Soós Zoltán pilótának készült, aztán a maga által összerakott gépekkel elkezdett tésztát gyártani a hátsó udvarban. Első vevőit a Bosnyák téri piacon szerezte. Most ötvenfős cégét készül átadni lányainak, ha a tésztagyárörökösök kétéves próbaidejük alatt sikeresen vizsgáznak cégvezetésből.
„Volt, ahol többszörösére nőtt a kereslet egy hónap alatt” – mondja Soós Zoltán, a Soós Tészta Kft. alapítója a márciusban, a karantén alatt látott ételfelhalmozásról. A koronavírus-járvány első hulláma idején az sem volt ritka, hogy az üzletekben a tésztászacskók nem jutottak el a raktárból a polcig, mert a vásárlóhad lekapkodta az árufeltöltő kocsijáról. „Az sem érdekelte őket, hogy eperlevél vagy tarhonya, csak tészta legyen.”
Az idősebb tésztagyárörökös, Soós Barbara szerint édesapja cégénél soha nem voltak még ilyen összeszedettek és fegyelmezettek. „Nemcsak az elmúlt fél évben, hanem bármikor, amikor dömping van, felvesszük a fehér köpenyt, és lemegyünk az egész irodával a gyárba” – teszi hozzá a húga, Brigitta. A két Soós lány mind az ötven dolgozót név szerint ismeri, és igyekeznek mindennap legalább beköszönni a gyártósorhoz, hogy éreztessék: náluk nincs szakadék az irodai dolgozók és a gyár közt. „Egyesek láttak minket felnőni. Van, aki azóta itt van, hogy mi megszülettünk.”
Hátsó udvar, Bosnyák tér Több mint negyven éve, hogy Soós Zoltánt az orvosi vizsgálaton elutasították a pilótaképzésről, és helyette fedélzetmérnöki pályát ajánlottak neki. „Vagy elől ül az ember, vagy sehol” felkiáltással köszönte, de abból nem kért, és inkább gépészmérnök diplomát szerzett. Egyetem után rövid ideig autószervizben dolgozott, de még mindig szeretett volna inkább ő irányítani – ekkor már a saját cégét és a saját sorsát.
A gyerekkönyvkiadás Magvetője, a gyerekkönyvesboltok Írók Boltja – így beszélnek a szakmában a Pagonyról. Tulajdonosai, három baráti házaspár először gyerekkönyvkiadónak álmodta meg, mégis mint gyerekkönyvesbolt nyitott meg 19 évvel ezelőtt a Pozsonyi úton. Később elkezdték kiadni Marék Veronika, Bartos Erika, Berg Judit, majd lényegében az összes menő kortárs hazai gyerekkönyvszerző mesekönyveit – némelyiket azóta is évi húszezer gyerek vagy szülő viszi haza. Mára milliárdos üzlet lett a Pagonyból, komoly bolthálózata van, és most ugyanezt játékokkal is eljátsszák a tulajok.
Kellene valami emblematikus díszletelem, gondolta a három alapító, Demény Eszter, Kovács Eszter és Sárdi Dóra a Pozsonyi Pagony gyerekkönyvesbolt megnyitása előtt, 2001 nyarán. Az utolsó simításokat végezték az ötven négyzetméteres újlipótvárosi üzleten, és Molnár Bea belsőépítész nagy örömükre egy hatalmas játékfát álmodott oda a Micimackóból ismert százholdas pagony szimbólumaként. A színes filccel bevont hungarocell fa alsó részében egy odú kapott helyet játszó- és búvóhelynek, olvasókuckónak.
„A teljes, kilencmilliós kezdeti befektetésből egymillióba került csak ez a fa, és persze hamar kiderült, hogy bizonyos szempontból hatalmas tévedés volt” – nevetnek ma már kezdeti ballépésükön. „A dizájnnak ugyan jót tett, a gyerekek tényleg imádták, de soha többé nem pompázott úgy, mint a megnyitó napján. Teljesen alkalmatlan volt ugyanis arra, hogy szépen fennmaradjon, hiszen mindenki fel akart rá mászni, az meg kimondottan rosszulesett nekünk, hogy rá kellett szólnunk a gyerekekre: vigyázzanak rá. Klasszikus színházi díszletelem volt, a férjem kollégája, Koloncsár Ferenc díszletfestő mester készítette el, csakhogy arra nem gondoltunk: amit egy színpadon évekig lehet kerülgetni, hiszen nem nyúlnak hozzá, egy gyerekkönyvesboltban nem ideális” – meséli Sárdi Dóra. (Férje, a szintén Pagony-résztulajdonos Gáspár Máté a Krétakör Színház ügyvezetője volt akkoriban.)
