Kiran Mazumdar-Shaw sörfőzőmesternek tanult, 1978-ban mégis egy enzimtechnológiai cégnek lett társalapítója. Első irodája a garázsa volt, a Biocon ma már 4,4 milliárd dollárt ér, Mazumdar-Shaw pedig ezzel India leggazdagabb üzletasszonya lett. Idén ő nyerte az EY World Entrepreneur Of The Year díját, ennek apropóján exkluzív interjút adott a Forbes.hu-n.
Arról, amikor 1989-ben az Unilever is beszállt a cégébe: Az Unilever megvette az ír partnerem, de rájöttek, hogy a legértékesebb, amit ezáltal nyertek, az az én technológiám. Úgyhogy ki is vásárolták a kockázati tőkebefektetőt, négyszer többért, mint amennyit előző évben fizetett. Mindenki boldog volt: az Unilever részesedést kapott a vállalkozásból, a befektető többet kapott vissza, mint amire számított. Nekem pedig hosszú időre az Unilever lett a partnerem, ami sok-sok ajtót megnyitott.
Karrierjének első döcögős éveiről: Én voltam Indiában az első nő, aki sörfőzőmester lett, Ausztráliában tanultam a szakmát. Miután végeztem az egyetemen, nagyon magabiztosan tértem vissza Indiába, azt gondoltam, könnyen találok majd munkát. De az összes indiai sörfőzde azt mondta, ez nem nőnek való munka, nem kockáztathatják meg, hogy felvegyenek.
A férje legjobb befektetéséről: A férjem akkoriban mindig azzal viccelődött, hogy úgy tudta, Indiában a nők hozzák a hozományt, nálunk viszont fordítva volt. Minden pénzünkre szükségünk volt, hogy kivásároljuk az Unilevert, az ő megtakarításaira is. De azt is mindig elmondja, hogy ez volt élete legjobb befektetése… amire a felesége vette rá. Ma nagyon értékes részesedése van a cégben.
Az elmúlt egy évnek is vannak új, a korábbi alacsony ismertségből egy nagy ugrással a nagyok közelébe felreppenő csillagjai, de ahhoz, hogy a top 20-ba kerüljön valaki, pár év munkája kevés. Míg a feltörekvők akár tíz–húsz szponzorral is szerződnek, listánk szereplői már gondosan megválogatják, mihez adják énmárkájukat. Évtizedes celebmúlttal maguk mögött egyre többen saját cégek és termékek felépítésére törekednek, újabb bevételi források kialakításán dolgoznak. Az ötletelésre adott nekik időt a koronakarantén.
MÓDSZERTAN A Forbes szerkesztősége hosszú kutatómunka után egy 130 fős gyűjtésből szűkítette 25 fősre a legértékesebb magyar celebek listáját. Ezzel a shortlisttel végzett reprezentatív online kutatást az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. A hírességek ismertségét, kedveltségét, hitelességét és követését mérték a 18–59 éves magyar lakosság körében. Közben az általunk felkért 14 fős zsűri a sztárok pénztermelő képességét, profizmusát, tartalmasságát és közösségi médiás jelenlétét pontozta. A kutatási eredményekhez és a zsűri pontszámaihoz végül a szerkesztőség tagjai által adott pontszámokat is hozzáadtuk, így állt össze a végleges sorrend. A végső pontszámhoz a zsűri legfeljebb 600 ponttal, az NRC 800 ponttal, a szerkesztőség 100 ponttal járulhatott hozzá, az elérhető maximum 1500 pont volt.
ZSŰRI Blaskó Nikolett tulajdonos-ügyvezető, ACG; Gedei Norbert főszerkesztő, Blikk; Hajagos Rita tulajdonos, szakmai vezető, Red Lemon Media; Kolosi Péter programigazgató, vezérigazgató-helyettes, RTL Magyarország; Kozári Edina marketing és PR igazgató, Mercedes-Benz Hungária; Kövess László főszerkesztő-helyettes, Bors; Pőcze Balázs kreatívigazgató, Mito; Sabján Johanna főszerkesztő, Cosmopolitan, Best; Sásdi Helga ügyvezető igazgató, Publicis Groupe Hungary; Szalay Dániel alapító-főszerkesztő, Media1.hu; Szűcs Judit kommunikációs igazgató, Coca-Cola Magyarország; Tóth Olivér újságíró-szerkesztő, Médiapiac; Varga Attila újságíró-szerkesztő, Comment:com, Index.hu; Zorigt Batjin PR-igazgató, HPS Communication.
