Nem az számít, hogy a mai fiatalok sokkal több termék közül választhatnak. Aki hosszabb távon fektet be, ugyanazokat az alapszabályokat kell, hogy figyelembe vegye, mint szüleinek kellett. Az, hogy harminc év alatt sokkal olcsóbb és egyszerűbb lett a befektetés, legjobb, ha a hozamunkban csapódik le.
Gábor kisbefektető 1996-ban megvette élete első részvényét. Jól eltervezte a nagy napot: félig ünneplőben csattogott be választott brókercége irodájába, sorba ült vagy másfél órát, hogy írásban sok példányban megadhassa a vételi megbízást. Másnap aztán megkapta az értesítést: teljesült a megbízása, néhány tégla a Richter gyógyszergyár falából immár az ő tulajdonát képezi.
Gábor kisbefektető több éven át tudatosan készült a nagy lépésre. Eleinte banki kamatvadászként pallérozódott, hordta szépen oda csekélyke megtakarítását, ahol többet adtak érte. Aztán jött a Bokros-csomag, nagy inflációs elszállás, amihez képest a mostani PMÁP-őrület is kismiska – harminc százalékot fizettek az állampapírok. Mire ez lecsengett, beindult a tőzsde, hősünk pedig már évek óta hetente kiolvasta a Kápé magazint és a tőzsdei híreket, gyűjtve az önbizalmat, hogy egyszer ő is megpróbálja.
Amikor már tőzsdézgetett, rendkívül bosszantotta, hogy sokkal kevesebb információhoz jut, mint az üvegfal túloldalán kereskedő brókerek. Ha jöttek a gyorsjelentések, félretetette az újságosnál az egyetlen Matökét (Magyar Tőkepiac – itt jelentek meg a cégek hivatalos közlései, beszámolói). Lassan elérte, hogy már telefonon szóba álljanak vele a brókerek, és kereskedés közben is megbízást adhasson.
Kortalan sztorik korszakos témákról. Generációs gyűjtés a Forbes.hu elmúlt éveiből.
Már nem tudják, mi az igazság
Nem lesz butább a Tiktok-videóktól a Z generáció, mint a kereskedelmi csatornák értéktelen tartalmait fogyasztó korábbi korosztályok, az influenszerek követése mögött viszont gyakran nagyon szomorú társadalmi trendek húzódnak meg. Guld Ádám médiakutató, A Z generáció médiahasználata: jelenségek, hatások, kockázatok című könyv szerzője szerint a mai médiakörnyezetben nehezebb felnőni, mint pár évtizeddel ezelőtt volt. Eredeti megjelenés: 2022. augusztus 7. Kérdezett: Galavits Patrik
Az idegrendszer múlt századi módon van bekötve
Tari Annamária pszichológus szerint lehet, hogy az alfa és a Z generáció már a webkettő világában szocializálódott, de az állva maradásodat segítő készségek nem sajátíthatók el online. „Ezeket csak offline helyzetekben lehet megszerezni, pont úgy, mint ötven vagy száz évvel ezelőtt.” Hol a boldogság mostanában? című könyvében arról ír, hogy személyiségünk meghatározó darabkáit adjuk át a digitális térnek, algoritmusoknak és a virtuális nyilvánosságnak. Eredeti megjelenés: 2023. november 30. Kérdezett: Tóth-Biró Marianna
Dacból magamnak akartam megfelelni, nem a családnak
Fazekas Bálint tizenhárom éves kora óta, iskola mellett járta végig a Vöröskő Kft. ranglétráját a raktárosi pozíciótól indulva a hazai Euronics boltok és webshop mögött álló Fazekasék családi cégénél. A tervezettnél korábban, huszonhárom évesen került főnöki székbe, ő az Euronics második generációs vezetője. Hogy néz ki közelről, amikor más véleményen vagytok apáddal? Miért nehéz átadni az elsőszülött gyereket – a céget – az igazi gyerekeknek? És miért kell figyelni a huszonévesek kiégésére? Eredeti megjelenés: 2022. május 16. Kérdezett: Gólya Ági
Nem is emlékszem, honnan jött
Egy hét alatt jutott el a prototípustól az első hirdetésig. Péteri Zsombor két hobbijából épít fenntartható márkát, használt mászókötelekből készít öveket, szépen el is kezdték venni a terméket – ja, és még csak tizenhat éves. „Most az interneten egy csomó helyen az megy, hogy mindenki fiatal vállalkozó és csilliókat keres – mondja. – Ez nekem nem erről szól, hanem hobbi, ami, mint kiderült, másokat is érdekel. Eredeti megjelenés: 2025. január 9. Írta: Zomborácz Iván
Igen, ilyen magyar iskola is van
Témazáró helyett témanyitó, kutyás nyelvtan és matek. „Azért vannak itt a gyerekek, hogy tanítsuk őket. Nem olyanok, mint a gépek, hogy beprogramozzuk, és úgy működnek, ahogy mi szeretnénk” – mondja Berecz Zoltán, a Fürkész Innovatív Általános Iskola alapítója. Öt éve indította el az iskolát feleségével, Berecz Melindával, mára kinőtték a Tárogató úti épületet. A gyerekek projekttémákat választhatnak, és abban is kapnak segítséget, hogy személyre szabottan megtalálják nekik, miben igazán jók. Eredeti megjelenés: 2024. szeptember 2. Kérdezett: G. Tóth Ilda
Anya és fia vitte el a briteknek a prémium magyar élelmiszereket
Gyenes Mónika és Kopácsi Zoltán teljesen különböző személyiségek, de úgy gondolják, ez teszi őket sikeressé. Ami mégis ugyanaz bennük: a tökéletességre, a legjobbá válásra való törekvés akár nagy áldozatok és kőkemény munka árán is. A magyar fogorvos és közgazdász fia Walesben épített fel jól működő családi vállalkozást, a Best of Hungary egész Nagy-Britanniát ellátja prémium magyar élelmiszerekkel. Eredeti megjelenés: 2022. július 26. Írta: Somogyi Szonja
Móra, Zegna, Babycare – az idén hetvenéves Janikovszky János legnagyobb üzletei. A 80-as években Németországban tanulta meg, milyen érzés szabadon, százezer dollárokkal boltolni, aztán hazajött,
hogy privatizálja a Móra könyvkiadót, és visszaszerezze a patinás mesekönyvek kiadási jogát. Azt mondja, amikor belevág valamibe, nem gondolja túl, tökölés helyett inkább cselekszik. Az intuícióját használja, okostelefont és appokat viszont nem.
Írta: Ránky Anna Félénken jött oda hozzám egy vagyonátörökítésről szóló konferencián az előadásom után. Átlagos beszélgetésre számítottam. A szokásos kérdések helyett – melyik a jobb megoldás a családi cég vagyonának az átadására, a vagyonkezelő alapítvány vagy a bizalmi vagyonkezelés –, egy mondat hangzott csak el csupán. „Végre megtaláltam önöket.” Legközelebb az irodában találkoztunk. A családjáról beszélt: a lányában csalódott, a veje rossz irányba […]
Filmek, amik csak generációkkal később nyertek értelmet. Vagy mert az akkori közönség nem értette, vagy mert már a mostani formálta kedvére-kényére. Idézeteket is gyűjtöttünk olyan korabeli kritikákból, ahol a kritikus egyértelműen vak volt.
Oláh Anna anno a
Champs-Élysées-re álmodta az Anna Amélie táskamárka üzletét. Ha nem is Párizsban, de a görög Míkonosz szigeten nyitott egy boltot néhány éve, nem sokkal a budapesti után.