Kovács Emese és Tóth Nelli, az MN6 Energiaügynökség alapító tulajdonosai olyan nagy cégeknek adnak tanácsot energiamenedzsment kérdésekben, mint a Wizz Air, a BMW vagy az AutoWallis, korábban dolgoztak a H&M, a Lufthansa Systems és a Burberry magyarországi leányaival is.Íme néhány példa, miből adódhat a vártnál is nagyobb energia- és költségmegtakarítás, ha egy kicsit jobban odafigyelnek a vállalatok. Vagy akár mi is, otthon. […]
Kovács Emese és Tóth Nelli, az MN6 Energiaügynökség alapító tulajdonosai olyan nagy cégeknek adnak tanácsot energiamenedzsment kérdésekben, mint a Wizz Air, a BMW vagy az AutoWallis, korábban dolgoztak a H&M, a Lufthansa Systems és a Burberry magyarországi leányaival is. Íme néhány példa, miből adódhat a vártnál is nagyobb energia- és költségmegtakarítás, ha egy kicsit jobban odafigyelnek a vállalatok. Vagy akár mi is, otthon.
Rendszeres mérőóra- leolvasás
A nagyvállalatoknak azt javasolják, hogy még ha bérleményben működnek is, a bérbeadó mellett ők is olvassák le a mérőórákat. Nemcsak azért, hogy biztosan korrekt legyen az elszámolás, hanem azért is, mert az adatokból képet kaphatnak fogyasztásuk változásairól, és ezeket az információkat hatékonyságuk javítására, mérésére használhatják. Gyorsan felfedezhetnek látványos tünetekkel még nem járó műszaki hibákat (például a vízvezetékben). Ezeket érdemes jelezni a bérbeadónak.
Pazarló takarítók
Az irodaházaknál a villamosenergia-fogyasztási adatok napi lefutását is érdemes megnézni. Az MN6 praxisában előfordult, hogy ezekből látták: egy irodaházban hajnali háromtól ötig mindennap, még hétvégén is megugrott a fogyasztás. Kiderült, hogy akkor jönnek takarítani az irodaházat, de úgy, hogy az épület összes világítását felkapcsolják, és közben a takarítóeszközök is működtek.
Vonattal, autóval és biciklivel is mentem már Bécsbe és Pozsonyba, hajóval eddig még nem. Ezen sürgősen változtatni kellett, ezért tavasszal két éjszakára beköltöztem egy dunai szállodahajóra. A dunai folyamjárók a budapesti városkép részei, eddig mégsem utaztam ilyen hajón. Pedig mániákusan szeretem a hajózást, felfújható csónak, vitorlás, nagyhajó – szinte mindegy is, csak vízen legyek. Nem kellett kétszer […]
Vonattal, autóval és biciklivel is mentem már Bécsbe és Pozsonyba, hajóval eddig még nem. Ezen sürgősen változtatni kellett, ezért tavasszal két éjszakára beköltöztem egy dunai szállodahajóra.
A dunai folyamjárók a budapesti városkép részei, eddig mégsem utaztam ilyen hajón. Pedig mániákusan szeretem a hajózást, felfújható csónak, vitorlás, nagyhajó – szinte mindegy is, csak vízen legyek. Nem kellett kétszer mondani, amikor meghívást kaptam egy tipikus folyamjáró hajó dunai útjára, igaz, csak egy rövid szakaszára. Az ausztrál hátterű Scenic Cruises, illetve egyik almárkája, az Emerald Waterways története több évtizeddel ezelőtt, egy buszos céggel indult, mára a világ minden részén szerveznek hajós utakat, óceáni utaktól a hagyományos folyami utazásokig.
Elsőre talán meglepő lehet, de utóbbiak a drágábbak, mivel egy folyami hajó körülbelül 180–200 embert képes szállítani, míg az óceánjáró akár tízszer annyi utast is. Utastársaim között volt holland, izlandi, német és osztrák is, mind rutinos hajózó, és bár az életkort tekintve lefelé lógtam ki, egyáltalán nem én voltam a legfiatalabb.
A Budapesttől Pozsonyig, majd Bécsig tartó út legszebb látnivalói, Vác, a Dunakanyar, Visegrád és Esztergom az út éjszakai szakaszára estek, de a táj mégis nagyon különleges volt. A Wachaut leszámítva az osztrák partszakaszok ugyanis jóval szabályozottabbak, kevésbé maradt meg a közvetlen kapcsolat a természet és a folyó között, Nyugat-Európa nagy folyóiról nem is beszélve. Kicsit ahhoz tudnám hasonlítani, amilyen a mi viszonyunk a pusztához: sokszor nem értjük pontosan, hogy miért érdekes ez egy külföldinek, de mivel nincs se pusztájuk, és hasonló folyóból sem maradt meg sok, ezért nekik mindenképp kuriózum a vadregényes folyópart.
