Soós Zoltán pilótának készült, aztán a maga által összerakott gépekkel elkezdett tésztát gyártani a hátsó udvarban. Első vevőit a Bosnyák téri piacon szerezte. Most ötvenfős cégét készül átadni lányainak, ha a tésztagyárörökösök kétéves próbaidejük alatt sikeresen vizsgáznak cégvezetésből.
„Volt, ahol többszörösére nőtt a kereslet egy hónap alatt” – mondja Soós Zoltán, a Soós Tészta Kft. alapítója a márciusban, a karantén alatt látott ételfelhalmozásról. A koronavírus-járvány első hulláma idején az sem volt ritka, hogy az üzletekben a tésztászacskók nem jutottak el a raktárból a polcig, mert a vásárlóhad lekapkodta az árufeltöltő kocsijáról. „Az sem érdekelte őket, hogy eperlevél vagy tarhonya, csak tészta legyen.”
Az idősebb tésztagyárörökös, Soós Barbara szerint édesapja cégénél soha nem voltak még ilyen összeszedettek és fegyelmezettek. „Nemcsak az elmúlt fél évben, hanem bármikor, amikor dömping van, felvesszük a fehér köpenyt, és lemegyünk az egész irodával a gyárba” – teszi hozzá a húga, Brigitta. A két Soós lány mind az ötven dolgozót név szerint ismeri, és igyekeznek mindennap legalább beköszönni a gyártósorhoz, hogy éreztessék: náluk nincs szakadék az irodai dolgozók és a gyár közt. „Egyesek láttak minket felnőni. Van, aki azóta itt van, hogy mi megszülettünk.”
Hátsó udvar, Bosnyák tér Több mint negyven éve, hogy Soós Zoltánt az orvosi vizsgálaton elutasították a pilótaképzésről, és helyette fedélzetmérnöki pályát ajánlottak neki. „Vagy elől ül az ember, vagy sehol” felkiáltással köszönte, de abból nem kért, és inkább gépészmérnök diplomát szerzett. Egyetem után rövid ideig autószervizben dolgozott, de még mindig szeretett volna inkább ő irányítani – ekkor már a saját cégét és a saját sorsát.
1,17 millió ember. Ennyien iratkoztak fel Dancsó Péter Videómánia című Youtube-csatornájára, ami elsőként lépte át a bűvös egymilliós számot a magyar nyelvű tartalmat előállító videós piacon. A harsány, gunyoros youtuberről úgy hírlik, bizalmatlan, határozott ember, mindig övé az utolsó szó. Az interjún másfél hetet gondolkodott, de csak belement, és élőben prezentálta, milyen is egy Dancsó-videó.
Kétféle interjú van. Az elsőnél van összhang, kémia, vannak gyorsan csettegő kérdések és válaszok, van múlt, jelen, jövő összeolvadásából megismerhető történet. A második rejtélyes, nehezen kiismerhető utat rajzol fel, amit jó eséllyel ellentmondásos, bizalmatlan, de mindenképp érdekes alany jár be. Dancsó Péter ilyen interjúalany.
„Nem szívesen adom ki a kezemből az irányítást” – mondja több mint egy óra beszélgetés után, aminek első tíz perce akár egy Dancsó-videó is lehetne. Szürke pólóban és rövidnadrágban ül velem szemben, és ha kérdezek valamit, hetyke, cinikus-szarkasztikus poén a válasz, amit vagy le tudok ütni, vagy nem. Inkább nem.
„Sokan azzal jönnek, hogy tinik nézik, pedig azok nyolc éve voltak tinik” – mondja egy nappal korábban Szabó Gergő, a Pétert menedzselő Special Effects Media alapítója. „Dancsó Péter törzsközönsége a 18 és 34 év közöttiek, a tinédzserek csak tíz százalékot tesznek ki.” Ez még úgy is meglepő adat, ha tudjuk: a Youtube-ra regisztráló gyerekek egy része nem valós életkort ad meg.
