A nagyon gyenge ipari termelés ellenére nem romlottak tovább a növekedési kilátások, hihetetlen, de a bérek nagy mértékben nőnek. A költségvetés kikupálása nem tűrt halasztást, megjött a megszorító csomag is, újra emelkedőben az infláció. Negyedéves makrogazdasági összefoglaló.
Az előző rész tartalmából: „Gyengélkedő ipar, már az év elején elszálló költségvetési hiány, romló növekedési várakozások. Nem indult jól az év, de legalább magasabb szintre emelkedett a kormány és a jegybank vitája is, csak a 400-as forint ijesztő közelsége tekerte le a hangerőt. Az elmúlt években bármi új, megemelt költségvetési hiánytervet bemondott Nagy Márton vagy Varga Mihály, az már az előző nap irreális volt. Nem tudni, hogy lesz-e olyan pont, amikor valóban behúzzák a féket és jön a megszorítás, kiigazítás, vagy hagyják a hiányt szállni szabadon, amíg valami kényszer be nem int (újabb gyors forintgyengülés vagy leminősítés).” (Forbes, 2024/4)
A romló kilátásokat hozó első negyedév után tavasztól már nem kerültek lejjebb a magyar gazdaság idei növekedésére vonatkozó várakozások, és az egyre ramatyabb állapotba kerülő költségvetést is megtámasztotta a kormány azzal, hogy komoly kiigazítást jelentett be. Nem mondhatnánk, hogy nagy segítség ez a magyar családoknak, épp ellenkezőleg, de legalább hihetőbb, hogy idén már valóban tartani akarják a (tavasszal megemelt) költségvetési hiánycélt.
Fontos változás az év elejéhez képest, hogy teljesen megszűnt az értelmetlen szájkarate a jegybank és a kormány között. Előző negyedéves jelentésünkben kénytelenek voltunk több bekezdést annak szentelni, ahogy osztja egymást Matolcsy György jegybankelnök és volt alelnöke, Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter, amit az országot finanszírozó és a forintpiacot meghatározó befektetők nem díjaztak túlságosan. Nem egyszerű gazdaságfilozófiai nézetkülönbséget láttak, hanem egy törvénymódosítási javaslat elég egyértelmű beavatkozási kísérletnek tűnt a jegybanki függetlenségbe.
De ez remélhetőleg már a múlt, a második negyedévben a felek visszafogták magukat, nem adtak csámcsogni témát a sajtónak és a piaci szereplőknek, ez pedig önmagában adott némi stabilitást a magyar eszközöknek – a forint egész kiszámítható volt a 390–395-ös sávban. Ez persze nem jelenti azt, hogy egyszeriben szépre fordult volna minden, a magyar gazdaság küzd, mint malac a jégen. A tavalyi inflációs sokk és recesszió után a kilábalás továbbra is nagyon erőtlennek tűnik, és az infláció se tér vissza egyelőre a jegybanki célsávba, az év második felében valószínűleg újra felfelé tart majd.
Eva Mendes csaknem tíz évvel ezelőtt a háta mögött hagyta Hollywood csillogását, hogy Ryan Goslinggal családot alapítson. Az ötvenéves színésznő most egy takarítószer-márkával tért vissza, és az amerikai Forbesnak elmesélte, miért boldog mosogatás közben. Arról nem esett szó, miféle boldogságot okoz neki – nyilván a fizetségen felül –, hogy ő lett Magyarországon a Hell Energy szűrt ivóvizének új reklámarca.
Írta: Alex York Fordította: Golovics Milán
A háttérben kubai zene szól, verbénaillat járja át a konyhát, a sarokban mosatlan edényekkel teli mosogató áll. Eva Mendes ilyennek szereti manapság az estéit. Miután évtizedekig a vörös szőnyeg, a gálaestek és a filmpremierek uralták az életét, most a konyhában érzi a legboldogabbnak magát. „A takarítás nekem nemcsak takarítás, hanem érzelmi kötődési gyakorlat is a családommal – mondja a ház körüli teendőkről. – Igazi meditatív élmény.”
