A tyúktojás nemcsak a rántottasütéshez nélkülözhetetlen, hanem bizonyos oltóanyagok előállításához is. De az ilyen célra szánt tojást különleges körülmények közt, szigorú szabályok betartásával termelik. Magyarországon kizárólag a mohácsi Prophyl Kft. foglalkozik vele.
Naiv voltam, amikor fotós kollégáimmal beléptem a Prophyl Kft. Mohácstól húsz kilométerre, Olaszon levő baromfitelepére. Azt hittem, élőben fogom látni az itt előállított, úgynevezett SPF (Specific Pathogen Free – specifikus kórokozóktól mentes) tojást tojó gyönyörű fehér tyúkokat. Hamar kiderült, hogy erről szó sem lehet. A telephely vezetője, Zita türelmesen elmagyarázza, hogy a tyúkólba csak a gondozó mehet be, és ő is csak alapos, hajmosással és körömtisztítással kiegészített zuhanyozás után, tetőtől talpig védőruhában, gumikesztyűben, hajhálóban és szájmaszkban.
Mi csak az aznap megtermelt tizenkétezer tojás egy részét tekinthetjük meg egy másik épületben, de ehhez is védőruhába és váltócipőbe kell bújnunk, kapunk hajhálót, gumikesztyűt, és ha jól számolom, a telepre lépéstől összesen öt kézmosáson, fertőtlenítésen esünk át. Véletlenül sem a koronavírus-fenyegetés miatt kell így eljárnunk, az SPF tojás előállításának ezek az óvintézkedések mindennapi velejárói.
Bemutatkozik a Mastercard Advisors
Van egy csapat a Mastercard kötelékében, akik stratégiai tanácsadásra specializálódtak, ők a Mastercard Advisors. Az új budapesti központ – hub – mind az ügyfeleknek, mind a jelenlegei és jövőbeli kollégáknak egyedi lehetőségeket biztosít. A következő években pedig további fejlődés várható.
A Mastercard Advisors sikertörténete 2008 körül kezdődött, amikor is a fizetéstechnológiai cég hozzáadott értékű szolgáltatások nyújtását kezdte meg. Az új irány annyira sikeresnek bizonyult, hogy középtávon a vállalat célja, hogy ezek a szolgáltatások adják az árbevétel 40 százalékát. A szolgáltatások közül pedig kiemelkedő a kifejezetten kártyás- és egyéb fizetési módokra specializálódott tanácsadók munkája, akik a Mastercard Advisors csapatához tartoznak.
Az Advisors program 2012-2013-ban kezdett gyors bővülésbe. Ez 2019-ben egy stratégiai váltáshoz is vezetett: a helyi irodák helyett ugyanis ekkor jelöltek ki három olyan, hubnak nevezett központot, amelyek az egész európai piacot kiszolgálják. Lisszabon és Isztambul mellett a harmadik ilyen hub Budapesten jött létre. „Ez egyrészt a mi, már korábban is itt dolgozó csapatunk eredményességének köszönhető – mondja el büszkén Maklári István, a hub vezetője –, de annak is, hogy a Mastercard kiemelkedően sikeres Magyarországon, illetve a magyar munkaerő kifejezetten jól képzettnek számít.” Nagyjából másfél éve még hét tanácsadó dolgozott a budapesti irodában, most már 40-en vannak, de még ezután is hatalmas fejlődés várható: pár éves távlatban ugyanis nagyjából 100 főre tervezik bővíteni a csapatot.
Saját fejlesztésű banki megoldások
A Mastercard Advisors különlegessége, hogy a nagy, minden iparágat kiszolgáló tanácsadó cégekkel szemben egyetlen területre specializálódott. Ez persze nem jelenti azt, hogy ne lennének változatosak a feladataik. „Jelenleg három nagy téma köré csoportosul a projektjeink legnagyobb része: a kártyakibocsátás, az elfogadói oldal, illetve a mobilfizetés köré. Foglalkozunk tehát olyasmivel, hogy milyen terméket kínáljanak a pénzintézetek az ügyfeleiknek, vagy hogy miként lehetne rávenni még több kereskedőt POS terminál üzemeltetésére, vagy éppen a bankok saját mobilfizetési rendszereik fejlesztésében, megvalósításában és bevezetésében segítünk – sorolja Maklári István. – Utóbbi különlegessége, hogy míg Nyugat-Európába gyorsan megérkeztek a globális óriáscégek szolgáltatásai, a mi régiónkban saját megoldásokat fejlesztettek a bankok. Ebben mi nagyon nagy szerepet játszottunk, és most, hogy nyugaton is rájöttek, inkább ebbe az irányba indulnának el, tátott szájjal hallgatják az általunk hozott magyar vagy lengyel példákat, tapasztalatokat.”
A jelenlegi és potenciális ügyfeleknek természetesen nagy előny, hogy egy specializált, az iparágat tökéletesen ismerő csapattal dolgozhatnak együtt. A Mastercard Advisors nem csak bankoknak és pénzintézeteknek, de kereskedőknek, közintézményeknek is nyújt szolgáltatásokat, ezáltal a pályakezdő, vagy már tapasztaltabb tanácsadóknak is különleges lehetőségeket biztosít. „Egyrészt egész Európában viszünk projekteket, nem vagyunk országhoz, sőt régióhoz sem kötve. Ráadásul nálunk rögtön, már a kezdetektől lehet szakosodni egy témára. Az is egyedi a piacon, hogy az ügyfél már nagyon korán szakértőként tekint a kollégáinkra, hiszen nagyon alaposan ismerik a fizetési üzletágat. Volt olyan új munkatársunk, aki egy másik cégnél fél év alatt nem prezentált ügyfélnek, itt pedig két hét után már egy szlovén bankelnöknek mutathatta be azt, amit előkészített” – így Maklári István. A gyorsan bővülő, fejlődő hub a hasonló szintről nagyjából egyszerre induló új kollégáknak remek karrierlehetőséget biztosít. A vezető pedig azt is hozzáteszi, hogy ehhez még a magánéletüket sem kell feláldozniuk. „Kollégáink többsége nagy tanácsadó cégektől érkezett, van tapasztalatuk a munka-magánélet egyensúlyának megbomlásában. A mi cégkultúránk képes ezt jó szinten tartani, már csak azért is, mert specialistaként nem kell állandóan újabb és újabb területekbe beleásniuk magukat. Ez egyedi a magyar tanácsadói piacon. Nem dolgozunk kevesebbet, csak hatékonyabban.”
Farkas Margit húsz éve dolgozik vezetői pozíciókban az EY-nál, azon kevesek közé tartozik, akik HR-oldalról beszlalomozva váltak globális partnerré. Nem krízist, hanem változást kezel: úgy gondolja, a következő hónapok nagy kérdése az lesz, meg tudjuk-e tartani a vírus miatt kialakult új helyzet pozitív hozadékait.
Mindenképpen lesz újraindulás, egyszer csak elkezd majd talpra állni a világ. Mi fogjuk eldönteni, hogy mi alapján szervezzük újra magunkat egyénileg, csoportosan, intézményesen, mondja Pál Ferenc katolikus pap. Szerinte a vezetőknek vagy azoknak, akik jobban látszanak, nagyobb a hatásuk, ezért a felelősségük is fokozottabb.