Vége az aranyláznak, rekordok és forrásbőség helyett tisztulás és építkezés jellemzi a magyar startupközeget. Ez sokkal jobbat jelent, mint elsőre gondolnánk, de azért fennáll a kérdés: mi kell a legelszántabb magyar startupok következő nagy növekedési hullámához? Egy-két éve jelentős korrekció zajlik a technológiai piacokon. 2020 után a startuppiac túlhevült, sok esetben elszálltak az értékelések, és a könnyen megszerezhető tőke hozta magával […]
Vége az aranyláznak, rekordok és forrásbőség helyett tisztulás és építkezés jellemzi a magyar startupközeget. Ez sokkal jobbat jelent, mint elsőre gondolnánk, de azért fennáll a kérdés: mi kell a legelszántabb magyar startupok következő nagy növekedési hullámához?
Egy-két éve jelentős korrekció zajlik a technológiai piacokon. 2020 után a startuppiac túlhevült, sok esetben elszálltak az értékelések, és a könnyen megszerezhető tőke hozta magával a divatból jövőket. A mostani idők azonban nem nekik kedveznek. Nem elég egymás után felhajtani a befektetési köröket, megfontolt költés és hosszú távú stratégia kell a növekedéshez, mert a kockázati tőke már nincs ingyen.
A Startup Hungary ötödször készítette el éves ökoszisztéma-riportját, legfontosabb tanulságait és adatait mi is felhasználtuk ehhez a jelentéshez. Az elemzés alapja egy komplex felmérés, amit a hazai piac szereplői töltenek ki, idén 168 cég válaszait elemezték. A cél az, hogy a szélesebb közönség is megismerje a hazai startuppiac meghatározó trendjeit, képet kapjon az ökoszisztémáról, és lássuk, hogyan néz ki mindez régiós és nemzetközi kontextusban.
Bálint Boglárka mosólapját már vagy 35 ezren használják, és a becslések szerint a Magyarországon fejlesztett és gyártott újfajta tisztítószerrel idén tíz tonna műanyagot spórolnak meg. „Ha van egy elképzelésem, akarok valamit, olyan nincs, hogy nem sikerül. Addig megyek, míg megtalálom a megoldást” – mondja Bálint Boglárka. Művészeti középiskolás évei alatt még biztosan nem gondolta, hogy egyszer majd mosószergyártó […]
Bálint Boglárka mosólapját már vagy 35 ezren használják, és a becslések szerint a Magyarországon fejlesztett és gyártott újfajta tisztítószerrel idén tíz tonna műanyagot spórolnak meg.
„Ha van egy elképzelésem, akarok valamit, olyan nincs, hogy nem sikerül. Addig megyek, míg megtalálom a megoldást” – mondja Bálint Boglárka. Művészeti középiskolás évei alatt még biztosan nem gondolta, hogy egyszer majd mosószergyártó és -forgalmazó vállalkozást fog vezetni, hiszen még kémiát sem tanult. De három évvel ezelőtt, az ötvenhez közel piacra dobta Love Planet nevű mosólapját. Miközben beszélgetünk, arra gondolok, hogy ha ugyanezzel a szenvedélyes energiával teszi a dolgát, ahogyan magyaráz, tényleg bármire képes lehet.
Céget indítani neki nem volt ismeretlen terep, hiszen harminc éve építi és működteti különféle vállalkozásait, legutóbb egy több mint tizenöt éves, fitnesz- és wellnesseszközöket importáló céget, a Mediwel Kft.-t. Két fiának megszületése döbbentette rá, hogy irdatlan mennyiségű szemét keletkezik a háztartásukban. Onnantól a ruhavásárlást is radikálisan visszafogta. „Azon gondolkodtam, hogy ha az én családom egymagában ennyi hulladékot termel, akkor az egész emberiség mennyit produkálhat naponta.” Az is egyre jobban zavarta, hogy Kínából hozza be a termékeit, és a hosszú szállítási út miatt a cége óriási karbonlábnyomot hagy. „Rájöttem, hogy miközben büszkén építem a cégemet, azzal a tudattal, hogy alkotok, a tevékenységemmel valójában pusztítok.”
Aztán négy évvel ezelőtt egy barátjától kapott egy Kanadából származó mosólapot. A mosólap egy kis papírlap formájú, szuperkoncentrált ruhamosószer, közvetlenül a mosógép dobjába kell tenni. „Teljesen ledöbbentem, hogy ilyen létezik” – mondja. Felhívta a kanadai céget, hogy Magyarországon szívesen forgalmazná, de csak úgy, ha itthon gyártják. Azonnal nemet mondtak. Aztán kiderült, hogy a terméket Kínában gyártatják, onnan kerül Kanadába.
