








Három-négyezer körül a kovászos kenyér kilója, mégsem ér azzal lerendezni őket, hogy túl vannak árazva. Így hódította meg a Vaj pékség Budapestet tudatos üzlettel, megalkuvás nélküli ízekkel. És rengeteg vajjal.
Ha már megvetted, csak jelentkezz be!
Benito Antonio Martínez Ocasio, avagy Bad Bunny profin pörgette fel magát a zenei streamingen és a közösségi médiában, így vált a világ egyik leghíresebb előadójává. Erre a befolyására épít most birodalmat a szórakoztatóipartól a
divaton át a sportig. Az amerikai Forbes cikke.
Írta: María Gracia Santillana Linares // Fordította: Vaszkó Iván
Október 12-e van. Éjfél előtt fél órával csurig megtelt Puerto Rico legnagyobb fedett arénája, a San Juan-i José Miguel Agrelot csarnok. Bad Bunnyt legalább tizenhatezer elkötelezett rajongója várja izgatottan, hogy elsőként hallják városi hősük vadiúj albumát. Nem élőben, hanem lemezhallgató bulin, és senki se tudja, mire számítson.
Bad Bunny korábbi négy albumán is műfaji határokat feszegetett a hiphoptól a reggaetonon, a latin popon és a Puerto Ricó-i trapon át a mexikói countryzenéig. Ugyanilyen sokszínű tömeg várja az esti lemezpremiert, százak viselnek fehér pólót és kék baseballsapkát, pont, mint Bad Bunny a friss sláger, az Un Preview klipjében, Mások cowboykalapban jöttek a Where She Goes című dal miatt, sokan szimplán nyuszifüllel. Nem nehéz kitalálni, miért.
„Apám révén rengeteg salsát hallgattam, anyám miatt pedig sok balladát és merenguét. De hát a 90-es években voltam kölyök, így aztán jött a reggaeton és a rap is.” Bad Bunny anyanyelvén, spanyolul meséli ezt az amerikai Forbesnak. Rengeteg különböző műfajú és nemzetiségű előadót hallgatott különböző korszakokból, és úgy érzi, kicsit mindegyik ott él benne.
Egy valami mégis állandó a 29 éves, 2019-es Forbes 30/30 listás Bad Bunny karrierjében: bármihez nyúl a Nyúl, arannyá válik. Az elmúlt három évben 36 milliárdszor indították el dalait a Spotifyon, ezzel ő a platform legtöbbet streamelt előadója. Youtube-csatornája 32 milliárdos összmegtekintéssel büszkélkedhet, utóbbival lekörözi Justin Biebert és Ed Sheerant, sőt Taylor Swiftet is. Három Grammy- és tizenegy Latin Grammy-díj birtokosa, tavaly áprilisban pedig az első latin főfellépője lehetett Amerika egyik, ha nem a legnagyobb fesztiváljának, a Coachellának.
Mindezt úgy, hogy egyetlen angol nyelvű száma sincs, mindig spanyolul énekel. „A spanyol belém van kódolva, bárhol vagyok, spanyolul szeretek beszélni. Nem azért, mert bárkire is rá akarom erőltetni, egyszerűen ez vagyok én.”
És ezzel degeszre kereste magát. Úgy becsülik, 2022-ben nettó 88 millió dollárt keresett a világturnéjával, a streaminggel és azzal, hogy olyan csúcsjátékosokkal szerződött le, mint az Adidas vagy a Corona sörmárka. Így debütált a Forbesnál máris a tizedik helyen a legjobban kereső szórakoztatóipari szereplők listáján. Partnerségeiről viszont azt mondja, nem csak a pénz alapján választ. „Fontos, hogy mennyire szeretem a márkát, és hogy mennyire tisztelik a kreativitásomat.”
De vissza az arénás lemezbulihoz, végre kiderül, mire ment ki a játék. Bad Bunny egyszer csak leereszkedik egy klasszikus Rolls-Royce Silver Shadow tetején ülve, bordó öltönyben, félig kigombolt fehér ingben. A közönség szabályosan felrobban, bálványukat még Pókember-szerű maszkban is felismerik (fekete verzióban, izzó vörös szemekkel), bevallottan nyuszi, amikor új dalait közönség elé tárja. Pedig most csak az iPhone-jára kell ráböknie, és már indul is az új album, a Nadie Sabe lo que va a Pasar Mañana („Senki sem tudja, mi történik holnap”).
