Két fővárosi étterem, akik eddig nem szállítottak házhoz, a social distancing idejére most kényszerből belevágtak. Kiderült, hogy az Igennek és a Kiosknak is jól áll.
Az egészségügyi dolgozók emberszámba vételétől az országon belüli látnivalók újrafelfedezéséig sok mindent köszönhetünk majd a koronavírusnak, ha egyszer az akut veszély elég távoli emlékké válik ahhoz, hogy dolgokat köszönjünk neki. Rövid távon meg az lehet felemás örömforrás, hogy a kvázi karanténban egy rakás olyan étterem keres átmeneti pótbevételt házhoz szállítással, akik a kötelező délutáni zárva tartás nélkül nem vágtak volna ebbe bele – vagy mert jól megvoltak nélküle is, vagy mert a termék nem annyira kínálja fel magát annak, hogy legalább harminc percet zötykölődjön egy Suzuki Swift hátsó ülésén.
Segíts a pizzának, hogy értelme legyen!
Ilyen új érkező a nápolyi stílusú pizzák fővárosi áttörésének egyik éke, az Igen. A nagyon gyorsan, tűzforró kemencében sülő, kívül-belül puha tésztájú, a széleken hólyagosra puffadó tészták csak frissen, melegen jók. Pont az Igenből vittem már haza még a koronátlan időkben tekintélyes mennyiségű maradékot, és pár órával később azért közel sem ugyanaz az élmény: leheletvékony tészta és sajtréteg is simán gumivá tud dermedni, ha megy néhány megállót a 6-os villamossal.
A szakmai önkéntességgel a vállalatok is profitálnak. Lemérték.
Egyik kollégánk az autistákat foglalkoztató KockaCsokinál dolgozott. Csokimanufaktúrájuk mellé egyúttal közösségi térként szolgáló kávézót is akartak nyitni. Ő sokéves bankos tapasztalatával átnézte az üzleti tervet, hogy pontos-e, vannak-e benne tartalékok, mindenre gondoltak-e a piaci elemzésben, jól számoltak-e a cash-flow-val.
A munkáját végezte – csak egy társadalmi vállalkozásnál segédkezett önkéntesként, ingyen.
A kávézó azóta megnyílt, a saját erő mellett egy nagy nemzetközi cég támogatását használták fel hozzá. Kollégánkkal a kapcsolat megmaradt, időnként kérnek tőle tanácsot, meghívják rendezvényekre, és küldenek neki csokit. Ő meg tanult abból, ahogyan az autista fiatalokkal megszervezik a munkát, s a módszereket, a vizuális eszközöket – például a színkódokat, formákat – azóta is használja tréningeken, projektekben.
Kezdetben az IFUA Horváth & Partners kollégáinak önkéntes munkájára támaszkodtunk az IFUA Nonprofit Partner keretében. Később, ahogy nagyobb projektekbe vágtunk bele, más vállalatokat is megkerestünk, kérve, hogy illesszék ezeket a CSR (corporate social responsibility, vállalati társadalmi felelősségvállalás) tevékenységükbe. A szakmai önkéntesség ugyanis akkor tud igazán hatásos lenni, ha vállalati önkéntesség keretében valósul meg. Nem szabadidős foglalatosságként segítünk, hanem a munkahelyünk támogatását is a magunk mögött tudhatjuk.
Maguk a vállalatok is profitálnak a dologból, egyik önkéntesünk már az első állásinterjún rákérdezett, hogy ha csatlakozik a céghez, lesz-e módja nonprofit tevékenységre is.
2019 nyarán, 65 vállalattal készítettünk egy kérdőíves felmérést, ami rámutatott, hogy ahol figyelembe veszik a munkatársak véleményét, gyakoribbak a CSR innovatív formái, köztük a szakmai önkéntesség. A munkavállalóknak ugyanis ezek motiválóbbak, mint a hagyományos társadalmi felelősségvállalás. Ennek fényében elgondolkodtató, hogy a hazai üzleti szervezetek nem aknázzák ki kellően ezt a lehetőséget. Habár meglepően nagy arányban végeznek valamilyen CSR-tevékenységet, még mindig a szponzoráció és a fizikai jellegű önkéntesség dominál. Az innovatívabb, nagyobb munkatársi bevonódást jelentő társadalmi felelősségvállalásban – ilyen a mikroönkéntesség, projektalapú önkéntesség, szakmai partnerség – felé inkább a külföldi tulajdonú vállalatok nyitnak, illetve azok a szervezetek, ahol nagyobb a szellemi munkavállalók aránya.
Pedig az innovativitás nemcsak az alaptevékenységben, de a társadalmi felelősségvállalásban is megtérül a vállalatok számára. Erősíti a munkahelyhez való kötődést, bevonják a barátaikat, családtagjaikat is. Ahogy egy másik kollégánk fogalmazott: „amikor önkéntes voltam egy projektben, azt éreztem, hogy kicsit jobb ember vagyok”.
A szerző Porubcsánszki Katalin, az IFUA Nonprofit Partner Közhasznú Nonprofit Kft. ügyvezetője.
Mindenképpen lesz újraindulás, egyszer csak elkezd majd talpra állni a világ. Mi fogjuk eldönteni, hogy mi alapján szervezzük újra magunkat egyénileg, csoportosan, intézményesen, mondja Pál Ferenc katolikus pap. Szerinte a vezetőknek vagy azoknak, akik jobban látszanak, nagyobb a hatásuk, ezért a felelősségük is fokozottabb.
A WING Zrt. a lengyel Echo Investment megvásárlásával egy csapásra komoly nemzetközi szereplővé vált. Ezzel új lehetőségek nyílnak meg a cég előtt, ugyanakkor a WING-nél továbbra is a már bevált stabil, értékeken és szakmai tudáson alapuló működési modellben látják a további sikerekhez vezető utat.
Nézz a visszapillantó tükrödbe, Tesla! A Rivian hárommilliárd dollárt kapott az Amazontól, a Fordtól és a szaúdiaktól, hogy felpörgesse az elektromos SUV-ok és teherautók gyártását. Most már csak annyi dolga van, hogy elkerülje azokat az útakadályokat, amikbe a Tesla is kis híján belerohant. A ritkán nyilatkozó 37 éves alapító, R. J. Scaringe interjút adott az amerikai Forbesnak.