Az idei celeblistánkhoz készült felmérés szerint a 18 és 59 év közötti magyar lakosság 47 százaléka legalább névről ismeri Dancsó Pétert. A 18–29 éveseknél ez az arány 85 százalék. (Ezzel együtt sem fért fel a legértékesebb celebeket összesítő Forbes-listára, az összetett szempontrendszert lásd a lista módszertanánál.)
Mindenről sarkos véleménye van, nem mindig egyértelmű, mikor viccel, és mikor mond valamit komolyan.
Péterrel és Gergővel is egy-egy kánikulai napon, a cég Akadémia utcai irodájában találkozunk. Nincs légkondicionálás, de az iroda kellemesen hűs, tágas, és roppant jól fel van szerelve. Az alagsorban stúdió, a dolgozók feje felett gigászi Youtube-logó emlékeztet, hogy melyik platform itt az úr. A hazai youtubereket menedzselő cég (ami neve ellenére nem a Special Effects-csoport leányvállalata, hanem önálló entitás) első leszerződött tartalomgyártó partnere Dancsó Péter volt, 2018-ban ő is tulajdonos lett, a zrt. Y szériás részvényeket bocsátott ki, hogy megjutalmazza a videós hűségét, kitartását. „Nem értem, miért nem kaptam többet. Nekem kellett volna adni az egész céget!” – viccel Péter. „Olyan ez, mint egy dolgozói részvény – mondja Gergő. – Lehet, hogy mások is kapnak idővel, de ez még nincs eldöntve.”
Dancsó Péter kerek egy évtizede alapította Videómánia nevű Youtube-csatornáját. Egy barátja (és alkalmanként segítője), Pátzay Ádám operatőr számítógépén regisztrálta a fiókot. „Rám és a csatornára is illik. Videók vannak rajta, amiket mániákusan csinálok” – mondja a névről. Az egymillió feliratkozót 2018 végén érte el, ez a magyar Youtube történetében jelentős mérföldkő volt.
A Videómánia eredetileg filmkritikákról és -elemzésekről szólt, idővel azonban profilt váltott. Elindult a Szakszerűen sorozat, ebben Péter paródiatörténeteket vágott össze népszerű filmekből. A Jégvarázsról készült Szakszerűen-videó a legtöbbször látott feltöltése: a 2014 nyarán közzétett anyagot több mint 3,6 millióan nézték meg. A csatorna azonban állandóan változik; én is hiába várok újabb teoretikus elemzésekre a legjobb vígjátékokról. „Már nem tartom őket szórakoztatónak. Ami nekem szórakoztató, az általában másoknak is az. Én vagyok az első számú szűrő” – mondja Péter.
Budapesten nőtt fel. Magának való, eltökélt srác volt, eleinte jégkorongozott, kapus volt, az igazi szerelem azonban a videózás lett. „A személyisége és a humora olyan, mint régen” – mondja Pátzay Ádám. Tizenötéves kora óta ismeri Pétert, ugyanabba a 7. kerületi középiskolába jártak. Az osztályban többeket érdekelt a filmkészítés, a lelkes kamaszok szakkört is alapítottak. A Fakultatív-csoport tagjai közös ötleteket valósítottak meg, a humoros anyagokon túl rövid drámákat, szatírákat is forgattak. Saját weboldalukra töltötték fel őket, hisz a Youtube csak 2006-ban indult el.
Ádámmal egy bevásárlóközpont kávézójában találkozunk. Kedves, vidám jelenség, mintás ingjével, elegánsan bozontos frizurájával ránézésre harsányabb, mint youtuber jóbarátja. „Tudatos ember, nálunk érettebb volt – emlékszik. – Megfontolt, jelentős döntésekben ritkán téved.”
A hazai youtuberek első generációja annyiban hasonlít az amerikaihoz, hogy üzleti megfontolás helyett a lelkesedés vitte őket előre, többségük rég inaktív. „Egy vicces oldalon találtam tőle egy videót, amit a Budapest TV-ről csinált” – idézi fel a korszak legendás, és még ma is aktív videósa, FreddyD, hogyan ismerte meg Dancsó Pétert. A Videómánia ekkor már két éve üzemelt, FreddyD pedig 2007 óta volt kora legnépszerűbb magyar videósa. Pályáját a Rossz PC Játékok Sorozattal kezdte, amiben nem túl minőségi, cserébe olcsó videojátékokat mutatott be, szellemesen.
