Kiran Mazumdar-Shaw sörfőzőmesternek tanult, 1978-ban mégis egy enzimtechnológiai cégnek lett társalapítója. Első irodája a garázsa volt, a Biocon ma már 4,4 milliárd dollárt ér, Mazumdar-Shaw pedig ezzel India leggazdagabb üzletasszonya lett. Idén ő nyerte az EY World Entrepreneur Of The Year díját, ennek apropóján exkluzív interjút adott a Forbes.hu-n.
Arról, amikor 1989-ben az Unilever is beszállt a cégébe: Az Unilever megvette az ír partnerem, de rájöttek, hogy a legértékesebb, amit ezáltal nyertek, az az én technológiám. Úgyhogy ki is vásárolták a kockázati tőkebefektetőt, négyszer többért, mint amennyit előző évben fizetett. Mindenki boldog volt: az Unilever részesedést kapott a vállalkozásból, a befektető többet kapott vissza, mint amire számított. Nekem pedig hosszú időre az Unilever lett a partnerem, ami sok-sok ajtót megnyitott.
Karrierjének első döcögős éveiről: Én voltam Indiában az első nő, aki sörfőzőmester lett, Ausztráliában tanultam a szakmát. Miután végeztem az egyetemen, nagyon magabiztosan tértem vissza Indiába, azt gondoltam, könnyen találok majd munkát. De az összes indiai sörfőzde azt mondta, ez nem nőnek való munka, nem kockáztathatják meg, hogy felvegyenek.
A férje legjobb befektetéséről: A férjem akkoriban mindig azzal viccelődött, hogy úgy tudta, Indiában a nők hozzák a hozományt, nálunk viszont fordítva volt. Minden pénzünkre szükségünk volt, hogy kivásároljuk az Unilevert, az ő megtakarításaira is. De azt is mindig elmondja, hogy ez volt élete legjobb befektetése… amire a felesége vette rá. Ma nagyon értékes részesedése van a cégben.
A hazai piacot megelőzve ismerte fel a véleményvezérek növekvő erejében rejlő lehetőségeket a Post For Rent. A cég hiánypótló platformmal és integrált, all-in-one szolgáltatási palettával biztosít influenszer marketing támogatást mindenkinek, a startupoktól a Fortune 500 vállalatokig.
Hat éve figyelt fel rá Csiszár Gergő, hogy a nemzetközi influenszerek lelkesen jelentkeznek be helyekre vagy jelölnek be termékeket a követőikkel megosztott tartalmakban – ám ezt akkor még teljesen ingyen tették. „Egyértelműen a brandek profitáltak ebből, mivel akkor még nem léteztek olyan elterjedt rendszerek, amik szponzorált tartalomhoz segítették volna a véleményvezéreket. Ekkor fogalmazódott meg bennem először, hogy ezekért a márkázott tartalmakért előbb-utóbb biztosan fizetni fognak” – idézi fel a Post For Rent CEO-ja a kezdeteket. Alapítótársával, Kardos Norberttel a válaszuk egy automatizált megoldás volt, amely összeköti az influenszereket a márkákkal egy komplex szolgáltatásokat kínáló, globálisan elérhető weboldalon, amelyet hasonlóképp lehet menedzselni, mint a Facebook vagy Google hirdetéseket.
Míg 2016-ban kávé mellett győzködték a hazai mikroinfluenszereket arról, hogy regisztráljanak, mára a Post For Rent nemzetközi ügyfelekkel és komplex tech szolgáltatási palettával rendelkező, integrált ügynökséggé, sőt, médiacéggé nőtte ki magát. Platformjukon keresztül világszerte 155 ezer influenszer érhető el, világszinten több mint 900 millió felhasználóhoz képesek eljutni. Jelenleg 9 piacon vannak jelen, de további nemzetközi terjeszkedésben gondolkodnak, és olyan világmárkák választják szolgáltatásaikat, mint a Huawei, a Burn, az ABSOLUT vagy a Braun.
Kampány pár kattintással
A www.postforrent.com platform intelligens aggregátorként kínál lehetőséget az influenszereknek a tartalmaik értékesítésére, a brandek pedig a segítségével megtalálhatják a releváns véleményvezéreket, akikkel hatékonyan hirdethetnek, így személyes találkozó nélkül lebonyolítható egy sikeres kampány. Ebben előnyt jelentett, hogy az alapítók a kezdetektől szigorúan analitikusan, adatok mentén tárták fel a véleményvezérek kommunikációjának és közönségének jellemzőit. A platform teljes egészében felhő technológiára épült a kezdetektől, gépi tanulás és mesterséges intelligencia megoldásokkal. „A rendszer egy óriási big data állományra épül, amely komplex nemzetközi kampányok lebonyolítására, automatizált riportolására, számlázási feladatokra és az influenszerek gyors kifizetésére egyaránt alkalmas. Azonban képesnek kell lennünk arra is, hogy a piacról visszakapott jelzések alapján gyorsan kezeljük a változásokat, valamint a közösségi média fejlődését” – ismerteti a főbb technológiai jellemzőket Kardos Norbert CTO.
