Mintha a korábbiaknál jóval kisebb hájp mellett lenne alakulóban a kriptománia újabb köre. Milyen gátak szakadtak át az elmúlt időszakban, hol tart a szabályozás, hogyan tehet szert egy kis kriptokitettségre egy magyar kisbefektető? Szabó Dávid, a Superposition Alap és a CryptoPosition hedge fund portfóliókezelője válaszolt.
A surranópályán újra nagyot mennek a kriptopénzek, már tavaly komoly emelkedést ért el a bitcoin, és idén is meredek pályát látunk. De ha először túllépünk a rövid távú ármozgásokon, mitől ennyire vonzó a bitcoin? A 2008-as válság kezelése túlságosan fellazította a monetáris politikát. A negatív kamatokkal és többkörös pénznyomtatással sok tabu ledőlt. A jegybankok ma olyan dolgokat engedhetnek meg maguknak, amik korábban szóba sem jöhettek, és ami a fiat (hagyományos, rendeleti – a szerk.) pénz értékét veszélyezteti. Ebben a környezetben nagy kereslet van egy kormányzatoktól független, manipulálhatatlan és limitált kínálatú menekülőeszközre. Erre a szerepre tökéletes a bitcoin.
Mint gyakran emlegetett digitális arany? Sokan a kriptóban érdekelt szereplők marketingszólamának tartják, hogy így becézik a bitcoint. Pedig elég egyértelmű a párhuzam bitcoin és arany között. A bitcoint eleve az aranyhoz hasonlatosra tervezték: limitált a kínálata, és bányászni kell, még ha nem is a föld alól túrják ki. De nem is ez a lényeg, hanem hogy nehéz legyen hozzájutni egy új egység bitcoinhoz vagy aranyhoz. Hogy ennek borsos költsége legyen, ne lehessen csak úgy a semmiből bővíteni a kínálatot, mint ahogy a jegybankok teszik. Hanem az emberiség számára limitáltan rendelkezésre álló erőforrásból, energiából kelljen fájóan sokat elhasználni. Cserébe viszont lesz egy manipulálhatatlan, globális és engedélymentes hozzáférésű, decentralizált eszközünk. Egy nagy különbség persze van az aranyhoz képest, a bitcoin csak virtuálisan létezik, és az arannyal ellentétben pillanatok alatt transzferálható földrészek között.
Oké, de ha majdnem arany is, kell ez nekünk? Az elmúlt évtizedben az arany sem töltötte be annyira a menekülőeszköz státuszát, ahogy sokan elvárnák, nem nőtt az értéke látványosan, válságokban se. Ezzel abszolút nem értek egyet. Az arany leginkább a reálkamattal korrelál, mégpedig fordítottan. Ha alacsony a reálkamat, vagy akár negatív, akkor a pénz csak veszít az értékéből, nagyobb a kereslet egy nem kamatozó, de limitált kínálatú eszközre, mint amilyen az arany. Ha magas a reálkamat, akkor sokkal vonzóbbnak tűnik kamatozó eszközt tartani, mint aranyat, ilyenkor inkább esni szokott az arany ára.
A Honor célja, hogy emberközpontú innovációval világszinten ikonikus techmárkává váljon. „Jelentős összegeket fektetünk be kutatás-fejlesztésbe, mivel technológiai cégként a K+F erőfeszítéseink kulcsfontosságúak az innovatív terméktechnológiák fejlesztésében, azok pedig alapvetőek a márkánknak” – fogalmaz Kai Bai, a Honor Magyarországért, Csehországért és Szlovákiáért felelős vezetője. A vállalat stratégiai megközelítése a hosszú távra összpontosít, nem pedig a rövid […]
A Honor célja, hogy emberközpontú innovációval világszinten ikonikus techmárkává váljon. „Jelentős összegeket fektetünk be kutatás-fejlesztésbe, mivel technológiai cégként a K+F erőfeszítéseink kulcsfontosságúak az innovatív terméktechnológiák fejlesztésében, azok pedig alapvetőek a márkánknak” – fogalmaz Kai Bai, a Honor Magyarországért, Csehországért és Szlovákiáért felelős vezetője. A vállalat stratégiai megközelítése a hosszú távra összpontosít, nem pedig a rövid távú előnyökre, amelyek veszélyeztethetik a jövőnket.
A Honort 2013-ban alapították, eredetileg a Huawei almárkájaként: globális szinten – 2014 végétől Magyarországon is – forgalmaztak megfizethető készülékeket. A Honor 2020 novemberében levált a Huaweiről. Függetlenedése után a Honor azt a célt tűzte ki, hogy globális, ikonikus techmárkává váljon. „A márka és a vállalat jövője tekintetében is ez a törekvésünk. Függetlenségünk óta elkötelezettek vagyunk amellett, hogy a fogyasztóknak eszközök és megoldások teljes portfólióját kínáljuk” – mondja Kai Bai. A Honor szerint minden terméket emberi szükségletekhez igazodva kell kifejleszteni, legyen szó akár a hétköznapokról, akár szakmai helyzetekről, mint amilyen az oktatás vagy a professzionális tartalomgyártás. Ennek eléréséhez a Honor gyorsan és sikeresen újraépítette kapcsolatait globális beszállítókkal és partnerekkel.