1.Hosszú Katinka Pont: 1031 Változás tavaly óta: – Facebook-követők: 486 000 Instagram-követők: 404 000 Két világbajnoki és négy rövidpályás Eb-arannyal zárni egy évet semmiképp sem lehet lehangoló, nem csoda, ha Hosszú most élvezni tudja a járvány miatt keletkezett szabadidejét: a magánéletére koncentrál – és ezt a bulvár is szereti –, főszponzora, a Mol rendelkezésére áll, illetve folytatódik a róla szóló portréfilm forgatása is, amit a Nemzeti Filmintézet 560 millió forinttal támogat.
2.Ördög Nóra Pont: 1014 Változás tavaly óta: – Facebook-követők: 191 000 Instagram-követők: 304 000 Állítása szerint nem tette be lábát más üzletláncba, mióta a Spar arca, pedig lassan tízéves az együttműködés. Idén megnyitott balatonakarattyai kisboltja persze kivétel – a TV2 műsorvezetője a nyár elején leginkább ennek volt a házigazdája. Azért vidéki posztjaiban is jut hely állandó közösségimédia-hirdetőinek, és a Nánásiék Youtube-csatornára is már 154 ezren feliratkoztak.
Ördög Nóra
Nekem a Balaton A balatonakarattyai nyaraló fontos pont a Nánási-Ördög család életében, nekik is fájt, hogy a helyi kisbolt tavaly nem nyitott ki. Amikor valaki megpendítette, hogy eladó, eljátszottak a gondolattal, hogy kezdenek vele valamit. „Aztán kiderült, hogy nem is eladó, de addigra annyira beleéltük magunkat, hogy végül megegyeztünk az akkori tulajdonossal.” Nóra ezután rögtön a Spart hívta, mint kiemelt szponzorát, hogy lépjenek szintet az együttműködésükkel, de a 45 négyzetméteres üzlet nem felelt meg a nemzetközi franchise előírásainak. „Így mostanra piaci tesztelésre került egy brand, ami a Nánási név maga. A mi márkánk, az, ami mi vagyunk, most vált megközelíthető hellyé, kézzel fogható termékké.” A Nekem a Balaton nevű boltnak már sajátmárkás termékei is vannak, és a repertoár egyre bővül. A Mák Bisztró kihelyezett standján hétvégenként több ezer embert szolgálnak ki, „csak kapkodjuk a fejünket, berobbant a történet”. Nincs üzleti tervük, azt mondják, majd a szezon végén kiderül, hogy a több tízmilliós befektetés milyen gyorsan képes megtérülni. Nóra utólag nem is tudja, hogyan indították volna el a helyet, ha a járványhelyzet nem állítja le a tévés munkát, és láncolja őket a Balatonhoz. „Ez egyelőre a tanulásról szól, én idegenforgalmi közgazdász vagyok a diplomám szerint, de gyakorlatban sosem csináltam ilyet. Szórakoztató, és persze nehéz is.” A bolt csapata felállt, a rendszer úgy alakul, hogy Nánásiéknak ne kelljen a hét minden napján jelen lenniük, hiszen újraindultak a forgatások és a fotózások a fővárosban. Ugyanakkor már további boltokon, továbblépési lehetőségeken gondolkodnak. Ahogy Nóra mondja: „A balatoni nyarainkat átrajzolta a kisbolt, most ízlelgetjük ezt az egészet.”
3.Sebestyén Balázs Pont: 1002 Változás tavaly óta: 1 Facebook-követők: 508 000 Instagram-követők: 359 000 Kutatásunk alapján a legismertebb magyar celeb. A karantén alatt volt, hogy online hatvanezren, az FM hálózaton egymillióan hallgatták a Rádió1 reggeli műsorát, amelynek most már ő a márkatulajdonosa, producere. A jogokat fontosnak tartotta megszerezni, miután a Morning Show névért folytatott pert elveszítette, az a Class FM-é maradt, a Reggeli Show használatától pedig eltiltották. „Nagy tanulság nekünk, hogy nem a műsor neve számít, hanem a készítők és a tartalom” – mondja, fricskát adva a lemaradó konkurencia orrára. A Balázsék című műsor hirdetési bevételei egy jobb évben a Rádió1 közel 3,5 milliárd forintos árbevételének több mint a felét adják. Balázs közben az RTL Klub műsorvezetőjeként is porondon van, következő nagy dobása pedig egy saját, a nagyvállalati szektort is kiszolgáló, műsorkészítő-gyártó produkciós cég lehet.