„Nonszensz volt: a környezetbarátnak hirdetett mosólap több tízezer kilométert utazik, hogy elérjen a fogyasztóhoz.” Megbízott egy vegyész- és környezetmérnök szakembert, hogy határozza meg a piacon kapható kínai eredetű mosólapok összetételét. Több olyan komponenst találtak bennük, amiket már rég nem használnak, vagy egyenesen be is tiltottak az EU-ban, mert ekcémát, allergiát okozhatnak.
A kudarc egyáltalán nem szegte kedvét. Sőt. Egy csapásra felhagyott az importtal. Egyáltalán nem tudta, hogyan kell mosólapot gyártani, de ezt akarta csinálni. „Nekünk, vállalkozóknak felelősséget kell vállalnunk az általunk gyártott és forgalmazott termékekért – mondja. – Kötelességünk figyelembe venni, hogy a tevékenységünk hogyan hat a környezetünkre, az emberiségre.”
A mosólapokat Bogi pilisvörösvári cége, a HelyiVegyi Kft. gyártja. Az alapanyag fejlesztése, a gyártás, a csomagolás, minden helyben zajlik.
A mosólapokat Bogi pilisvörösvári cége, a HelyiVegyi Kft. gyártja. Az alapanyag fejlesztése, a gyártás, a csomagolás, minden helyben zajlik.
Lefolyt, ráégett, letapadt, minden baja volt Egy vegyipari céggel több mint másfél évig kísérleteztek termékük ideális összetételén. Kezdetben úgy néztek ki, mint akik egy konyhában kotyvasztanak. Különböző összetevőkkel próbálkoztak, sütőben, inoxlapokon szárították ki a lapokat. Az is szempont volt, hogy lebomló legyen a csomagolás és a hatóanyag, sőt utóbbi hipoallergén is. Hosszasan kalibrálták, hogy egy öt kilogrammos, átlagosan szennyezett mosáshoz mekkora és milyen mosószer-koncentrációjú lap kell. (Ha a ruha erősebben szennyezett, azért nem árt két lapot a mosógépbe tenni.)
Végre összeállt a termék, jöhetett a gyártás. A küszködés azonban folytatódott: „Lefolyt, ráégett, letapadt, minden baja volt.” Rengetegszer építették át a gépet, hátha úgy jó lesz. „Már azon gondolkodtunk, mekkora lehet a gépek súlya, ha ki kell vinnünk a vastelepre, mennyit adnak majd érte.” Aztán egy év kínlódás után, egyszer csak összeállt minden.
Elszántsága még inkább meghökkent, amikor kiderül, hogy a kísérletezést Thaiföldről intézte. Öt éve él ott a családjával. Úgy érzi, hogy annyi inspiráló energiát kap a természet közelségéből, az emberek kedvességéből, ami megsokszorozza az erejét. A mosólapokat Boglárka pilisvörösvári cége, a HelyiVegyi Kft. gyártja. Az alapanyag fejlesztése, a gyártás, a csomagolás, minden helyben zajlik.
Nem vagyok radikális sötétzöld Azzal, hogy a mosólapra valójában mekkora a piaci igény, csak később kezdett el foglalkozni. Bízott a termékben és magában is. „Nem vagyok radikális sötétzöld, csak egy anya, aki aggódik a gyerekei jövőjéért. Biztos voltam benne, hogy vannak mások is, akik ugyanígy gondolkoznak.” Induláskor csak annyi kapacitásuk volt, hogy a webshopjukon bejövő igényeket ki tudják elégíteni, nemrégiben viszont újabb gyártógépeket hoztak be, hogy megtöbbszörözzék a termelést, és viszonteladókat is kiszolgálhassanak.
Egyéves tényleges működésük alatt százmillió forint nettó árbevételt értek el, és ezt idén áprilisig már megháromszorozták. Eddig mintegy harmincötezer vásárlójuk lett, főleg környezettudatos családanyák, fiatal nők, de egyre több a férfi is. Bogi azt tapasztalja, hogy a fiatalabb generáció sokkal fogékonyabb a környezettudatos dolgok iránt, fontos nekik, hogy ismerjék az általuk használt termékek összetételét. „Ma már alapvető elvárás, hogy környezetbarát legyen egy háztartási tisztítószer – mondja Háromfai Balázs, a hulladékmentes tisztítószereket forgalmazó BioBubi tulajdonosa, ügyvezető igazgatója. – Ennek a legnagyobb márkák is igyekeznek megfelelni, vagy legalább a marketingkampányuk részéve tenni.” Ugyanakkor szerinte csak hosszú idő alatt és szívós munkával lehet kiépíteni a fogyasztók bizalmát a megszokott technológiájú és kiszerelésű termékek helyett valami más iránt.
