El lehet mondani ezt a történetet úgy is, hogy néhány nagyon okos ember kitalált valamit, és tudatosan haladt egy irányba, meg úgy is, hogy bukdácsoltak, de a végére tényleg összeállt valami, amiért egy nagy spanyol cég több mint kilencmilliárd forintot fizetett. Az utóbbi verzió jön, az Omixon őszinte sztorija.
Elmentem síelni Kaprunba három napra.” Ez volt az első, amit Bérces Attila csinált azután, hogy október 16-án lezárult cégének felvásárlása, a spanyol Werfennel így pontot tettek egy 25 millió dolláros tranzakció végére. Kimerítő hónapok voltak mögötte és az Omixon komplett csapata mögött, hiába írták alá a szerződést már április 29-én, elhúzódott a zárás. „Ez se a cégvezetőnek, se a dolgozónak nem jó – ezt már Simon Zoltán operatív vezető teszi hozzá –, ilyenkor már mindenkinek lesz egy elmélete, hogy miért tart ez ennyi ideig.”
Utóbb kiderült, egytől tízes skálán a spanyol fél is kilencesnek ítélte a felvásárlás bonyolultságát, pedig több leányvállalattal, több fejlesztőközponttal és 7400 emberrel dolgozó óriáscégről van szó, és nem ez volt az első akvizíciójuk. Startupot ugyanakkor még sosem vettek, korábban nem kellett kockázatitőke-befektetők, opciós és kistulajdonosok, különböző részvényosztályok labirintusában egyeztetniük az érdekeket.
Maga az átvilágítás is keserves volt. „A mi cégméretünkkel összemérhető hadsereg, végtelen mennyiségű ügyvéd foglalkozott velünk. Előtte megvettek egy nálunk húsz–harmincszor nagyobb céget, akiknek a komplexitása szerintem nem hússzor, harmincszor nagyobb, és ugyanazzal az eszközkészlettel álltak neki a mi ötvenfős cégünk átvilágításának. Először kapsz tízszer harminc kérdést területenként, utána jönnek a tisztázó kérdések, még kérdések, és ez így megy hónapokon át” – mondja Zoltán. Többször kért elnézést a kollégáitól, hogy nem törődik velük, de mostanra elsimultak a dolgok.
Az olimpiát megnyerte, az aranyérmesek életét éli, és csak most jön a java. Coach lett az amerikai The Voice-ban, az öreg Dr. Dre producereli az új albumát, és továbbsodorja vállalkozói karrierjét is – szándékos szóvicc! –, amiből reméli, hogy majd az unokáknak is csurran-cseppen. Snoop Dogg egyvalamit nem hajlandó csak lenyelni: a csigát.
Írta: Matt Craig Fordította: Vaszkó Iván
Ég a föld a talpa alatt, és a láng is ég a kezében. Tuti egyetlen fáklyahordozótól sem kérték még, hogy c-walkra penderüljön – pont úgy, ahogy azt húsz éve a Drop It Like It’s Hot klipjében tette.Több se kell az ötvenhárom éves raplegendának, Snoop Dogg eleget tesz a rajongói kérésnek, a párizsiak legnagyobb örömére.
A nyári olimpián járunk. Az ilyen pillanatokért éri meg Snoop-fannak lenni, emiatt érezni úgy – nemtől, kortól, rassztól függetlenül –, mintha harminc éve jó öreg társunk lenne a bajban. „Nem vagyok érinthetetlen” – ezt már a kaliforniai Inglewoodban, 2300 négyzetméteres privát kaszinójában henyélve meséli az amerikai Forbesnak. Munkahely? Játszótér? Kicsit mindkettő. Persze, a jófejségnek ára van, hiszen lehetetlen, hogy az utcán ne keltsen feltűnést – már ha 195 centivel, jellegzetes hajával eleve nem keltene. Ha elkérik a személyijét, Calvin Broadus Jr. van ráírva, de ilyenre azért nem nagyon kerül sor rejtekhelyén, a The Compoundban, ahol a világ elől elzárva stúdiózik, játékgépezik, kosarazik. Vagy épp füstöl – kezében mi más, ha nem füves cigi, meg is telik a hamutartó, mire elmeséli, miért akar manapság mindenki egy slukkot a sikereiből.