A kamera másik oldala Sebestyén Balázs eddig is készített már műsort producerként, saját gyártásban, dolgozott csatornával közösen, és persze alkalmazott műsorvezetőként is, a Gyertek át! című szériának egyszerre volt műsorvezetője és producere. A cég elindításának „egyszer már nekifutott”, de üzlettársával szétváltak, így az eredeti terv meghiúsult. Azt mondja, azért lesz következő lépés, „csak mindig annyi munkám van, hogy nem érem utol magam”.
4. Majka Pont: 979 Változás tavaly óta: 1 Facebook-követők: 500 000 Instagram-követők: 498 000 Az elmúlt évben feltette a koronát tévés karrierjére, nap mint nap főműsoridőben futott ugyanis a Nyomd a gombot, tesó! című saját fejlesztésű műsora, amiben társproducerként és műsorvezetőként is részt vett. Zenei karrierjét Curtisszel folytatta, akivel korábban botrányok közepette szakított. Cége pedig tavaly megháromszorozta bevételeit, 374 millió forintot ért el.
5. Istenes Bence Pont: 947 Változás tavaly óta: 6 Facebook-követők: 283 000 Instagram-követők: 496 000 Németországban továbbra sincs képernyőn, a kétnyelvű posztokkal is leállt. Az RTL Klub Álarcos énekes című műsorának vezetése mellett így szorgalmasan tölti fel videóit 195 ezer feliratkozóval bíró Youtube-csatornájára. IstenEst címen külön szériát is indított, az egész projektnek pedig külön Insta-profilt is létrehozott. A Forbes által felkért szakmai zsűri összességében neki adta a legtöbb pontot.
6. Fördős Zé Pont: 927 Változás tavaly óta: 1 Facebook-követők: 260 000 Instagram-követők: 191 000 Az RTL főzős vetélkedőinek műsorvezetőjét elsősorban a 18–29 éves, alapfokú végzettséggel rendelkező, falvakban élők követik, és persze főleg a nők. Zé tavaly a Street Kitchennel is visszatért a csatornára, és vezetésével folyik tovább az azonos nevű online és print magazin munkája is, sőt podcastet is indított.
7. Rúzsa Magdi Pont: 924 Változás tavaly óta: – Facebook-követők: 365 000 Instagram-követők: 86 700 Rúzsa Magdi-bögre 3100 forintért? Vagy inkább a baseballsapka 10 400-ért? Rúzsa Magdi 2020-ba zenei toplistás rekordokkal és egy Petőfi Zenei Díjjal szaladt bele, a márciusi karanténba pedig dupla Arénakoncerttel. Miközben Mercedest, Fuzeteát, Nők Lapját reklámoz, a saját merchandisingba is belekóstol. Az NRC kutatása alapján a harmadik legkedveltebb magyar celeb.
8. Tilla Pont: 917 Változás tavaly óta: – Facebook-követők: 62 000 Instagram-követők: 168 000 Akár visszafelé, akár előre nézünk, Tillát a TV2 állandóan foglalkoztatja műsorvezetőként egy-egy sorozattal – 6,5 milliós kumulált eléréssel a második legtöbbet nézett tévésztár volt tavaly (Kamarás Norbert, ÉNB Lali után). Ő azonban közben klipet rendez, vagy épp a VOLT Fesztivál Road Movie-sorozatának állandó szereplője. Hogy a kamera másik oldalán is megállja a helyét, azt korábban is bizonyította már, de hogy egyszer a Vészhelyzet Carter dokija, Noah Wyle és a Warner Bros. veszi majd meg az általa rendezett 2016-os film jogait, arra valószínűleg ő sem számított. Akárcsak a Tiszta szívvel című filmmel, főszereplőként a Volvóval közös kampányával is söpört be díjakat az elmúlt évben.
9. Kasza Tibi Pont: 917 Változás tavaly óta: – Facebook-követők: 1 069 000 Instagram-követők: 557 000 Ereje továbbra is Facebook-oldalában rejlik: a Front Page Communications mérései szerint 2019-ben is az övé volt a legtöbbek által követett magyar celebprofil. Figyelme viszont az utóbbi időben inkább zenei karrierjére irányult, sorban jelentek meg új slágerei, és meg is találták a közönségüket.
