új kolléga, Kárpáti Krisztina.
Csaknem kilencszáz modelljük van, havonta nagyjából ezer ruhát készítenek el. Majdnem mindent Saci tervez, bár időnként azért együttműködik másokkal, például jelmez- és díszlettervező húgával, Kiss Borbálával. A modellezést, a mintavarrást viszont külsős szakemberek végzik. „Nem tudok szabásmintát csinálni. Volt, hogy meg akartam tanulni, de rájöttem, hogy akkor kettő kellene belőlem, és erre nem vágytam” – vallja be.
Az okos gabonaszondától a malacszámlálón át a mézlaborig: az agrárszektorban dolgozók munkáját megkönnyítő innovatív eszközök és tudományos módszerek, amelyekkel akár a karosszékből is gazdálkodhatunk.
Mindent a malacokról – Pigbrother Sertéstelepek megfigyelése a távolból, a juhok, csirkék, marhák számának, súlyának, állapotának ellenőrzése, méhkaptárak és méhcsaládok egészségének és mozgásának felügyelete vagy éppen kávécseresznyék színárnyalatának elemzése digitális eszközök és mesterséges intelligencia segítségével. Nincs ebben már semmi futurisztikus, lassan az agrárszektor minden területére születik egy megoldás a hatékony, gazdaságos és gyors működés biztosítására. A PigBrother Kft. néhány éve jelentkezett első, az állatok gyors, élő számlálásának feladatát megoldó PigCounter nevű termékével.
Azóta bővült a portfóliójuk, ma már Agri Food AI név alatt egyesítik termékekeit. A PigBrotherrel a sertések súlyát mérik gépi tanulás és gépi látás ötvözésével, az Artemys a vadállomány megfigyelését segíti. A Beemap a méztermelés optimalizálását támogatja például azzal, hogy segíti a legjobb viráglegelők megtalálását, és csökkenti a növényvédőszer-maradványok kockázatát. Az Agri Food AI olyan hazai és külföldi cégekkel dolgozik együtt, mint a Tyson Foods, a LifeCorp és a Bonafarm.
Mint egy egyszerű hőmérőt – GrainMonitor Nem elég a gabonát betárolni, meg is kell őrizni a minőségét. Erre kínál megoldást a GrainMonitort kifejlesztő startup (a GrainMonitor Kft.). Ez egy vezeték nélküli szenzoregység, amiből a terménymennyiségtől és igénytől függően egyet vagy többet bele kell szúrni a gabonahalomba, mint egy egyszerű hőmérőt. A rendszer igényei és a riasztási faktorok megadása után egy mobilalkalmazással követhetők a raktárak információi, probléma felbukkanásakor itt jelenik meg a riasztás is. Minden szenzornak önálló feldolgozó és kommunikációs egysége van, az információt egyenként küldik el a GrainMonitor felhőalapú központjába.
A háromméteres egységeknek nincs szükségük áramforrásra, akár három évig is üzemelnek töltés nélkül. A nedvesedés, a páratartalom emelkedésének nyomon követésével és az időben történő közbeavatkozással megelőzhető a csírázás, a szemek összetapadása, a gombás fertőzés, a kártevők (például bogarak, lepkék, atkák) elszaporodása és a toxinszint emelkedése. A telefonos alkalmazás időben riaszt, hogy minden szükséges lépést meg lehessen tenni a termény megmentéséért.
A mézcukrozás és -melegítés ellen A mézhamisítás az egyik legelterjedtebb élelmiszer-hamisítási forma a világon, és ebben Magyarország mint az EU egyik legnagyobb méztermelője, különösen érintett. Az évi átlagosan húszezer tonnányi méz hamisításának több formája lehetséges, ezek közül leggyakoribb, hogy cukorszirupot kevernek a mézbe, vagy a méheket etethetik sziruppal a gyűjtési időszakban. Az idegen cukor kimutatása laboratóriumi körülmények között is bonyolult, és nincs egységesen elfogadott, teljesen megbízható módszer.
Ezt az igényt felismerve dolgoznak a Semmelweis Egyetem (SE) és a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem (MATE) kutatói egy új módszeren. Az a cél, hogy minél pontosabban mutassák ki a manipulálást, és igazolják a botanikai vagy földrajzi eredetet, a hamisítás vagy a méz túlmelegítésének tényét. A kutatásban azt vizsgálták, hogyan alkalmazható ebből a célból az elektronikus nyelv és a közeli infravörös spektroszkópia (NIRS).
