Elegáns, de visszafogottsággal nem vádolható külső, kényelmes belső tér,
a motortérben dübörgő V8-as. A Bentley Bentayga S nem a feltűnésmentes megérkezések bajnoka – de nem is erre találták ki. Kipróbáltuk.
Nem először ülök olyan autóban, amiért valaki százmillió forint feletti összeget fog kicsengetni, de azt az érzést akkor is szokni kell, hogy ezekkel a kocsikkal egész egyszerűen nem lehet feltűnésmentesen közlekedni. Dél-Buda utcái, a Kopaszi-gát, a Dunántúl országútjai – bárhol járunk, ezt az autót megnézik. Egy vidéki étterem parkolója mellett konkrétan egy komplett építkezés torpant meg, mert a munkások egyperces néma csenddel emlékeztek meg arról, hogy megérkeztünk.
Száz év plusz Crewe angliai kisváros, nagyjából félúton Liverpool, Manchester és Birmingham között. Ideális hely egy autógyárnak – amit az idén 105 éves Bentley története is bizonyít. A patinás angol márkát 1919. január 18-án alapította két testvér, Walter Owen Bentley és Horace Milner Bentley. A fiatalabb, W. O. – így hívta mindenki – mérnök volt, az autók tervezésével foglalkozott, bátyja, H. M. a pénzügyeket tartotta kézben. A céget 1931-ben vásárolta fel a nagy konkurens Rolls-Royce.
Van egyedi programos, nemzetközi, nagyon zöld, zsidó, valamint művészeti fókuszú. A legtöbb nem állami fenntartású általános iskola is a nemzeti alaptanterv (NAT) szerint tanít, csak más módszerekkel. Például nem negyvenöt perces órákat tartanak, hanem blokkokban, egy-egy témakörhöz kapcsolódva érintenek több tantárgyat, vagy előbb feladják, hogy készüljenek a gyerekek az új tananyagból, és utána beszélik meg együtt. Bár az általános iskolákba a jelentkezés határideje hagyományosan április, a legmenőbb magánsulikban már előző évben betelnek a helyek. Másrészt sok helyen az egész tanévben vesznek fel gyerekeket.
Összegyűjtöttük a harminc legismertebb budapesti és fővárosközeli magániskolát a különlegességeikkel és a tandíjaikkal. (Kihagytuk azokat, ahol csak pár tucat gyerek tanul, illetve a tagiskolaként működőket, a nagyon újakat, és ahol nem közlik transzparensen a tandíjat – ilyen is akadt pár.)
Néhány fontos tény az egyes sulikról: A: Nemzetközi tanterv alapján működik. B: Alternatív programja van. C: Középiskola is tartozik hozzá. D: Legalább tíz éve működik. E: Új, az idei legfeljebb az 5. tanéve. F: A művészeti oktatás hangsúlyos.
Agy Tanoda (D,F,1) Szentendre Alapítás: 1992 Fenntartó: Alkotó Gyermekműhely és Kulturális Iskolaegyesület Tanulók száma: 128 Éves tandíj, alapítványi hozzájárulás: 1,5 millió forint (havi 125 ezer, 12 hónapon át), plusz 100 ezer forint egyszeri eszközfejlesztési hozzájárulás. Testvéreknek havi 25 ezer forint, egyösszegű befizetésnél négy százalék kedvezményt adnak.
Művészeti iskolának indult, de a 2000-es évek elején egyre nagyobb igény mutatkozott idegen nyelv tanulására is, így vált hamarosan két tanítási nyelvűvé. Kis létszámú (18 fős) osztályokban tanítanak, már elsőtől mindennap van angol, anyanyelvi tanárokkal. A félévi és év végi jegyeken kívül évente kétszer szöveges értékelést is adnak. A matematikát és az angolt bontott csoportban tanulják a gyerekek, és a délutáni szakkörök közt van például sakk, jóga, színjátszás, robotika, rajz és tánc.
Bár nagy a túljelentkezés, az épület mérete miatt csak egy osztályt tudnak évfolyamonként indítani. Nincs tornaterem, csak egy tornaszoba van, ezért a mindennapi testnevelés egy részét az alsó tagozaton úszással, korcsolyázással egészítik ki, a felsősök a helyi Ferences Sportcsarnokban tornáznak.
AKG Általános Iskola(C, D, E, 2) Budapest III. Alapítás: 2018 (Az általános iskoláé, a nagy AKG-t 1988-ban alapították.) Fenntartó: AKG Alapítvány Tanulók száma: 293 (csak az általános iskolai részlegen) Éves tandíj, alapítványi hozzájárulás: 1,8 millió forint, szeptembertől 1,98 millióra nő, költségtérítésnek hívják, és évente 32 gyereket vesznek fel ekkora összeggel, 16 helyre pedig licitálhatnak a szülők, de csak azok, akikre a családi beszélgetéseken a leendő kísérők rábólintottak.
A Kiscelli utcában, ahol az általános iskolai rész indult 2018-ban, jelenleg 1–10. évfolyamos diákok tanulnak. (Az eredeti, Raktár utcai épületben is működik egy 6+1 évfolyamos gimnáziumi tagozat.) Alapegységüket kisiskolának hívják, egy kisiskolába 48 gyerek (1–3., illetve 2–4., illetve 5–6. osztály) és hat pedagógus, úgynevezett kísérő tartozik. A kísérők a gyerekek egyéni útját követik, napi kapcsolatban vannak a szülőkkel.
A gyerekek tanösvényben tanulnak, ez kisebbeknél két és fél, nagyobbaknál három és fél órás időegység. Hatodikig nincs osztályzás, írásos értékelőt kapnak egy évben háromszor (az írásos értékelés a gimnáziumi részben is megmarad). A tanév öt blokkra oszlik, ezek tematikus fókuszokat jelentenek. (Utazás, Világjárók, Belső utak, Időgép, Négy elem.) Péntekenként a Barangolóban az adott blokk tematikájához kapcsolódó projekteken dolgoznak a gyerekek.
Berta Anna
„Amikor a tanár becsukja maga mögött az ajtót, az állami iskolában is sok alternatív dolgot lehet csinálni” – mondja Berta Anna, az AKG kisiskolájának egyik kísérője, hogyan tanított több mint harminc évig a közoktatásban. Először képesítés nélküli tanító volt, majd tíz évig egy magánóvodában dolgozott, és az AKG előtt is 3. kerületi iskolákban foglalkozott alsósokkal. Amikor meghallotta, hogy az AKG kisiskolával bővül, azonnal jelentkezett. Az indulás előtti két évben már teljes gőzzel részt vett a pedagógiai program kialakításában.
