Amikor történelmi csúcsra járnak a tőzsdék, és az orrunk előtt mélybe zúgnak kockázatmentesen elérhető kamatok, különösen nehéz jó befektetési döntést hozni.
Kitarthat-e a forint, lehet-e még kakaó a részvényekben, miért népszerű az arany?
Útmutató kisbefektetőknek.
Hatalmas optimizmussal zárta 2023-at mind az amerikai, mind a magyar részvénypiac, beárazva a szép jövőt. A Wall Street úgy döntött, hogy szerinte a Federal Reserve idén hat kamatcsökkenéssel fog a részvénybefektetők kedvében járni, hiába mond csak hármat. Januárban kissé halványultak a kamatcsökkentési várakozások, ami akár egy kis kiábrándulást is okozhatott volna. Ehelyett folytatódott az emelkedés, egészen a történelmi csúcsig az S&P 500 indexben. Egészen pontosan 512 nap telt el az utolsó rekord óta, és nagyon sok bizonytalansági faktor ellenére volt képes a piac újra feljutni a csúcsra.
A magyar piactól talán még meglepőbb elsőre, hogy csúcsra ment, de nagyon úgy tűnik, hogy mára a részvények a korábbiaknál jobban függetleníteni tudják magukat a makrogazdasági és a geopolitikai kockázatoktól is. Ez aztán a jó hír azoknak, akik tartják az érintett papírokat, nehéz döntés előtt állnak azonban azok, akik most szeretnének befektetni.
Egy éve egy kemény mínuszos év után voltak a tőzsdék, jóval alacsonyabb árfolyamokon lehetett vásárolgatni a részvénypiacokon. Alapnak, a befektetés kockázatmentes részének pedig adta magát a magyar inflációkövető állampapír, sikított a kotta, hogy a két évre 35 százalékos hozammal kecsegtető papírokra le kell csapni. Emellett szerény kockázattal kínálta magát az a lehetőség, hogy a szinte biztosra vehető dezinflációval együtt járó hozamcsökkenési trend felértékelheti a hosszú futamidejű fix kamatozású magyar államkötvényeket és velük a kötvényalapokat.
Három történelmi épület és egy milánói sztárdizájner találkozása Budapest legújabb ötcsillagos szállodájában a Vörösmarty tér szomszédságában. Az épületeket újonnan ráépített, antracit árnyalatú tető formálja egységgé, összenyitásuk után az udvarok helyén hatalmas, növényekkel teli átrium jött létre.
Különös épületegyüttes áll a Wekerle Sándor utca, a Vigadó utca és az Apáczai Csere János utca által határolt tömbben. Közülük elsőként a neoreneszánsz stílusú Weber-ház épült föl, és eredetileg a Pesti Hazai Első Takarékpénztár központja volt (Weber Antal, 1873). A második a Magyar Királyi Folyam- és Tengerhajózási Részvénytársaságnak – a későbbi MAHART-nak – épült (Kármán Aladár és Ullmann Gyula, 1910–1913). A tervezők a szecessziós díszítőmotívumok közé a hajózásra utaló jelképeket szőttek: megjelentek itt polipkarok, horgonymotívumok, delfinek, a lépcsőkorláton hajókötelek tekeregtek, a kupola egy árbócot tartott, az erkélyek hajóorr alakú kiugrásai mellett stilizált hullámok.
Harmadiknak a nem kevésbé érdekes, modernista és art deco jegyeket mutató Futura-ház épült meg (Münnich Aladár, 1937). Utóbbi homlokzata helyi védelem alatt áll, a másik két épület műemléki besorolású.
A nemzetgazdasági szempontból kiemeltté nyilvánított építkezést 2019-ben kezdte meg a Tiborcz István neve által fémjelzett BDPST Group. Lényegében ez volt a főváros egyik első olyan nagyobb projektje, ahol több történeti épületet olvasztottak össze bontással egy intézménnyé. A homlokzatokat megőrizték, de a három épület belsejét nagyrészt kibontották, majd egy részüket restaurálták. Ez az úgynevezett faszádizmus műemlékes körökben nem arat osztatlan sikert, aminek az az oka, hogy egy műemléképület sosem csak a homlokzatról szól, hanem a mögötte húzódó történeti terekről, az eredeti anyagokról is.