Ahogy reggel a sík víztükörbe belehasít a hajó, és az ébredező tájban előbukkannak a kócsagok, más vízimadarak, vagy egy nagy csobbanást látok egy kiugró hal után, az tényleg beleég az ember emlékezetébe. A szobák ablakai hatalmasak, azt pedig gyakorlatilag lehetetlen megszokni, hogy bármikor feltűnhet a szemünk sarkában egy elúszó kacsa, egy motorcsónak vagy a Rubikon 23 nevű uszály: egyszóval a kilátás mindig mozgalmas.
Az út maga körülbelül másfél nap Budapesttől Bécsig. Beszállás után nincs kötött program, csak este, amikor folklóresttel egybekötött vacsorán vesznek részt az utasok. Ez körülbelül olyan, amilyennek elképzeljük: jó nagy, zsíros fatálak, pálinka és társai. A hajó este fél 10 felé indul el, a Müpával szemben lévő kikötőből.
A Dunakanyart elhagyva, hajnalra érünk Komárom alá, majd délelőtt a Szigetköz vadregényes partjai mellett hajózunk, így jutunk el a bősi zsilipekig, és kora délután kötünk ki Pozsonyban. Itt vezetett túrán lehet a várossal ismerkedni, majd vacsora és zenés est a hajón, és ismét este 10 óra körül indulunk tovább Bécsbe. Nem a Handelskai vagy a szemben magasodó toronyházak miatt szeretjük a várost, de közel van a Práter, és a legközelebbi metrómegállóig is csak pár percet kell sétálni.
Két-két és fél nap alatt nyilván nem lehet túl sok következtetést levonni, de ezeket az utakat alapvetően a kényelmet kedvelőknek ajánlom. Nem kell vesződni a szállodai és éttermi foglalásokkal, parkolással, de még a biciklibérléssel sem. A Budapest–Bécs-utat nem árulják, ezt az eseményt kivételesen utazási irodáknak és a sajtónak tartották, ezért pontos árat sem lehet mondani hozzá, általában hosszabb, hat–nyolc napos utakra lehet befizetni a Dunán.
Akárhogy is, nem olcsó mulatság, de az árban benne van a szállás és a kvázi teljes ellátás is (alkohol csak az ebédhez vagy a vacsorához). Az érintett városokat nem egy ilyen túrán fogjuk mélyen megismerni, a fakultatív programok sora alapvetően az idősebb korosztályra van kitalálva, cserébe néhány napig a folyó látványán kívül nem kell sok mindennel törődnünk.
Péterffy Tamás, a világ messze leggazdagabb magyar dollármilliárdosa kiváló magyarsággal érvel a trumpi világkép mellett. Egyszerre beszél belőle a csúcsra ért Krőzus és az egykori nincstelen bevándorló, amikor azt mondja, ma sem nagyobbak az egyenlőtlenségek, mint korábban, és aki érdemes és ambiciózus, ugyanúgy elnyeri jutalmát. Szerinte kevés a magyar cég, pedig szívesen finanszírozna magyar sikersztorikat. Mi az, ami nagyobb […]
Az élelmiszeripar az üvegházhatású gázok egyik legnagyobb kibocsátója, a Föld összes kibocsátásának körülbelül egyharmadáért felelős. De nagyjából negyven százalékban egyéni ökológiai lábnyomunk mérete is azon múlik, mit és hogyan eszünk. Fejenkénti napi élelmiszer-szükségletünk előállításához átlagosan3500 litervizet használnak fel.Évente1,05 milliárd tonnaélelmiszerhulladék keletkezikvilágszerte.Az elpazarolt élelmiszer vízlábnyoma130 Balatonvizének mennyiségével egyenlő. (Leegyszerűsítve azt mutatja, hogy hány liter vízre van szükség egységnyi […]
Ha eltalálod egy esemény bekövetkeztét, egy dollárt kapsz, ha nem, nullát.Így működnek a jóspiacok. Donald Trump fogja megnyerni az elnökválasztást? Igen vagy nem? Igazán egyszerű kérdés, ma már tudjuk is rá a választ, de tavaly októberben jó nagy médiafelhajtás kíséretében szembesültek az amerikaiak azzal, hogy ők is megtehetik egyszerűen a tétjeiket, és könnyedén pénzt is nyerhetnek, ha eltalálják. […]
Az adakozás is lehet fun – ezt próbálja megmutatni a Gyökerek és Szárnyak Alapítvány. Élő Adás elnevezésű programjuk valamelyest a Cápák között üzleti show-ra hasonlít: három jó ügy képviselői pitchelnek, a résztvevők pedig licitálnak és adakoznak nekik. Céges csapatépítőnek is jó a műfaj. Elutazik Gagybátorba, ellenőrzi a gyerekek fogait, és amit tud, meg is csinál ott helyben – ezt ajánlotta fel […]