Más kérdés, hogy a régiós piacon senki nem állt készen erre a termékre 2016 elején. Makacsul tartotta magát a tévhit, hogy az influenszerekkel a cégek szimpla termék-elhelyezést vásárolnak és generációs különbségek nehezítették a megértést. Ha az ügynökségek mégis nyitottak feléjük, adatok helyett inkább szimpátia alapján választottak véleményvezéreket, holott egy ilyen együttműködés akkor igazán hatékony, ha a márkák megbízható, a brand profiljához illeszkedő kreátorokkal működnek együtt, akik követői képesek azonosulni a brand által képviselt értékekkel és üzenetekkel. A Post For Rent ráadásul más szereplőkhöz képest rendszerének köszönhetően kevesebb munkával és alacsonyabb árakkal tudott jobb eredményeket felmutatni, köszönhetően a saját online platformnak. „Míg máshol egy kampánymanager legfeljebb 2-3 kampányt tud egyszerre kezelni, nálunk egy kézben több mint 10 kampány fut párhuzamosan probléma nélkül. Pár kattintással elkészülnek a szerződések, a számlák és a riportok, néhány gombnyomásból lemegy egy kampány, méghozzá átlátható árazással” – mutat rá az előnyökre Varga-Szilágyi Zsolt. A Sziget esetében például egyszerre kilenc országban futtatták a fesztivál kampányait egy személyben, míg ezt korábban a márka kilenc különböző PR céggel oldotta meg.
A nemzetközi ügyfelek névsora az Uberrel kezdődött a platform indulásának idején, azóta pedig a cég több megerősítést is kapott az elmúlt években, hogy jó úton járnak. 2018-ban rájuk talált a egy a zenei világban nagy elismerésnek örvendő talent management cég, amelynek elnöke, Phil Quartararo korábban a Virgin Records, valamint a Warner Bros. Records élén állt, és megkezdték együttműködésüket a világ legnagyobb többcsatornás hálózatának számító BroadBand TV-vel. A Post For Rent tavaly már rendszeres vendég volt a legnevesebb iparági konferenciákon, ráadásul első magyar marketingcégként bekerültek az Amerikában tőzsdén jegyzett Forrester elemzőcég tanulmányába, amelyben az influenszer marketing iparág 47 figyelemreméltó vállalatát elemezték.
A jövő médiája
A Post For Rent dinamikus fejlődésének köszönhetően ma már bőven több technológiai fókuszú startupnál. Saját inhouse kreatív ügynökséggel a kreatív koncepció kitalálásától visznek végig integrált kampányokat, és a nemzetközi terjeszkedés mellett olyan, a magyar piacra fókuszáló üzletágak is elindultak, mint például a talent management, amelynek keretében az influenszerek válláról veszik le a munkájukhoz kapcsolódó, a tartalom-előállításon túlmutató tárgyalási, jogi, pénzügyi feladatokat. Másfél éve MCN (többcsatornás hálózat) jogosultságot szereztek, valamint több mint 50 nagy hazai influenszerrel exkluzív szerződést kötöttek az összes közösségi média csatornájukra vonatkozóan. Ezzel új perspektívák nyíltak meg, hiszen az Instagramtól a Youtube-on keresztül a TikTokig az adott platform közönségének megfelelő tartalmakat gyártanak, így többcsatornás kampány keretein belül egy sima posztnál jóval magasabb minőséget nyújtanak ügyfeleik számára – és mindez nem korlátozódik a digitális térre. „Rengeteg olyan integrált kampányunk volt influenszereinkkel, amelynek során tévéműsorban, plakáton, rendezvényen vagy akár off trade-ben történt megjelenés. A digitális csapattal teljeskörűen felépítjük a marketing, kommunikációs és médiastratégiát annak minden elemével a kreatív tervezéstől a disztribúciós stratégia kitalálásán át a megvalósításig” – magyarázza Varga-Szilágyi Zsolt COO.
