Abbahagyták a szántást, hogy jobb legyen a termés, kintről harminc éve nem jött be új tehén az állományba, mégsem belterjesek – a Pusztaszabolcsi Agrár Zrt. a szocializmus alatt lepusztított termelőszövetkezetből családias cég lett.
Az a rész hozzánk tartozik, ez meg itt a szomszédé, aztán jön megint a miénk – mutat a volán mögül Sziebler Péterné az út mentén elterülő földekre. Egy jó százméteres szakasz után egy másik százmétereshez nem nyúlhatnak, mert az nem az övék, aztán újból jön a gazdaság földje, aztán megint másé. Nincs kerítés, csak GPS-által meghúzott határvonalak, digitális mementói a rendszerváltás utáni földosztáskor létrejött mezőgazdasági mozaiknak, amiben nincs két egyforma méretű terület.
Pusztaszabolcson járunk, negyven perc autózásra Budapesttől, a Pusztaszabolcsi Agrár Zrt. tejüzeme felé zötyögünk annak elnökével, Sziebler Péternével (de bárkivel találkoztam, mindenki Margitkának hívja). A vállalat békeidőben egyike az ország kisebb, száz százalékban magyar tulajdonban lévő tejüzemeinek, naponta tízezer liternél is több friss tejet dolgoznak fel, amit a saját teheneik adnak. A tej normális esetben többféle verzióban – vagy a saját márkás poharakban és flakonokban, vagy a Sole-Mizo termékekben – kerül a fogyasztókhoz.
Nagy Zsófia egy rosszul kitöltött felvételinek köszönhetően fordult a bazsalikom, a tárkony és a majoránna felé. A kertészmérnök egy ideig másoknak termesztett, de megunta a fűszergyárak árlenyomását, és saját márkát alapított.
Tavaly, a faházban, ahol laktam, csak a hálószobában volt palántáknak kedvező klíma meg fény, úgyhogy ott aludtak velem két ruhaszárítón az ablak előtt – meséli Nagy Zsófia, „A fűszeres lány” márka alapítója.
A tudatossághullám teremtett igényt és létjogosultságot azokra a magyar alapanyagokból készülő, vegyszer és tartósítószer nélküli fűszerekre, amiket Zsófia webshopjában, húsz budapesti viszonteladónál és vasárnap délelőttönként a Szimpla piacon lehet beszerezni.
A fűszeres lány, amit csak lehet, maga termeszt, és kizárólag biovegyszereket használ. A levendulát, a piros paprikát és a fokhagymát más magyar kistermelőktől szerzi be, a bors, a csillagánizs és a kardamon importból van. A 2018-ban 7,9, 2019-ben 10,9 millió forintos forgalom hetven százalékát a viszonteladók, húsz százalékát a piacozás, a maradék tízet a webshop és az egyedi megrendelések adták.
Zsófia anno véletlenül került a szakmába. Érettségi után elsőre nem vették fel a vágyott grafikus szakra. Ekkor kertépítő mérnöknek jelentkezett, aztán jött az sms az eredményről, hogy gratulálnak a kertészmérnök szakhoz. Az előbbi kerteket és parkokat tervez, utóbbi növénytermesztéssel foglalkozik, és véletlenül utóbbit jelölte meg a felvételin.
Ennek ellenére beiratkozott, és végül megtetszett neki a gyógynövény szakirány. Közben a takarmányozással és állattartással foglalkozó családi cégbe is besegített, itt megragadta a vállalkozói szellem. A szak elvégzése után meg ő ragadta meg a lehetőséget arra, hogy a saját lábára álljon, pályázati pénzből földet vett, és elkezdte a munkát.
Két évig más fűszergyártóknak volt beszállítója, de a folyamatos árlenyomás miatt kiszolgáltatottnak érezte magát, ezért 2018-ban inkább létrehozta A Fűszeres lány márkát. Zsófi eddig mindent egyedül csinált: fűszertermesztés, szárítás, morzsolás, darálás, üvegcsézés, piacra járás, logó- és címketervezés. Az interjúra éppen tapétakaparásból jött. Idéntől a palánták már nem a faház hálójában nevelkednek. Zsófia a ráckevei családi nyaralót alakítja át az új főhadiszállássá. A bevétel hetven százalékát eddig viszonteladók hozták, a koronavírus okozta nyitvatartási korlátozások miatt a plázákban lévő boltok több nagyobb megrendelést visszamondtak, de a kis csomagolásmentes üzletekben pont annyira nőtt a kereslet, hogy ezt pótolja. A piacozás egyelőre kiesik, új irány, hogy már nemcsak kész fűszereket, hanem palántákat is lehet tőle rendelni. Az otthon maradás idejére jó program a kertészkedés.
Ossza meg ismerőseivel:
G. Tóth Ilda
2020 Április címlapsztori G. Tóth Ilda
Mindenképpen lesz újraindulás, egyszer csak elkezd majd talpra állni a világ. Mi fogjuk eldönteni, hogy mi alapján szervezzük újra magunkat egyénileg, csoportosan, intézményesen, mondja Pál Ferenc katolikus pap. Szerinte a vezetőknek vagy azoknak, akik jobban látszanak, nagyobb a hatásuk, ezért a felelősségük is fokozottabb.
Fekete Emese
2020 Április Üzlet Fekete Emese
A világ legnagyobb fejvadászcége hárompercenként üt nyélbe egy csúcsvezetői átigazolást. Magyarországi irodája is szállított már embert az ország és a régió szinte minden fontos nagyvállalatának. Ha a Korn Ferry keres meg valakit, az komoly pozíció. Kell hozzá network, hatalmas adatbázis, kellenek profi procedúrák és sok tapintat. Ilyen egy diszkrét szakma és diszkrét kulcsembere: Szabó Vilmos.
Ács Gábor
2020 Április A jó élet Ács Gábor
A semmiből jött, és szempillantás alatt recesszióba taszítja a világot a koronavírus, amire mentőlépésekkel reagált a magyar kormány és jegybank is. Mit tehetünk megtakarítóként, hitelfelvevőként, kisvállalkozóként
G. Tóth Ilda
2020 Április Üzlet G. Tóth Ilda
Népi motívumokkal díszített tűzzománc tárgyakkal kezdődött az osztrák Freywille manufaktúra története, legkelendőbb mai ékszereiket Monet, Klimt, Mucha, Hundertwasser és Van Gogh festményei ihlették. Dr. Wille, a hetvenéves cég csaknem nyolcvanéves tulajdonosa megküzdött már Putyin embereivel is, most pedig a koronavírus miatti keresletvisszaesés tépázza a bizniszt. Március közepén be is kellett zárni a boltokat a világjárvány miatt, így pillanatnyilag csak az online eladásokban bízhatnak. Dr. Wille azonban örök optimista: újabban a párizsi Louvre-ral készül közösen új ékszerdizájnokat kitalálni.