Geszti Margit már a Közgáz-felvételin közölte: ő bizony impresszárió akar lenni. Aztán húsz évet lehúzott nagy nemzetközi lemezkiadóknál, és olyan nagy nevek albumait jelentette meg, mint Geszti Péter, Kulka János, Ákos és Presser Gábor. Amióta megalapította koncertügynökségét, a Sonatina Kft.-t, végre csak azzal foglalkozik, ami mindig igazán érdekelte.
1990 nyarának végén Geszti Margit kisétált a Hungaroton Vörösmarty téri épületének ajtaján. Kilenc évvel korábban mint egyszerű levelező lépte át a küszöböt, majd kemény munkával a kereskedelmi igazgatói posztig jutott. Azon a nyáron viszont úgy jött ki az ajtón, hogy a folytatás bizonytalan. „Nem tudtam, mit fogok csinálni, mihez kezdek.” Néhány hónap múlva az ország egyik legnagyobb lemezkiadóját vezette.
A zeneiparnak vannak látható és láthatatlan szereplői. Míg a zenészek, művészek az utcán sétálva biztosak lehetnek benne, hogy a szembejövők felkapják a fejüket, a háttérben dolgozók ilyen figyelmet nem kapnak. Margit a magyar zeneiparban a 90-es és 2000-es évek elején az egyik kulcsfigura volt. A BMG Hungary, majd a BMG–Sony szép számmal adott ki olyan formációktól lemezeket, akiktől a korszak rajongóinak könnybe lábad a szemük: köztük volt Ákos, Oláh Ibolya, a Rapülők, a Desperado, a Soho Party, a Venus és a Kozmix is. Sőt olyan nagy neveket is fel tudtak sorakoztatni, mint Cserháti Zsuzsa, Dés László, Presser Gábor vagy Kulka János.
Áru-e a kultúra? Gyerekkorában meghatározó szerepet játszott a zene, noha szülei nem muzsikusok voltak. „Édesapám vak volt, de rengeteget zongorázott – meséli. – Én még fel sem értem a zongorát, de imádtam énekelni. Aztán ahogy nagyobb lettem, vittek az Operába, hangversenyekre.” A kamaszkorán is lenyomatot hagyott a komolyzene szeretete. Gimnázium alatt legszívesebben a Zeneakadémia harmadik emeleti folyosójára surrant be, a főiskolások közé, ahol a komolyzene már akkoriban is sztárnak számító művészeivel szívhatott egy levegőt. A könnyűzene se hagyta hidegen, rongyosra hallgatta Koncz Zsuzsa, Zorán és az LGT kazettáit, szenvedélyesen gyűjtötte az autogramokat.
Az olimpiát megnyerte, az aranyérmesek életét éli, és csak most jön a java. Coach lett az amerikai The Voice-ban, az öreg Dr. Dre producereli az új albumát, és továbbsodorja vállalkozói karrierjét is – szándékos szóvicc! –, amiből reméli, hogy majd az unokáknak is csurran-cseppen. Snoop Dogg egyvalamit nem hajlandó csak lenyelni: a csigát.
Írta: Matt Craig Fordította: Vaszkó Iván
Ég a föld a talpa alatt, és a láng is ég a kezében. Tuti egyetlen fáklyahordozótól sem kérték még, hogy c-walkra penderüljön – pont úgy, ahogy azt húsz éve a Drop It Like It’s Hot klipjében tette.Több se kell az ötvenhárom éves raplegendának, Snoop Dogg eleget tesz a rajongói kérésnek, a párizsiak legnagyobb örömére.
A nyári olimpián járunk. Az ilyen pillanatokért éri meg Snoop-fannak lenni, emiatt érezni úgy – nemtől, kortól, rassztól függetlenül –, mintha harminc éve jó öreg társunk lenne a bajban. „Nem vagyok érinthetetlen” – ezt már a kaliforniai Inglewoodban, 2300 négyzetméteres privát kaszinójában henyélve meséli az amerikai Forbesnak. Munkahely? Játszótér? Kicsit mindkettő. Persze, a jófejségnek ára van, hiszen lehetetlen, hogy az utcán ne keltsen feltűnést – már ha 195 centivel, jellegzetes hajával eleve nem keltene. Ha elkérik a személyijét, Calvin Broadus Jr. van ráírva, de ilyenre azért nem nagyon kerül sor rejtekhelyén, a The Compoundban, ahol a világ elől elzárva stúdiózik, játékgépezik, kosarazik. Vagy épp füstöl – kezében mi más, ha nem füves cigi, meg is telik a hamutartó, mire elmeséli, miért akar manapság mindenki egy slukkot a sikereiből.