„Légy hű önmagadhoz, és akkor mindenki ott liheg a nyomodban – árulja el Snoop a titkos összetevőt. – Sosem próbáltam majmolni a trendeket, vagyok, aki vagyok.” Persze, mára jócskán átformálódott, amit évtizedekkel ezelőtt a hiphopról és a tépésről gondoltak az amerikaiak. Snoop is úgy találta fel újra magát, hogy közben a gyökereit se felejtse, azt, amivel 1993-as, Doggystyle című első lemezén a nyugati part egyik megújítója lett. Volt munkája vele, hogy ma már ne csak a fél életét sitten töltő, szókimondó suhancot lássuk benne, hanem családbarát márkát is. Aki a reggae-től a gospelig, a gengszterdrámáktól (Kiképzés) a vígjátékokig (Sulihuligánok), vagy akár gyerekműsorokig bárkihez szól a nappaliban. Modern korunk nagybácsija vigyorogva pipázik a kanapén.
Ezért sült el ennyire jól az olimpia is, Snoop népszerűsége az egekben. Ősz óta a The Voice amerikai változatának új coacha, decemberben jön új lemeze, a Missionary is – producere nem más, mint örök mentora, Dr. Dre –, de még maradt jó pár trükk a tarsolyában. „Nem azért mondom, ott van benne a veszélyfaktor, de több mint szórakoztató figura, jó vele lógni – Dr. Dre inkább abban hisz, hogy az ember sosem változik. – Tegyük hozzá, azért segít a helyzetén, hogy legalizálták a kannabiszt.”
Ha Snoopon múlna, rég világbéke lenne. Párizsban is ezt tűzte zászlajára, akár Michael Phelpsszel úszott, akár Simone Bilesszel táncolt, vagy épp öribarijával, Martha Stewarttal ültek a pálya szélén díjlovasszettben, szívmelengető energiákat árasztott a képernyőről, a nézők zabálták.
Ikertornyok
Snoop Dogg Martha Stewarttal a párizsi olimpia egyik lovasversenyén.
Ikertornyok
Snoop Dogg Martha Stewarttal a párizsi olimpia egyik lovasversenyén.
„Minden, amire vágytunk, és még annál is több – mondja az NBC olimpiai közvetítésének programigazgatója, Molly Solomon tévés producer. – Párizs főattrakciója volt, persze a versenyzőket nem számítva.” Várják vissza 2026-ban Olaszországba, a téli számokra, no meg persze szülővárosába, Los Angelesbe is négy év múlva. Ott biztosan nem fogják ráerőltetni, hogy csigát egyen, ahogy az a három Michelin-csillagos Le Cinqben, egy vicces tévés jelenetben történt: „Próbálkozhattok, könyöröghettek, süthetitek-fűszerezhetitek bárhogyan. Esélytelen, hogy megegyem!”
Volt arca a Petco állateledeles láncnak, a Tostitos tortillacsipsznek vagy épp a Corona sörnek. De márkanagykövetből egyre inkább vállalkozóvá fordult, a tulajdonrészek és a haszon reményében. 2020-ban a 19 Crimes borpincészettel rázott kezet, vörösboroscímkére került az arca, hat hét alatt érték el az éves bevételcélokat. Dr. Bombay nevű fagylaltmárkája (felesben tulajdonos a Happi Foodi készételmárkával) tavaly augusztus óta tízmillió dollár bevételt termelt.
