Írta: Maurer KristófKözreműködött: G. Tóth Ilda, Lits Benedek, Vaszkó IvánIllusztráció: Fábri Zsuzsanna Megkockáztatom, hogy az utóbbi fél év több figyelmet generált a Margit körútnak és környékének, mint az előző évtizedek együttvéve. Ez annak függvényében különösen hihetetlen, hogy a pandémia után még szétgraffitizett, üres üzlethelyiségek adták a környék városképének zömét. A 2021-ben elstartoló önkormányzati Margit-negyed projekt sok szempontból gyógyírnak bizonyult, […]
Írta: Maurer Kristóf Közreműködött: G. Tóth Ilda, Lits Benedek, Vaszkó Iván Illusztráció: Fábri Zsuzsanna
Megkockáztatom, hogy az utóbbi fél év több figyelmet generált a Margit körútnak és környékének, mint az előző évtizedek együttvéve. Ez annak függvényében különösen hihetetlen, hogy a pandémia után még szétgraffitizett, üres üzlethelyiségek adták a környék városképének zömét. A 2021-ben elstartoló önkormányzati Margit-negyed projekt sok szempontból gyógyírnak bizonyult, de egyes mellékhatásait leginkább a lakók vagy a régóta itt működő vállalkozások érzik meg.
Évekig Óbudáról jártam be a városba, emiatt sokszor szálltam át a Margit hídnál. A környék azonban sohasem hagyott bennem olyan mély nyomot, hogy azt érezzem, sokat szeretnék ott időzni. Miután a pesti oldalra költöztem, néhány Bem mozis találkozót leszámítva csak elvétve jártam arrafele.
Van olyan távoli ország, ahol szinte minden kisgyereknek vettek a szülei magyar Nosiboo orrszívó készüléket. A pécsi vállalkozás alapítói, Mátrabérci Zsolt és Streitmann Valter azonban nyolcmilliárdos bevétel mellett is kis családias cégnek tartják magukat. „Megvan minden, de ki hozza a porszívót az orrszíváshoz?” Sokgyerekes, nagycsaládi nyaralásra indultak Valterék, amikor felvetődött a kérdés. Aztán a délutáni altatások idején volt idejük ötletelni […]
Van olyan távoli ország, ahol szinte minden kisgyereknek vettek a szülei magyar Nosiboo orrszívó készüléket. A pécsi vállalkozás alapítói, Mátrabérci Zsolt és Streitmann Valter azonban nyolcmilliárdos bevétel mellett is kis családias cégnek tartják magukat.
„Megvan minden, de ki hozza a porszívót az orrszíváshoz?” Sokgyerekes, nagycsaládi nyaralásra indultak Valterék, amikor felvetődött a kérdés. Aztán a délutáni altatások idején volt idejük ötletelni azon is, milyen egyedi terméket fejleszthetnek és gyárthatnak, amivel aztán a külföldi piacra is betörhetnek.
Mátrabérci Zsolt és Streitmann Valter a Pécsi Tudományegyetemen egyszerre végeztek mérnök szakon. Csaknem harmincéves barátságukat az sem kezdte ki, hogy 1998 óta vezetnek közös céget. „Mindig azt vágták a fejünkhöz, hogy hosszú távon, pláne, ha anyagi érdekeltségek is közbeszólnak, biztosan tönkremegy a barátság – mondja Zsolt. – Másfajta személyiségek vagyunk, épp ezért mindig szét tudtuk úgy osztani a feladatokat, hogy nem kellett egymással csatáznunk. Nem szokott köztünk feszültség lenni.” Valóban, érezni az interjú alatt a kettejük közötti összhangot, nem vágnak egymás szavába, sosem tévednek egymás területére. Jól begyakorolt tánclépésekkel dolgoznak együtt.
Cégük, az Attract Kft. eredetileg komplex belsőépítészeti szolgáltatást nyújtott, a burkolattól az egyedi bútortervezésig és -gyártásig sok minden beletartozott. A pécsi lokálpatriótáknak azonban egyre terhesebbé vált a rendszeres Budapestre utazás, igényelték a változást. Az építőipar válsága pedig éppen egybeesett gyerekeik megszületésével.