Mendes Dél-Kaliforniában él párjával, a negyvenhárom éves szupersztár Ryan Goslinggal és két gyermekükkel. Ahhoz, hogy ezt az idilli állapotot elérje, évekig tartó kemény munkára volt szüksége. Elmondása szerint hozzáállását kubai bevándorló édesanyjától örökölte. Már kisgyermekkorában azt nevelte belé, hogy az az igazi szabadság, amikor magad keresed meg a kenyérrevalót. A mama a maga életével szolgált például lányának: mindenféle munkái voltak a húsvétikosár-árusítástól a bejárónőségen át a bankitisztviselőségig. Mendes ötvenéves korára anyja nyomdokaiba lépett, már ami a sokszínű életutat illeti.
Miután 2014-ben befejezte filmje, a Lost River forgatását, anya lett, majd divattervező, gyerekkönyvszerző és társtulajdonos egy otthoni takarítószerekkel foglalkozó startupban, a Skura Style-ban. 2022-ben vásárolta be magát a cégbe, aztán személyes márkáját felhasználva segített a két alapítónak, Linda Sawyernek és Alison Matznek a marketing felfuttatásában, sőt még a termékfejlesztésbe is belekóstolt. Az amerikai Forbes becslései szerint a cég tavaly hétmillió dollár árbevételt generált, és idén a húszmillió dollár sem zárható ki.
„Miután imádtam a termékeiket, felvettem a kapcsolatot az alapítókkal, és a személyes történetükbe is beleszerettem” – mondja Mendes. Sawyer és Matz is virágzó karriert hagytak hátra a cégalapításért. Előbbi a Deutsch Advertising ügynökség észak-amerikai vezetője volt, Matz a Meredith és a Condé Nast magazinkiadóknál dolgozott.
Miért pont a szivacsok, Eva? Mendes Miamiban született, gyermekkorában költözött a család Los Angelesbe. Sohasem tervezte, hogy színésznek áll, egészen a húszas éveiig, amikor egy ügynök felfedezte. Ekkor – anyja szavaival a fejében – a saját lábra állás kedvéért döntött úgy, hogy belevág. „Csak pénzt akartam keresni, hogy anyagilag független legyek. A célom annyi volt, hogy vegyek anyámnak egy házat, aztán magamnak is. Gondoltam, ami marad, beteszem a bankba.”
Eva Mendes
Dörzsiszivacs-kollekciójának dizájnját részben kubai háttere inspirálta, másrészt az építészet, amit különösen szeret, és azt mondja, úti fotóiból is merített hozzá ihletet.
Először klipekben szerepelt a 90-es évek elején, például Will Smith Miami című slágerének videójában, majd a Kukorica gyermekei franchise-ban debütált a mozivásznon. 2001 hozta el az igazi áttörést, amikor Denzel Washington és Ethan Hawke mellett játszott a Kiképzés című bűnügyi klasszikusban. „Imádtam tanulmányozni a karakterek háttértörténetét, hogy mit akarnak egy-egy jelenetben.”
Analitikus hozzáállása kifizetődött, számos kasszasikerben kapott szerepet, például a 2012-es Túl a fenyvesen című drámában, amiben későbbi férjével, Ryan Goslinggal játszott. Sikerei ellenére sohasem szeretett a kamerák előtt lenni. Így amikor első gyermeke, Esmeralda 2014-ben megszületett, búcsút intett Hollywoodnak, és vissza sem nézett többé. „Még mindig maradt bennem ambíció, de ekkor már más irányba tudtam csatornázni. Az egyetlen fókuszom az otthonunk lett, és ebből származott minden örömöm.”
Bár a színészetnek búcsút intett, Mendes mindig szorgosan dolgozott valamin. 2015-ben szépségápolási termékcsaládot indított Circa Beauty néven, amit azóta már nem forgalmaznak. 2013 és 2020 között a New York & Companyval női ruhákat és kezeslábasokat tervezett. „Ideális munka volt, mert kreatív tudtam maradni, miközben a nőiességemmel is jobban kapcsolatba kerültem.”