A technikumban még Cameron Diaznak adott el füvet, így szól a fáma. A többi történelem. Akkora hatással van a marihuánapiacra, hogy amikor tavaly azzal hekkelte meg a világot, hogy „felhagy a füstöléssel” – végül kiderült, hogy füstmentes mobiltábortüzet reklámoz vele –, a hír hallatán még a legális fűvel foglalkozó tőzsdei cégek is bezuhantak. 2015-ben társaival létrehozta kannabiszfókuszú befektetési alapját, a Casa Verdét, ma 350 millió dollárnyi vagyont kezelnek. Snoop ebben már nem aktív, cserébe tavaly fűmárkát alapított, a Death Row Cannabist, nemcsak Los Angelesben, Amszterdamban is van boltja.
Bimbózó birodalmának rózsája első lemezkiadója, a Death Row Recordings. A zeneipar átalakulását ők sem élték túl, 2006-ban becsődölt a cég, aztán 2022-ben Snoop potom tízmillió dollárért megvette az eredeti tulajdonostól, ma már övé az őt felfedező cég. „Semmi értelme felvenni pár millió dolláros csekkeket, aztán több száz millió dollár bevételt csinálni más cégeknek az arcommal. Én is kérem a részem, a jussom, rájöttem, hogy jó vagyok benne” – foglalja össze üzleti filozófiáját.
Ugyanez a gondolat vezérelte friss, Dr. Drével közös startupja, a Gin and Juice megalapításánál. 1993-as slágeréről nevezte el előre bekevert, dobozos koktéljait, mert neki is évek kellettek, hogy leessen, mennyi pénzt csinálhatott, mondjuk, a Tanqueraynek vagy a Seagram’snek, csak mert a szövegeiben elhintette a nevüket.
A Doggystyle óta a Missionary lesz az első album, amin újra Dr. Dre a producere. Nem csak Snoop tűnik lelkesnek. „Úgy érzem, ott van életem eddigi legjobb munkái között – mondja Dr. Dre. – Valami újat fog mutatni vele a színpadon.”
„A zene a mindenem, ezzel lélegzem, és sosem enged – teszi hozzá Snoop. – Hogy mi teszi naggyá a legjobb dalokat és zenészeket? Hogy örök érvényűek.”
A kosárban sincs idő gólörömre, szóval Snoop sem lassít. Jövőre újabb turnéra készül, ehhez a tüzet nemcsak nonprofit amerikaifoci-ligája, a Snoop Youth Football League növendékei adják meg, de tizenkét unokája is.
Maratont fut, nem sprintet. Az olimpia ennyire megihlette, így búcsúzik amerikai kollégánktól. „Lehet, hogy versenyben négy–öt kört is rámvernek a pályán, de aztán a tempómmal, a kitartásommal már én körözök le mindenkit. Kérdés, hogyan adjam majd át a stafétát az unokáimnak, hogy aztán ők is elöl kocogjanak, ne hátul.”
Munkára nevelték, és nem csupán a kínálkozó lehetőséget ragadta meg, de akár négyszeresen is beletette a melót, hogy odáig jusson, ahova eltervezte. Személyiségét kettősnek érzi, és a Jóistennek köszöni, hogy nem tette teljesen művésszé, ahogy matematikussá sem: így gyúrta egybe azzá, aki Rúzsa Magdi valójában.
Csintalan békaárus, versenyfutó, vadóc rocker szülésznő, a nagy magyar megasztár. Több tízezerszer játszott slágerszerző, tizennyolc éve a könnyűzenei élet állócsillaga. Rúzsa Magdi az újabb, már hatodik sportarénás duplázására készülve is mindig többre törekszik, a melót sem spórolja ki semmiből, ami az ő hangján szól. Aranyak, platinák, megtöltött koncertterek, milliós követőtábor, üzleti és szakmai stratégia, generációs slágerek, és kicsit sem utolsósorban: a jóisten. A Rúzsa Magdi-sztori.
FolytatásForbes Flow All Stars2024. december 11.,Corinthia Budapest FORBES UNDER 30 SUMMIT2025. február 27.,Corinthia Budapest Forbes Power Women’s Summit2025. április 3., Millenáris, Nemzeti Táncszínház