Piaci fölénye elvehetetlen, nyereségessége brutális, régiós hatalma messziről látható, harmincéves tőzsdei teljesítménye minden más magyar részvényét veri, és nemcsak, hogy szüleink, nagyszüleink bankja, de a legtöbb mai fiatal is itt vezeti a számláját. Hogyan lett egy szocialista nagyvállalatból modern bank? Mitől lett az OTP billióforintos profitot termelő pénzgyár? Mire elég Csányi Sándor karizmája, és mit tudnak az elnök emberei? Ezúttal nem velük, hanem róluk beszélgettünk – összeállt a kép. Furfangos húzások, jól időzített döntések és a kulcsemberek mesteri tologatása is kellett hozzá, hogy mára ott legyenek Európa banktérképén.
Írta: Ács Gábor és Fekete Emese
„Valamikor a 90-es évek elején volt, hogy a Deák téri OTP előtt sorok álltak. Bent a fiókban jól láthatóan unatkozott a kisasszony, és amikor kérdeztél valamit, legtöbbször az volt a válasza: ó, ilyet itt nem lehet, tessék egy bankba átmenni.” Király Júlia ex-jegybankalelnök idézi fel élményét az akkori OTP-ről mint virtigli állami hivatalról, ahol ő például 1981-ben nyitott először számlát (megtakarítási betétszámlának hívták), és aminek szomszédságában már tényleg szaporodtak a bankok. Volt például Magyar Hitel Bank, Kereskedelmi és Hitelbank és pár lépéssel odébb egy Postabank-fiók is.
A sorok ezért is álltak az OTP előtt, a szemfülesek össznépi játéka volt, hogy kihasználták az OTP és a Postabank eltérő kamatpolitikáját. Előbbi havonta, minden hónap 26-ának egyenlege után fizetett kamatot, utóbbi napi kamatot számolt. Aki tehát 25-én bevitte a pénzét az OTP-be, 26-án megkapta rá a teljes havi kamatot, majd 27-én átvitte a Postabankba, és ott is tudta kamatoztatni a következő hónap 25-éig. Egy hónap alatt így kétszer kapta meg az akkor tekintélyes, legalább évi 20 százalék tizenketted részét. „Nekem Bánfi Tamás hívta fel erre a figyelmemet 90–91-ben – mondja még mindig Király Júlia –, amikor egyszer megkérdeztem, miért állsz a sorban. Ő meg azt mondta, ne kérdezd, inkább állj be te is.”
A 2024-es SIRHA-n bemutatott ERWIN Smart Ice Cream Scoop egy magyar termékfejlesztés eredménye, amely nem csupán új szintre emeli a fagyizók üzleti hatékonyságát, hanem forradalmasíthatja a vendéglátóipart is. Ez az innováció nem csupán egy egyszerű eszköz; a Szabó Ervin által megálmodott és két évig tartó fejlesztés eredményeként létrehozott okos fagyiadagoló kanál teljesen új dimenziót nyit […]
A 2024-es SIRHA-n bemutatott ERWIN Smart Ice Cream Scoop egy magyar termékfejlesztés eredménye, amely nem csupán új szintre emeli a fagyizók üzleti hatékonyságát, hanem forradalmasíthatja a vendéglátóipart is. Ez az innováció nem csupán egy egyszerű eszköz; a Szabó Ervin által megálmodott és két évig tartó fejlesztés eredményeként létrehozott okos fagyiadagoló kanál teljesen új dimenziót nyit meg a vendéglátóipari folyamatok menedzselésében.
Az ERWIN Smart Ice Cream Scoop egyesíti magában a legújabb elektronikus és szenzortechnológiákat, melyekkel az eladási munkafolyamat zavarása nélkül, automatikusan, pontosan és megbízhatóan méri ki a kiadott gombócokat. A hagyományos adagolókhoz képest ez az eszköz többet tud, mint pusztán a nyomás alapján mérni a fagyi mennyiségét, az egész mozdulatra betanítva pontosan számolja, rögzíti és továbbítja az eladott gombócok számát. Így lehetővé teszi a fagyizó tulajdonosai számára, hogy valós idejű adatok alapján tervezzenek, és biztosak legyenek abban, hogy a munkavállalók pontosan végzik a munkájukat.