Tizenhatezer ember sikongat és táncol magából kikelve, pedig életükben először hallják a dalokat és szövegeket. Bad Bunny csak két szám erejéig ragad mikrofont, azoknál, amik már korábban kijöttek. A maszk éjfélig rajta marad, majd harangszóval felfedi arcát és friss, géppel nyírt frizuráját. Ugyanúgy a korai trapzenei stílusa előtt tiszteleg vele, mint ahogy az egész új albummal teszi.
Meg tudok élni a zenéből
Bad Bunny a modern kori popbálványok archetípusa. Egy regionális stílust futtatott fel a streamingszolgáltatók és a közösségi média tág hatókörét felhasználva, így vált belőle valóságos világsztár több milliárd hallgatóval. „Úgy tartja hüvelykjét kultúránk ütőerén, mint senki más, sőt ma már ő diktálja a kultúrát” – mondja róla Jeremy Erlich, a Spotify zenei vezetője.
A streamingnek hála mára könnyebben bebarangolható a Föld. Öt év alatt 170 százalékkal ugrott a latin zenék lejátszása a Spotifyon, a műfaj az afrobeathez vagy a K-pophoz hasonlóan több száz millió új hallgatóhoz juthatott el nemcsak a streamingplatformoknak, de a Tiktokon vagy Instagramon keringő mémeknek köszönhetően is. „Az angolszász zene egyeduralma őrült tempóban bomlik le” – így Erlich.
Fontos megérteni azt is, hogy Bad Bunny jelentősége már bőven túlmutat a zenén. Tavaly az Amazon egyik filmjében, a Cassandróban is felbukkant, a legendás Saturday Night Live showműsorban nemcsak fellépett, de házigazdája is volt, emellett pedig játszható karakter is volt a WWE 2k23 című pankrátoros videójátékban. Egy olyan évben, amit elvileg pihenésre szánt.
Vonzereje még ennél is sokrétűbb, a pankráció mellett szívesen adja nevét olasz divatházak kollekcióinak is. Ősszel már Gucci-reklámokban pózolt a csúcskategóriás Savoy bőröndökkel a szupermodell Kendall Jenner oldalán. Korábban dolgozott a Crocsszal is, 2020-ban világítós papucskollekciót dobtak piacra, ami szinte azonnal elfogyott. Ahogyan legfrissebb sportcipője is az Adidastól, a 160 dolláros Paso Fino. Utóbbi már a tizennegyedik közös modellje volt a német márkával. Más cipőgyártók is megkeresték korábban, kreatív kontrollt viszont csak az Adidastól kapott. „Sokakat inspirál, nemcsak Puerto Ricóban, de szerte a világon” – mondja Torben Schumacher, az Adidas Originals márkavonal globális vezérigazgatója.
Amíg világsztárrá nem lett, Bad Bunny egyszerűen csak Benito volt, a Puerto Ricó-i egyetem audiovizuális kommunikációszakos hallgatója Arecibóban. Két előadás között az Econo szupermarketben csomagolta az árut, és közben serényen töltögette fel maga készítette latin beütésű trapzenéit a Soundcloudra.
Így ment ez 2016-ig, amikor Soy Peor című dalával befutott, majd még ugyanabban az évben a Dilesszel végképp letarolta a világot. 2018-ra már olyan nevekkel dolgozott, mint Drake, Cardi B vagy J Balvin. Hetekkel a 2020-as covidlezárások előtt, a Super Bowl félidei show-jában Shakirával és Jennifer Lopezzel állt színpadra. A karanténidőszakot végigélőzte az Instán – ott már 47 millióan követik –, majd a semmiből kidobott egy közreműködőkkel teli albumot is, a kiadatlan dalokból álló Las que no Iban a Salirt.