Osztálya most hatodikos, vagyis végeznek idén a kisiskolában, és továbblépnek a gimnáziumba. Így jövőre Anna újra elsős évfolyamot indít. Pedagógustársai azt mondják róla, ő az a kolléga, akihez bármikor bármivel lehet fordulni, akit bármilyen kéréssel megkeresnek, biztosan segít. Legyen szó taneszközökről, tankönyvekről, segédanyagokról, tűről, cérnáról vagy papucs orrán pamutbojtról… És az is ő, aki ötven gyereknek tud jegyet szerezni A Pál utcai fiúk című előadásra a Vígszínházba.
Apátkúti Erdei Általános Iskola (F, 3) Visegrád Alapítás: 2016 Fenntartó: Dunakanyar Oktatási Műhely Alapítvány Tanulók száma: 85 (ebből 27-en egyéni munkarendben tanulnak) Éves tandíj, alapítványi hozzájárulás: 1,5 millió forint (125 ezer forint havonta), plusz 100 ezer forint egyszeri beiratkozási díj, testvérkedvezmény van.
A NAT alapján tanítanak, a maximális osztálylétszám tizenkettő, a légkör és a szemlélet nagyon családias, erdei környezetben tanulnak a gyerekek. Vannak háziállataik is, és elnyerték a Madárbarát Iskola címet. Negyvenperces tanórákat tartanak, és minden héten egy nap a sportoké vagy a művészeteké. Kenuznak, lovagolnak, íjászkodnak, sokat kirándulnak, télen síelnek és korcsolyáznak. Még mászófal is van. Az osztályok gyakran járnak múzeumba, részt vesznek múzeumpedagógiai foglalkozásokon. Ezek mellett szakköröket is választhatnak, például sakkot, focit, sőt diákszerkesztőséget is létrehoztak.
Britannica School (A, C, D, F, 4) Budapest XII. Alapítás: 1994 Fenntartó: Britannica Education Services Kft. Tanulók száma: 324 (az általános iskolai évfolyamokon) Éves tandíj, alapítványi hozzájárulás: 5 150 000 – 6 600 000 forint, évfolyamtól függően, plusz 100 ezer forint jelentkezési és 350 ezer forint regisztrációs díj.
A brit nemzeti alaptantervet követik, erős a művészeti oktatás.
The British International School Budapest (A, C, D, 5) Budapest III. Alapítás: 1992 Fenntartó: Nord Anglia Education Tanulók száma: 1048 (13 évfolyamon) Éves tandíj, alapítványi hozzájárulás: 5 900 000 – 8 750 000 forint, plusz 140 ezer forint egyszeri jelentkezési és 400 ezer forint egyszeri beiratkozási díj.
Több mint hetven nemzetiségből járnak ide, az iskola a világ 87 országában oktatási intézményeket fenntartó Nord Anglia Education csoport tagja. A brit nemzeti tantervet és hagyományokat követik, a pedagógusok többsége is angol anyanyelvű, de – mint az iskolavezetés fogalmaz – „not first time expats”, hanem képzett, tapasztalt pedagógusok. Az oktatás nyelve angol, a magyar gyerekek órarendjében van magyar nyelv és irodalom is, és ők a magyar történelmet is magyarul tanulják. A diákok nagyjából egyharmada magyar, kétharmada külföldi, második idegen nyelvként harmadik osztálytól franciát tanulhatnak, hetediktől spanyolt vagy németet. Az első osztály ötéves korban indul, és itt még nem is várnak el folyékony angoltudást.
Kreatív, reziliens vezetőket nevelnek a jövőnek – ígérik –, és elsősorban nem kész tankönyvekből tanítanak, figyelembe véve a gyerekek különböző haladási sebességét. Az órák közt nincs csengetés, és jellemzően két-három tanórát egybevonva tartanak, hosszabb szünetekkel. A szülőket is erőteljesen bevonják a közösségi munkába, például rendszeresen szerveznek nemzetközi hetet, amikor népviseletükbe öltöznek, és bemutatják nemzetük ételeit és szokásait. A kötelező tárgyak mellett erős a szociális és a zenei oktatás. Több mint százféle szakkör közül választhatnak a különféle sportoktól a robotikáig, a táncig és a Minecraftig. Pár éve a londoni metróra hasonlító épülettel bővültek, itt vannak a művészeti termek is, a játszótéren egy piros doubledeckert ábrázoló csúszda is van. A gyerekek újrahasznosított anyagból készült brit egyenruhát hordanak, felsőben az egyes „házak” négy különböző mintájú nyakkendőjével, és a négy ház pontversenyben küzd egész évben.
Brit–Magyar Két Tannyelvű Általános Iskola (E, F, 6) Budapest II. Alapítás: 2020 Fenntartó: Brit–Magyar Oktatásért Alapítvány Tanulók száma: max. 352 (a 2024/2025-ös tanévben) Éves tandíj, alapítványi hozzájárulás: 2 850 000 forint a 2024/2025-ös tanévben (előre fizetésnél és harmadik testvérre kedvezmény jár), illetve 310 ezer forint egyszeri regisztrációs és 308 ezer forint helyfenntartási díj. A NAT, illetve a két tannyelvű iskoláknak előírt két tannyelvű kerettanterv alapján működik. Akkreditált Cambridge-iskola, így emellett az angol és walesi iskolákban használt Cambridge International oktatási programot is használják.
Fél kilenckor kezdik a napot, a gyerekek egy tízperces circle time beszélgetéssel hangolódnak rá az aznapi feladatokra. Délután benevezhetnek például foci-, küzdősport-, moderntánc-, dráma- vagy 3D (digitális) művészeti szakkörbe.
Budapesti Amerikai Nemzetközi Iskola(A, C, D, 7) Nagykovácsi Alapítás éve: 1973 Fenntartó: Amerikai Nemzetközi Iskola Budapest Alapítvány Tanulók száma: kb. 1000 Éves tandíj, alapítványi hozzájárulás: 24–26 ezer dollár (az általános iskolás évfolyamokon), plusz 650 dollár jelentkezési és ezer dollár regisztrációs díj az új diákoknak, valamint háromezer dollár „building fee” mindenkinek. (Mindent összeadva, mai árfolyamon 10–11 millió forint.)
Eredetileg azért hozták létre, hogy a követségi dolgozók gyerekei itt tanulhassanak, de ma már más diplomaták, Magyarországon dolgozó külföldi üzletemberek gyerekei, sőt magyarok is járnak a nagykovácsi iskolába. A tizenhárom hektáros kampuszon több épület, sportpályák, uszoda, színházterem, laboratóriumok és művészeti termek is vannak. Az iskola az amerikai oktatási filozófiát követi, vagyis fókuszban van a kritikai gondolkodásra és a kreativitásra tanítás.