FreddyD sosem fedte fel magát, nevét és arcát máig védi a nyilvánosságtól. A járvány miatt óvatos, Skype-on beszélgetünk. A webkamerát nem kapcsolja be. „Van rendes melóm, nekem ez csak hobbi, sosem akartam belőle mást.” Most egy filmes podcastet vezet, a Filmbarátok azonban úgyszintén szerelemprojekt, nem üzlet. „Peti viszont régen is mondta, hogy ebből szeretne élni.” Több közös videót is készítettek, ezek Videómániára feltöltött része azonban már nem érhető el.
Péter a Momén végzett médiadizájn szakon 2012-ben. „Ott gyakorlati feladatokat adtak ki. Amit a videózásról tudok, az internetről tanultam” – mondja. Mindenről sarkos véleménye van, nem mindig egyértelmű, mikor viccel, és mikor mond valamit komolyan. Ádám ezen csak nevet.„Hát, ez a showmanship. Szereti.”
Már aki. Benkő Lilla, a Special Effects Media operatív igazgatója néhány nyers válasz után megböki Péter oldalát. Végig bent ül az interjún, Dancsóval még csak az egyeztetés idején sem beszélek; mindent Lilla és Gergő intéz, az e-mailkommunikációtól az esetleges titoktartási szerződések hatályába tartozó témák kiszűrésén át a szerződésekig. „Minden operatív feladatot átadtam a Specialnek – tisztázza a viszonyokat Péter. – Én csak a videókészítéssel foglalkozom.”
„Javaslatokat teszünk neki, de mindenben övé az utolsó szó” – mondja Gergő. Dancsó Pétert nem lehet csak úgy befolyásolni, szilárd elképzelései vannak, ideértve a videók megjelenési időpontját, témáját, vágását. Mindezt egyedül végzi, általában éjszaka dolgozik. A vágással megy el a legtöbb ideje, igaz, ezt élvezi legjobban. Gergő szellemesen meg is jegyzi, hogy reméli, odaér az interjúra, mert néha késik. „Egyszer negyven percet váratott egy HÉV-megállóban. Annak nem örültem” – idézi fel FreddyD. Nekem nincs okom panaszra: 13:00 órát beszéltünk meg, tíz perccel később már előttem ül.
„Volt, hogy karácsonykor is videóztam – mondja. – Egy anyagot szilveszter éjszaka vettem fel, behallatszottak a petárdák. Azzal indult, hogy a sarokban kuporgok, és félek.” Az állandó munkát a környezete már megszokta, baráti köre, családja pontosan tudja, ha meló van, meló van – és hát folyton meló van. De ennyi munka mellett mettől meddig tart a valós személyiség, és hol a videós karakter? „Élőben nincs vágás” – von vállat.
A csatorna tartalmának átalakulását organikus folyamatnak látja. Idővel saját korai anyagaiból is kiábrándult, és mikor már nem élvezte őket, új irányba lépett. Sőt, törölt. „Nem voltam velük elégedett, nem voltak jók” – magyarázza, miért tűnt el a Videómániáról az első két év tartalmának egy része. A 2000-es évek kezdetleges videóit visszasírni szerinte kontraproduktív dolog, és meg is magyarázza, miért nem maradtak fent sokan abból az időből. „Kocka fiúk készítettek tartalmat, kocka fiúknak. Ez ma nem elég.”
„Ahogy életed során egyre tapasztaltabb leszel, változik az is, amit alkotóművészként teszel” – mondja Milkovics Mátyás, a Neo együttes alapítója és frontembere. Ádám mutatta be őket egymásnak, az ismeretségből barátság és munkakapcsolat lett. „Dancsó Peti is folyton feszegeti a határait, és keresi az új önkifejezési formákat, így történhetett meg, hogy jó pár éve készítünk közös dalokat neo ft. Dancshow név alatt. Persze az sem lepne meg, ha egyszer csak bejelentené, hogy filmet forgat, vagy könyvet ír. Lehet, hogy akkor épp így fogja kifejezni magát.” „Messze azon a videón a legrosszabb a lájk-diszlájk arány” – ingatja a fejét Péter, mikor a Mátyással közös első munkájuk kerül szóba. A 2016-os klipen – aminek operatőre Ádám volt – 27 ezer felfelé és 12 ezer lefelé mutató hüvelykujj van. Hiába, a nézők nem tudták hová tenni az újabb irányváltást. „Régen minden jobb volt, hozzák vissza a 70-es éveket! Bármit, csak változtatni ne kelljen” – ironizál Péter egyes nézők merevségén. A társadalomkritika a munkáitól sem áll távol, az első klipje is a kereskedelmi tévézést kezdte ki.