10. Kiss Ramóna Pont: 904 Változás tavaly óta: 4 Facebook-követők: 116 000 Instagram-követők: 358 000 2019-re sikerült felküzdenie magát a legnagyobbak közé, 2020-ra pedig már elmondható, hogy senki sem tudta olyan erővel elhajítani a Barátokközt-szereplő címkét, mint ő. Mégis, most visszatért a napi sorozatok világába, az RTL-es Drága örökösök kedvéért azonban sem az általa vezetett műsoroktól, sem színházi szerepeitől nem köszönt el. Csak az a kérdés, az ország harmadik legtöbbet képernyőn szereplő arcának hogyan jut ideje több mint tucatnyi szponzorára is?
Kiss Ramóna
11. Dallos Bogi Pont: 897 Facebook-követők: 66 000 Instagram-követők: 204 000 Tizenhét évesen a döntőig vitte az MTVA tehetségkutató show-műsorában, A Dalban. 2019-ben mint műsorvezető tért vissza ugyanoda, majd az X-Faktorban lett mentor. Reprezentatív kutatásunk alapján még nincs a legismertebbek között (5,5 milliós kumulált elérést produkált tavaly tévés szerepléseivel). Követőivel azonban felfért a top húszba, talán annak köszönhetően, hogy – már csak életkorából adódóan is – listánk egyik legügyesebb socialmedia-felhasználója. Párjával, a szintén zenész-műsorvezető Puskás Petivel napról napra erősítik egymás márkáját.
12. Palvin Barbi Pont: 896 Változás tavaly óta: – Facebook-követők: – Instagram-követők: 14 200 000 Aki gyönyörű modellként a Victoria’s Secrettel és az Armani Beautyval áll szerződésben, azt szülőhazájában akkor sem feledik, ha olyan régóta él a tengerentúlon, mint Palvin. Főleg a képzettebb fiatalok körében népszerű itthon.
13. D. Tóth Kriszta Pont: 895 Változás tavaly óta: 7 Facebook-követők: 177 000 Instagram-követők: 99 800 A WMN főszerkesztői pozícióját átadta, hogy ütemesen növekvő cégére fókuszálhasson, de Youtube-sorozatával és az írással nem állt le, személyes Instagramján is felbukkannak még fizetett együttműködések. A magyarok 70 százaléka hiteles személynek tartja.
14. Borbás Marcsi Pont: 895 Változás tavaly óta: 4 Facebook-követők: 399 000 Instagram-követők: 60 500 Reprezentatív kutatásunkban a kedveltségi és a hitelességi toplista vezetője, több százalékkal megelőzte ellenfeleit. Népszerűsége annak ellenére stagnál, hogy tavaly pihenni küldte tévéműsorát, a Gasztroangyalt, helyette most elsősorban online magazinjára, az Egy.hu-ra koncentrál. Utóbbinak jól jött a járvány, az online térre hárult plusz figyelem a Mandinernek adott nyilatkozata szerint „olyan felfutást hozott a projektnek, amilyen máskor talán nem lett volna lehetséges”.
15. Tóth Gabi Pont: 873 Változás tavaly óta: 1 Facebook-követők: 418 000 Instagram-követők: 441 000 Nők Lapja, Story, Best, Hot – terhességét és a gyermekével töltött kezdeti időszakot több újság is címlapjára tette. Életéről a család.hu bloggereként is rendszeresen beszámol, de a TV2 #maradjotthon című karanténrealityjében is tudósított. Igény van rá.
16. Molnár Ferenc Caramel Pont: 857 Facebook-követők: 396 000 Instagram-követők: 54 500 2019-ben megnyerte az év hazai klasszikus pop-rock hangfelvételéért járó Fonogram-díjat, februárban ötödik telt házas arénakoncertjét adta 8–13 ezer forintos jegyárak mellett.
Caramel
17. Fluor Tomi Pont: 830 Változás tavaly óta: – Facebook-követők: 215 000 Instagram-követők: 142 000 Ivásra adta a fejét, vagy legalábbis leginkább italokhoz adja a nevét – a Miller sör, az Absolut vodka, a Redbull is dolgozik vele. Az RTL Nyerő páros című valóságshow-ját hosszas tárgyalási folyamat és számos kikötés megfogalmazása után végigcsinálta párjával. Ahogy az Index podcastjében nyilatkozott erről: „Rászorulva nem vagyok, amúgy kurva jó pénz volt.”