Budapest British International School (A, 8) Budapest XII. Alapítás: 2015 Fenntartó: BBIS Alapítvány Tanulók száma: több mint 400 (az általános és a középiskolai osztályokban összesen) Éves tandíj, alapítványi hozzájárulás: 11–21 ezer euró (évfolyamtól függően). (Átszámolva 5–8 millió forint.)
Egy magyar család hozta létre: az iskola ügyvezetője Szalai Petra, az ő külkereskedő édesapjának a befektetése volt a nemzetközi iskola. Induláskor butikiskolának nevezték magukat, azt mondták, nem akarnak akkorára nőni, mint más nemzetközi iskolák. Bár azóta gimnáziummal bővültek, igyekeznek megőrizni a családias hangulatot, tartják az osztálylétszámokat.
Az általános iskolai évfolyamokra legfeljebb tizenhat, a középiskolaiakra tizennyolc gyereket vesznek fel, így szinte minden korosztályban várólista van. Az általános iskola az egykori kanadai nagykövetség épületében működik, a középiskola végén nemzetközi érettségit szerezhetnek a diákok. Az angol nyelvű oktatás mellett magyarul is tanulhatnak, továbbá választhatnak a német, spanyol, illetve a mandarin és francia nyelvek közül.
Budapesti Montessori Általános Iskola és Gimnázium (C, D, 9) Budapest XX. Fenntartó: Montessori Stúdium Alapítvány Tanulók száma: 237 (az általános iskolában és a gimnáziumban) Éves tandíj, alapítványi hozzájárulás: 1 260 000 forint (működési hozzájárulás).
Az iskolát Maria Montessori reformpedagógiájára építették, ennek része, hogy speciális eszközkészlettel segítenek rögzíteni és begyakorolni a tanultakat. A készségfejlesztés ütemét az egyéni képességekhez igazítják. Kis létszámú csoportokban (15 fő), integráltan tanulnak a NAT alapján, 45 perces órákon. Csoportbontás van matematika-, informatika- és nyelvórákon. A gyerekek csoportokban, párokban vagy önállóan dolgozzák fel az anyagot, amit a pedagógus a hónap elején lead nekik, így mindenki a képességeinek megfelelően tud haladni. Nincs osztályozás, a tanárok százalékosan értékelnek. Mivel a Montessori név nincs levédve, lényegében bárhol lehet a módszert használni, a pedagógiának tanárképzése sincs, így néhány állami általános iskolában is indítottak Montessori-osztályokat.
Budapest School (B, C, F, 10) Budapest III., V., VIII., XI., XIII., XIV., XXII., Budakeszi, Budaörs, Érd, Gödöllő, Solymár Alapítás: 2015 (az első tanulócsoport indulásának éve) Fenntartó: Misulink Nonprofit Kft. Tanulók száma: 794 (az általánosban, vannak még ovisok és szakgimnazisták) Éves tandíj, alapítványi hozzájárulás: Helyszínenként eltérő, és az étkezést is tartalmazza. Az alsó tagozatban 1,8–2,4 millió forint, míg a felső tagozatban 2,4 millió forint.
A Prezi-alapító Halácsy Péter, az ex-libris Halmos Ádám és a szintén startupguru Vészi Gábor először főként óvodás és alsós gyerekeknek gründolt „mikroiskolákat”, ma pedig már tizenöt helyszínen vannak általános iskolás csoportjaik. Egyedi programjukra 2020-ban bólintott rá a minisztérium, azóta államilag elismert iskola. Minden gyerekkel mentor foglalkozik, és a szülőkkel kötött tanulási szerződésben határozzák meg a tanulási célokat. A gyerekek kevert életkorú csoportokban tanulnak, szöveges értékelést kapnak, és csak szükség esetén találkoznak osztályzatokkal. Mindenhol dolgozik a mentorok és szaktanárok mellett iskolapszichológus és fejlesztő is.
Carl Rogers Személyközpontú Általános Iskola (B, C, D, 11) Budapest XI. Alapítás: 1990 Fenntartó: Carl Rogers Személyközpontú Iskola Alapítvány Tanulók száma: kb. 200 (Nyolcévfolyamos az oktatás, most tíz osztály van, 16–25 fős létszámokkal.) Éves tandíj, alapítványi hozzájárulás: kb. 1,5 millió forint, egyösszegben fizetésnél kedvezménnyel, plusz 141 ezer forint egyszeri felvételi díj (jelenleg, szeptembertől változhat).
Az iskolában a szociális és érzelmi kompetenciák fejlesztését ugyanolyan fontosnak tartják, mint a tantárgyi tanulást. Nagy hangsúlyt helyeznek a gyerekek személyiségének kiteljesedésére. Négy másik iskolával (Meixner, Kincskereső, Humánus és Palánta) közösen akkreditáltatott alternatív kerettantervüket több iskola átvette. A tudományágakhoz kapcsolódó témaköröket a NAT-ban megjelenő tantárgyak szerint dolgozzák fel, de ahol lehet, komplex foglalkozásokat tartanak. A gyerekek gyakran dolgoznak párban, csoportban, az oktatás projektalapú. A szociális kompetenciák fejlesztésére, az ön- és társismeretre, a kommunikációra, a konfliktuskezelés tanulására külön tanórakeret van, ebben zajlik például a beszélgetőkör, a csoportjáték és a hétzáró.
Deutsche Schule Budapest (B, C, D, 12) Budapest XII. Alapítás: 1990 Fenntartó: Budapesti Német Iskola Alapítvány Tanulók száma: 560 Éves tandíj, alapítványi hozzájárulás: 2 040 000 forint.
Németország, Magyarország, Baden-Württemberg tartomány és Budapest alapította, a világszerte működő 135 külföldi német iskola egyike. A tanterv középpontjában a nyelvek és a többnyelvűség áll, emellett fontosnak tartják a diákok digitális képességének fejlesztését, valamint a természettudományos tantárgyak kiegészítését fakultatív programokkal. Legfeljebb huszonöt gyerek jár egy osztályba, és németül tartják az órákat. A magyart mint második nyelvet, különböző tudásszintekhez igazodva, kis csoportokban tanítják. Harmadikban jön be az angol, majd hatodikban választhatják a franciát, kilencedikben a spanyolt. A nulladik, iskola-előkészítő évfolyamra német nyelvtudás nélkül is lehet jelentkezni, ebben az évben felkészítik a leendő elsősöket a két nyelven való iskolakezdésre. Az osztálykirándulásokat német nyelvterületre szervezik, és németországi partneriskolákkal iskolai csereprogramokat bonyolítanak le.