Dancsó Péter egyébként szűken tartja a hozzá közel állók körét. Ádám és Mátyás ide tartoznak – no, meg azon kevesek közé, akikre Péter kreatív szempontból is hallgat. Makacs ember, aki általában tűzön-vízen átviszi elképzeléseit. Ám azt vallja, hogy néha kell külső vélemény, kontroll, enélkül ugyanis könnyen áteshet a ló túloldalára az ember. Az extravagáns videós, akit sokan a magyar Youtube rocksztárjának gondolnak, éles kontrasztban áll a személyesen megismerhető, cinizmusból védfalat húzó művésszel – mintha két külön személyiség lenne. Pedig a tartalom mögött azért fel-felsejlik valami bánatos tudatosság, az iróniát, meglehet, nem mások, mindinkább a negatív társadalmi konszenzus ellen használja. Zenei munkáira a legbüszkébb, augusztusban forgatja új klipjét. „Most írom hozzá a szöveget, Matykó pedig a zenét. Jó kis szláv maffiabeat lesz, oroszosra vesszük a figurát. Mostanában orosz rapet hallgatok, nagyon bejön, mutatok egy-kettőt!”
Mielőtt bármit mondhatnék, előkapja a telefonját, és elindítja a Morgenshtern nevű rapper Yung Hefner című számának videoklipjét (ami egyébként 37 millió megtekintésnél tart). Egy percig szól a szám, és már épp megjegyzem, hogy kissé szürreális az élmény, mikor szöget üt a fejembe, hogy most tuti szívatnak, és pár nap múlva kijön a Hüje Úlyságíró című Dancsó-videó, indexképen a végtelenre nyúlt arcommal. De nem – Péter ekkor látszik csak igazán vidámnak, a bizalmatlanság oda, elemében érzi magát. „Kell szereznünk egy párducot” – fordul Lillához, aki mintha maga sem tudná eldönteni, viccel-e, vagy sem.
Társasházban él, sokat van otthon, hobbija a munka. „Jó kérdés, páran talán” – morfondírozik, vajon tudják-e a szomszédok, hogy mivel foglalkozik. Majd rávágja, hogy két albérlőt már sikerült elüldöznie. „Az éjszakai videózással?” – kérdezem. „Is. Meg voltak bulik is” – nevet. Az új klipbe Péter orosz és angol szavakat is illeszt, hogy túlnyúljon a magyar Youtube algoritmusának keretein. „A refrén angol lesz” – mondja, majd hosszan fejtegeti, mennyire tetszik neki az orosz nyelv és a helyi rapszcéna. Az biztos, hogy ha sikerül nem magyar nyelvű nézőket szereznie, azzal újabb mérföldkövet érhet el. Odakint az öt–tízmilliós csatornák sem elérhetetlenek. „Ahogy egy nagy vezető mondta egyszer: »Akkora vagy, amekkorának gondolod magad!« – válaszol Bíró Pál, a Google countrymenedzsere, mikor a világhódító Dancsóról kérdezem. – Péter már bizonyította, hogy nagyon is tehetséges tartalomgyártó. Miért ne lenne lehetséges, hogy régiós vagy globális sikerre törjön? Megvan az az egyedi tulajdonsága, hogy úgy süt el jó vicceket, mintha az a világ legtermészetesebb dolga volna. Emellett összeszedett, felkészült, minden erejével a küldetésére fókuszál.”