A vezető dizájner az olasz Piero Lissoni volt, irodája a nemzetközi nagyágyúk szűk élmezőnyéhez tartozik. A Lissoni & Partners tervezőirodát 1986-ban alapították Milánóban, a cég az azóta eltelt majd négy évtized alatt a dizájn világának megkerülhetetlen szereplőjévé vált, olyan világmárkákkal dolgoztak, mint az Alessi, az Illy vagy a B&B Italia. A stúdiónak ma már két, egy milánói és egy New York-i székhelye is van.
„Építészként meg kell vitatnod, hogy milyen a kapcsolatod a körülötted lévő térrel. Emellett azonban az is nagyon fontos kérdés, hogy milyen a kapcsolat közted, a tér, a kultúra, valamint a helyiek között – mondta Piero Lissoni egy korábbi interjúban. – A budapesti Hotel Dorothea esetében igyekeztünk elérni, hogy olyan helyspecifikus »illatot« és bensőséges hangulatot adjunk az enteriőrnek, ami által Budapesten érezhetjük magunkat. Ilyen inspirációs források például a víz jelenléte a városban, a különböző történelmi elemek vagy az az érzés, hogy Európában tartózkodunk, de egy kicsit mégsem. Ugyanakkor én modernista építész vagyok, így modernnek és kortársnak kell lennem. Mindemellett szeretek nemzetközi is lenni, olasz lélekkel.”
A frissen megnyitott hotelben 216 szoba, egy elnöki lakosztály van, és 650 négyzetméteres spa részleg. A 35 ezer négyzetméter kétharmadát a szálloda foglalja el, de a tömbben jutott hely 28 exkluzív lakásnak és a vendéglátásnak is. A belső udvaron találjuk a Pavilon Étterem & Bár nevű egységet, a földszinten, a Dorottya utca és Wekerle utca sarkán az Anton Bar & Deli nevű kávézó-bárt. 2024-ben újabb két étterem nyílik a komplexumban, a háromcsillagos andalúziai séf, Dani García irányításával.
A hotel a Dorottya utcáról, egyúttal József nádor feleségéről kapta nevét. Mária Dorottya württembergi főhercegnő az 1800-as évek befolyásos közéleti személyisége volt, férjével jelentős kulturális és gazdasági fejlődést hoztak a fővárosnak. Erre a korszakra utalnak Tombor Zoltán fotográfus nagyméretű, markáns képi világú felvételei a szálloda szobáiban és a közösségi terekben.
Történelmi homlokzatok – új belső A restaurált homlokzatok a három épületen háromféle magasságba kúsztak fel. Ezt a különbséget és a tömb egységének hangsúlyozását a tervezők egy egységes, antracit árnyalatú ráépítéssel oldották meg. Az itt nyert értékes négyzetméterekben kaptak helyet többek között a lakosztályok, és itt nyílik meg még idén egy nemzetközi csoport által üzemeltetett exkluzív étterem is.
Tágas belső udvar A három épület egy egységgé válásával kialakult egy központi tér, egy hatalmas, negyvenszer negyven méteres fedett udvar. Ez az úgynevezett courtyard nagy fesztávolságú üvegfedést kapott: az olasz tervezők nagyon ritka osztású fedést terveztek, így közel tizenöt négyzetméter egyetlen üvegtábla. A tető mérete és mozgása miatt a három épületet vasalatokkal egyetlen szerkezeti egységbe foglalták. Ez a megoldás tartószerkezeti bravúr.
A tervezők elképzelése az volt, hogy a betelepített rengeteg növénytől parkszerű találkozóhely jön létre. Az éttermi pavilonokat is úgy tervezték meg, hogy a futónövények idővel teljesen beborítsák őket.
