Írta: Orbán Krisztián

Tökéletes vihar közeledik a magyar vállalati szektor felé. A csökkenő európai és hazai kereslet, a magyar realitástól fenntarthatatlanul elrugaszkodó bérek és az egyre kiszámíthatatlanabb gazdaságpolitika csak a rövid távú problémák. Ennél is fontosabb, hogy közben úgy alakul át a világgazdaság, hogy a magyar cégeknek alapesetben még az eddigieknél is kevesebb lapot osztanak majd benne.

Elméletileg persze lehetne élni az átalakulás adta lehetőségekkel, de a valóságban ennek elhanyagolható az esélye.

Mivel foglalkozik egy magyar vállalat?
Egy gazdaság helyét a nemzetközi munkamegosztásban az exportszektor határozza meg. Kis országokban hosszú távon a belföldre termelő vállalatok színvonala is ehhez alkalmazkodik. A magyar piacot kiszolgáló cég annyira lesz agilis, minőségérzékeny, innovatív, amennyire azt a hazai piac adottságai megengedik és igénylik. Kiemelkedni, a fejlett országokhoz felzárkózni az exportszektoron keresztül lehet.

A magyar vállalatok jövőjét tehát az exportálók fogják meghatározni. Ők egy-egy úgynevezett – regionális vagy globális – értéklánc részeként vesznek részt valamilyen termék előállításában. Elkészítenek egy alapanyagot, alkatrészt vagy félkész terméket, ebből aztán egy másik cég mondjuk feldolgozott anyagot vagy szerelvényt készít, az pedig bekerül egy végtermékbe. Az értéklánc vége mindig a végfelhasználónak vagy fogyasztónak történő
értékesítés.

Sajnos, ezt a fázist magyar exportcég csak a legritkább esetben láthatja. Az ő szerepük rendszerint valahová a lánc távolabbi, beszállítói fázisaira korlátozódik. Azt viszont nemcsak a kiszolgáltatott helyzet és az alacsony profit jellemzi, de onnan nem nagyon látni sem a lánc egészét, sem fejlődési irányait. Nem számít, hogy olcsóbban tudunk termelni: átfogó értéklánc-specifikus tudás, bennfentesség (azaz tucatnyi hitelesítő ismeretség) és értékesítési hálózat nélkül nem lehet előrébb lépni az értékláncon. Főleg, hogy olyanokat kéne kiszorítani a helyükről, akiknek mindez megvan.