Túra – így mondják azt a menetrend szerinti kört, amit a sárga Family Frost-hűtőkocsik megtesznek. Több mint harminc éve viszik házhoz a jégkrémet és a mirelitet országszerte. Nemcsak az autók színe és dizájnja nem változott az elmúlt évtizedekben, hanem a szignál sem. Utóbbi épp annyira hozzátartozik a vidéki Magyarországhoz, mint a kakaskukorékolás – ha nem is olyan gyakori.
Több tulajdonosváltás után lassan tíz éve magyar kézben van a cég, és sikeresebb, mint valaha.
Elgördül a függöny, kezdődik a Friderikusz show, 1993-at írunk. Felcsendül a Family Frost-autók jól ismert szignálja. Igen, az, amire most is gondolsz, és ami alá legtöbben a „szólj anyádnak, hozzon pénzt!” szöveget mormolják. Vannak dallamok, amik legalább annyira beleégnek az agyunkba, mint mondjuk a MÁV-szignál. Csigalassan gördül be a tévéstúdióba a sárga fagylaltoskocsi. Benne és a tetején ülnek, mellette még több integető gyerek halad. Aztán a kormány mögül fekete-fehér csíkos pólóban kipattan Friderikusz Sándor: „Mit meg nem tesz az ember azért, hogy egyszer fagyis kocsival érkezzen a saját show-jába. Ez volt minden álmom.”
Nem sokkal korábban indult el Magyarországon az akkor még német tulajdonú Family Frost. Röviddel a rendszerváltás után igazi kuriózumnak számított, hogy házhoz jött a jégkrém.
Alföldi tanyáktól a Gellért-hegyig Schattmann Attila nagy alumíniumlétrával a kezében áll a Sóskúti Ipari Park egyik üres telkén, pár perce parkolt le a fagyiskocsival. A létrán most nem gyerekek, hanem főnöke, Félix Miklós, a Family Frost Kft. főtulajdonosa mászik fel az autóra a fotózás kedvéért. „Álló helyzetből ülőbe, aztán kicsit jobbra, kicsit balra, majd megint fel!” – fotósunk, Belicza Laci instruálja Miklóst a magasban. „Látják, így kell letakarítani az autó tetejét – somolyog az orra alatt Attila. – Csak viccelek. Nagyon jó főnök a Miklós.”
„A világ egyik legszebb hoteljében vagyunk, nézz csak körbe!” – mondja büszkén Thibaut Drege, a Gresham Palota francia Gerenal Managere, és az impozáns, nagyvonalú Art Nuoveau előtérben ülve nehéz lenne nem hinni neki. Az elmúlt évek a hotel vezetése számára azzal teltek, hogy új tartalommal és identitással töltötték fel az idén húszéves szállodát, valamint a […]
„A világ egyik legszebb hoteljében vagyunk, nézz csak körbe!” – mondja büszkén Thibaut Drege, a Gresham Palota francia Gerenal Managere, és az impozáns, nagyvonalú Art Nuoveau előtérben ülve nehéz lenne nem hinni neki. Az elmúlt évek a hotel vezetése számára azzal teltek, hogy új tartalommal és identitással töltötték fel az idén húszéves szállodát, valamint a hotelben működő két presztízs vendéglátóhelyet: a MÚZSA Bárt és a KOLLÁZS Brasserie & Bárt. A szállodaipari szakember rendkívül optimistán beszél Budapestről. Szerinte a desztináció hihetetlen turisztikai potenciálja még messze nincs kiaknázva, a sok fejlesztés gyümölcse csak most fog beérni.
„A párizsi hotelből rálátni az Eiffel-toronyra. Hidd el, ezt egy idő után már észre sem veszi az ember. Ellenben itt, Budapesten az elmúlt másfél évben folyamatosan felfedeztem valami újat” – mondja Thibaut Drege, akit a Four Seasons köteléke nemsokára visszaszólít Párizsba. Az elmúlt másfél évben fővárosunkban kamatoztatta mindazt, amit a francia 6 Michelin-csillagos komplexumból magával hozott (egy 3 csillagos, egy 2 csillagos és egy 1 csillagos étterem is működik a szállodában). Túlzás nélkül állítja, hogy a 179 szobával rendelkező Gresham Palota a 120 hoteles Four Seasons lánc egyik ékköve. Dunára néző központi lokációjával a lánc portfóliójának egyik kiemelkedő szállodája.