Az eddigi kutatások jellemzően magasabb koncentrációk kimutatásával foglalkoztak, míg az SE és a MATE kutatásában három, öt és tíz százaléknyi cukorszirupot tartalmazó keverékek elkülöníthetőségét vizsgálták különböző (akác-, repce-, hárs-, napraforgó- és erdei) fajtamézeknél. A kutatók nagy pontossággal ki tudták szűrni a cukorszirupos keverékeket. Sőt nemcsak az idegen cukor jelenlétét, hanem a túlmelegítést is tetten érték.
A megbízható eredményekhez ugyanakkor robusztus adatbankra van szükség. Ha létrejön egy referencia-adatbank, a rendszer megtanulja a különbségeket, és még könnyebbé válhat a mézfajták azonosítása és a hamisítványok felismerése. A módszer gyakorlati alkalmazásához további kutatások szükségesek.
Okosbója vigyáz a halakra – Walise Nemcsak egy esetleges szennyezés, de az időjárás is okozhat tömeges halpusztulást az állóvizekben. Az állomány akár tizenöt százalékát érintő jelenség közvetlen oka az oxigénhiány, de az oxigénszint gyors intézkedéssel feljavítható. Az ilyen helyzetek korai felismerésére készítette el az ESH Kft. a Walise autonóm profilozó bóját, amit nemrég mutatott be a Magyar Akvakultúra és Halászati Szakmaközi Szervezet (Ma-Hal) és az MBH Bank Agrár- és Élelmiszeripari Üzletága.
A szerkezet a felszíni vizek teljes vízoszlopát vizsgálja centiméteres felbontásban. Energetikailag önellátó, akár az egész szezonban képes éjjel-nappal, emberi felügyelet nélkül működni. Jelez, riaszt, és ha kell, be is avatkozik, hiszen a rendszer beköthető a levegőztetés szabályozását végző berendezések vezérlésébe is. A kármegelőzés mellett segíti az eredményesebb és biztonságosabb halgazdálkodást. Tavaly több hazai tóban (például a Kis-Balatonban és a Velencei-tóban) is tesztelték a működését, idén már piacra is kerülhet.
Piaci fölénye elvehetetlen, nyereségessége brutális, régiós hatalma messziről látható, harmincéves tőzsdei teljesítménye minden más magyar részvényét veri, és nemcsak, hogy szüleink, nagyszüleink bankja, de a legtöbb mai fiatal is itt vezeti a számláját. Hogyan lett egy szocialista nagyvállalatból modern bank? Mitől lett az OTP billióforintos profitot termelő pénzgyár? Mire elég Csányi Sándor karizmája, és mit tudnak az elnök emberei? Ezúttal nem velük, hanem róluk beszélgettünk – összeállt a kép. Furfangos húzások, jól időzített döntések és a kulcsemberek mesteri tologatása is kellett hozzá, hogy mára ott legyenek Európa banktérképén.
Míg mások táborokban töltötték a nyári szünidőt, Tóth Diána a szüleivel az Alföldön dinnyét szedett, kamiont pakolt, majd hajnalonta a nagybanira kísérte őket. Tizennégy éve dolgozik a családi gazdaságban, többek között azon, hogy az emberek lássák, honnan kerül az asztalukra az élelmiszer.
Ha nem automatikusan a gyereked iskolájának vagy a közeli kutyamenhelynek adnád az adód egy százalékát, érdemes alaposabban körülnézni a civilek közt. Még jobb, ha nem csak az adóbevallás idején merül fel, hogy adakozz. Íme, tíz ügy és hozzájuk pár alapítvány, hogy könnyebb legyen választani.
Világszerte egyre több férfi szeretné aktívan megélni az apaságát, ennek egyik első lépéseként pedig az újszülött mellett kíván lenni. Ezt az igényt az Accenture globális IT vállalat példamutató „apasági csomaggal” támogatja. Fehér Patrik, az Accenture managerének gyermeke, Félix beszélgetésünk idején a négyhetes életkorhoz közeledett. „Éjjelente a feleségem többet kel fel Félixhez, cserébe én napközben intézem […]