„A legtöbb embernek a mosószer még mindig illatos és színes, és a mosáshoz hozzátartozik a még illatosabb öblítő is, holott utóbbira egyáltalán nincs szükség. Sokan ugyanis a mosás hatékonyságát az illattal társítják, így az illat- és színmentes termékek még bizalmatlanságot keltenek.” Ezzel együtt Balázs azt tapasztalja, hogy egyre nő az érdeklődés a valóban környezetbarát, lebomló termékek, így a mosószerek mellett például az ilyesfajta papírtörlő és vécépapír iránt is. (Az öt éve a piacon lévő BioBubi termékeit ma 45–50 ezer háztartás vásárolja rendszeresen.)
Bogi szerint sok vevőjük azért is szereti a mosólapot, mert kis helyet foglal, könnyű, így vásárláskor nem kell több kilogramm mosószert cipelni. Tavaly 3,5 tonnányi mosószeres flakont spóroltak meg a környezettől a mosólapot választó vásárlóik. Ez a szám idén várhatóan tíz tonna lesz.
Készítettek egy felmérést, ami szerint az emberek 75 százaléka nem méri ki a ruhákhoz szükséges folyékony mosószer szükséges mennyiségét, hanem csak úgy szemre zúdítja a tartályba, és bőven túldagolja. A mosólappal ez is elkerülhető. Ezzel együtt időről időre monitorozzák a termékükkel mosott ruhák tisztaságát, és kutatják a vásárlói igényeket is, emiatt van már csecsemőknek és állatoknak kifejlesztett illat- és tartósítószermentes lapjuk is. Most mosogatólap és öblítőlap fejlesztésén dolgoznak, és szeretnének olyan terméket is előállítani, amivel a flakonos, fújós tisztitószereket otthon, házilag újratölthetik. Ha megérik rá a piac, Bogi Thaiföldön is szeretné elindítani a mosólapgyártó vállalkozását. Addig is azon gondolkodik, hogyan hozzon létre magyar lovasterápiás központot Phuketen.
Vágó Réka volt a 2000-es évek elején az első magyar egyedicipő-dizájner, aki önálló márkát alapított. Vagány esküvői és balerinacipői ma is messziről beazonosíthatók, és közben már vagy harmincezer Batz × Rekavago lábbeli (és több tízezer más céggel közös cipő és táska) is rohangál az utcákon. A külföldi terjeszkedésre is tett egy kísérletet kockázati tőkével, de egyelőre maradt […]
Nemesfém tokok, tourbillon és percütő komplikáció. Az idei Watches and Wonders luxusújdonságai. Míg a gazdaság legtöbb területét mostanában visszafogottság jellemzi, az óraipar szereplői a svájci – japán és német – lankák virágzó bűvöletében töretlenül és zavartalan élik idilli hétköznapjaikat. A 2022 óta minden tavasszal Genfben megrendezett Watches and Wonders az óraipar legfontosabb rendezvénye. Itt leplezik le az aktuális újdonságokat, […]
Valter Attilának nem csak üzlet a kávé. A legjobb magyar bringás különleges helyet álmodott és hozott létre a Grinta kávézó-biciklibolttal. Ajánló a Forbes.hu-ról. Egy szerdai napon vagyok először a Grintában. A kávézóba lépve meglepődök, az evőeszközök és pohárfedők mellett Valter Attila 2020-as Tour de Hongrie-trófeája áll. Biztos másolat, gondolom magamban. Nem hagy nyugodni, muszáj megkérdeznem egy baristától, eredeti-e. Ő sem tudja, csalódottan ülök […]
Lehúzós és jó helyekről, a balatoni gasztronómia rákfenéjéről és az országos médiát szezonálisan leuraló lángosárakról beszélgettünk a karcos véleményéről híres mesterszakáccsal, Németh Tamással. Idén is horroráron lesz a parton a lángos?Minden szezon előtt megy a hiszti, hogy drága a Balaton, pláne a balatoni lángos. Ezt minden évben végigröhögjük a séftársaimmal és a vendéglátósokkal. Minden másnak megy fel az ára. Három–négy év alatt konkrétan a felére […]