Tévedés ide vagy oda, ma is jellemző rájuk, hogy amiről azt gondolják, emblematikus, különleges lesz, és jót tesz a márkának, arra nem sajnálják a pénzt, és jócskán hagynak időt a megtérülésére. Néhány éve például harmincmillió forintot költöttek legnagyobb üzletükben, a Bartók Béla úti kétszáz négyzetméteres Pagonyban, a pincében kialakított Rumini kalandszobára, ahol szabadulós játékokat játszhatnak a gyerekek.
„Mi mindent lépésenként csinálunk, és ezért vannak fölösleges köreink. Ezt a teret például háromszor alakítottuk át, mert először itt még raktárak voltak, aztán kibővítettük az eladóteret kávézóval, pár évvel később pedig újra szétbontottuk az egészet, akkor lettek a foglalkoztatótermek” – mutat körbe Demény Eszter, miközben a könyvesbolt hátsó traktusában isszuk a kávénkat. Kissé kihűlt, a legnagyobb Pagony boltban ugyanis annyi szép pontot találtunk a fotózáshoz, hogy elszaladt az idő. „Dóri fodrászhoz ment, Eszti manikűröshöz” – mesélik nevetve, hogyan készül három negyvenes nő egy magazinfotózásra.
Mackóék uzsonnája Kovács Eszter és Sárdi Dóra a 90-es évek elején együtt jártak a Berzsenyi Dániel Gimnáziumba, és mindketten bölcsész irányban tanultak tovább. Barátnők maradtak, első fiaik is néhány hónapos különbséggel születtek meg 2000-ben. Amikor a srácok nagyjából egyévesek lettek, kimentek együtt a Vörösmarty téri Könyvhétre, hogy megnézzék, mit tudnak majd a gyerekeik olvasni. „Az volt az érzésünk, hogy vannak jó gyerekkönyvek itt-ott, de nehéz megtalálni őket. Egy kultikus darab, amit ott vettünk, azóta is megvan, az volt a címe, hogy Mackóék uzsonnája. Ilyesmi volt a felhozatal” – mondja Kovács Eszter. Először arra gondoltak, hogy alapítanak ketten egy gyerekkönyvkiadót. Eszter akkoriban irodalmi folyóiratoknál volt szerkesztő, kiváló könyvkiadós kapcsolatokkal: „Hát épp ezek a kapcsolatok beszéltek le arról, hogy saját pénzből belevágjunk néhány gyerekkönyv kiadásába.”
Még az Írók Boltjában is figyelmeztették őket, hogy nem könnyű a semmiből elindulni – igaz, aztán az Andrássy úti üzlet később afféle kistesójává fogadta a Pagonyt. Egy baglyot is küldtek nekik jelképesen, amit sokáig a Pozsonyi úti pénztárgépük mellett tartottak. „Az első években befogadtuk őket a könyvhéten: mi a bolt elé is ki szoktunk települni, nemcsak a Vörösmarty térre, és az első években megengedtük nekik, hogy két kempingasztallal társuljanak hozzánk, nekünk is jó színfolt volt a gyerekkönyvkínálat” – mondja Szakács János, az Írók Boltjának ügyvezetője.
Mert Eszter és Dóra nem adta fel egykönnyen: kitalálták, hogy ha nem lehet kiadó, akkor legyen legalább könyvesbolt. Felhívták Dóra Izraelben élő barátnőjét, Demény Esztert, akinek a nagymamája, T. Aszódi Éva sokáig a Móra Kiadó főszerkesztője volt. Eszter akkor már három-négy éve csak nyaranta jött haza izraeli üzletember férjével Magyarországra, közben fordításból élt. Az interjú alatt szép lassan kiderül, hogy valamilyen módon azért mindhárman korábban is kötődtek a könyvszakmához: Dóra nagyanyjának a Kossuth téren volt réges-rég egy icipici könyvesboltja. „Én már nem is jártam ott, csak miután a Pagonyt megnyitottuk, akkor mesélte el ezt nekem édesanyám.”