„Légy hű önmagadhoz, és akkor mindenki ott liheg a nyomodban – árulja el Snoop a titkos összetevőt. – Sosem próbáltam majmolni a trendeket, vagyok, aki vagyok.” Persze, mára jócskán átformálódott, amit évtizedekkel ezelőtt a hiphopról és a tépésről gondoltak az amerikaiak. Snoop is úgy találta fel újra magát, hogy közben a gyökereit se felejtse, azt, amivel 1993-as, Doggystyle című első lemezén a nyugati part egyik megújítója lett. Volt munkája vele, hogy ma már ne csak a fél életét sitten töltő, szókimondó suhancot lássuk benne, hanem családbarát márkát is. Aki a reggae-től a gospelig, a gengszterdrámáktól (Kiképzés) a vígjátékokig (Sulihuligánok), vagy akár gyerekműsorokig bárkihez szól a nappaliban. Modern korunk nagybácsija vigyorogva pipázik a kanapén.
Ezért sült el ennyire jól az olimpia is, Snoop népszerűsége az egekben. Ősz óta a The Voice amerikai változatának új coacha, decemberben jön új lemeze, a Missionary is – producere nem más, mint örök mentora, Dr. Dre –, de még maradt jó pár trükk a tarsolyában. „Nem azért mondom, ott van benne a veszélyfaktor, de több mint szórakoztató figura, jó vele lógni – Dr. Dre inkább abban hisz, hogy az ember sosem változik. – Tegyük hozzá, azért segít a helyzetén, hogy legalizálták a kannabiszt.”
Ha Snoopon múlna, rég világbéke lenne. Párizsban is ezt tűzte zászlajára, akár Michael Phelpsszel úszott, akár Simone Bilesszel táncolt, vagy épp öribarijával, Martha Stewarttal ültek a pálya szélén díjlovasszettben, szívmelengető energiákat árasztott a képernyőről, a nézők zabálták.
Ikertornyok
Snoop Dogg Martha Stewarttal a párizsi olimpia egyik lovasversenyén.
Ikertornyok
Snoop Dogg Martha Stewarttal a párizsi olimpia egyik lovasversenyén.
„Minden, amire vágytunk, és még annál is több – mondja az NBC olimpiai közvetítésének programigazgatója, Molly Solomon tévés producer. – Párizs főattrakciója volt, persze a versenyzőket nem számítva.” Várják vissza 2026-ban Olaszországba, a téli számokra, no meg persze szülővárosába, Los Angelesbe is négy év múlva. Ott biztosan nem fogják ráerőltetni, hogy csigát egyen, ahogy az a három Michelin-csillagos Le Cinqben, egy vicces tévés jelenetben történt: „Próbálkozhattok, könyöröghettek, süthetitek-fűszerezhetitek bárhogyan. Esélytelen, hogy megegyem!”
Volt arca a Petco állateledeles láncnak, a Tostitos tortillacsipsznek vagy épp a Corona sörnek. De márkanagykövetből egyre inkább vállalkozóvá fordult, a tulajdonrészek és a haszon reményében. 2020-ban a 19 Crimes borpincészettel rázott kezet, vörösboroscímkére került az arca, hat hét alatt érték el az éves bevételcélokat. Dr. Bombay nevű fagylaltmárkája (felesben tulajdonos a Happi Foodi készételmárkával) tavaly augusztus óta tízmillió dollár bevételt termelt.
A technikumban még Cameron Diaznak adott el füvet, így szól a fáma. A többi történelem. Akkora hatással van a marihuánapiacra, hogy amikor tavaly azzal hekkelte meg a világot, hogy „felhagy a füstöléssel” – végül kiderült, hogy füstmentes mobiltábortüzet reklámoz vele –, a hír hallatán még a legális fűvel foglalkozó tőzsdei cégek is bezuhantak. 2015-ben társaival létrehozta kannabiszfókuszú befektetési alapját, a Casa Verdét, ma 350 millió dollárnyi vagyont kezelnek. Snoop ebben már nem aktív, cserébe tavaly fűmárkát alapított, a Death Row Cannabist, nemcsak Los Angelesben, Amszterdamban is van boltja.
