Oscar, rap, kerámia. Ajánló a Forbes.hu márciusi anyagaiból.
Március 1. péntek, délután 1 óra. Kint 10 fok felett, beborult és szemerkél. A harminckét éves Schwarcz Ádám, azaz Beton.Hofi belép az MVM Dome hátsó, VIII-as kapuján. Fekete-sárga sportdzsekit, műbőr nadrágot és csizmát visel. Vele jön menedzsere, Kamau Makumi, vagyis Kama a Banana Recordstól (többen a Mary Popkidsből ismerhetik). Elindulunk az aulából, elsétálunk a last minute mosdók mellett, és benyitunk a csarnokba, ahol a másnapi Pogány Induló-koncert színpadát építik. Így interjúzunk másfél órát: sétálunk, és közben sztorizunk a magyar zene sokat harsogtatott aranykorától a NER fő bűnéig, a társadalmi apátiáig.
Beton.Hofi Fonogram-díjas rapper, 2020 óta aktív. Előtte félprofi szinten focizott, slampoetryzett, utóbbihoz kellett művésznevet választania, eszébe jutott, hogy „betonszofi”, ebből lett a Beton.Hofi. Mára rendszeres visszatérő a Spotify magyar listáin, legismertebb slágerét, a Bagirát több mint 18 milliószor indították el. Koncertjeiért a közönség, kollabjaiért a szakma tapostatja agyon magát, legutóbb a Carson Coma új számában, a Frida Kahlóban működött közre. Március 8-án jelent meg harmadik mixtape-je, a 0, MVM Dome-os koncertje, a Magyarország–Magyarország 0:0 április 13-án lesz.
És hogy érzed most? Megtöltöd? – kérdezzük tőle fotózás közben. „Úgy érzem, hogy igen.” És ha nem? „Földön maradok. Aztán felállok.” Identitást képezni a telt házas arénakoncertekből szerinte önnyomorgatás, de piaci szempontból fontosnak tartja. Magát 65 százalék alkotónak és 35 százalék vállalkozónak látja, szerinte az utóbbi miatt tudott felemelkedni a mai generáció. „Ezt úgy lehet jól csinálni, ha száz százalékig dedikált vagy. Ha ez a hivatásod. Ha minden lépéseddel azt érzed, hogy magadat képviseled.” Röviden: „Go hard or go home.” Mert ez bizony nehéz szakma, egy dologról mégis kevés szó esik. Hogy ebből „közben olyan energia is jön, amit előtte a hétköznapok nem adtak meg soha”. Kérdezett: Vaszkó Iván
A magyar Proofminder mesterséges intelligenciát használva segít a gazdáknak, hogy a földjükön lássák minden növény tövét, levelét, esetleges betegségeit is, és ennek megfelelően, célzottan avatkozhassanak be. Négy kontinensen dolgoznak együtt a termelőkkel.
„Irodájuk sem volt még, amikor leszerződött velük Franciaország egyik legnagyobb agrárcége” – ezzel a címmel írtunk tavaly a 2021-ben alapított Proofminderről a Forbes.hu-n. A mesterséges intelligenciával (AI) támogatott gépi látástechnológiai platformot fejlesztő cégnek azóta irodája is van, meg még több ügyfele négy kontinensen. A magyar alapítók – Vancsó Ambrus, Havas Norbert és Simon Levente – és csapatuk megoldásával a gazdák a levelek, tövek szintjén követhetik, hogy mi történik termőföldjeiken, hogy a megfelelő időben, a megfelelő helyre juttathassák ki a szükséges hatóanyagokat. Megbecsülhetik a terméshozamot, figyelhetik a felbukkanó betegségeket, a gyomokat és még számos más tulajdonságot.
A széles körben elterjedt precíziós mezőgazdasági megoldások főleg műholdképalapúak, így nem tudnak megbirkózni a nagy felbontású, közelebbről készített képfelvételeket igénylő feladatokkal, ezt hidalja át a Proofminder. A cég a kezdő körben négyszázezer euró befektetést kapott az Impact Venturestől. Számos nemzetközi agrárszakmai díj mellett bekerültek a legnagyobb észak-amerikai agrárstartup-akcelerátor, az SVG Ventures Thrive programjába is. A monitorozott földterületek nagyságában évről évre nagyságrendi ugrás volt, tavaly már több ezer hektárnyi földterületen használták technológiájukat Indiától Perun át Brazíliáig. „Ezer hektárra, ha kinézel, ott már nem látod a végét” – érzékelteti a nagyságrendeket Vancsó Ambrus. Ügyfeleik között van például a globális óriás Corteva és a Csányi család Bonafarmja is. Idén a tervek szerint már bőven több mint tízezer hektáron dolgoznak világszerte.
Az utóbbi egy-két évben szolgáltatásaik közül a foltpermetezésre (precíziós permetezés, csak oda juttatják ki a vegyszert, ahová feltétlenül szükséges), és a vetőmagtermelés támogatására volt kiemelkedő igény, illetve számos kutatás-fejlesztési projektjük lett a piaci igényekhez igazítva.