Festményszerű kortárs portrék „A tervem az volt, hogy a hotel névadójához, Mária Dorottya württembergi hercegnőhöz is kapcsolódó sorozatot készítsek. A szállodának otthont adó három épület a 19. század végi neoreneszánsz, a múlt század eleji szecessziós, illetve modernista stílusban épült. A Monarchia és a századforduló világát idéző, de mégis kortárs szellemben készült képeket szerettem volna” – mondja Tombor Zoltán. A fotográfus képei korábban olyan magazinokban jelentek meg, mint a Vogue, a Harper’s Bazaar vagy a The New York Times.
„A hotel egyik legfontosabb márkaüzenete az unexpected journey, azaz valami váratlan vagy meglepő tapasztalás kalandos utazásunk során. A falon levő fotók első pillantásra festményszerűek, és közben a századfordulón divatba jött családi portrék világát is idézik, de közben mindig van valami »hibájuk«, valami, ami nem korhű, és nem igazán oda való. És ezek az apró, sokszor humoros részletek és képi kódok teszik maivá, vagy ha úgy tetszik, kortárs szelleművé az első blikkre klasszikusnak tűnő portrékat.”
Kontrasztos szobák
A 216 vendégszoba és lakosztály két különböző dizájnkategóriába sorolható: a „kortárs” szobákat a lágy bézs és a narancssárga uralja szép kontrasztban a sötét fapadlóval és a pávakék függönyökkel. Az „örökségi” szobák érdekessége, hogy ajtajukat a Magyar Nemzeti Galériából származó, 1800-as évekbeli női portréfestmények részletei díszítik.
Írta: Iglódi Csaba A szerkesztés szeszélye úgy hozta, hogy a februári számban kerültem ismét sorra. Nekifogtam a cikknek, de szomorúan állapítottam meg, hogy lemaradtam arról, hogy az év eleji jókívánságokról és fogadalmakról írhassak. Új téma után néztem, csak előtte rápillantottam egy tavalyi emlékre a Facebookon. Talpig sárkányjelmezbe öltözött kamaszt mutat a fotó, vállán hátizsák, tartása magabiztos. Kamaszélete első igazán […]
Három-négyezer körül a kovászos kenyér kilója, mégsem ér azzal lerendezni őket, hogy túl vannak árazva. Így hódította meg a Vaj pékség Budapestet tudatos üzlettel, megalkuvás nélküli ízekkel. És rengeteg vajjal.
Mint órafanatikus, akinek van Londonban élő barátja, nem hagyhattam ki a 2023-as WatchPro Salon kiállítást a brit fővárosban. A The Londoner Hotelben kisebb-nagyobb gyártók vonultatták fel portékáikat – ezek voltak a legérdekesebbek.
Amikor a 2200-as években történészek az előző előtti évszázad eseményeit kutatják a szerverek mélyén fennmaradt Tiktok-videókban, Insta-posztokban, online cikkekben és videókban (gondolom, a mesterséges intelligencia, vagy ki tudja, milyen emberfeletti segítségével), lesz majd egy kreatív, fiatal kutató, aki véletlenül rábukkan a 2010-es évektől kiadott Forbes magazinokra, és felcsillan a szeme. Új téma! A korszakról kialakult általános képpel szemben egy virágzó, sokszínű […]
Új korszak kezdődött Magyarország piacvezető gyógyszerkereskedelmi cégénél.Az alapításának 75. évfordulóját idén ünneplő Hungaropharma Zrt. 2024 januárjától regnáló vezérigazgatójával, Füzesi Judittal beszélgetünk a vállalat jelenéről, jövőjéről. A Hungaropharma Zrt. Magyarország 50 legnagyobb árbevételű vállalatának egyike, mégis viszonylag keveset hall róla az átlagolvasó. Füzesi Judit: Igen, ez így van. A Hungaropharma, mint a legnagyobb, nemzeti gyógyszer-nagykereskedő az […]