Mindannyian annyit tettek bele a közös üzletbe, amennyi pénzük éppen volt. Dóra például minden áron meg akart tartani a megtakarításaiból egymillió forintot – csakhogy az ügyvéd, aki a cégalapítást jegyezte, pont ennyit még szükségesnek tartott. „Azonnal telefonáltam az Emkénél lévő bankfiókba, hogy mennyi idő alatt tudják azt a milliót kifizetni, és rohantam oda” – emlékszik vissza. Demény Eszter férjén, Schlesinger Haimon kívül egyikük sem gondolta végig, mi lesz ebből. Haim viszont azt mondja, a Pagony volt élete legjobb befektetése. Az izraeli fiatalember volt hatuk közül az egyetlen, aki már korábban is komolyan üzletelt: a futárszolgálattól a csokikereskedésen át az informatikáig sok mindenbe belevágott.
A Pozsonyi Pagonyt ünnepélyesen 2001 októberében nyitották meg – de hogy 19-én vagy 21-én, arra már nem egyformán emlékeznek az alapítók. Arra viszont igen, hogy Békés Pál vágta át a szalagot, és még Janikovszky Éva is eljött. És amikor azt kérdezem, előfordult-e az elmúlt 19 évben, hogy valamin összevesztek ők hárman, diplomatikusan azt felelik: „pagonyos dolgon nem”. Az rögtön lejön, hogy családtagokra jellemző őszinteséggel reagálnak egymásra. „Eszti, most figyelj, majd utána megkeresed azt a fotót!” – szólnak rá például Kovács Eszterre, aki előkapja a laptopját a beszélgetés közben, hogy valamit megmutasson nekem.
Abban is egyetértettek a megnyitó előtt, hogy tele kell rakni a boltot. Akkor úgy érezték, hogy nagyon tele is van, aztán bekerült még egy könyves gondola, meg még egy – és ha most nézik a régi képeket, üresnek látják a teret. Azonnal elkezdtek játékot is árulni, abból is minőségit: a Djeco és a Plan Toys kreatívjáték-márkák azóta is ugyanolyan jól mennek a Pagonyban.
A T. Aszódi név szakmai körökben nyitott kapukat, meg persze jobb terjesztési százalékokat hozott a semmiből felbukkanó pesti gyerekkönyvesboltnak. Sokan adtak a Pagonynak könyvet bizományba, és bár akkoriban kevesebb kimondottan gyerekkönyvekre specializálódó kiadó működött, a nagyok mind foglalkoztak gyerekkönyvekkel. A piacvezető a Móra volt, de még nem olyan, mint ma: egészen a 2010-es évekig tartott, mire Janikovszky János tulajdonos visszaszerezte a sok régi klasszikus mórás szerzőt. A kisebb szereplők közül ott voltak például a Holnap, a Cicero, a Babilon, a General Press vagy a Holló gyerekkönyvei, de a két nagy könyvóriás, a Líra és a Libri csak később startolt el kimondottan gyerekkönyvekre szakosodott kiadójával, a Manó Könyvekkel, illetve a Kolibrivel.
„Nagyjából a mi indulásunkkal együtt robbant be a gyerekkönyvpiac, nem sokkal utánunk indult például a Csimota, illetve akkoriban lett a Csodaceruza magazin is” – mondja Kovács Eszter. A 2000-es évek elején még egyszámjegyű volt a gyerekkönyvek részesedése a teljes könyvpiaci forgalomból – mostanság ez az arány már 25 százalék, karácsony előtt pedig jóval magasabbra ugrik.
Rém jól hangzott a bolt neve Egy tavaszi napon Marék Veronika író-grafikus sétált be az üzletbe, hóna alatt néhány Kippkopp mesekönyvvel, amiket saját kiadója, a Ceruza jelentetett meg. Azért hozta, hogy a Pagony is árulja őket. „Rém jól hangzott a bolt neve, hogy Pagony, a Micimackóból, és szenzációs volt, hogy a gyerekek felmászhattak a könyvek között egy nagy fára. Különösen nagy élménynek számított ez az üzlet akkor, mert addig nem volt olyan bolt, ahol játékokat és könyveket egy helyen lehetett fellelni. Hamar odaszoktunk” – meséli Veronika csaknem húsz évvel később, a legújabb Pagony üzlet (a régi Anno Mesebolt) szomszédságában, a Krisztina körúti Csészényi Kávézóban, ahol törzsvendégként tisztelik. Úgy emlékszik, amikor a boltban annak idején beszélgetni kezdett a tulajdonosokkal – akik persze sokszor még maguk ültek a pult mögött –, szinte azonnal szóba került a Boribon mesesorozat, amiből korábban, a 70-es években már megjelent öt rész.