Az innováció mögötti elképzelést és fejlesztést Szabó Ervin irányította, aki több mint két évtizedes vendéglátós tapasztalattal rendelkezik
„Hogy lehet okos egy fagyiadagoló kanál? Úgy, hogy megtanítottuk számolni! Az ötlet már körülbelül öt évvel ezelőtt megszületett, aztán két évig tartó kemény munka eredményeképpen valósult meg. Mivel a gyakorlatból indultunk ki, ezért pontosan tudtuk, milyen igényekhez és felhasználási módhoz kell adaptáljuk az eszközt. Éppen ezért a rendszer képes elkülönítve kezelni a kanál tisztítására vagy a betapadt gombóc kiszabadítására irányuló mozdulatokat” – magyarázza Szabó Ervin. Az okos fagyiadagoló kanál a nemrég bejegyzett világszabadalmi jog megszerzése után készen áll arra, hogy átalakítsa a fagyizók üzletmenetét világszerte.
Magyar innováció a fagyibizniszben
Az eszköz teljesen elektronikus és szenzorokkal ellátott, ami lehetővé teszi a pontos mérési adatok rögzítését és továbbítását egy speciálisan kifejlesztett központi egységnek, mely a fagyizó üzlethelyiségében található. A kanál rádiókommunikáción keresztül küldi az adatokat, ezek pedig naponta egyszer, sms-ben továbbítódnak egy meghatározott telefonszámra. Az okos eszköz könnyen kezelhető, fél óra töltési időt igényel, vízálló és akkor is képes mérni és rögzíteni az eladott gombócok számát, amikor éppen nincs kapcsolatban a központi egységgel. Ez azt jelenti, hogy még akkor is pontos adatokat szolgáltat, ha a rádiókommunikáció ideiglenesen megszakadna. A rendszer számos további, korszerű megoldással segíti a hatékony energiafelhasználású, hibamentes működést, például a kanalak nyugalmi helyzetét érzékelve csökkentett energiafogyasztású készenléti állapotba áll.
Az innováció további fejlesztési irányát egy olyan alkalmazás képezi, amely összekapcsolja az okos fagyiadagoló kanalat a vendéglátóiparban használt szoftverekkel és felhőalapú megoldásokkal. Ezek az újítások és fejlesztések nem csupán a vendéglátóipar egy szeletét érintik, hanem átalakíthatják az üzleti szemléletet és folyamatokat az egész iparágban.
Így az ERWIN okos fagyiadagoló kanál nem csupán egy újabb technológiai fejlesztés, hanem egy teljesen új üzleti megközelítés, mely segít a fagyizótulajdonosoknak jobb kontrollt gyakorolni vállalkozásuk felett, és garantálni üzletük hatékonyságát és termelékenységét. Nem csoda, hogy az új szabadalom Kelet-Közép-Európa legjelentősebb nemzetközi élelmiszeripari szakkiállításán azonnal felkeltette a HoReCa szektor érdeklődését.
A magyar termálvíz erős hívószó, jól meg lehet vele szólítani a külföldi vásárlókat, gondolta Bokrosi Máté és Florián Bence. Erre alapozták prémium márkájukat, és bejött: ma már Koreában és Kanadában is sokan fürdenek Zador szappannal. Az ázsiai turisták a repülőtereken nem egyszer az összes illatot kihozatják az üzletek raktárból, hogy válogassanak.
Tartós pamutból készülő, nagyrészt egyszínű, kényelmes, különleges fazonú ruhák – a magyar Nonplus márka nem rohan a gyorsan változó divat után, vevői nagy része visszatér hozzájuk. Az alapító, Kiss Sarolta nem készült ruhatervezőnek, ahogy nőtt a forgalma, úgy tanult bele fokozatosan az üzletbe.
Extra dizájn extra igényekre. Ezt adják a Dembell Motorhomes luxus-lakóautói potom 1,3 millió euróért. Az 530 lóerős szörnyek Nagytarcsán látják meg először a napfényt. Mutatjuk, hogyan.
„Itt nem mindent ti csináltok, ugye?” – kérdezik gyakran Matus Dórától és Tárnok Lászlótól a házaspár több mint kétezer fás birsültetvényét látva. „De, mi!” – hangzik a válasz. A Birsbirtok a paszternáktól és egy régi japán kistraktortól jutott el oda, hogy ma már a Dél-Dunántúl legtöbb pálinkaházában az ő termésükből készül a birspálinka.