Rengeteg ötletük volt, mindegyikre készíttettek szabadalomkutatást és megvalósíthatósági elemzést, ezek miatt viszont sorban elvéreztek a remeknek tűnő gondolatok. Amikor 2011-ben rábukkantak az orrszívózás témájára, beszerezték a piacon fellelhető összes típust, és a gyerekeiken tesztelték őket. Igyekeztek mindnél hatékonyabb technológiát kifejleszteni. Kitaláltak egy olyan szívófejet, amelyik nem engedi, hogy a váladék bejusson magába a készülékbe, és tönkretegye. Tulajdonképpen tökéletesítették és gyerekbaráttá tették az eredeti, Magyarországon ötven éve elterjedt orrszívózást.
„Bárhol a világon elmeséljük, hogy nálunk ilyennel takarítják a gyerek orrát, azt mondják ránk, nagyon rossz szülők vagyunk – mondják. – Magyar találmány, de a 70-es évek gyenge teljesítményű porszívóira volt kitalálva. Maga az elv nem rossz, viszont ma már nem tudod annyira visszatekerni a gép erejét, hogy ne okozz kárt vele.”
A magyarok tudják, mit jelent az orrszívózás A Nosiboo orvostechnikai eszköz, az ehhez szükséges ISO-tanúsítvánnyal. A kétéves fejlesztési időszakot a cég forrásaiból finanszírozták. Két mérnökemberhez illő naivitással álltak neki, de bevontak minőségirányítási szakembereket, a gyártásban is kerestek a fröccsöntéshez értő partnert. Azt mondják, mindig külső szakértőkkel, az adott témában profikkal kell dolgozni, tudásukat addig kell használni, amíg szükséges.
„Nagyon sok startup esik el ott, hogy a gyártásig nem tudják elvinni a termékötletet – mondja Zsolt. – Vagy nincs hozzá kitartásuk, vagy egyszerűen nincs rá pénzük, hogy bevonják azt a külső szakértői teamet, akiknek a segítségével egyáltalán gyártható lesz egy termék.” Bár a dizájn mindig is közel állt hozzájuk, tisztában voltak vele, hogy a készülék formaterve egészen más szemléletmódot igényel, mint amit a belsőépítészetben megszoktak. A Co & Co Designcommunication tervezte meg végül a készülékeket, aztán a gyárthatóság kérdésében már együtt gondolkodtak.
Az első Nosiboo orrszívók 2013-ra készültek el – nagyjából ezer darab. Kifejezetten a kölni Kind und Jugend szakmai, B2B expóra időzítették a startot, ott mutatkoztak be. Ezzel egyidejűleg nevezték a terméket Red Dotra is, amit nem sokkal később el is nyertek.
„Erős kezdés volt, és őszintén szólva azt hittük, hogy amikor már le van gyártva, onnantól könnyű lesz. Nem, ott vált nehezebbé. Még el kellett jutnunk a vásárlókig” – emlékszik vissza Valter. Személyesen vitték el az orrszívót az általuk prémiumnak, így az árfekvés miatt megcélozhatónak tartott üzletekbe, elsősorban Budapestre. Lassan bekerültek országos hálózatok kínálatába, és közben próbálkozni kezdtek Európa más országaiban is.
Zsolt szerint marketinges kollégáiknak tíz–tizenöt évnyi munkájuk van benne, hogy a piacot megtanítsák rá, miért hasznos az orrszívás, és miért épp az ő orrszívójukat célszerű használni. Klinikai vizsgálatokat és hatástanulmányokat készíttettek, hogy minden állításukat alátámasszák. „2018-ig csak tettük bele a pénzt, a rengeteg munkát, voltak kudarcok és apróbb sikerek is. Minden évben elmentünk a kiállításokra, nem adtuk fel.”