A cég fejlődésével párhuzamosan világszerte változik az iparág megítélése is, és egyre többen ismerik fel az influenszer marketing előnyeit más formákhoz képest. Amellett, hogy elérésben már most a legnagyobb tévétársaságokkal vetekszik a hagyományos reklámidő árának töredékéért, közvetlen értékesítés-támogatásra is alkalmas, és itt a legnagyobb a konverziós arány. Ráadásul a tartalom minőségében sokszor már a hollywoodi filmekkel vetekszik, és a közönség a klasszikus hirdetésekhez képest sokkal jobban bízik a tartalomgyártókban. „Ma már azok a döntéshozók is egyre jobban látják a kreátorok valódi értékét, akik eddig instázgató gyerekként aposztrofálták őket. Az is egyértelmű, hogy nem csak pillanatnyi állapotról beszélünk: ez a jövő médiája, és nagyon is komolyan kell venni” – hangsúlyozza Csiszár Gergő. Becslések szerint az influenszer marketing globális szinten 15 milliárd dolláros iparággá nőheti ki magát 2022-re, és külföldön az aktuálpolitikai és társadalmi történésekhez kapcsolódóan is egyre komolyabb szerepben tűnnek fel a véleményvezérek. Az Egyesült Államokban például a Black Lives Matter mozgalom kapcsán többmilliós, esetenként több tízmilliós bázissal bíró szereplők adtak tanácsokat felületeiken arról, hogyan menjenek tüntetni követőik, a következő lépést pedig a 2020-as elnökválasztás jelenti, amely Csiszár Gergő szerint az influenszer marketing eddigi legnagyobb főpróbája lesz a klasszikus piaci megrendelőkön kívüli világban.
Új irány
Európában a koronavírus-pandémia idején mutatkozott meg látványosan az influenszerek ereje. Finnországban például bevetették őket a járvány elleni védekezésben is, mivel rájöttek, hogy rajtuk keresztül a tévénél vagy rádiónál jóval gyorsabban lehetett edukálni a potenciális szuperterjesztő fiatalabb lakosságot a felelős prevenciós viselkedésről. A másik oldalon ugyanakkor intő tapasztalat, milyen veszélyei lehetnek a káros üzenetek terjesztésének – ha valaki hatmillió követővel kiírja, hogy nincs is koronavírus, azt sokan el is fogják hinni. Maga a járvány egyébként a Post For Rentet komplex módon érintette. Noha el kellett tolniuk a cég júniusra időzített, BÉT Xtend piacra tervezett bevezetését, és több ügyfelük leállította a költéseket, a pandémia nemcsak negatívumokkal járt. „Globálisan soha nem látott mértékben erősödött a közösségimédia-fogyasztás, és számos brand fordult a krízishelyzet miatt az influenszereken keresztüli hirdetéshez. Egyes üzletágaknál még növekedést is tapasztaltunk: talent management tevékenységünk bővült, a digitális kreatív ügynökségi részleg pedig új ügyfeleket vont be” – sorolják. Tőzsdei jelenlétüket pedig a jövőben fokozatosan építenék ki további növekedésük finanszírozásához, először zártkörű tranzakcióban gondolkodva.
A következő években a cég webes és mobilapplikációs alapszolgáltatásának nemzetközi terjesztésén túl, magyarországi fókusszal kiterjedtebb saját produkciók – így online valóságshow-k és podcastek – gyártásával bővítene kreátoraival. A Post For Rent 25 fős fiatal, profi szakmai közössége – az irodai kutyákkal kiegészülve – tehát továbbra is nagy erőkkel dolgozik tervei megvalósításán, és mottójuknak megfelelően továbbra is mernek még nagyobbat álmodni.
Bár a koronavírus-járvány a kaputechnikára specializálódott Kling Kft. tevékenységét is érintette, a családi vállalkozás tagjai a rájuk jellemző rugalmassággal reagáltak a nehézségekre, miközben régi terveik megvalósításába is belevágtak.
A Budapest Airport az elmúlt évben számos nagyszabású fejlesztést valósított meg. A folyamatos utasszolgáltatás-fejlesztés mellett átadták novemberben a repülőtér új, világszínvonalú légiárukezelő központját, a BUD Cargo Cityt, idén júniusban elkészült az 1-es móló névre keresztelt új beszállítócsarnok, és hamarosan átadják az új poggyászosztályozó csarnokot is. A Budapest Airport milliárdos fejlesztései dióhéjban.
A Bridge Budapest vállalatvezetőket – kkv-től a multiig, állattenyésztőtől szoftverfejlesztőig – kért fel, hogy gondolkodjanak el, mik számukra a legfontosabb értékek, amelyek mankót nyújtanak döntéseikben, és vállalják fel ezeket. Azok, akik értékek mentén építenek cégeket, nagyobb eséllyel élik túl a válságokat – hirdeti 28 magyar cégvezető, akik az üzleti szolidaritás és társadalmi felelősségvállalás jegyében álltak össze. A mostani […]