Diákszem.Pont Általános Iskola és Gimnázium (C, F, 13) Budapest VI. Alapítás: 2016 Fenntartó: Gyermekszem.Pont Alapítvány Tanulók száma: 420 (Általános iskola és gimnázium is van, 8+4 éves rendszerben működnek, húsz osztály van, a legtöbb évfolyam már duplikált.) Éves tandíj, alapítványi hozzájárulás: egységesen 1 620 000 forint (135 ezer forint/hónap, 12 hónapon át), plusz egyszeri 280 ezer forintos iskolakezdési támogatás beiratkozáskor.
Inkább alternatív jellegű iskola, bár nincs kifejezetten alternatív kerettanterve, tehát a gyerekek ugyanazokat a tantárgyakat tanulják, ugyanúgy órarend szerint, mint egy hagyományos iskolában, ezért az átjárhatóság biztosítva van. A tanítás fél kilenckor kezdődik, a reggeleket beszélgetőkörökkel indítják. Fontosnak tartják a social skillek fejlesztését, ezért gyakran dolgoznak a gyerekek párban, csoportban. Nagy hangsúlyt kap a közös szabályalakítás, figyelnek rá, hogy a gyerekek közösségi felelősségvállalása erősödjön. Kevés szabályszegést szankcionálnak, minden felmerülő konfliktust megbeszélnek, feloldanak. „Ezek legalább olyan fontos dolgok, mint az, hogy mennyire tudják a matekot vagy a történelmet” – mondja Gelencsér Anna alapító.
A tanár-diák viszony, az értékelési rendszer gémifikált, és nem csupán a tudást, inkább a kitartó erőfeszítést értékelik. Előszeretettel alkalmazzák a fordított osztályterem módszertanát, vagyis előbb feladják, hogy készüljenek a gyerekek az új tananyagból, és utána beszélik meg együtt. A gyerekek őszintén véleményt formálhatnak, az a cél, hogy megtanulják hatékonyan kezelni a konfliktusokat, valamint kifejezni az érzéseiket.
Alsóban legfeljebb húsz, felsőben és a gimnáziumban huszonöt fő az osztálylétszám. A Diákszem.Pont inkluzív iskola, tudatos a heterogén közösségi összetétel, mert szerintük a változatos, színes csoportokban rejlő lehetőségekből mindenki profitálhat hosszú távon.
Gelencsér Anna
„Nálam az a legfontosabb elv, hogy csinálhatsz hülyeséget, de elvárom, hogy elismerd. Persze ha szükség van rá, szankcionálom, de nem rakok azért skatulyába egy gyereket, mert szabályt szegett, mindig tudok újabb esélyt adni, ha megvan a bizalom” – mondja Gelencsér Anna, a legendás Panni néni. Akit – amíg csak a nevét ismertem – mindig kontyos, szemüveges, hatvan körüli tanítónéninek képzeltem. Ehhez képest Martens bakancsban, oldalt felnyírt, hosszú szőke hajjal jelenik meg, amikor belépek az Diákszem.Pont Lovag utcai kapuján.
Azt mondja, mindig tanított, máshoz nem is ért, és erősségének vallja, hogy a gyerekekre jól rá tud hangolódni. Korábban másfél évtizedig főiskolán és felnőttképzésben oktatott kommunikációt, és mivel három gyermek édesanyja, nyilván szülői motivációja is volt az iskolaalapításra. „De azért az önmagában nem lett volna elég” – nevet. Azóta, hogy néhány év után gimnáziummal is bővült az eredetileg Gyermekszem.Pont néven elindított iskola, azt a célt tűzte ki maga elé, hogy az életkoruknak megfelelő önismerettel engedi ki a diákokat az iskolából. Merthogy szerinte tizennyolc-tizenkilenc évesen tudniuk kell, mik az erősségeik, a fejlesztendő területeik.
Maga is osztályfőnök, és osztályában magyart is tanít. Hisz a társadalmi sokszínűségben, és nagyon zavarják az előítéletek. „Az előítéletmentes kommunikáció és az elfogadás fejleszthető skillek, persze megfelelő, az iskolai értékekkel összhangban álló családi közeg is kell.” Demokráciamániás, és azt vallja, egy olyan hierarchikus közösségben, mint az iskola, nem kell sok szabály, de ami van, az legyen világos. „Nem vagyok szigorú, de azt sem hagyom, hogy csak az történjen, amit a gyerekek akarnak. Ha azt a pár fontos szabályt betartják, van mozgásterük.”
Fürkész Innovatív Általános Iskola (E, 14) Budapest II. Alapítás: 2019 Fenntartó: Fürkész Innovatív Nonprofit Kft. Tanulók száma: 115 (tavaly jutottak el felmenő rendszerben a 8. osztályig) Éves tandíj, alapítványi hozzájárulás: 2 460 000 forint (205 ezer forint 12 hónapon át), szeptemberben emelkedik, várhatóan az inflációnál kisebb mértékben.
Az első tanévben három osztállyal indultak, egy elsőssel, egy összevont második-harmadikossal és egy ötödikessel, és nagyon gyorsan nőttek. Egyre erősebb pedagógiai módszertanukban az innováció: pszichológussal is figyelik a gyerekek erősségeit, és úgy adják át a tananyagot, ahogy nekik a leghatékonyabb. „Például akinek a zenei intelligenciája magas, azt könnyebb bevonni, ha természettudományos órán meghallgatjuk mondjuk a vulkán hangját, vagy a mozgásos intelligenciára is figyelve a gyerekekkel mintázzuk a kéreglemezek mozgását” – mondja Berecz Zoltán alapító.
Legfeljebb húszfős osztályokban tanítanak a NAT szerint, főként a gyerekek erősségeire és együttműködésére építő megközelítésben. Péntekenként az iskola saját fejlesztésű projektrendszerében is dolgoznak a diákok. A felkínált lehetőségek közül választhatnak: érvelniük kell, hogy melyik vegyes korosztályú projektcsoportba szeretnének bekerülni. A feldolgozott anyagból tudásexpót tartanak az időszak végén, és nemcsak bemutatják, amit megtanultak, de képzik is rá a társaikat. Termékeket is készítenek, és a tudásexpón kereskednek velük: például amikor hanggal foglalkoztak, hangkeltő eszközöket készítettek, máskor meteoritokat formáztak meg, vagy a nyaraláshoz látnivalókból leporellót alkottak.