Budapest felfedezésre vár
„Biztos vagyok benne, hogy a budapesti Gresham Palota a Fours Seasons lánc legjobb 3 szállodája közé tartozik. Az ide látogatók még mindig meglepődnek, mennyire különleges desztináció Budapest, és vele ez a hihetetlen értéket képviselő épület” – mondja. A Gresham Palota párizsi társához hasonlóan kiemelt helyet foglal el a városban. A különbség abban áll, hogy itt a beszélgetés közben interjúalanyom mögött nem az Eiffel-tornyot, hanem a felújított Lánchidat látom az ikonikus pávás kapun keresztül, mely Jungfer Gyula műlakatos 1906-os műalkotása. Nem csak maga az épület és az apró részletek képviselnek művészetet, hanem rögtön a MÚZSA itallapja is, amit a kezembe kapok. A koktéllap egész oldalt elfoglaló grafikáit egy magyar grafikus, Labrosse Dániel jegyzi. Mindegyik grafika ikonikus művészeti alkotásokat tömörít egy képbe, melyekre reflektál a jobb oldalon található 3 alkoholos vagy alkoholmentes koktél. A POP! nevű kreáció például, amit kóstolok, Jeff Koons rozsdamentes acélból készült léggömb-állatait és a gyerekkor csodáját csomagolja egyetlen, sziporkázó italba. A MÚZSA luxus koktéljait és étlapját a szecesszió és a város „aranykora” ihlette: az 1906-ban megnyílt épület a művészek és az arisztokrácia kedvelt találkozóhelye volt a XX. század elején, a mindenkori luxus képviselője. Nem meglepő, hogy itt az alkoholmentes koktélokat is kézművesen, maguk re-desztillálják, vagyis alkotóelemeire szedik az alapanyagokat és így állítják elő az egyedi koktél összetevőket. A MÚZSA Bárnak saját Kulturális Nagykövete van, aki a hét három napján friss tehetségeket hív meg zenélni, havonta egyszer pedig az Operaházzal együttműködésben egy balerina táncol a bár díszletei közt.
Az előtérből, ahol beszélgetünk, belelátni a koktélbár életébe, ahol délután lévén már gyülekeznek a vendégek. „Büszkék vagyunk rá, hogy a bár 50BestDiscovery díjat kapott. Ide a vendégek nem csak koktélozni jönnek, az élményt keresik. Szinte harc van a bárpult melletti helyekért, mert aki hozzánk jön, érdeklődik a koktélok, az alapanyagok iránt, tehetséges bartendereink pedig szívesen beavatják a vendégeket a kulisszatitkokba” – mondja Thibaut. És ha már az élménynél tartunk: amikor azt kérdezem, mi változott az elmúlt 20 évben a vendégek és vendéglátás, kiemelten a szállodaipar terén, azt mondja: míg régen az emberek a luxust birtokolni akarták, most sokkal inkább az egyedi élmények luxusát keresik. És ezt az utóbbi időben fejlesztett exkluzív szolgáltatások segítségével meg is kapják itt. „Mi nem csak egy kényelmes ágyat és finom ételt adunk, jóllehet ez az alapvető feladatunk. Küldetésünk, hogy emlékekkel töltsük fel az itt töltött napokat, személyességet vigyünk bele, lokális értékeket mutassunk be. Hozzánk azért jönnek a vendégek, mert általunk hozzáférést kapnak olyan élményekhez, amit máshol, máshogy nem kapnának meg. Ilyen például egy versenypályás tesztvezetés, vagy egy helikopteres kirándulás Tokajba sommelier kíséretében a régió legjobb pincészeteibe, privát borkóstolóval. De akár arra is van lehetőség, hogy a híres sakk bajnokkal, Polgár Judittal játszanak egy meccset – igaz, a meccs kimenetele alighanem előre egyértelmű” – mosolyog. Polgár Judit egyike azoknak a hírességeknek, akikkel a Gresham Palota az utóbbi időben együttműködött azért, hogy még egyedibb módon, hazai és nemzetközi egyéniségekkel mutassák be a hotelt és a szolgáltatásokat. A szálloda kollaborált például Palvin Barbarával, Eke Angélával is, Kemény Zsófi pedig verset írt a Költészet napja alkalmából.
