Hokizseni pszichológusjelölt, Skóciában befutott lézerguru, állatorvos, a Simon’s Burger alapítója, fogathajtó-világbajnok és rapper is van idei 30/30-as listánkon. Mind olyan egyéniségek, akik 2023-ban nagyot alkottak saját területükön. De nem csak tavaly. A következő oldalakon az is kiderül, a sikerek mögött milyen előzmények húzódnak meg, akár már gyerekkorban is mennyi munka van, és közben milyen átalakulással jár az elismerés.
Szerkesztette: Kis Judit Közreműködött: Lits Benedek Írta: Bagi László, Fekete Emese, Golovics Milán, G. Tóth Ilda, Kis Judit, Lits Bendek, Melis Dóra, Somogyi Szonja Fotók: Belicza László Gábor
Módszertan A harminc évesnél fiatalabbak harmincas listája több forrásból állt össze. Az év elején élesített jelölőfelületünkön csaknem ötszáz jelölés érkezett, ezeket egészítettük ki kutatásainkkal és a munkánk során az utóbbi évben látókörünkbe került tehetségekkel. Kértünk ajánlásokat befektetőktől, cégvezetőktől, civilektől és különböző szakemberektől, majd számos háttérbeszélgetést folytattunk a jelöltekről. Végül a szerkesztőségben is megvitattuk, kik azok, akiknek tehetségükkel, szorgalmukkal és kitartásukkal mindenképpen helyük van ezen a listán. További műhelytitkok a fotózásról a Forbes.hu-n, ahol az is kiderül, hogy ki miért az adott ruhában érkezett a fotózásra.
Mint a Való Világ: tagadjuk, hogy közünk van hozzá, de másnap mindannyian erről beszélünk. A filléres kínai óriás nálunk is az egyik legforgalmasabb webshop lett. Mégis, hogyan?
1. Először is… A Temut a kínai Pinduoduo üzemelteti, és bár csak 2022 szeptemberében indult el, már vagy ötven országból elérhető.
2. Más, mint az Aliexpress volt? Ma már nemcsak az ár számít, hanem – a szélesebb termékkör, – a felgyorsult kiszállítás, – valamint a magyar webszájt is. A Temu ebben mindben jobb, mint pár éve az Aliexpress volt.
3. Az se baj, ha gagyi? A magyar vevőknek már mindegy, hogy belföldi vagy külföldi boltból rendelnek-e. 18 ezer forint volt a magyar rendelők összes költése a Temuról 2023 utolsó negyedévében. Ebbe alacsonyabb árakkal több rendelés és termék fér bele, mint márkás cuccból (ami nagyrészt ugyanúgy Kínában készül).
4. Hogy áll a verseny? Becsült bevétel 2023-ban
5. Itthon Három hónap alatt a legnagyobb vevőbázisú külföldi e-kereskedő lett, de a belföldi boltokat beleszámítva is a második.
6. A világ minden pénzét elverik marketingre
Itthon decemberben körülbelül félmilliárd forintot költhettek marketingre. Ez egy közepes méretű magyar e-kereskedő költéseinek a 25-szöröse.
7. Hét dollár Ennyit bukhattak tavaly minden rendelésen.
8. Super Bowl
21 millió dollár ennyit költöttek el három tévéreklámra.
15 millió dollár ennyi kedvezményt és kupont adtak a reklámkampányban.
9. Van pánik?
Van: A magyar e-kereskedők szövetsége versenyjogi beadványt készül beadni a Gazdasági Versenyhivatalnál. A vád: a Temu-jelenség komoly versenyhátrány, és annyi vélt jogsértést követ el, amiért egy magyar webshopos simán megütné a bokáját.
10. További kritikák – kényszermunka – dömpingárazás – adatkezelési aggályok Ezekre itthon is reagált a Temu: azt mondják, nem sértenek jogszabályokat sem régiós, sem helyi szinten.
Forrás: GKID Digitális Kereskedelmi Körkép 2023/III., The Wall Street Journal, Reuters, CNBC, Forbes.com, Business of Apps, Growww Digital, Ecommerce Hungary, Hvg360
A merev iskolai keretek helyett szabadabban, délutáni képzéseken tanítanak rajzolni, fotózni vagy az építészet alapjaira. Három kreatív alkotóműhely, ahol nemcsak szakmát lehet szerezni, de öröm odajárni.
Gulyás István egy százéves, használaton kívüli malomra, majd egy mellé vásárolt elöregedett, gépek nélküli kenyérgyárra alapozva építette fel a ma már csaknem harmincmilliárd forintos árbevételű Félegyházi Pékséget.
Iskola utáni iskola, ahol nem adnak leckét, és nem osztályoznak, viszont érdekes dolgokat tanítanak, aztán segítenek jelentkezni a legmenőbb külföldi egyetemekre. Nagyjából ez az Engame Akadémia lényege, ahová mellesleg jó társaságban bandázni is szeretnek járni.