Berecz Melinda és Berecz Zoltán
Berecz Melinda gyógypedagógus és férje, Berecz Zoltán elégedetlenek voltak a gyermekeik általános iskolájával – klasszikus indítéka ez manapság a magániskola-alapításnak. „Második-harmadikosok lehettek az ikerfiaink, amikor már egyértelműen látszott, hogy nagyon nem oké, ami a suliban történik velük, pedig alapvetően jó iskolába jártak. Sokat hordtuk őket különféle fejlesztésekre, és persze elkezdtünk kitekintgetni az alternatív iskolák felé, de nem találtunk igazán nekik valót, vagy ami tetszett, oda nem fértünk be” – mesélik, hogy jött az iskola ötlete. Ma már gimnazista fiaik nagyon különbözők voltak: az egyikük igazi művészlélek, kicsit lassú, a másik viszont nagyon racionális – mindkettőnek elkezdték nyirbálni a szárnyait. Mindketten kilógtak a „középsodrásból”, ami miatt egyre kevésbé szerettek iskolába járni.
Először arra gondoltak, jó lenne valamit összehozni, ami egy picit kompenzálja a délelőtti állami oktatás hiányosságait. Melinda közben drámapedagógusi képzettséget is szerzett, Zoli pedig, aki eredeti végzettsége szerint mérnök és innovációmenedzser, elkezdte beleásni magát az új pedagógiai irányzatokba. Az eredeti terv szerint tanórák utáni fejlesztő foglalkozásokat tartottak volna gyerekeknek. Aztán egyszer csak jött az ötlet: miért nem alapítanak akkor már egy rendes magániskolát?
Greater Grace International School (A, C, D, 15) Budapest XII. Alapítás: 1991 Fenntartó: Educom Oktatási és Kereskedelmi Kft. Tanulók száma: 118 (az általános iskolai részben, plusz 67 a gimnáziumban, és van egy óvodai csoport is) Éves tandíj, alapítványi hozzájárulás: 3 730 000 – 5 633 000 forint (évfolyamtól függően), plusz regisztrációs díj. Legalább huszonöt országból származó és tízféle vallási hátterű gyerek jár az erősen keresztény szellemiségű lányiskolába. Az angolul nem folyékonyan beszélőknek angol mint második nyelv programot ajánlanak.
Gustave Eiffel Francia Iskola (A, C, D, 16) Budapest II. Alapítás: 1962 Fenntartó: Budapesti Francia Líceum Alapítvány Tanulók száma: 740 (3-tól 18 éves korig) Éves tandíj, alapítványi hozzájárulás: 2–2,5 millió forint között, életkortól függően, plusz egyszeri, 400 ezer forintos beiratkozási díj. Ehhez jön még az étkezés (kb. 2000 forint naponta), a délutáni gyermekfelügyelet, illetve a szakkörök (sport, tánc, kézműves stb.), a zeneiskola, valamint az iskolabusz-szolgáltatás költsége. A jövő tanévben öt-hat százalékos emelkedés várható.
Az óvodától a végzős osztályig a francia oktatási programot követik, a francia oktatási minisztérium ezt rendszeresen ellenőrzi. A tanítás nyelve francia, emellett elsőtől tanulják a gyerekek az angolt, a magyart mint idegen nyelvet és mint anyanyelvet az óvodától, hetediktől pedig a németet, illetve a spanyolt. A nyelvi és természettudományos órákat kis létszámú csoportokban tartják (kb. 15 fővel). Több mint negyven országból származnak a diákjaik. Rendszeresen viszik a gyerekeket színházba és múzeumba, tanulmányi kirándulásokra, akár külföldre is. Több pedagógus foglalkozik a speciális nevelési igényű diákokkal.
Gyermekház (C, D, F, 17) Budapest IV., XIII., XIV. Alapítás: 1997 Fenntartó: Tehetséges „Más Fogyatékosokért” Oktatási Alapítvány Tanulók száma: 400 (az általánosban, a három telephelyen) Éves tandíj, alapítványi hozzájárulás: 420 ezer forint (szeptemberben várhatóan emelkedik).
Integráló iskola, normál tanterv szerint főleg olyan diákokat várnak, akik az állami intézményrendszerben nem érzik jól magukat. Vannak, akik tanulási nehézségekkel küzdenek, mások a motiváció hiánya miatt váltanak a Gyermekházra, ahol felszabadultan és szorongásmentesen tanulnak. „Nálunk a sajátos nevelési igény nem hátrány, hanem egy olyan pedagógiai feladat, amelyet közösen meg tudunk oldani” – mondják.
International School of Budapest (A, C, D, 18) Budapest XI. Alapítás: 1996 Fenntartó: Nemzetközi Oktatási Központ Alapítvány Tanulók száma: 217 (az általános iskolai évfolyamokon) Éves tandíj, alapítványi hozzájárulás: 3 550 200 – 5 800 000 forint (évfolyamtól és fizetési ütemezéstől függően), plusz 230 ezer forint egyszeri regisztrációs díj.
A nemzetközi programban részt vevő diákok a Cambridge Nemzetközi Tantervet, a két tannyelvű programban tanulók pedig a NAT kerettantervét követik. Utóbbiba a magyar, illetve a magyarul is beszélő angol vagy más anyanyelvű gyerekeket várják. Itt az órák aránya kétharmad-egyharmad arányban angol, illetve magyar nyelvű. Az osztálylétszám átlag 16 fő. Évi 400 ezer forint helyfoglalási díjat kérnek, hogy a gyerekek férőhelye a következő tanévben garantálva legyen, de ezt később beszámítják a tandíjba.
A Jövő Iskolája Általános Iskola (F, 19) Veresegyház Alapítás: 2018 Fenntartó: Készségfejlesztő és Kommunikációs Közhasznú Egyesület Tanulók száma: 100 (felmenő rendszerben indultak, a 6. osztálynál tartanak) Éves tandíj, alapítványi hozzájárulás: 1 560 000 forint (130 ezer forint 12 hónapon át).
Félórás beszélgetéssel hangolódnak rá a napra, majd negyvenperces tanórákon tanulnak, de csengetés nem zavarja a munkát. Projektszerű, tömbösített órák vannak, évfolyamtól függően tíz-húsz-negyven perces szünetekkel. Erkölcstanóra keretében drámafoglalkozást tartanak minden évfolyamon, drámapedagógussal, és jóga is van testnevelésórán. 2021-ben leigazolták a Meixner Iskola igazgatóját, Ungár Ágnest, aki hozta magával az ottani módszertant az alapvetően a NAT-ot tanító suliba.