Felmérésünk szerint Dancsó Péter a legkövetettebb celeb az országban: a 18 és 59 közöttiek 29 százaléka tudja, mi történik vele, a 18–29 éves fiatalok 44 százaléka követi valamilyen közösségi oldalon. Nem csoda, hogy gyakran megállítják az utcán. „Általában azonnal veszik elő a telefont, képet kérnek. Ezzel nincs semmi baj. De van, hogy utólag kötnek belém, miután megkapták, amit szerettek volna. A kétszínűséget nem bírom.”
Az extravagáns videós, akit sokan a magyar Youtube rocksztárjának gondolnak, éles kontrasztban áll a cinizmusból védfalat húzó alkotóművésszel – mintha két külön személyiség lenne.
Hogy miről készít videót, arról a maga által meghatározott szórakoztatási faktor dönt. Ajánlásokat fogad, a Viasaton futó Feleségek luxuskivitelben-t feldolgozó sorozata Lilla ötlete volt. „Azért ajánlottam Petinek, mert arra gondoltam, hogy sok új nézőhöz jutna el vele” – mondja. Péter bólogat, az organikus fejlődésen túl a tudatos építkezésnek is jut hely a csatornán. A Special Effects Media előre szólt a Viasatnak a megjelenésről, de ez ritkaságszámba megy. „Nem szoktam figyelmeztetni senkit – mondja Péter. – De azért ügyelek rá, hogy ne legyek rosszindulatú, ne lépjek át egy határt. Van az úgy, hogy videót forgatok valakiről, fél év múlva pedig együtt dolgozunk. Így lehet hosszú távon építkezni.”
Észrevételei szerint a nézők szeretik a tévés paródiákat. Ennek fényében ironikus, hogy év elején Dancsó Péter az országos tévébe is betört: detektív volt az RTL Klub Álarcos énekes című produkciójában. Bár a műsor készítése körüli információkat szigorú titoktartási megállapodás őrzi, elárulja, hogy a castingon más youtubert nem látott. „Ki mást hívnának a Youtube-ról? A Pamkutyát? Szerintem túl jófiúk.” Az adás közbeni adok-kapokból kivette a részét, a tévés arcok között mégsem lelt otthonra. „Szigorúan munka volt. Az utolsó felvételi nap estéjén elköszöntünk, és mindenki hazament.”
Bár nem réved a jövőbe, tervei vannak. Egyéni vállalkozóként érinti a kata szigorítása (a legtöbb youtuber ebben a konstrukcióban működik), de még az új szabályozás bevezetése előtt eldöntötte, hogy kft.-t alapít. Új cégét éppen a napokban jegyeztette be, keretében videoklipeket forgatna. A Special Effects Mediával is szorosabb együttműködésre törekszik: saját márkát alapítana a segítségével. „Volt egy olyan gondolatom, hogy zokni, mert színes zoknikat hordok. Vagy muscle fit póló, amilyet szeretek hordani. Vagy meggysör.”
Youtuberként kétféle forrásból élhet meg az ember. Az első a reklámok, amiket elhelyezhet a videókon, a második a szponzoráció.
Youtuberként kétféle forrásból élhet meg az ember. Az első a reklámok, amiket elhelyezhet a videókon, a második a szponzoráció. A szponzorok sokáig nem tudták értelmezni a videósokat, 2014–2015 környékén még egészen furcsa megkereséseket kaptak. A Special Effects Media azonban szép portfóliót húzott fel. Dancsón és Istenes Bencén túl náluk van az 1,2 milliós Pamkutya is. Gondozzák többek közt az MLSZ és a 444 csatornáját, sőt Gergő szerint a MOB Magyarock nevű Youtube-csatornáját is ők építik. Hogy milyen árréssel dolgoznak, avagy a kampányok és a reklámok bevételének hány százaléka marad náluk, és mennyit kapnak a youtuberek, üzleti titok. 2019-ben viszont nem zártak erős évet, így jócskán hárommillió alatt volt a mínusz. „Ezt nem pótolja ki senki, nekünk kell foglalkoznunk vele” – mondja Gergő. Szerinte elhibázott stratégiai döntések vezettek idáig, mindenesetre a kétszázmillió forint körüli éves bevételből az elmúlt három évben csupán egyszer sikerült szemmel látható eredményt kimutatniuk. 2020-szal kapcsolatban ennek ellenére optimista, pedig a hirdetőpiac zsugorodott – Péter megjegyzi, hogy a karanténidőszakban megnövekedett nézettség ellenére a kampányok ideiglenesen eltűntek.
