Egy életrajzi könyv az örök Audrey Hepburnről, egy kordokumentum Putyin országáról, japán szépirodalom, egy krimi, egy hangoskönyv, a friss közgazdasági Nobel-díjasok elméletei és egy váratlanul hiperaktuálissá váló történelmi bestseller. Hét könyvet ajánlunk.
Fotók: Orbital Strangers
Jared Diamond: Háborúk, járványok, technikák. A társadalmak fátumai (2019, Akkord Könyvkiadó, 5990 forint)
Miről szól? Az amerikai földrajzprofesszor Pulitzer-díjas történelemkönyve először 1997-ben jelent meg, az ötödik kiadásnál jár, de magyarul csak tavaly adták ki, igazán aktuálissá pedig az elmúlt hetekben vált. Egyik fejezetét (A jószág végzetes ajándéka – A baktériumok evolúciója címűt) mintha kifejezetten a koronavírus ihlette volna, holott erről nem lehet szó. A szerző nagyvonalakban végigveszi a történelem legnagyobb hóhérait (himlő, malária, pestis, kolera, tüdőbaj, kanyaró, influenza), és mivel ezek mindegyike állati eredetű és a világ nagy népsűrűségű területeiről indult el, végső soron a járványok elemzése is illeszkedik az egész könyv alapkérdéseihez.
Miért van az, hogy egyes országok gazdagok, mások meg szegények? Miért különböznek annyira napjaink társadalmai? Miért az eurázsiai népek hódították meg a világ nagy részét, és nem az őslakos amerikaiak, afrikaiak vagy ausztrálok gyarmatosították a többi kontinenst? A nehéz és komplex kérdésekre meglepően izgalmas és meggyőző válaszokat kapunk. (Fekete Emese)
Trunk Tamásnak mindig van mondanivalója, és ruháival is kommunikálni akar. Még csak tizenhat éves, de érdemes rá és a stílusára odafigyelni.
Karrier
Trunk Tamás fanatikus sneakerrajongó. Nemcsak hordani szereti a legmenőbb sportcipőket, beszélni is szeret róluk, ezért tizennégy éves korában írt egy könyvet Snea-kerek, Márkák, Z-Generáció címmel, majd Youtube-videókat kezdett gyártani a témában. Csatornáját már több mint 33 ezren követik. Tartott TED-előadást, beszélt az osztrák Fifteen Seconds fesztiválon, konferenciákon is rendszeresen előad, és tavaly portált is indított CorporationZ néven. Ahogy azt a név is sejteti, a generációját érdeklő trendeket, márkákat és az őket inspiráló arcokat akarja bemutatni. Emellett komoly sportember, Ausztriában tanul, az alpesi sí egyik ígéretes tehetsége, magyar válogatott. És azt állítja, hogy mindezt nem szülői nyomásra érte el, hanem ő akarta. Nem tétlenkedik, és még nagyon sok terve van.
Fotók: Orbital Strangers)
Stílus
Tomi szerint van egy óriási különbség generációja és a korábbiak stílusa között. „Régen a stílus szó leginkább egy adott irányzathoz való igazodást jelentett, mára elmosódtak a határok, a szubkultúrák átjárhatóvá váltak, és ez a szettekben is megjelenik. Sokkal szabadabb és ezáltal összetettebb az emberek öltözködése, hangsúlyosabb lett az egyén” – mondja határozottan, komolyan és olyan átgondoltan, mintha épp előadást tartana a témában.
KEDVENCEK 1. Badge: A Fifteen Seconds Festival előadói badge-e, nagyon büszke rá. 2. Övcsat: Valójában egy aranyérem a kanadai Whistler-kupáról, amit megnyert. A nyakba akasztható szalagról leszedve övként viselheti a nyertes. 3. Lemez: Roy Ayers. Ez volt az első bakelit, amit megvett. Azóta megvásárolt sok másikat is, de gyűjtőnek azért nem nevezné magát. 4. Kulacs: Supreme x True Fruits Smoothies. Sosem használta, 20 euróért vette üresen, mert lenyűgözte, mennyire szabálytörő, hogy egy ruhamárka egy smoothie-márkával kollaborál. 5. Könyv: Marcel Hirscher önéletrajzi könyve. Nemcsak azért fontos, mert a kedvenc műfaja, hanem mert büszke rá, hogy Ausztriában ugyanaz a kiadó adta ki a könyvét, mint az idoljáét. 6. Figura: Playmobil. Születésnapjára kapta. Gyerekkorában gyűjtötte őket, ez a darab egyedi festést kapott a különleges alkalomra: most a Z generáció kedvelt márkáit hordja.