Ungár Ágnes
A Jövő Iskolájának intézményvezetője arról híres, hogy mindig mosolyogva megy be tanítani, a derűt is szereti átadni a gyerekeknek. Pedagógusok voltak a szülei, de ő a gimnáziumban még kézzel-lábbal hadakozott az ellen, hogy tanár legyen. Végül a muzsika szeretete győzte meg: előbb ének-karvezető, valamint magyar szakra iratkozott be a tanárképzőn, majd átjelentkezett a tanítóképzőbe. Hamar rájött ugyanis, hogy az alsós korosztály az ő igazi közege.
Logopédiai osztályban tanított, amikor beleszeretett a Meixner-pedagógiába, és ma is annak az alapjait használja. „Nem az történik, hogy megmutatom a gyerekeknek, hogyan kell bekapcsolni a rádiót, és így legközelebb már tudni fogják, hanem megtanítom őket, miért úgy működik, ahogy, és ehhez szét is szedjük” – illusztrálja tanítási módszerét.
Fontosnak gondolja a személyes kapcsolatokat a tanítványaival, ezért is szeret kicsi iskolában dolgozni. „Tudnom kell, hogy kinek mikor van szüksége támogatásra, kinek fontos, hogy megsimogassam a buksiját, kinek meg az, hogy éppen felhúzott szemöldökkel nézzek rá.” Bár szakmai vezető, de ma is van heti négy-öt órája, ilyenkor főleg prevenciós, reedukációs és mentoráló foglalkozásokat tart.
Lauder Javne Zsidó Közösségi Iskola (B, C, D, 20) Budapest XII. Alapítás: 1990 Fenntartó: Világi Zsidó Iskola Alapítvány Tanulók száma: kb. 550 (az általános iskolások létszáma, a teljes létszám kb. 900, 3-tól 18 éves korig) Éves tandíj, alapítványi hozzájárulás: Átlagosan 1,5 millió forint, a jövő évben – főként a pedagógusbér-emelés miatt – nagyjából húsz százalék drágulás várható, de szociális kedvezményt korlátlanul adnak a kevésbé tehetősöknek. Aki 70 százaléknál nagyobb engedményt kap, attól cserébe közösségi munkát várnak el.
Projektszemléletben oktatnak, az órák közt nincs csengetés, de van struktúrája az iskolai napnak. Azért ha leesik az első hó, az óra közepén is kimennek a szabadba. Hatodikig nem osztályoznak, csak szövegesen értékelnek. Nem akarnak elitiskola lenni, nincs felvételi, ezért heterogének az osztályközösségek, és akit óvodába felvettek, az az érettségiig itt tanul, eredménytől függetlenül. Ehhez persze több fejlesztőpedagógus, logopédus, pszichológus kell, főként, hogy azt tapasztalják, az utóbbi években egyre több a különféle tanulási nehézségekkel küzdő gyerek.
Világi iskola, alapvetően a budapesti szekuláris zsidó értelmiség gyerekei járnak a Lauderbe, Horányi Gábor igazgató szerint nemcsak a különlegesen tehetséges gyerekeknek, de az összes hozzájuk jelentkezőnek szeretnének megadni mindent, amire szükségük van, akár Cambridge-ben tanulnának tovább, akár egy jó szakmára vágynak. „Nem kiemelkedő átlagra törekszünk, hanem örülünk, ha vannak az iskolánkban gyerekek, akik eljutnak versenyekre, és nem baj, ha nem sokan.”
Negyedikben kezdik a nyelvtanítást, de a vegyes nyelvű családok és mindazok kedvéért, akik szeretnék, hogy a gyerekeik minél korábban elkezdjék az angoltanulást, már az óvodában, illetve első osztálytól indul az English Plus programjuk, egészen tízedikig, és a tanórák egy része is angolul zajlik. A diákok nyolcadik után egy évig nagy óraszámban csak informatikát és angolt tanulnak, ezért a gimnáziumban már folyékonyan beszél mindenki angolul. Azoknak, akik korábban az English Plus programban vettek részt, a nyelvi évben és utána is külön képzési lehetőségeik vannak.
Elsőtől oktatnak judaisztikát heti egy órában, másodikban bejön a héber. Kóser konyhát működtetnek, van vegán ebéd is, és mindenféle egyéni speciális diétára figyelnek.
MOA Magán Általános Iskola (C, 21) Budapest III. Alapítás: 2012 Fenntartó: Módos Oktatási Alapítvány Tanulók száma: 210 Éves tandíj, alapítványi hozzájárulás: 1,9 millió forint.
A NAT szerint tanítanak, hagyományos tanórákon, de csak kilenckor kezdik a napot, és projektnapokkal színesítik az oktatást. Tizenöt fő az osztálylétszám, emelt óraszámban tanítják az angolt, és második nyelvet is választhatnak a gyerekek. Szeptemberben várhatóan elindítják a gimnáziumi képzést is.
Orchidea Magyar–Angol Két Tanítási Nyelvű Iskola (C, D, 22) Budapest X., XIII. Alapítás: 2016 Fenntartó: Óbudai Egyetem (2023 augusztusától, előtte a Prizma Oktatási és Kulturális Alapítvány) Tanulók száma: a Cserkesz utcai iskolaépületben 200, a Hajdu utcában 339 (általános iskolai osztályokban, ezenfelül van még óvodájuk és gimnáziumuk is) Éves tandíj, alapítványi hozzájárulás: 1,8–2,6 millió forint (az általános iskolában, évfolyamtól függően), plusz 120 ezer forint egyszeri regisztrációs díj.
A NAT alapján tanítanak, de gyakori a csoportmunka és a projektmódszer, több tárgyat csoportbontásban vesznek. Negyvenpercesek a tanórák, alsóban iskolaotthonos rendszerrel dolgoznak, és nem adnak házi feladatot. Délutánonként az érdeklődésnek megfelelő szakkörökre, edzésekre iratkozhatnak be a suliban a gyerekek, így elvileg utána már nemcsak a leckeírást, de a különórákat is megússzák.
Palánta Általános Iskola (B, C, F, 23) Pilisvörösvár Alapítás: 1997 Fenntartó: Piliscsabai Iskolaalapító Egyesület Tanulók száma: 210 (5-6. osztályban két-két osztály van, a többi évfolyamon egy-egy) Éves tandíj, alapítványi hozzájárulás: 1,2 millió forint (havi 85 ezer forint 12 hónapon át, ami várhatóan 87 ezer forintra nő szeptembertől).
Négy másik iskolával (Rogers, Kincskereső, Humanisztikus, Meixner) alternatív kerettantervet akkreditáltattak 2013-ban, de azt 2020-ban eltörölték a jogszabályok, és azóta hasonló tartalommal, hivatalos néven „egyedi eltérési engedéllyel” tanítanak. A gyerekek belső motivációjára építenek, elsősorban azt szeretnék elérni, hogy mindenki tanuljon meg gondolkodni és tanulni.