Két vendéglátóhely, két egyéniség
A KOLLÁZS és a MÚZSA megújult kommunikációjának fontos alapköve a két bár markáns megkülönböztetése és a személyesség. A Gresham Palota Instagram oldalán például bemutattak 20, 20 éve itt dolgozó kollégát, a háttérszemélyzettől kezdve az előtérben dolgozókig, de a KOLLÁZS oldalán is előtérbe került a személyzet. „Ők az alapja mindennek, hiszen a vendég velük találkozik, velük kapcsolódik. Ők adják az itt tartózkodás emberi oldalát. Ők a felelősek a mindennapi varázslatért” – mondja a szálloda vezetője. A megújulás része volt a KOLLÁZS ráncfelvarrása, ami tulajdonképpen a gyökerekhez való visszatérést jelenti.
„Ez egy modern, nagyvonalú francia brasserie! Ikonikus ételekkel, komfort fooddal. Hiszek az alapkoncepcióban, és abban, hogy nem kell mindennek lenni egyszerre: klasszikus ételeket tökéletesen elkészíteni sokszor nagyobb kihívás, mint mindig valami újat hozni. A tökéletes francia sültkrumplihoz például 9 hónapig teszteltük a burgonyákat. Ez egy barátságos hely, sok mindenbe bevonjuk a vendéget. A tarte tatin például előtted készül el” – meséli.
Idén először kitekintenek Budapestről és együttműködnek a Kékszalaggal, mint az ország egyik legnagyobb presztízsű rendezvényével. „Látjuk, hogy a vendégeink egy része gyakran leruccan pár napra a Balatonra vitorlázni, és ezen a nyáron először szerettünk volna velük tartani. Idén a MÚZSA megjelent a Kékszalag kiemelt győztesváró rendezvényén. Koktélokkal és a legtehetségesebb bartender csapattal képviselik a MÚZSA Bárt. Ki tudja: jövőre lehet, hogy lesz folytatás.” És ha már kitelepülés: jelenleg fejlesztik a catering szolgáltatás portfóliót is. „Rengeteg kreatív ötletünk van, amikkel hamarosan piacra lépünk, és a hotel belső, különleges tereit is szeretnénk minél jobban hasznosítani és kiadni privát eventeknek. Úgy gondoljuk, ilyen rendezvényhelyszín kevés van Budapesten” – mondja Thibaut.
Amikor arról érdeklődöm, milyen hírességek szálltak meg itt, csak sejtelmesen mosolyog. Azt mondja, ha az újságban világhírű színészek budapesti forgatásairól olvasunk, nagy az esély rá, hogy a Greshamban hajtják álomra a fejüket. „This is a part of the fantasy” – fogalmaz a szálloda vezetője arra utalva, hogy a szálloda misztikus életének a része, hogy sosem tudhatod, tegnap milyen híresség itta ugyanazt a koktélt, amit ma te. (x)
DÍJAK, KITÜNTETÉSEK
• Four Seasons Hotel Gresham Palace – „Conde Nast Gold List” – A világ 75 legjobb szállodája lista, 8-szoros Forbes 5 star hotel, Forbes 4 csillagos SPA besorolás (Budapesten egyedülálló)
• MÚZSA Bar – 50BestDiscovery, Az Év Koktélbárja / Dining Guide
• KOLLÁZS – CNN világ legszebb bárjai lista
• Szűcs Árpád cukrászmester, KOLLÁZS – Az Év Cukrásza / Dining Guide
• Becker Gábor Head Sommelier – Wine Spectator Award of Excellence
Régóta várt a megújításra, és most ötcsillagos hotelként nyit újra az egykori Radetzky-laktanya. Az elsők között, az egyik tervezővel, Gunther Zsolttal jártuk be a pincétől a padlásig.
Egyszerre mainstream és underground. Korszerű is, meg klasszikus is. Lehet rá zúzni is, meg andalogni is. Sőt még a gitárok és dj-pultok aránya is ki van egyenlítve. Szóval jó lesz a Sziget, íme titkos kedvenceink időrendben. Az éjfél utáni bulik még az előző naphoz és napijegyhez tartoznak.
Kihívásokkal teli üzleti környezetben vette át tavaly szeptemberben az ingatlankezeléssel és -fejlesztéssel foglalkozó GTC Group irányítását Nagy Gyula vezérigazgató. A hat országban jelen lévő cégcsoport – amely a nehéz gazdasági környezet ellenére is sikeres időszakot zárt 2023-ban – tovább folytatja növekedési stratégiáját, és nyugat-európai terjeszkedésre készül. Nem feltétlenül a legideálisabb üzleti környezetben vette át a […]
Miskolci gyökerek, cseh–magyar fúzió, közel-keleti terjeszkedés. Itt tart ma a Finshape, aminek fejlesztéseit azok is használják, akik sose hallottak a cégről.