Őt az öltözködés szabadságában egyetlen dolog korlátozza, hogy még növésben van, már várja, hogy a kedvenc darabjait akár évekig hordhassa. Az a Travis Scott x Air Jordan cipő például, amire olyan sokáig gyűjtögetett, csak pár hónapig volt jó a lábára. Ezt olyan hangon jegyzi meg, amiből kiderül, tényleg érzékeny pontot érintünk. Stílusára nehezen talál jelzőket, mert ami az egyik szettjére igaz lenne, egy másikra már nem érvényes. Ahogy ő mondja, „világokat kombinál”, vagyis válogat a különféle márkák kínálta történetek között, és összeállítja belőlük a magáét.
Márkafüggő, de egyet sem akar kiemelni, mert túl sok jutna az eszébe. A márkáknál is jobban rajong azért, ha együttműködést lát két brand között, vagy egy márka és művészek közt. Ilyen például a fotózáson viselt inge is, ami a Comme des Garçons limitált szériás The Beatles kollekciójából van. Amikor rákérdezek, tudja-e, mi volt az együttes első albumának a címe, nemcsak azt tudja, hogy a Please Please Me-re gondolok, de azt is, miért kérdezem. Úgyhogy gyorsan hozzáteszi: „Ne vedd fel annak a pólóját, akinek nem hallgatod a zenéjét! Ez egy áthághatatlan szabály!”
Majd azt is elárulja, hiszi, hogy a szabályok azért vannak, hogy áthágjuk őket, de a szabálysértés előtt igenis ismerni kell azokat a bizonyos szabályokat. Épp ezért nagyra tartja Schiffer Miklós munkásságát, nemcsak odafigyel a divatszakértő tanácsaira, de közös videót is forgattak, hogy szakszerűen körbejárják az ominózus öltöny-sportcipő kérdéskört. Egyébként többen is inspirálják az öltözködését: az Instagramon szembejövő fotókon egyszer Virgil Abloh, a Louis Vuitton művészeti vezetője jön vele szembe, másszor egy ismeretlen, de érdekes arc – az inspiráció bárhonnan érkezhet.
Relax
Mivel élsportoló, a pihenést ugyanolyan komolyan veszi, mint a tanulást vagy a munkát. Odafigyel, hogy testileg és szellemileg is kikapcsoljon néha. Leginkább a kultúra tölti fel, szereti az inspiráló életrajzi köteteket és a színházat (a bécsi Volkstheater például nagy kedvence, nemcsak nézőként, hanem mert influenszerként is népszerűsítette már őket egy közös projektben).
De legjobban az oxfordi nyarak gondolata hozza lázba. „Nyaranta Oxfordban töltök két hetet valamilyen nyári kurzuson. Már voltam vezetői és gazdasági kurzuson is, idén a klasszikus civilizáció témáját választottam. Nagyon várom!” – mondja lelkesen. Utazni amúgy is szeret, főleg, ha közben a szüleivel tölthet egy kis időt, de sneakerrajongó énjét sem tudja levetkőzni. Ha síversenyre megy, és ideje engedi, mindig megnézi a város legmenőbb cipőboltjának kínálatát.
Nagy Brigitta az összes magyar Michelin-csillagos étteremnek szállított mikrozöldségeket és ehető virágokkat. Most, hogy vevői bezártak, pihen egy picit, és tartósítással kísérletezget.
Ólom, nitrátok és növényvédő szerek. Még ha nem is látjuk, mindből kerül az asztalra, de mennyi? Megnéztük, hogy Magyarországon, az évente átlag 80–90 ezer hektáron termesztett 1,5 millió tonna zöldség mi mindennek kell, hogy megfeleljen ahhoz, hogy a hipermarketek polcaira, majd a tányérunkra kerülhessen.
Philip Morris Magyarország Kft.
2020 Április Támogatói tartalom Philip Morris Magyarország Kft.
Áprilisban megjelennek azok a dolgok, amelyeket télen nélkülöznünk kellett: kisüt a nap, énekelnek a madarak, kirügyeznek a fák, rövidebbé válnak az éjszakák. Mit tehetünk, hogy mi is a részesévé váljunk a megújulásnak? Mutatjuk, mit javaslunk első lépésként!