Alsó tagozaton projektek köré szervezik a tananyagot, de vannak tanórák is. A tanulók csak szöveges értékelést kapnak írásban, negyedévente. Az elvégzendő feladatokra játékos szerződést kötnek a gyerekekkel, az egyéni sajátosságokat is figyelembe véve. Felsőben több úgynevezett koncentrált tantárgy van (például komplex természetismeret, képzelet és valóság), ami a megértést és a világ „egyben tartását” célozza, a tantárgyakra szabdalás helyett. Ekkor osztályoznak, de negyedévente továbbra is kapnak a gyerekek szöveges értékelést is. Minden évfolyamon integrálnak többletfigyelmet igénylő tanulókat.
Rákospalotai Meixner Általános Iskola (B, D, F, 24) Budapest XV. Alapítás: 2000 Fenntartó: Meixner Alapítvány Tanulók száma: 131 (évfolyamonként egy, legfeljebb 24 fős osztályt indítanak) Éves tandíj, alapítványi hozzájárulás: Egy összegben 1 254 000 forint, vagy 12 hónapon át havi 110 ezer. A beiratkozási díj elsősöknek 110 ezer forint, a többi évfolyamon 35 ezer, a regisztrációs díj 55 ezer forint (ezt beiratkozáskor jóváírják), és a kötelező művészeti oktatás díja 50 ezer forint/év.
Azt ígérik, a Meixner-módszerrel mindenki megtanulhat olvasni, függetlenül attól, hogy nyelvi, beszédbeli nehézségei vannak-e, vagy harmonikusan, azaz az életkornak megfelelően fejlődik. Differenciáltan oktatnak, a lassabban haladó diákok bizonyos tantárgyakat (matematika, magyar, angol nyelv) négy–hat fős csoportbontásban, fejlesztő pedagógus segítségével tanulják. Így a tehetséggondozás is megvalósul, hiszen az osztály többi tanulójával a tanítók és tanárok elmerülhetnek a tananyagban.
Nagyon figyelnek a gyerekek lelki fejlődésére, ezért a tanítási nap húszperces beszélgetéssel indul. Az 1. és a 2. évfolyamon kötelező a művészeti képzés, harmadiktól fakultatívan lehet választani kézművesség, tűzzománc és textilműves szakirányok között. Ezt azzal indokolják, hogy ha művészetekkel foglalkoznak, könnyebben megtanulnak írni, a művészetterápiának köszönhetően pedig a gyerekek könnyebben kifejezhetik az érzelmeiket.
Ha művészetekkel foglalkoznak, könnyebben megtanulnak írni.
Real School Budapest(A, E, 25) Budapest III. Alapítás: 2019 Fenntartó: Real School Nonprofit Kft. Tanulók száma: 91 (26 országból), ősztől százas létszámot terveznek nulladiktól nyolcadikig a magyar rendszer szerint (a nulladik óvodának felel meg jogilag, de iskola-előkészítőnek is szokták nevezni), a brit rendszer szerint year 1. – year 9. Éves tandíj, alapítványi hozzájárulás: 13–15 ezer euró (átszámolva 5–5,8 millió forint), kortól függően, ez jövő ősszel az euróinfláció mértékével fog nőni.
Az iskola a legmagasabb szintű brit akkreditációval rendelkezik, és Anglia nemzeti alaptantervére támaszkodva, angol nyelven tanít. Ambiciózusan azt mondják küldetésüknek, hogy olyan generációt neveljenek, amelyik tudásával és képességeivel majd szebbé és jobbá teszi a világot. A diákok projektalapú módszertannal tanulnak, azaz valósélet-alapú projektekkel hoznak létre megoldásokat, termékeket.
Például tavaly ősszel a kilenc-tíz évesek arról tanultak, hogy mi kell az emberi léthez. Ennek keretében használt anyagokból sátrakat terveztek és varrtak, majd ezekben töltöttek el egy éjszakát egy erdei táborhelyen. Így tanultak az újrahasznosításról, miközben az együttműködési, problémamegoldási, kockázatkezelési és kommunikációs készségeiket is fejlesztették. Sok művészeti foglalkozásuk is van, és szombatonként ukrán gyerekekkel is foglalkoznak. A Graphisoft Parkban működő iskolát az indonéziai Green School alapján hozta létre Baráth Barna és Szemerédy Viktória, miután vezető szerepet vállaltak a világhírű bali iskola felvirágoztatásában. Szinte minden bútoruk újrahasznosított termék, az alapítók vegán menzát is működtetnek a szomszéd épületben. (A Planteenről a 2022-es Zöld Forbesban írtunk.)
Tág Világ Általános Iskola(F, 26) Budapest III. Alapítás: 2016 Fenntartó: Tág Világ Oktatási Nonprofit Kft. Tanulók száma: 170 Éves tandíj, alapítványi hozzájárulás: 1,74 millió forint (12 hónapon át havi 145 ezer forint).
A NAT alapján tanítanak, de nincsenek szigorúan 45 perces órák (csengetés sincs), alsó tagozatban is egy-egy témakörhöz kapcsolódnak a különböző tantárgyak. Felsőben is projektsávokban dolgozzák fel a praktikusabb tudásanyagot, és sokszor szakértők, illetve a szülők vezetik be a gyerekeket például az üzleti világ vagy akár a gasztronómia rejtelmeibe, délutáni foglalkozásokon. Volt például Séfek Séfe vetélkedőjük, aminek a végén szakácskönyvet adtak ki, a római gladiátorjátékaikról filmet forgattak, illetve Jeli Viktória dramaturg bevonásával színdarabot írtak a görög világról. Minden projektet bemutatóval zárnak.
Az iskola Mózes Dóra szakmai vezetésével pár évig az Aquincum Általános Iskolában működött, majd – miután az ottani környezet nem volt megfelelően támogató – a szülők önálló sulit alapítottak, és egy békásmegyeri iskolaépület üres szárnyába költöztették az osztályokat.
Mózes Dóra
Egyetlen évig volt állami iskolában tanító, és egy kollégája azonnal elcsábította egy alapítványi iskolába. Ott rögtön beleszeretett a kooperatív és a projektalapú tanulásba, és amióta a Tág Világot megalapította, nagyobb témák köré szervezi az oktatást, elfelejtve a konkrét tantárgyakat. Bár alapvetően mint szakmai vezető vesz részt az intézmény mindennapi életében, azért most is tanít, azt mondja, az felüdülés, kikapcsolódás neki.
