Fürge tech cégként törtek be a biztosítói piacra, egy év alatt hétszázalékos piaci részesedést szereztek a kgfb-szerződéseknél. A neheze még hátravan, de a teljesítményt már egy külföldi nagyágyú is elismerte. Tízmillió dollárral vághatnak neki az európai terjeszkedésnek. Az Ominimo előtt éveken át elemezték a piacot az alapítók, a McKinsey tanácsadói lévén tucatnyi biztosítóval dolgoztak Európa-szerte. A tapasztalatuk ugyanaz volt a horvát, a belga vagy […]
Fürge tech cégként törtek be a biztosítói piacra, egy év alatt hétszázalékos piaci részesedést szereztek a kgfb-szerződéseknél. A neheze még hátravan, de a teljesítményt már egy külföldi nagyágyú is elismerte. Tízmillió dollárral vághatnak neki az európai terjeszkedésnek.
Az Ominimo előtt éveken át elemezték a piacot az alapítók, a McKinsey tanácsadói lévén tucatnyi biztosítóval dolgoztak Európa-szerte. A tapasztalatuk ugyanaz volt a horvát, a belga vagy a cseh piacon: a biztosítók korszerűtlen rendszerekkel dolgoznak,és lassan reagálnak a változásokra. Így jött az ötlet, az elején még csak Dusan Komarnak, Dennis Weinbendernek és Laslo Horvathnak, lehetne ezt jobban csinálni. Zsarnóczi Gábor, a magyarországi ügyvezető és a holding növekedési vezetője, valamint Luka Bucan kicsivel később csatlakoztak, most ők öten vezetik a céget, négyük a McKinsey-nél dolgozott előtte. Erős váltás volt, tanácsadóként ők voltak a Góliátok a mindenki által ismert menő cégben. Itt hirtelen Dávidok lettek, és mindennap meg kell dolgozniuk érte, hogy komolyan vegyék őket. Mint tanácsadók nem kellett implementálniuk az ötleteiket, a cégükben viszont naponta hoznak a következő öt évet meghatározó döntéseket. „Meg kellett tanulnunk félmegoldásokkal élni – mondja Zsarnóczi Gábor. – Naponta tizenhat döntést kell meghozni, és nincs kapacitásunk mindent tökéletesen csinálni.”
A szemlélet a legnagyobb érték Legutóbbi fintech listánk készítésekor (Forbes, 2025/4) arra jutottunk, hogy a biztosítás világába új játékosoknak szinte lehetetlen betörniük, az eddigi insurtech ötletek mind elbuktak. Sőt egy kezemen meg tudom számolni, hányan indultak újító technológiai ötlettel a piacon, és őket sem lehet klasszikus insurtechnek értelmezni, végképp nem lehet összehasonlítani őket vagy a bukásuk okát.
Különösen nehéz volt betörnie a tradicionális japán késkovácsok világába, több helyről is elutasították azzal, hogy ez férfiaknak való szakma. Michiko Kubota először csak irodai munkát kapott, mellette két éven át titokban gyakorolta a művészi gravírozást. Hat évvel később már világhírűvé vált munkáival. Ahhoz, hogy megértsük, miért nagy szó, és miért ír a Forbes arról, hogy egy japán nő […]
Különösen nehéz volt betörnie a tradicionális japán késkovácsok világába, több helyről is elutasították azzal, hogy ez férfiaknak való szakma. Michiko Kubota először csak irodai munkát kapott, mellette két éven át titokban gyakorolta a művészi gravírozást. Hat évvel később már világhírűvé vált munkáival.
Ahhoz, hogy megértsük, miért nagy szó, és miért ír a Forbes arról, hogy egy japán nő egy napra Budapestre jött késeket gravírozni, először a japán késeket kell megértenünk. A japán kés nem pusztán a gyártás helyszínétől különleges, hanem a felhasznált anyagoktól, a szerkezetétől és a gyártási technológiától is. Műszaki oldalról megközelítve a legfontosabb jellemzőjük, hogy ezeket a pengéket nem lemezből vágják ki, hanem több rétegből kovácsolják össze.
A japán pengék vágóélét adó mag nagyon kemény acél, erre dolgoznak rá kívülről akár több réteg lágyabb acélt, ami egyfajta rugalmasságot ad neki. A rideg, jellemzően fél milliméternél vékonyabb magnak köszönhetően a japán késeket nemcsak borzasztóan élesre lehet fenni, de rendkívül éltartók is, használati szempontból ez emeli őket messze az összes többi fölé.
Lehetne magyarázni a szamurájtradíciókról és a japán kovácsok ezeréves tudásáról, de semminek nincs olyan meggyőző ereje, mint bemenni a Mester utcába, a Japán Kések Boltjába, és kézbe venni egy valódi, több rétegből kovácsolt japán kést. Tompos Ferenc egy japán utazáson szeretett bele a késekbe, és öt évvel ezelőtt, üzletek belsőépítészével foglalkozó vállalkozását feladva, megnyitotta a boltot.
