Tavaly is nagyon sikeres évet zárt a Budapest Bank, amely továbbra is kiemelt figyelmet fordít a kis- és középvállalkozásokra. A vállalati üzletág vezetője, Kasziba Levente szerint a fejlesztésorientált szemlélet és a személyes, bizalmi kapcsolatokon alapuló ügyfélkezelés ad biztos alapokat a legnagyobb kihívások leküzdéséhez is. A koronavírus miatt kialakult jelenlegi helyzet sem kivétel ez alól.
Régi célokért, de megváltozott környezetben dolgozik a Budapest Bank
Ahhoz kétség sem férhet, hogy tavaly a Budapest Bank kiemelkedően sikeres évet zárt. „A kétszámjegyű növekedés évének is mondhatjuk 2019-et, mert az összes fontos mutatóban ekkora növekedést sikerült elérnünk – mondja Kasziba Levente, aki idén januárban lett a bank vállalati üzletágának vezetője. – A bevétel 18, a hitel- és lízingállomány pedig 7 százalékos emelkedéssel 779 milliárd forintra növekedett. A treasurynél 32, a nagyvállalati üzletágnál pedig közel 100 százalékos növekedést mértünk, és a bank hagyományosan erős agrárportfóliója is 6 százalékkal tudott növekedni, bár itt elsősorban a pozíciónk megőrzése volt a cél. Az uniós források kihelyezésében is élen jártunk, az MFB Pontokon folyósított hitelösszeg 21 százalékkal nőtt egy év alatt. Ezekre az eredményekre nagyon büszkék vagyunk.”
Nagy Zsófia egy rosszul kitöltött felvételinek köszönhetően fordult a bazsalikom, a tárkony és a majoránna felé. A kertészmérnök egy ideig másoknak termesztett, de megunta a fűszergyárak árlenyomását, és saját márkát alapított.
Tavaly, a faházban, ahol laktam, csak a hálószobában volt palántáknak kedvező klíma meg fény, úgyhogy ott aludtak velem két ruhaszárítón az ablak előtt – meséli Nagy Zsófia, „A fűszeres lány” márka alapítója.
A tudatossághullám teremtett igényt és létjogosultságot azokra a magyar alapanyagokból készülő, vegyszer és tartósítószer nélküli fűszerekre, amiket Zsófia webshopjában, húsz budapesti viszonteladónál és vasárnap délelőttönként a Szimpla piacon lehet beszerezni.
A fűszeres lány, amit csak lehet, maga termeszt, és kizárólag biovegyszereket használ. A levendulát, a piros paprikát és a fokhagymát más magyar kistermelőktől szerzi be, a bors, a csillagánizs és a kardamon importból van. A 2018-ban 7,9, 2019-ben 10,9 millió forintos forgalom hetven százalékát a viszonteladók, húsz százalékát a piacozás, a maradék tízet a webshop és az egyedi megrendelések adták.
Zsófia anno véletlenül került a szakmába. Érettségi után elsőre nem vették fel a vágyott grafikus szakra. Ekkor kertépítő mérnöknek jelentkezett, aztán jött az sms az eredményről, hogy gratulálnak a kertészmérnök szakhoz. Az előbbi kerteket és parkokat tervez, utóbbi növénytermesztéssel foglalkozik, és véletlenül utóbbit jelölte meg a felvételin.
Ennek ellenére beiratkozott, és végül megtetszett neki a gyógynövény szakirány. Közben a takarmányozással és állattartással foglalkozó családi cégbe is besegített, itt megragadta a vállalkozói szellem. A szak elvégzése után meg ő ragadta meg a lehetőséget arra, hogy a saját lábára álljon, pályázati pénzből földet vett, és elkezdte a munkát.
Két évig más fűszergyártóknak volt beszállítója, de a folyamatos árlenyomás miatt kiszolgáltatottnak érezte magát, ezért 2018-ban inkább létrehozta A Fűszeres lány márkát. Zsófi eddig mindent egyedül csinált: fűszertermesztés, szárítás, morzsolás, darálás, üvegcsézés, piacra járás, logó- és címketervezés. Az interjúra éppen tapétakaparásból jött. Idéntől a palánták már nem a faház hálójában nevelkednek. Zsófia a ráckevei családi nyaralót alakítja át az új főhadiszállássá. A bevétel hetven százalékát eddig viszonteladók hozták, a koronavírus okozta nyitvatartási korlátozások miatt a plázákban lévő boltok több nagyobb megrendelést visszamondtak, de a kis csomagolásmentes üzletekben pont annyira nőtt a kereslet, hogy ezt pótolja. A piacozás egyelőre kiesik, új irány, hogy már nemcsak kész fűszereket, hanem palántákat is lehet tőle rendelni. Az otthon maradás idejére jó program a kertészkedés.
Mindenképpen lesz újraindulás, egyszer csak elkezd majd talpra állni a világ. Mi fogjuk eldönteni, hogy mi alapján szervezzük újra magunkat egyénileg, csoportosan, intézményesen, mondja Pál Ferenc katolikus pap. Szerinte a vezetőknek vagy azoknak, akik jobban látszanak, nagyobb a hatásuk, ezért a felelősségük is fokozottabb.
A WING Zrt. a lengyel Echo Investment megvásárlásával egy csapásra komoly nemzetközi szereplővé vált. Ezzel új lehetőségek nyílnak meg a cég előtt, ugyanakkor a WING-nél továbbra is a már bevált stabil, értékeken és szakmai tudáson alapuló működési modellben látják a további sikerekhez vezető utat.
Ritkán adódik olyan élethelyzet, amiben nagy valószínűséggel ugyanazt csináljuk – ülünk a fenekünkön otthon, munkaidőben, próbálunk vagy valami értelmes dologgal foglalkozni (kacsintás, micsoda ötlet a Gazdát olvasni!) vagy a híreken szorongani, új hobbit találni, illetve a szerencsések még tudnak dolgozni. Egy éve ilyenkor kiröhögtük volna azt, aki azt mondja, hogy 2020 első negyedéve arról szól […]
A semmiből jött, és szempillantás alatt recesszióba taszítja a világot a koronavírus, amire mentőlépésekkel reagált a magyar kormány és jegybank is. Mit tehetünk megtakarítóként, hitelfelvevőként, kisvállalkozóként