Összeget Dancsó Péter sem mond, de annyit elárul, hogy a legtöbb videóssal ellentétben nála jelentősek a Google-bevételek is (bevételeit Bíró Pál nem kommentálja). Ezt a jó tartalommenedzsmenttel magyarázza: kitapasztalta, hová milyen hirdetéseket kell tenni, a hetente feltöltött anyagok pedig kiszámíthatóvá teszik a hirdetési felületeit.
Általában a magyar influenszerpiacon bevett gyakorlat az elérésalapú árazás. Egy elérés (tehát egy megtekintés) öt és tíz forint közötti áron mozog. Kisebb videósoknál ez az összeg inkább a felső határhoz tendál, a nagyoknál fordítva van, végső soron ők gazdaságosabb választásnak számítanak. A partnerek adott mennyiségű elérésért fizetnek, ez azonban szinte mindig a szóban forgó videós átlaga alatti szám, hogy az ügyfél még véletlenül se maradjon hoppon. A becslés mindig óvatos, akár egyharmad is lehet, ám ha megszalad a kampány, az ügyfél a többi megtekintésért utólag már nem fizet. Így a rizikó minimális, hisz az influenszer vállalja a garanciát, ha pedig megfut a tartalom, az így nyert elérés tulajdonképpen grátis.
Péter megszűri, kivel dolgozik – az Álarcos énekesnél tetszett neki a formátum, a Pepsi együttműködésekor imponált neki, hogy arra az üdítős dobozra kerül az arca, amin előtte Messi szerepelt. A kólagyártó Péter 2018-as klipjébe, a Neon Love-ba is beszállt: a 80-as évek hangulatát idéző videó remek fogadtatásra talált, természetesen ezen is Ádámmal és Mátyással dolgoztak. A forgatás négy napig tartott. Az ügyfeleknek készült anyagokat előre megbeszélt pontok alapján állítják össze, a partner csak a kész terméket látja.
A Special Effects Mediánál sokáig az elérés alapján árazták be a videósokat, egy ideje azonban több faktort is figyelembe vesznek. A cég legértékesebb csatornái: Videómánia, Pamkutya, Istenes Bence. Az ügyfelek manapság hasonló ajánlatot kapnak, mint egy klasszikus médiaajánlatnál. Ez régebben nem így volt, az utóbbi években áramvonalasodott, fejlődött az ágazat. „Márkaértékben Péter és a Pamkutya vannak a legmagasabb szinten” – fejti ki Gergő. Péter azért hozzáteszi: „Én vagyok a legdrágább.”
Special Effects Media hungary Zrt.
Tulajdonosok: MPM Capital Zrt. (többségi tulajdon, Müller Péter cége), Szabó Gergő, Dancsó Péter (mint magánszemély)
Gulácsi Péter szerint a kiegyensúlyozottság nélkül nem tudna ott lenni négy-öt éve a tűz közelében, de még innen is feljebb akar lépni. Akiben nincs ambíció, nem futballista, aki fél a nyomástól, nem való erre a szintre. Nagyinterjú becsvágyról, pénzről és az igazságtalan harcról, amiben emberek hihetetlen erőket mozgósítanak a gól haláláért.
Miközben az újhullámos balatoni strandbüfék körében egyre terjed a szépen tálalós eléttermesedés, a budapesti (de ott az első Covid-hullám óta még ki nem nyitott) Mák bisztró fordítva ült fel a trendre. Michelin-ajánlással a zsebében szalajtott egy food truckot a tóra a Nánási–Ördög házaspár kávézó-fröccsöző boltja mellé.
Személyisége nem egyszerű, de Szekeres Viktor bulldogként megy előre. Átadta IT-cége vezetését, és tőzsdére vitte a Glostert. Mert az iszonyatos versenyben növekednie kell, és ezt a tőkepiacról finanszírozza.