Magyarország orrszívás szempontjából nagyon jó terület, mondják. Bár csaknem harminc országban vannak jelen, és 95 százalékban exportra gyártanak, a magyarországi piac a méreteihez képest jól teljesít, és növekszik. Mert a magyarok tudják, mit jelent az orrszívás, nyitottak rá. Nem úgy, mint több európai országban. Van, ahol kifejezetten ellenzik, ezért szinte országonként más marketingstratégiával kell dolgozni. Nagy-Britanniában szinte nem is érdemes próbálkozni, annyira ellenállnak a módszernek, míg Franciaország vagy Németország sokkal befogadóbb.
Egyes országok az orvosi tudás vagy a kultúra miatt nyitottabbak erre, másutt egyenesen bakancslistán van, hogy ha egy párnak gyereke születik, biztosan kell venniük egy Nosiboo készüléket. „Az orrszívás prevenció – mondja Zsolt –, sok betegség és gyógyszeres kezelés megelőzhető vele. Megspórolja a szülőnek a szabadnapokat, amiket a gyerek betegsége miatt venne ki. A covidéra nekünk lendületet is hozott, mert ráirányította a figyelmet a megelőzésre.”
Macerásak vagyunk Valter és Zsolt szerint nagyon fontos volt a piaccal szembeni türelem. Légüres térbe érkezett az orrszívójuk, aztán bekerültek az Amazonhoz, ami jó külföldi ugródeszkának bizonyult. Egy magyar cégnek 2014-ben még nehéz volt külföldre jutni, ezért ehhez osztrák fióktelepet hoztak létre.
„Ráadásul macerásak is vagyunk, hiszen az akkor ismert megoldásoknál háromszor-négyszer drágábbat kínáltunk – mondja Zsolt. – Nem egy Kínában sorozatgyártott tárgyat csomagolunk újra, hanem Európában, pontosabban Baranyában gyártunk. Tegyük hozzá, hogy Magyarországon drágának számít, de mi nem erre az egy országra akartunk alapozni.” (Egy Nosiboo készülék ára 52 990 forint.)
Európában Franciaország és Németország az erősségük, de ott vannak az Egyesült Államokban is, bár ott egyelőre kivárnak. A vámtörvények alakulása miatt most nem érdemes ráfeküdniük arra a piacra.
Mátrabérci Zsolt, Streitmann Walter a Nosiboo tulajdonosai Pécsi irodájukban
Mátrabérci Zsolt, Streitmann Walter a Nosiboo tulajdonosai Pécsi irodájukban
A mi játszóterünk a gyerekszoba Mivel a Nosiboo termékei orvostechnikai eszközök, Európán kívül egyedileg kell engedélyeztetni őket, ami rengeteg idő és pénz. Csak ezután jön a kérdés, egyáltalán elkelnek-e a piacon. A legkisebb fejlesztési igény formába öntése is több mint egy év, hiszen a változtatásokat az összes ország egészségügyi hálózatán át kell vinni.
Legnagyobb csodatörténetük Dél-Korea, ahova 2023-ban berobbantak. Ott a Nosiboo egyenlő az orrszívás fogalmával. Abban az évben 230 ezer gyerek született az országban, nyolcvan százalékuknál volt Nosiboo. Tehát tíz gyerekből nyolcnak vettek orrszívót, a másik kettő meg valószínűleg megörökölte valakitől, jegyzem meg. Zsolték szerint pontosan ez a helyzet, és mint mondják, ez most már kicsit problémás is, hiszen termékeiknek komoly használtpiacuk van. Egyrészt tartósak, másrészt a kiegészítők is megvásárolhatók hozzájuk.
Ezzel magyarázzák a 2023-as és 2024-es bevételük közti különbséget is: 8,3 milliárdról 4,7 milliárdra esett vissza. „A 2023-as bevételt szinte fél év alatt hoztuk össze – mondja Valter. – Európa elkezdett jól menni, jó táptalajt adott a covid utáni időszak, ekkorra került igazán előtérbe a prevenció. Ráadásul Dél-Korea annyit tett hozzá a megrendeléseinkhez, hogy örültünk, ha le tudtuk gyártani, annyi szakadt ránk. Ez nem volt egészséges.”