A 2000-es évek elején még egy számjegyű volt a gyerekkönyvek részesedése a teljes könyvpiaci forgalomból – mostanság ez az arány már 25 százalék, karácsony előtt pedig jóval magasabbra ugrik.
„A Boribon születésnapja lett az első saját kiadású könyvünk, éppen a Pagony első születésnapjára jött ki” – mondja Sárdi Dóra. Összesen tizenhat Boribon-kötet jelent meg, a legutóbbit, a Boribon mackóit éppen a márciusi karantén előtti napokban adták ki, és online egész jól fogyott. „Pedig tavaly ünnepélyesen bejelentettem, hogy nem készítek több Boribon-könyvet, most már a fiataloké a terep” – nevet a 82 éves meseíró.
Az első új Boribon-mese, amit kimondottan a Pagonynak készített Marék Veronika, a Boribon beteg című könyv volt. „Nap mint nap tapasztaltuk, hogy volna igény egy alapkönyvre betegség témában, addig egyáltalán nem lehetett ugyanis ilyesmit a gyerekek kezébe adni” – mondja Dóra, hozzátéve, hogy mindig is igyekeztek folyamatos, közvetlen kapcsolatot fenntartani a vevőkkel, hogy az igényeiket minél jobban lássák. Így jelentek meg például a fiús témák is: Boribon autózik, focizik, kirándul.
„A legjobb lehetőség, amikor ott állsz a boltban, és te adod el a könyveket, mert így pontosan látod, hogy mire van kereslet. Nem is lehetett volna szerencsésebben kezdeni a kiadó felépítését: napi nyolc órában személyesen gyűjtötték a tapasztalatot” – mondja Balázs Eszter Anna, a Libri csoporthoz tartozó Kolibri Kiadó főszerkesztője. Szerinte a Pagony nagyon igényesen építette fel a kínálatát, sok különlegességet hozott be a kezdetekkor. Természetesen ahogy nőttek, úgy lettek valamelyest piacorientáltabbak is, és ma már a gyerekkönyvek igazán széles skáláját kínálják.
Egyszer Bartos Erika is betért a boltba. Neki előzőleg, 2002-ben csak az Anna és Peti sorozat történetei jelentek meg egy miskolci szakkönyvkiadó gondozásában, akkor még egy-egy mese volt egy különálló füzetben. „Olyan lenyűgöző portfólióval, könyvtervekkel, rajzokkal állt elénk, és annyira megszállottnak látszott, hogy egyértelmű volt: vele kell dolgoznunk” – mondja Dóra. Az első Bogyó és Babóca kötetet 2003-ban adta ki a Pagony, és az első években azonnal három–négyezer fogyott évente. És bár 2016-ban elváltak az útjaik, Dóráék azt mondják, ma is nagyon büszkék ezekre a mesekönyvekre, és sokat köszönhetnek egymásnak Erikával.
Kiadó vagy könyvesbolt? Időközben, 2003-ban megnyitották a Lövőház utcában a Kispagonyt, mert még akkor is azt gondolták, elsősorban könyvesbolt-hálózat szeretne lenni a Pagony. „A Friss tinta! című versantológia volt a vízválasztó: azt annyira szuper volt csinálni, hirtelen visszatértem az eredeti szakmámhoz, a szerkesztéshez. 2005 karácsonyára jelent meg az első kiadás, a Csimotával közösen, és akkora szakmai és közönségsiker lett, hogy azt mondtuk: szeretnénk most már tényleg komolyan venni magunkról azt, hogy elsősorban kiadó vagyunk” – mondja Kovács Eszter, aki szerkesztőként is jegyezte a válogatást.
A Lövőház utcai boltot hamar be is zárták, mert nem hozott elég forgalmat, a vele járó munka viszont annál több fejfájást. És közben már ők sem tudtak igazán beállni személyesen, mert egyre-másra születtek a gyermekek mindhárom családban. Felkértek egy tanácsadót, aki átvilágította a céget, és ő is arra jutott: Pagony inkább kiadó, elég neki egy mintabolt.