18. Gáspár Laci Pont: 823 Facebook-követők: 144 000 Instagram-követők: 330 000 Bekerült az RTL X-Faktor és Álarcos énekes című műsorának zsűrijébe, aztán a járványhelyzet szülte realitykkel is fókuszban maradt – máris szintet lépett celebségben.
19. Rubint Réka Pont: 812 Facebook-követők: 888 000 Instagram-követők: 338 000 Tavaly Kasza Tibié után övé volt a legtöbb lájkkal rendelkező celeboldal (és majdnem kétszer annyi követője volt, mint a harmadik Hosszú Katinkának). A Gazdasági Versenyhivatal is ráakadt: mivel a figyelmeztetés után sem tartotta be a szponzorposztokra vonatkozó szabályokat, Réka cégét tavaly hárommillió forintra büntették, a vele együttműködő The Body Shop termékeinek hazai forgalmazóját pedig kétmillióra. A járvány szintén megviselte a Schobert családot: Update boltjaik forgalmát átmenetileg jelentős mértékben csökkentette, fellépéseik és bevételük többségét adó edzőtáboraikat el kellett halasztani. „Elsőre megijedtem én is, a bizonytalanság aggodalommal töltött el, de aztán elkezdtem pozitívan állni a helyzethez: több időm lett a családomra és azzal foglalkozni, hogy a megszokott mókuskeréken túl hogyan tudnék jó dolgokat létrehozni. Az online torna lett az egyik.” Réka heti három ingyenes online edzését a karanténidőszak alatt tízezrek néztek egyszerre a világ minden pontjáról. Volt adás, ami rövid időn belül 1,5 milliós elérést produkált, sokan így most először találtak rá az edző oldalára. Az új követők jó részéből egyszer vásárló is lesz, ők szeptembertől a Rubint Réka márkájú kozmetikai termékcsaládot is megrendelhetik saját webshopjából, sőt „egy neves drogérialáncnál” leemelhetik a polcról.
Rékakrém „42 éves vagyok, szerencsére időben elkezdtem a bőröm ápolásával foglalkozni. Ezért olyan natúrkozmetikum-termékcsaládot fogok piacra dobni, ami széles palettát lefed, test- és arckrémek, testformálás és zsírégetés, antiaging, regeneráció” – mondja Rubint Réka, aki egy „nemzetközi tapasztalattal rendelkező magyar gyártót” keresett meg együttműködésre.
Őszre egy új tornás DVD-vel is készül, szerinte ez a műfaj nem megy ki a divatból, hiszen a tízéves Alakreform „örök darabja lett a tornázók polcának”, és a „rékázás” ma már az otthoni tornázás szinonimája. „A járvány után elsőként kezdtem el újra aerobikórákat tartani Budapesten és járni az országot edzőként. Július közepén a 105. táboromat tartom 260 résztvevővel, a belföldi eseményeim két-három nap alatt betelnek, augusztus közepén az ibizai táboromat is megtartom, november végén pedig a hatodik Alakreform Bált a New York Palace-ban.”
20. Marsalkó Dávid (Halott Pénz) Pont: 809 Facebook-követők: 235 000 Instagram-követők: 87 500 A Petőfi Zenei Díj átadójáról az Év Zenekara 2019-es címet hozta haza, játszásszám alapján a magyarok közül második volt az Editors’ Choice Top 100 listán, hallgatottság alapján a rádiós top 100-ban két száma is szerepelt. Hitelesség és követés tekintetében is az első tízbe küzdötte magát kutatásunkban.
Csapody Balázs nemcsak a vidéki krémhez tartozó balatonszemesi Kistücsköt viszi majdnem harminc éve, de az újítóbb szándékú éttermeket tömörítő Pannon Gasztronómiai Akadémia elnöke is. Vendéglőjének vegán menüjéről és a budapesti vendéglátók Covid-tépázta esélyeiről is kérdeztük.
Soós Zoltán pilótának készült, aztán a maga által összerakott gépekkel elkezdett tésztát gyártani a hátsó udvarban. Első vevőit a Bosnyák téri piacon szerezte. Most ötvenfős cégét készül átadni lányainak, ha a tésztagyárörökösök kétéves próbaidejük alatt sikeresen vizsgáznak cégvezetésből.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) egy évvel ezelőtt indította el a Növekedési Kötvényprogramot (NKP) azzal a céllal, hogy a hazai kötvénypiac likviditásának növelésén keresztül a vállalatok számára valós finanszírozási alternatívát teremtsen a bankhitelek mellett.