Bimbózó birodalmának rózsája első lemezkiadója, a Death Row Recordings. A zeneipar átalakulását ők sem élték túl, 2006-ban becsődölt a cég, aztán 2022-ben Snoop potom tízmillió dollárért megvette az eredeti tulajdonostól, ma már övé az őt felfedező cég. „Semmi értelme felvenni pár millió dolláros csekkeket, aztán több száz millió dollár bevételt csinálni más cégeknek az arcommal. Én is kérem a részem, a jussom, rájöttem, hogy jó vagyok benne” – foglalja össze üzleti filozófiáját.
Ugyanez a gondolat vezérelte friss, Dr. Drével közös startupja, a Gin and Juice megalapításánál. 1993-as slágeréről nevezte el előre bekevert, dobozos koktéljait, mert neki is évek kellettek, hogy leessen, mennyi pénzt csinálhatott, mondjuk, a Tanqueraynek vagy a Seagram’snek, csak mert a szövegeiben elhintette a nevüket.
A Doggystyle óta a Missionary lesz az első album, amin újra Dr. Dre a producere. Nem csak Snoop tűnik lelkesnek. „Úgy érzem, ott van életem eddigi legjobb munkái között – mondja Dr. Dre. – Valami újat fog mutatni vele a színpadon.”
„A zene a mindenem, ezzel lélegzem, és sosem enged – teszi hozzá Snoop. – Hogy mi teszi naggyá a legjobb dalokat és zenészeket? Hogy örök érvényűek.”
A kosárban sincs idő gólörömre, szóval Snoop sem lassít. Jövőre újabb turnéra készül, ehhez a tüzet nemcsak nonprofit amerikaifoci-ligája, a Snoop Youth Football League növendékei adják meg, de tizenkét unokája is.
Maratont fut, nem sprintet. Az olimpia ennyire megihlette, így búcsúzik amerikai kollégánktól. „Lehet, hogy versenyben négy–öt kört is rámvernek a pályán, de aztán a tempómmal, a kitartásommal már én körözök le mindenkit. Kérdés, hogyan adjam majd át a stafétát az unokáimnak, hogy aztán ők is elöl kocogjanak, ne hátul.”
Mindennapi hasznos tárgyak és a rájuk épülő hobbik. Ez az EDC. Azok a kellékek, amik megadják a felkészültség érzését viselőjüknek, a csomagbontástól a csavarhúzáson át akár az elsősegélynyújtásig vagy az önvédelemig. Mikor, ha nem a covid alatt futott fel a trend, és azóta sem csengett le. Alapvetése: a legjobb eszköz az, ami kéznél van, amikor szükség van rá, és ami attól hasznos, mert kialakításánál a funkció volt az első. Gyűjtésük külön szeánsz: meg kell ismerni a termékeket, a felhasznált anyagokat, az igényeinket. Az EDC megkoronázása, amikor reggel indulás előtt összeállítjuk a napi akadályokhoz passzoló felszerelésünket.
A nehéz emberi sorsokat bemutató dokumentumfilm elkészítése hosszútávfutás, tele mélypontokkal, mentális akadályokkal. Kiss Viki Réka producer több mint tíz éve veszi az akadályokat, és filmjei sorra hoznak el jelentős díjakat. Eddigi karrierjében az alkotók felelősségének dilemmája a nemrég bemutatott Kix című dokumentumfilmben csúcsosodott ki.
Munkára nevelték, és nem csupán a kínálkozó lehetőséget ragadta meg, de akár négyszeresen is beletette a melót, hogy odáig jusson, ahova eltervezte. Személyiségét kettősnek érzi, és a Jóistennek köszöni, hogy nem tette teljesen művésszé, ahogy matematikussá sem: így gyúrta egybe azzá, aki Rúzsa Magdi valójában.
2022. november 30-án jött ki a ChatGPT első verziója. Mintha csak tegnap lett volna? Vagy mintha már ezer éve? Bárhogy is legyen, az életünket, azt napok alatt felforgatta.
A cseh Igor Prerovsky megjárta Keletet, Nyugatot, és már a Yettel Magyarország vezérigazgatója. Tiszta vízióval jött Budapestre: átszabni, amit az emberek a telkócégekről gondolnak.