Nem zavarja, hogy sokan azt mondják, feláldozta színészi pályáját férje karrierjének oltárán. „Nem érdekelnek ezek a társadalmi mocskolódások” – mondja. Mióta több felelősséget vállalt otthon – viccesen megemlíti, hogy jelenleg a sofőrködés a legfontosabb munkája –, férjét két Oscar-díjra is jelölték, legutóbb a 2023-as Barbie filmben Ken alakításáért.
A Skura Style-lal organikusan fejlődött Eva Mendes viszonya. Először egy mosogatószivacsba, a cég antibakteriális Scrubby Sponge-ába szeretett bele, nagyon tetszett neki a szivacsok eltűnő monogramos dizájnja. „Ahogy használod, a monogram lekopik, vagyis vizuálisan jelzi, hogy ideje kidobni” – magyarázza Sawyer, az egyik alapító.
Mendes először 2021-ben jelentkezett be a két alapítónál, hogy felmérje, milyen formában tudnának együttműködni. Az első Zoom-meeting után megvolt a kémia. Ráadásul Mendes nagyon lázba jött az alapítógárdától. „Azokat a szerepeket találtam a legnehezebbnek a karrieremben, amikor férfiak uralta szereposztásokban kellett dolgoznom, nagyon nőies nő vagyok, szóval szükségem van a női energiákra magam körül.”
Amióta 2022-ben társtulajdonosa lett a Skura Style-nak, Mendes több tévés szereplést is vállalt, hogy hírét vigye a márkának. „Nagyszerű üzleti partner, és jelenléte sokat segít akkor is, amikor potenciális viszonteladókkal tárgyalunk – mondja Sawyer. – Sokak szerint látszik, hogy Mendes tulajdonosként vesz részt a cég és a márka életében.”
A termékfejlesztésben is egyre fontosabb szerep hárul rá. A Skura Style × Eva Mendes kollekció Mendes kreálmánya, és kubai gyökereiből inspirálódott a dizájn elkészítésénél. A kollekció több mint 220 Target üzletben kapható az Egyesült Államokban – ez a márka első szárnypróbálgatása a nagy kiskereskedelmi üzletláncok piacán. Az alapítók célja ezzel egy teljesen új vásárlói réteg bevonzása. Közben a cég dolgozik a mikroszálas törlőkendők fejlesztésén, és Mendes is új termékeken töri a fejét.
Bár tudja, hogy a súrolószivacs nem éppen a legszexibb termék, szerinte pont ez a lényeg. „Olyan terméknek akartam az arca lenni, ami miatt felmerül az emberekben a kérdés, hogy »miért pont a szivacsok, Eva?«. Valamiért nagyon vonzott, és úgy gondoltam, ha egy mosogatószivacsot széppé, szexivé és örömtelivé tudunk tenni, az elég menő.”
Júniusban elindult az Afterwork, a Marriott Hotel–DNB-ben zártuk le a tavaszi szezont Frei Tamással, Lénárt Viktorral, Rácz Lillával, és persze veletek.
Egy tizenhat négyzetméteres fabódéval kezdték Tápiószecsőn, ma már az Andrássy úton is van fagylaltozója az Ipacs családnak. Pedig annyi mindenen elcsúszhattak volna. Hoztak rossz döntéseket, nyitottak, majd becsuktak nem működő éttermet, ráfaragtak a devizahitelre, és úgy kezdtek cukrászkodni, hogy a süteményekhez se konyítottak.
Sebestyén Balázs beelőzte Majkát. Pont, amikor Azahriah mind a huszonkilencüket. A szakács, aki elvált, és a körömlakkos, aki a Nagy Őt kereste. A zeneipar ifjú titánjai, akik nem félnek forintosítani posztjaikat. A legismertebb, legprofibb, leghitelesebb hírességek, akiknek márka lett a nevükből. A tizenegyedik celeblista.