Annak, hogy tarthatatlanok a számok, a mindenütt jelen lévő demográfiai probléma is oka, a gyerekszületések számának drasztikus csökkenése és nyilván a recesszió is. Ennek ellenére a Nosiboonál optimisták. Új termékek is készülnek. A Zigg névre keresztelt éjszakai fény segít a gyerekeknek ráhangolódni az alvásra és leküzdeni a sötéttől való félelmeket. „Tudtuk, hogy a mi játszóterünk a gyerekszoba, a hat év alatti gyerekek világa, innen nem szabad kilépnünk. Megtapasztaltuk az orrszívónál, hogy ha az orra tiszta, a gyerek jól alszik. Ezen a vonalon indultunk el, hogy mitől alszik még jobban?” – magyarázza Valter. Az első szállítmány megérkezett már Dél-Koreába, ősszel vezették be az ottani piacra, a következő célország Japán. „Ez megint nem lesz gyors folyamat – mondja Valter. – De nem is szabad azt várni, hogy néhány hét alatt sikeres lesz.”
Újszülött kortól „Evolúciós szempontból nézve az orrszívás természetes, ezáltal elkerülhető, hogy a fülkürtön át a dobüregbe vagy a középfülbe jusson a váladék. Ezen a járaton keresztül egy sima orrfújással is bejuthatnak a baktériumok, ezért is tudunk például a repülőn ülve levegőt pumpálni a fülünkbe” – mondja Novák Hunor gyermekorvos. Az orrszívózást, orrmosást nézve nincs életkori megkötés, újszülött kortól hasznos, hiszen a pangó váladék egyrészt növelheti a szövődmények esélyét, másrészt rontja a komfortérzetet. Plusz a kisbabáknál kiemelten fontos, hogy ők csak orrlégzők, ezért ebben az esetben a szopizás vagy cumiból evés akadályokba ütközik. „Orrszívózást én csak orrmosással együtt végeznék – mondja Novák doktor. – Bár egyre elterjedtebb, hogy orrszívózás előtt egy kis tengervizes permetet juttatnak az orrjáratba, hogy fellazítsák a váladékot, az nem elég. Hatékonyabb, ha átfolyó fiziológiás sóoldatot használunk, ezzel sokkal több váladékot lehet kimosni az orrüregből.”
Szerkesztette: Fekete Emese A tippeket írták: Ács Gábor, Fekete Emese, Kacskovics Nándor János, Kertész Ádám Ötven tipp kezdő, középhaladó, kicsit és többet kockáztató kisbefektetőknek, hogy okosan, felkészülten, tájékozottan forgathassák meg a pénzüket egy olyan környezetben, amikor amúgy nagyon sok a bizonytalanság. Nem tankönyv, de később is elő tudod majd venni, például, ha kijön egy új állampapír-sorozat, vagy […]
Hiteles tartalommal a fiatalokhoz Így épít üzleti értéket a Refresher „A modern generáció hangja” szlogennel pozicionálja magát a Refresher.hu. A szlogen piaci pozíció is egyben: kifejezetten a Z és Y generáció kulturális igényeire, fogyasztási szokásaira építenek. Hering András főszerkesztővel beszélgettünk, aki azt mondja, a fiatal közönség ma nemcsak tartalmat fogyaszt, hanem párbeszédet, közösséget és azonosulási […]
Valódi feltöltődés igényes környezetben, amely egyszerre laza és elegáns, kifinomult és természetközeli. „Mindig is éreztük ennek a helynek az energiáit” — mesél a kezdetekről Bartóki-Gönczy Nóra, a Grand Maros ügyvezetője. „Én és csapatunk értékesítője, Szőke-Mészáros Melinda részt vettünk már különböző elvonulásokon korábban, de gyakran hiányzott belőlük valami: vagy a természet közelsége, vagy az igényes tér, […]
Megszerzett egy jól bejáratott olasz ruhamárkát, belakta a magyarországi plázákat, és most a fiatal farmerviselők után a középkorú nőket is meghódítaná a Devergo görög tulajdonosa – Görög Zita segítségével. Thomas Psarogiannis Magyarországon született és tanult, ám a mai napig ingázik budapesti és görögországi otthona között. De gyermekeinek már azt mondja: akár asszimilálódhatnak is, ha már éppen átvenni készülnek a milliárdos családi […]