Már az indulás is kalandos volt, egyetlen név vagy telefonszám nélkül ment vissza Japánba beszállítókat keresni, és személyisége, elszántsága kaput nyitott a japán késkovácsok zárt világába. Maga kereste fel a műhelyeket, és első útjáról – még bolt és honlap nélkül – négy beszállítóval tért haza. Mostanra húsz manufaktúrával van kapcsolatban, és túl van több ezer kés eladásán.
Amikor szombat délelőtt a bolthoz érkezem, páran már kint várakoznak a szemerkélő esőben, hogy bejussanak és találkozzanak Kubota-szannal. Michiko Kubota (Kubota Micsiko) először jár Európában. Ő az egyik legismertebb késgravírozó művész, autodidakta módon tanulta meg a szakmát. Egyetem után döntötte el, hogy kézművességgel és a japán kultúra terjesztésével szeretne foglalkozni, számos hagyományos mesterséget megnézett a tatami- és kimonókészítéstől a kerámiázáson át a vasi papírokig, mire rátalált a késekre és a gravírozásra.
Elkezdte felkeresni a késgyártókat, ám falakba ütközött, a kovácsok zárt világába nehéz egy nőnek bekerülnie. Végül a Sakai Takayuki (Szakai Takajuki) manufaktúra fogadta be, és ugyan először adminisztrációs munkakörbe vették fel, ígéretet kapott, hogy lesz lehetősége a gravírozásra. A késkészítők merev és hierarchikus rendszerben dolgoznak, ahhoz is évek munkája kell, hogy valakit odaengedjenek a köszörűhöz felélezni az elkészült pengéket.
Michiko az irodai munka mellett két évig titokban gyakorolt és fejlesztette tudását, majd hat év alatt jutott el a világhírig. A meikiri, azaz a név bevésése mellett ábrákat és aranybevonatozást is készít. Átlagosan havonta hétszáz kés fordul meg a keze alatt, de csúcsidőben naponta kétszáz kést is gravíroz. Ezek többségébe csak a megrendelő nevét vési bele, de vannak bonyolultabb feladatok is, például komplett képek vagy ötven halfaj nevének a gravírozása. Jellemzően tradicionális témákat dolgoz fel, visszatérő motívumai a cseresznyevirágzás, a sárkányok, a koi pontyok és a Fudzsi hegy.
Kubota-szan Ferenc meghívására jött Magyarországra, útjára Aoki Takayuki (Aoki Takajuki), a Sakai Takayuki elnöke kísérte el. A manufaktúra székhelye Oszaka prefektúrában van, a kések városaként is emlegetett Szakaiban. Noha a régió a halak feldolgozására való egyélű késekről híres, a Sakai Takayuki kínálatában az összes fő forma és típus megtalálható.
Micsiko Kubota a Takajuki vezető gravírozója. Különféle hagyományos japán mesterségek felfedezése után talált rá a kés gravírozás iránti szenvedélyére. A mesterséggel kapcsolatban mindent saját maga autodidakta módon tanult, eszközeit, vésőit a gravírozáshoz saját maga, kézzel készíti.
Sakai Takayuki az egyik vezető késgyártó Sakai városában 1947 óta. A cég számos kovácsot és mesterembert tudhat magáénak.
Micsiko Kubota a Takajuki vezető gravírozója. Különféle hagyományos japán mesterségek felfedezése után talált rá a kés gravírozás iránti szenvedélyére. A mesterséggel kapcsolatban mindent saját maga autodidakta módon tanult, eszközeit, vésőit a gravírozáshoz saját maga, kézzel készíti.
Sakai Takayuki az egyik vezető késgyártó Sakai városában 1947 óta. A cég számos kovácsot és mesterembert tudhat magáénak.
Az árazás érdekes kérdés, egy-egy gyártó árszintjét nem a specifikáció határozza meg, hanem a késkészítő mester neve. A Sakai Takayuki a japán kések világában a felső-középkategóriát képviseli, termékeik ára 50–60 ezer forintról indul, de vannak speciális, 600–700 ezer forintos késeik is. Michiko Kubota gravírozása erre tesz rá még egy jelentős tételt, a művészi ábrákkal díszített daraboknak bonyolultságtól függően öt-hatszoros áruk is lehet. Bár napi használatra szánt konyhai eszközök, már erős átfedést mutatnak a műtárgyakkal, értékük évről évre nő.
Az üzletben szinte tömeg volt, míg Michiko mágneses üllőjén gravírozott, az elnök, Aoki-szan az elkészült pengékre épített markolatot – az eseményre elhozott nyers késekbe először Michiko bevéste katakanával a vevő nevét, majd Aoki a vevő által kiválasztott markolattal készre szerelte őket. Michiko mindennap két órát gyakorol, mielőtt nekilát az éles munkának, és állandó képezi magát. Szerszámait is maga készíti, munka közben pedig a mágneses üllő mellett ott van egy gyémántporos korong, amivel rendszeresen ráhúz a vésők élére.