„Meg tudok élni a zenéből” – állítja, de azért látszik, hogy ennyivel nem elégszik meg. Lesznek még meglepő partnermárkái, színészi munkái, és később önálló divatmárkája is. Közben Puerto Ricó-i gyökereiről sem feledkezik meg.
Szülőföldje nem csak énmárkájában tölt be központi szerepet. 2021-ben betársult egy helyi profi kosárlabdacsapatba, a Santurce Cangrejerosba, közben sportmenedzsment-ügynökséget is alapított, a Rimas Sportsszal a hazai neveltetésű tehetségeket támogatja.
Ami a jótékonykodást illeti, 2018-ban létrehozta a Good Bunny Foundationt. A San Juan-i nonprofit alapítvány célja, hogy a Puerto Ricó-i gyerekek művészeti vagy sportolói lehetőségeit támogassa. Az elmúlt két évben durván kétmillió dollár támogatást osztott szét. „A kormány helyett a művészeknek kell végül az ilyen szerepeket betölteniük” – mondja ki nyíltan.
Elhamarkodott lenne kijelenteni, hogy Bad Bunny hírneve Madonnához vagy Prince-hez hasonlóan évtizedeken át velünk marad. Az biztos, hogy nem valamelyik luxusvillájának medencéje mellett fogja vesztegetni az idejét, elkötelezettnek érzi magát több millió rajongója iránt a való életben és az online térben egyaránt. „A hírnév arra ösztökél, hogy folytassam a munkát.”
Az amerikai Forbes tizenharmadik 30/30-as listájának ifjai közül a nagy változáshozók mesterséges intelligenciába fektetik intelligenciájukat. Minden eddiginél többet automatizálnak, bevezetik az MI-t a gyártóiparba (fenntarthatóbb szállítási útvonalak üzemeltetése), a marketingbe (tömeges hirdetéstargetálás) és sok más mindenbe. Ami a 2024-es lista többi vállalkozóját illeti: karbonhitelpiacokkal harcolnak a klímaváltozás ellen, megújítják a segélyhívás intézményét, bankokat építenek, és környezetbarát műanyagokat kotyvasztanak. Az amerikai Forbes szerkesztői a lista összeállításához több mint tizenegyezer jelöltet bíráltak el (független szakértők közreműködésével), pénzügyi helyzetüket, hatásaikat, kreativitásukat és lehetőségeiket értékelve. A végtermék hatszáz törekvő ifjú húsz iparágból, ezek közül 9×30-at mutatunk.
Fókahányás, lóürülék, beszakadt gát, eltérült hőlégballon és egy furfangos rozsomák. Egy beszélgetés Török Zoltán Uppsalában élő magyar természetfilmessel felér egy jó kis képzeletbeli kalandtúrával. Zoltánt itthon főleg a Vad Magyarország és a Vadlovak – Hortobágyi mese című filmjeiről ismerjük, de eddig százhúsz filmes díjat bezsebelő alkotásait világszerte vetítik. Ő maga ennek ellenére annyira földhözragadt, mint az a gumicsizma, amiben a floridai
Everglades mocsarába ment forgatni.
Legalább négymilliárd ember járulhat idén szavazóurnához, ez a demokrácia történetének legfontosabb évévé teszi 2024-et. Erre a tíz választásra érdemes odafigyelni – a magyar önkormányzatin túl.
Három történelmi épület és egy milánói sztárdizájner találkozása Budapest legújabb ötcsillagos szállodájában a Vörösmarty tér szomszédságában. Az épületeket újonnan ráépített, antracit árnyalatú tető formálja egységgé, összenyitásuk után az udvarok helyén hatalmas, növényekkel teli átrium jött létre.
Végigturnézzák az évet itthon és külföldön, rangos nemzetközi fesztiválokról hoznak el díjakat, és sokan nem is tudják róluk, hogy magyarok. Vági Bence és társulata, a Recirquel egyedi stílust alkotott: a cirque danse kicsit újcirkusz, kicsit balett, kortárs tánc és színház. Az artista pliézik, a táncos nyolc méter magasban pörög, a mester pedig öt év hajhullatás és gyomorfekély után már megtanulta, hogy elengedje a szorongást.