Aztán csak a kiadó mellé nőtt a bolthálózat, igaz, jóval később, 2012 után. Most, hogy összesen tizenegy üzletük van – hat vidéken (ezek közül négy franchise), öt Budapesten –, kezd körülbelül felesben lenni a kiadásból és a kereskedelemből származó bevétel. A kiadó ugyanis hamar átvette a vezetést, annak ellenére, hogy az első években csak évi öt-hat új könyvet jelentettek meg. Ma már évi hetven–nyolcvan ez a szám.
A Boribon és a Bogyó és Babócák mellett Berg Judit Rumini sorozata hoz évek óta évi húszezer példány körüli forgalmat. Persze az első rész megy a legjobban, ami ma már kötelező olvasmány sok iskolában. Pedig Eszterék először el sem olvasták a kéziratot, amit Judit elküldött nekik. Addigra már túlvoltak a Panka és Csiribí kiadásán, és Berg Judit a nagylányának kezdte mesélni fejből a kisegér történetét, majd egyszer karácsonyi ajándéknak le is írta neki, saját illusztrációkkal kinyomtatva. Közben elküldte a Pagonynak is, de Eszterék azt mondták, nem terveznek nagyobbaknak szóló regényeket, egyelőre maradnának az óvodás meséknél. „Aztán amikor egyszer átjöttek hozzánk vendégségbe – mert mint régi, egyetemi barátok, családilag össze is jártunk –, a lányom, Lilu előhozta a kincsét, az én Rumini-meséimet, és Eszterék Bálint fia teljesen eksztázisba került tőle” – meséli Berg Judit, hogyan lett a Ruminiből mégis pagonyos könyv.
Az első rész 2005-ben jelent meg, és 2006-ban máris az év mesekönyve lett, sőt általános iskolai segédanyag is készült hozzá. „A felnőttkönyvekből ugyan egyszer, megjelenés után sokkal többet, akár hatvanezret is el lehet adni, de a gyerekkönyvek évekig, sőt évtizedekig árulhatók, a legsikeresebbek úgy évi tízezres példányszámokkal” – mondja Demény Eszter, aki a terjesztésért is felel. Bár a névjegykártyájukra nem írnak titulust, azt mondják, hogy mindhárman mindenbe beleszólnak. Sőt a férjeik is, akik közül Máté a rendezvények szakértője, Péter ügyvezető igazgatóként „alapember”, többek között az IT feje, Demény Eszter férje, Haim pedig a marketingben segít.
Demény Eszterre mutogatnak Dóráék akkor is, amikor elmondom, hogy a szakmában nagyon ügyesnek tartják a Pagonyt, amiért minden kiadványa szinte állandóan kapható, láthatóan jól menedzselik az újranyomásokat. „Kétezernél kevesebbet nem érdemes egyszerre újra kiadni, viszont azt idejében kell, mert ha már eltűnt a piacról egy könyv, akkor azt újra fel kell építeni” – árul el Eszter egy kulisszatitkot. „Gumiból lehetnek a raktárfalaik! Általában folyamatos küzdelmet jelent a kiadóknak, hogy minél több jó könyvet piacon tartsanak. A Pagonynak ezért is előnyös a sok saját bolt, és jó üzleti modell, hogy vidéken is megjelentek” – mondja Balázs Eszter Anna. A bolthálózattal együtt árbevételben tavaly már a Mórát is megelőzte a Pagony pár százmillió forinttal.
A top 5 sorozat, és azokon belül a legjobban fogyó címek, példányszámokkal:
Már menőség pagonyos szerzőnek lenni A saját kiadású könyvek kétharmada magyar, egyharmada fordítás – nem véletlen, hogy a gyerekkönyvkiadás Magvetőjeként gondolnak magukra (illetve a szakmában mások is rájuk), meg persze a gyerekkönyvesboltok Írók Boltjaként. Marék Veronika szerint is elképesztően tehetséges szerző- és illusztrátorgárdát nevelt ki másfél évtized alatt a Pagony. „Ez az egész egy tündérmese: hat ember alapította, és majdnem húsz év után még mindig együtt vannak, nem sértődtek meg, nem vesztek össze – Magyarországon, valljuk be, ritkán történik ilyen” – nevet. „Azt szeretjük, ha egy szerző nemcsak egy könyvet ír, hanem hosszú távon lehet építeni rá, így brand lesz ő maga is” – mondja Kovács Eszter.