„Próbálom a gyerekeket bevonni, annyira, hogy az ő ötleteiket is beépítem a programba” – mondja. Amikor például a csillagos égbolt volt a téma, megengedte, hogy mindenki Starwars-jelmezben jöjjön be az iskolába, sőt maga is beöltözött. „Nem vagyok nagy Starwars-rajongó, de kiképeztem magam, és én voltam Rey” – nevet. Máskor – szintén a gyerekekre hallgatva – a szabadban tanulnak, így például az erdős témánál kiment velük a természetbe, fát választottak maguknak, és azon tanulmányozták rendszeresen az évszakok változását.
SEK Budapest International School (A, C, D, 27) Budapest II. Alapítás: 1997 Fenntartó: SEK Budapest Oktatási Alapítvány Tanulók száma: 298 (az általános iskolai évfolyamokon) Éves tandíj, alapítványi hozzájárulás: 2,5–2,9 millió forint, plusz 555 ezer forint egyszeri beiratkozási díj az új diákoknak (régieknek 265 ezer forint).
A NAT szerint, angolul és magyarul oktatnak, a második nyelv a spanyol. A tanórákon kívül járhatnak a gyerekek többek között vívni, focizni, teniszezni, kosarazni, röplabdázni, akrobatikus rock and rollt táncolni, illetve csatlakozhatnak képzőművészeti, színházi klubokhoz, tanulhatnak zenét (dobot vagy zongorát), vagy tehetséggondozó kurzusokat is választhatnak, mondjuk matekból vagy spanyolból.
Talento-Ház Általános Iskola (D, F, 28) Budapest XI. Alapítás: 2002 Fenntartó: Briliáns Oktatási Alapítvány Tanulók száma: 134 (plusz az iskola-előkészítő csoport) Éves tandíj, alapítványi hozzájárulás: 2 040 000 forint, húsz százalék testvérkedvezménnyel, plusz 300 ezer forint egyszeri beiratkozási díj.
Legfeljebb húszfős osztályokban tanítanak, fontosnak tartják az egyéni differenciálást, a kreativitás és az egyéniség kibontakoztatását, az élethosszig tartó tanulásra nevelést. Már az iskola-előkészítő csoportban van játékos angol, mondókákat, verseket, dalokat tanítanak, első osztálytól pedig emelt óraszámban oktatják a nyelvet. Azt ígérik, hogy nyolcadik végére középfokú nyelvvizsgára készítik fel a gyerekeket. Az utolsó két évben a délelőtti órák közé beiktattak két-két felvételire előkészítő órát matematikából és magyar nyelvből.
Új Budai Alma Mater Általános Iskola (D, F, 29) Budapest XI. Alapítás: 2008 Fenntartó: Új Alma Iskolafenntartó Közhasznú Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság Tanulók száma: 320 (plusz 40 óvodás) Éves tandíj, alapítványi hozzájárulás: 2024 szeptemberétől évi 2 340 000 forint (havi 195 ezer, 12 hónapon át), testvéreknek 25 százalék kedvezményt adnak.
Kis létszámú osztályokban tanítanak, a klasszikus tantárgyak mellett például gyermekfilozófiát, tanulásmódszertant, pénzügyi ismereteket. Ezenfelül számos választható tantárgy is van az órarendben, a digitális animációtól és a programozástól az elsősegélynyújtáson, önvédelmen és drámán keresztül az angol kreatív írásig. A diákok hetven százaléka tanul valamilyen hangszeren a zeneiskolában, énekel kórusban, vagy játszik az iskolai zenekarok valamelyikében.
Waldorf-iskolák(B, C, D, F, 30) Budapest II., III., IV., X., XI., XII., XIV., XVI., XIX., Fót, Gödöllő, Pilisborosjenő, Pilisszentkereszt, Pilisszentlászló, Solymár, Veresegyház Alapítás: 1989 (Ez az első magyarországi Waldorf-óvoda alapításának éve, azóta évente alakulnak új Waldorf-iskolák.) Fenntartó: Intézményenként eltérő, az iskolák egy része alapítványi, más része egyesületi fenntartásban működik. Tanulók száma: 6014 (az ország 44 Waldorf-iskolájában) Éves tandíj, alapítványi hozzájárulás: Kb. 300–800 ezer forint. A hozzájárulás mértékét különböző módon és mértékben határozzák meg. Mindenhol megjelenik a szociális érzékenység valamilyen formában (pl. szolidaritási keret; szabad, testvérségalapú vállalási rendszer stb.).
Ez az egyetlen alternatív pedagógiai irányzat, amelyiknek van intézményesült tanárképzése. A Waldorf-iskolák mind magánfenntartású iskolák, a név használatának engedélyével a Waldorf Szövetség rendelkezik. Egy-egy újabb iskola vagy óvoda mindig a szülők kezdeményezésére jön létre. Ezek az iskolák jellemzően nem azt a tempót diktálják, amit a hagyományosak, később jutnak el a gyerekek például a folyékony olvasásig. Alsóban nagyon sok a mozgás, a játék, a művészeti tevékenység.
Krúbi útja a felcsúti faluháztól az Arénáig az új generációs magyar zene sikersztorija. Legalábbis az egyik. Pár fontos állomás, amiből megérted, hogyan hódítanak arénákat a huszonéves előadók.
Egy pazar virágcsokor bármelyikünk napját feldobja, és bár régebben szinte kizárólag különleges alkalmak adtak okot virágvásárlásra – főleg férfiak, nőknek –, mára jelentősen megváltoztak a szokások. Egy biztos, egy csodás virágcsokor az érzelmek kifejezésének és az ajándékozásnak az egyik legjobb módja – de miért ne szerethetnénk egyszerűen csak magunkat egy kedd délután? „A nők már […]
Az 50-es évek kemény paraszti világából az olvasás menekítette ki, később gyerekkori olvasmányainak hősei és az irodalom szeretete terelték a történelem felé. Romsics Ignác szigorú tanár hírében állt, a 90-es években mégis jócskán kilógott az ELTE bölcsészkaráról – már csak Amerikából hozott szemlélete miatt is. Ma az ország egyik legismertebb és legelismertebb történésze, neve azoknak is beszédes, akik nem történelemkönyvekkel kelnek és fekszenek.
A harmadik üzleti évét kezdő Infinite Capital még fiatal befektetési tanácsadással foglalkozó vállalkozásnak számít, mégis ott tart, hogy tavaly kétszámjegyű növekedést ért el, mind a bevétel, mind az állomány, mind pedig az ügyfélszám szempontjából. „Ha meg tudtad álmodni, meg is tudod tenni”: Walt Disney híres mottóját vallják az alapítók, Bencsik Roland és Sovágó Zsolt is, […]