Gyomfelismerés borsóban A technológia kulcsa itt az úgynevezett green on green gyomtérkép, ami nagy előrelépés a most használatos green on brown megoldásokhoz képest. Utóbbival csak akkor ismerik fel a gyomot a hasonló rendszerek, ha más színűek, mint a környezetük és nem illenek oda. Ilyenek például a kapás növényeknél a sorközben vagy a száraz tarlón, aratás után frissen kelő zöld gyomok. A Proofminder rendszere – ami a startup szerint színvonalában vetekszik a világ legnagyobb mezőgazdasági gépgyártójának nemrég bejelentett megoldásával – viszont a drónok képein akkor is felismeri és megkülönbözteti a gyomokat, ha ugyanolyan zöldek, mint a növénykultúra. Ilyen például a kukoricában az egyre terjedő fenyércirok vagy a borsóban a rettegett csattanó maszlag.
A gyomok detektálása után következhet a precíziós, csak a gyomokat érintő permetezés (ez sokkal költség- és környezetkímélőbb megoldás, mert nem kezelnek csak ott, ahol feltétlenül kell) akár drónnal, akár olyan hagyományos permetezővel, ami képes kezelni GPS-koordinátákat, mondta el Szirmai Balázs a Proofminder kutatási és fejlesztési vezetője.
Narancs, avokádó, faiskola A cég egyre több, nem hagyományos szántóföldi vonatkozású megkeresést kap a világ minden tájáról, van példa narancs- és avokádóültetvény monitorozására Brazíliából, ananász termésbecslésére Ausztráliából, de különböző erdészeti feladatokkal is megtalálják őket. Erre példa az alábbi csemetekert az Egyesült Államokból.
Ebben a Washington állambeli faiskolában több száz hektáron nézik meg, hogy a tavasszal kiültetett több százezer fenyőből mennyi eredt meg, és mennyi élte túl a telet, hogy hogyan fejlődnek, és milyen magasak lesznek. A fák pontos nyilvántartása ősszel megkönnyíti a tulajdonosoknak az értékesítést – korábban pontos leltár hiányában jelentős felesleggel dolgoztak.
Indiai kacskaringók Indiában több megoldásukra is hatalmas igény van. „Jó pár tízezer hektáros árajánlatot kiadtunk” – mondja Ambrus. Elsősorban a vetőmagtermelés minőségbiztosításában és a hozamelőrejelzésben használják megoldásaikat. India legnagyobb vetőmagtermelő cégével, a Nuziveedu Seedsszel is együttműködnek.
A helyi sajátosságok – sok a kicsi, gépesítés nélküli birtok – eléggé megnehezítették a munkát, szinte minden parcella másmilyen volt: az egyik hemzsegett a gyomnövényektől, a másikon pálmafák nőttek összevissza, a harmadikon kacskaringós vonalba vetették a növényt. Olyan is volt, hogy a hibridkukorica-földön kézzel ragasztottak fel címereket a növényekre, hogy teszteljék az algoritmus pontosságát. A Proofminder rendszere végül minden akadályt sikerrel vett.
Hagyma termésbecslés Mivel a Proofminder platformja rugalmas, akár egy hét alatt megtanítják a mesterséges intelligenciát egy-egy új növény felismerésére, vagyis kevés adatból is hamar használható eredményt tudnak szolgáltatni. Egy spanyolországi hagymatermesztő kereste meg a céget, hogy segítsenek megbecsülni a termést ebben a ritka szántóföldi kultúrában. Gyors felvételezés és tanítás után nemhogy egyesével meg tudták számolni a hagymatöveket, hanem több méretkategória szerint szét is válogatták őket, így nagyon pontos becslést tudtak adni a várható termésről.
Gyengélkedő ipar, már az év elején elszálló költségvetési hiány, romló növekedési várakozások. Nem indult jól az év, de legalább magasabb szintre emelkedett a kormány és a jegybank vitája is, csak a 400-as forint ijesztő közelsége tekerte le a hangerőt. A Forbes negyedéves makrogazdasági jelentése.
Világszerte egyre több férfi szeretné aktívan megélni az apaságát, ennek egyik első lépéseként pedig az újszülött mellett kíván lenni. Ezt az igényt az Accenture globális IT vállalat példamutató „apasági csomaggal” támogatja. Fehér Patrik, az Accenture managerének gyermeke, Félix beszélgetésünk idején a négyhetes életkorhoz közeledett. „Éjjelente a feleségem többet kel fel Félixhez, cserébe én napközben intézem […]
Míg mások táborokban töltötték a nyári szünidőt, Tóth Diána a szüleivel az Alföldön dinnyét szedett, kamiont pakolt, majd hajnalonta a nagybanira kísérte őket. Tizennégy éve dolgozik a családi gazdaságban, többek között azon, hogy az emberek lássák, honnan kerül az asztalukra az élelmiszer.
A 2024-es SIRHA-n bemutatott ERWIN Smart Ice Cream Scoop egy magyar termékfejlesztés eredménye, amely nem csupán új szintre emeli a fagyizók üzleti hatékonyságát, hanem forradalmasíthatja a vendéglátóipart is. Ez az innováció nem csupán egy egyszerű eszköz; a Szabó Ervin által megálmodott és két évig tartó fejlesztés eredményeként létrehozott okos fagyiadagoló kanál teljesen új dimenziót nyit […]