Úgy tűnik, van, akinek még így is kicsi a Pagony: Berg Judit Lengemesék sorozata például már a Central Médiacsoportnál jelent meg, a nagyobbaknak szóló Alma, a Drifter, illetve az Őrzők című regényeit pedig egy kis kiadó, az Ecovit gondozta. „Az Ecovit adta ki annak idején a legelső könyvemet, a Hisztimeséket, ezért vagyok hűséges hozzájuk a közös ötleteknél, hiszen ők indítottak el az írói pályán. A Central pedig mesesorozatot, rajzfilmet ígért a Lengemesékhez, azt a Pagonnyal nem tudtuk volna megcsinálni. De ha önálló ötletem van, ma is mindig Eszteréket keresem meg vele először” – mondja Judit.
Az utóbbi pár év nagy találata a Pagonynál Dániel András Kuflik sorozata volt. „Őt az egyik illusztrátorunk, Pikler Éva ajánlotta be, de eredetileg nem is könyvötlettel, hanem egy interaktív applikációval jöttek hozzánk, amire mi azt mondtuk: túl drága, legyen először mesekönyv. Ez lett a Matild és Margaréta, ami szerintünk csodálatos, de egyáltalán nem vált belőle siker” – mondja Eszter. András minden megbeszélésen megszállottan rajzolgatta a kis figuráit a kollégák jegyzetfüzeteibe is, ezután döntöttek úgy közösen, hogy előkapják az asztalfiókjában heverő kuflikat. „Barbapapa-szerű figuráknak láttam őket, és rétegcuccnak gondoltam, nem is reméltünk akkora népszerűséget tőlük, mint amekkora lett” – teszi hozzá Eszter, hogy néha nehéz megjósolni, miből lesz kasszasiker. Hasonlóan váratlanul futott be például Czigány Zoltán Csoda és Kószája.
„Sokan megkeresnek minket, de a mai szcéna egészen más, mint a húsz évvel ezelőtti, nekünk is proaktívabbnak kell lennünk” – mondják a szerzőkiválasztásról. Nagy találat az utóbbi években a színházi világ, ahonnan jól író profi szerzők jöttek, például Gimesi Dóra, Jeli Viktória, Kolozsi Angéla, Szabó Borbála és Tasnádi István. Emellett egyre több szépirodalmi szerzőnek jelenik meg gyerekkönyve a Pagonynál, így mostanában Bán Zsófiának, Kiss Judit Ágnesnek, Kiss Noéminek, Kerékgyártó Istvánnak vagy Vörös Istvánnak. „Már menőség pagonyos szerzőnek lenni” – mondja Dóra.
Olyan is van persze, hogy egy-egy szerző minden potenciális kiadónak elküldi a kéziratot. „Betervezett könyvekről azért ritkán beszélünk, ennyi óvatosság mindenkiben van, és gyakran látom, hogy amit én visszadobtam, az kijön máshol, vagy fordítva. Néha amiatt bosszankodunk, ha egy ötletet a másik valósít meg előbb” – mondja Balázs Eszter Anna. Szerinte a szókimondóbb, bevállalósabb könyvek sokkal inkább szerepelnek a Kolibri kínálatában, mint más kiadóknál. „David Walliams provokatív humora a Pagonynak talán sok lett volna, vagy Jo Nesbo pukiporos gyerekkönyveit is csak a Kolibri merte magyarul kiadni. De nyilván a Pagonynak is vannak szerelemgyerekei – és amíg ezek is jellemzőek egy kiadói listára, addig van rendben egy kiadó. Nem szabad mindig csak a széles piacra gondolni.”
Piaci résnek gondolták a Pagony-tulajok az ifjúsági könyveket: a Tasnádi Istvánék rádiójátékából könyvvé avanzsáló Időfutár volt az első terméke néhány éve kitalált kiadójuknak, amelynek a Tilos az Á fantázianevet adták. Ahogy mesélik: „A gyerekeink a 2010-es évek elején lettek tizenkét–tizenhárom évesek, úgy éreztük, hogy erre a korosztályra érdemes külön fókuszálni.” Ifjúsági kiadóként azért nem ők voltak az elsők: nagyjából egy időben fogott bele a Kolibri is a Magasfeszültség, a Móra pedig a Tabu szóval megkülönböztetett, tizenéveseknek szóló könyvek kiadásába. Aztán szép óvatosan minden cég visszavett.