A függetlenedés után egyből kiterjedt kommunikációba kezdtünk olyan partnerekkel, mint a Google. Együttműködünk olyan csipgyártókkal, mint a Qualcomm, cégekkel, mint a Microsoft és az Intel. Ez kulcsfontosságú ahhoz, hogy ne csak a kínai, hanem a nemzetközi piacokra is szállíthassunk termékeket.”
Együttműködéseik sikeressége mostanra egyértelmű: idén már a Honor lett a vezető okostelefonmárka Kínában a harmadik negyedévben, terjeszkedésük pedig Magyarországon is érezhető, globálisan konzisztens marketingkampányaiknak köszönhetően egyre láthatóbbak a plázákban és üzletekben.
Csúcskategóra és technológiai áttörés
Ahhoz, hogy teljes porfóliót építsenek, a meglévő középkategóriás telefonok (ez a számozott sorozat) és a belépő szintű telefonok (X-sorozat) mellé megérkeztek a csúcskategóriás eszközök is. Ilyen a 2023-ban bemutatott Magic 5 Pro, és az idei összehajtható Magic V2 is. „A felhasználók legnagyobb aggodalma az összehajtható telefonokkal kapcsolatban a használhatóság, amibe beletartozik az eszközök súlya is. Ha túl nehéz, az nem praktikus a mindennapi használathoz. Ebben a Honor jelentős technológiai áttörést ért el, így hajlítható készülékeink rendkívül hordozhatóvá váltak. Például, a Magic V2 vastagsága csak 9,9 milliméter. Amikor a kezedben tartod, olyan érzés, mint egy normális telefon” – mondja Kai Bai. Ezt szén-szilícium akkumulátorok kifejlesztésével érték el, amelyekből kettő kerül a telefonokba. Ezek úgy képesek hosszú ideig működni, hogy nem vastagabbak, mint egy hotelszoba nyitókártyája.
Egyéb hardveres fejlesztések – például a titán zsanér – mellett a szoftverek terén sem akarnak lemaradni. A Honor például a fényképezésben is alkalmazza a mesterséges intelligenciát: Falcon nevű rendszerük kiváló minőségben képes sporteseményeket fotózni. Új operációs rendszerük, a MagicOS 8.0 pedig jelentős előrelépést jelent a mesterséges intelligenciának a Honor ökoszisztémájába való integrálásában, ezzel még jobbak a felhasználói interakciók és zökkenőmentes az eszközintegráció is.
Az említett képességekre építve – mint például az MI által vezérelt Falcon Capture a sportfotózáshoz; és az intuitív kezelőfelület adaptációja a szállodai foglalásból kiinduló útvonaltervezéshez –, a MagicOS 8.0 a modern felhasználók egyre kifinomultabb igényeinek kielégítésére tervezett funkciók mind szélesebb körét vezeti be. A MagicOS 8.0 tovább javítja az eszközök közötti összekapcsolhatóságot, lehetővé téve a zökkenőmentes, eszközökön átívelő együttműködést. Mivel az adatvédelem és a biztonság egyre fontosabb, a MagicOS 8.0 megvédi a felhasználók magánadatait, és biztonságos környezetet biztosít. Ezen funkciók egy része már Magyarországon is elérhető. Összefoglalva, a Honor hajlítható technológiában tett előrelépései, amelyeket a Magic V2 és a MagicOS 8.0 példái szemléltetnek, versenyképes szereplővé teszik őket a mobilpiacon. Folyamatos innováció és fogyasztói támogatás mellett megvan az esélyük arra, hogy megszilárdítsák jelenlétüket az iparágban.
Christina Meinl olyasmibe született bele, ami Magyarországon nincs: egy 160 éve törés- és szünetmentesen gyarapodó családi vállalkozásba. A kávés dinasztia ötödik generációját képviseli, még öt generációra tervez, és nem számolja, naponta hány kávét iszik. Sokat.
Gulyás István egy százéves, használaton kívüli malomra, majd egy mellé vásárolt elöregedett, gépek nélküli kenyérgyárra alapozva építette fel a ma már csaknem harmincmilliárd forintos árbevételű Félegyházi Pékséget.
A zenei piaci „decentralizálódott, az iparág pedig nem követte le időben az átalakulást, kis időre kinyílt egy kapu, amin át demokratikusabb formában virágozhatott ki a zene” – mondja Krúbi, azaz Horváth Krisztián arról, hogy miért tudnak huszonéves előadók arénákat megtölteni mostanában, amiért korábban évekig, évtizedekig küzdöttek zenészek. Szeretem ezt az idézetet, és nem csak azért, mert benne […]
Az 50-es évek kemény paraszti világából az olvasás menekítette ki, később gyerekkori olvasmányainak hősei és az irodalom szeretete terelték a történelem felé. Romsics Ignác szigorú tanár hírében állt, a 90-es években mégis jócskán kilógott az ELTE bölcsészkaráról – már csak Amerikából hozott szemlélete miatt is. Ma az ország egyik legismertebb és legelismertebb történésze, neve azoknak is beszédes, akik nem történelemkönyvekkel kelnek és fekszenek.