Ahhoz képest, hogy a japán kések nagyon szűk, pár ezer fős közönséget szólítanak meg, egészen zárásig nagy forgalom volt, annyian voltak kíváncsiak Michiko munkájára. Bár profi szakácsok is eljöttek, a vevők kilencven százaléka csak otthon főz, de értékelik a minőséget és a japán kések nyújtotta pluszt.
Az egyszerűbb, hétköznapi használatra szánt kések mellett különlegesebb darabok is gazdára találtak, például előttem vittek el egy Michiko által gazdagon díszített, egészen kardszerű, tonhalak feldolgozására való pengét (úgynevezett janagibát). Tompos Ferenc megsúgta, hogy az országban ilyenből mindössze három darab van: egy a Kicsi Japán szusizó séfjénél, egy az ő gyűjteményében, egy pedig annál az úrnál, aki az imént sétált ki az üzletből.
Micsiko Kubota a Takajuki vezető gravírozója. Különféle hagyományos japán mesterségek felfedezése után talált rá a kés gravírozás iránti szenvedélyére. A mesterséggel kapcsolatban mindent saját maga autodidakta módon tanult, eszközeit, vésőit a gravírozáshoz saját maga, kézzel készíti.
Sakai Takayuki az egyik vezető késgyártó Sakai városában 1947 óta. A cég számos kovácsot és mesterembert tudhat magáénak.
Micsiko Kubota a Takajuki vezető gravírozója. Különféle hagyományos japán mesterségek felfedezése után talált rá a kés gravírozás iránti szenvedélyére. A mesterséggel kapcsolatban mindent saját maga autodidakta módon tanult, eszközeit, vésőit a gravírozáshoz saját maga, kézzel készíti.
Sakai Takayuki az egyik vezető késgyártó Sakai városában 1947 óta. A cég számos kovácsot és mesterembert tudhat magáénak.
A magyar gazdaság megszokott útvonalán haladt az első negyedévben: újra elnapolták a repülőrajtot, romlottak a kilátások. Donald Trump bónusznak elhozta az őrületet, a soha nem látott bizonytalanságot. A Forbes negyedéves makrogazdasági összefoglalója. Az év eleje még feszült várakozással telt, senki sem tudhatta, hogy a visszatérő amerikai elnök mit gondol komolyan abból, amit kampányában beígért. Amint beiktatták, már látszott, hogy sok mindent, […]
Holló Gáborral, a Hírkereső és a Kapu.hu különc milliárdosával interjúzni nem, csak beszélgetni lehet. Tervezett kérdéseimből a negyvenedik percben még egyet sem tettem fel, de beszéltünk vegasi bulikról, nárcisztikus vezetőkről, nemnövekedési kapitalizmusról, mérgező munkakultúráról és kihagyott lehetőségekről. Mit tud Vegas ilyen jól, hogy a legjobban megfogott egész Amerikában?Én jól szét tudtam választani a helyet, ahol élek, attól, ahol szórakozom. A striptől tíz […]
A Limelight munkáit elnézve nehéz nem arra gondolni, hogy az alapítók, Dávid István és Vicsek Viktor pszilocibingombás omlettel indítják a napot. Pedig történetük nem erről szól, hanem arról, hogyan jutottak el vetítéseikkel az underground bulikról az összes kontinensre.Mint a fényművészet úttörői húsz éve a világ élvonalához tartoznak. „Sokszor előfordult, hogy a potenciális külföldi megrendelő nagyon komoly csapatot meg céget vizionált […]
Írta és szerkesztette: Vaszkó IvánSzámolta: Golovics Milán és Vaszkó Iván Levakarhatatlan arcok a TikTokról, médiabirodalmat építő videósok a YouTube-ról és a Twitchről, tévés főműsoridőig jutó közösségimédia-sztárok. Újra itt vannak az ország legértékesebb tartalomgyártói, azok, akik ismertségüket valós üzleti sikerré és értékké tudták kovácsolni. Kit tekintünk influenszernek?Azt a digitális tartalomgyártót, aki a magyar piacon meghatározó befolyással képes hűséges követőtáborának véleményét formálni, […]
Szabó László legalább annyit tud beszélni a regeneratív mezőgazdaságról, mint a határidős tőzsdei ügyletekről. A spekuláció melletti élete több mint tíz éve: bivalyok, szántóföldek, nemnövekedés. Buszbérletet azért még kell vennem” – mondja a magát nyugdíjasnak valló, egy rövid vissza- majd újabb kitérés miatt mások szemében duplanyugdíjas Szabó László. Rögtön mondja azt is, mit ért nyugdíj alatt: már nem a pénzért dolgozik, […]