„Tizenkét éves korig elég a szülőt bombázni, mert ő választ könyvet, a fölött már bajban vagyunk, mert még azt sem mindig könnyű megállapítani, hogy az adott szöveg jó-e a korosztálynak” – mondja Kovács Eszter. Mindenesetre a Tilos az Á-nál is a szépirodalom nyert – az egyik legmenőbb kiadvány a Szívlapát versantológia lett –, pedig azt gondolták, itt nem lesznek annyira szigorúak a minőséggel. „A fiúkat tizenkét éves koruk körül veszítjük el, a lányok egy picit tovább kitartanak a könyvek mellett, de manapság legkevésbé vágynak ebben a korban a magányra, inkább kimennek a digitális világba, aztán vagy visszajönnek, vagy nem” – teszi hozzá Demény Eszter.
Amikor kitalálták a nevet, írni akartak egy levelet a volt Tilos az Á klub tulajdonosainak, hogy tudjanak a névhasználatról, de épp akkor kaptak tőlük értesítést, hogy ők meg Pagony Kertnek szeretnénk elnevezni a Gellért Fürdő mellett megnyíló új romkocsmájukat. (Akkor még nem volt meg a Bartók Pagony.) Persze kölcsönösen engedélyt adtak egymásnak.
PAGONYOSÍTOTTUK Gyerekeikről azért büszkén mondják, hogy igenis olvasnak. Demény Eszter lánya, Dana, illetve Kovács Eszterék Lizája nyaranta rendszeresen bekapcsolódnak a munkába. „Liza naprakész az összes könyv címéből, el tudom képzelni, hogy egyszer átvenné a szerkesztést, de egyelőre egyikünk gyerekei sem készülnek a generációváltásra” – mondja Kovács Eszter. 2012-ben igazoltak egy független, közgazdász ügyvezetőt, Ürögdi Andrást maguk mellé, aki – „bár pagonyosítottuk valamennyire, és azóta már neki is négy gyereke van” – alapvetően a számok embere. „Azt hozza, ami belőlünk mindig hiányzott, pragmatikusan lát dolgokat.”
Még mielőtt itthon megjelent a koronavírus, ők már pilot hetet tartottak: megnézték, milyen az, ha mindenki otthonról dolgozik, hogy ne kelljen majd kapkodniuk, ha netán kitör a járvány. Az előnyüket ki is tudták használni, a webáruház forgalma kétszeresére-háromszorosára nőtt az átlagosnak (békeidőben két bolt forgalmát hozta), és nagyon sok tartalmat is szolgáltattak. „Senkit sem küldtünk el, pedig a boltokban sok ember maradt feladat nélkül, és nem csökkentettünk fizetést sem.” Azt remélik, hogy egy picit magasabb szinten stabilizálódik a webes forgalom, mint a járvány előtt volt.
Most mintha minden újra elölről kezdődne: a három házaspár szeptemberben játékboltot nyit, megint a Pozsonyi úton, és nagyjából ugyanazzal az indítékkal, mint annak idején a könyvesboltnál. Öt éve játékokat is készítenek, minden pagonyos márkához vannak már társasjátékaik, kártyáik – a Ruminihez, a Boribonhoz és a Kuflikhoz is. De ahogy könyvekből sem csak pagonyosokat árulnak, az új játékboltban sem kizárólag sajátokat tartanak majd. Ezzel is úgy vannak, mint csaknem húsz éve a könyvekkel: „Nincs igazán igényes játékbolt, ahová szívesen mennénk. Most lesz egy.”
A Huawei körüli hacacáré lassan örkényi magasságokba tör, a cég régiós alelnöke, Derek Yu szerint azonban, ha elül a politikai vihar, a biznisz dönt majd arról, jó-e a kínai megavállalattal dolgozni, vagy sem. Interjú adatbiztonságról, amerikai szankciókról, magyarországi tervekről és arról, mikor lesz már tartós az a fránya aksi.
A filmproducer halála után másfél évvel rendeződni látszik a Vajna-vagyon sorsa. Az ereklyék múzeum helyett gyűjtőkhöz, a fánkozó a levesbe, a kaszinók kormányközeli vállalkozókhoz, a befektetések pedig Amerikába vándoroltak.
Valószínűleg mindenkivel előfordult már, hogy úgy érezte, valamilyen módon megkárosították, vagy hogy hiába volt biztos saját igazában, mégsem tudta érvényesíteni a jogait. Az emberek ilyenkor sokszor végül nagyot sóhajtva beletörődnek a dologba. Pedig nem kéne, és ha a D.A.S. ügyfelei lennének, nem is tennének ilyet.