Hogyan élték meg az elmúlt hónapokat? Fel lehet az ilyen mozgalmas időszakokra készülni?
Bálint Attila: Sokfajta válságot átéltünk már, de most új fejezetek nyíltak tanulmányainkban, mind a működést, mind pedig az ügyfelek kiszolgálását tekintve. Néhány óra alatt át tudtunk állni az új típusú munkavégzésre, bankáraink folyamatosan elérhetőek voltak. Volt is igény rájuk: fennállásunk legtöbb tranzakciójával szinte az összes ügyfelünk portfoliójába kiváló bonitású, akciós értékpapírokat tudtunk vásárolni.
Mi volt a jellemző ügyfélreakció? Tanácsot kértek, vagy maguk kezdtek el intézkedni?
Kállay András: Nem tapasztaltunk a csoporton belül sehol érdemi elvándorlást. A jól kiegyensúlyozott portfoliók állták a sarat, sikerült időben kockázatot csökkenteni, március végével pedig erősen megemeltük a részvényarányokat. A bankárainknak pedig hatalmas felelőssége volt, hogy pozícióban tartsák a portfoliókat, még a bizonytalanabb ügyfelek esetében is. Mivel tapasztaltak mind az ügyfeleink és a bankáraink is, azt gondolom, ezt sikerült elérni.
B. A.: Ha bizonytalanná válik a környezet, általában felértékelődik a privátbankárok szerepe is. Ilyenkor sokak első gondolata, hogy minél gyorsabban el kell adni, de a jó befektetési tanácsadó meg tudja értetni, hogy a valódi befektetői magatartás ilyenkor éppen a vétel. Nem szabad kapkodni, higgadtan kell dönteni.
Az utóbbi időszakban kiemelt fókuszba került a digitalizáció. Lehet egy privátbank digitális? Elfogadná ezt a hagyományosan inkább klasszikus értékekben gondolkodó ügyfélkör?
K. A.: Ma már egyértelműen a hibrid modellek dominálnak. A napi pénzügyek esetében már jelentős részben a digitális csatorna dominál, a befektetési oldalon is erősödik a térnyerése. A bankár szerepe nem csökken, sőt: sokkal inkább letisztul. A „hőskorszakban” tapasztalt egycsatornás kiszolgálást felváltja a specializált modell. A bankár itt már nem az átutalást intézi el, vagy részvényt vesz, hanem a felszabaduló időben sokkal több időt tud foglalkozni az igényfelméréssel, a kapcsolattartással, a portfolió menedzselésével.
A beszélgetésünk helyszíne a Vörösmarty tér 4., az egykori Goldberger–ház, ahol a közelmúltban nyitottak exkluzív ügyfélkiszolgálási pontot. Van még erre ügyféligény?
B. A.: Kifejezetten igen. Egy gyorsétteremben is lehet éppen befektetési tanácsokat adni, de mi fennállásunk óta megadjuk a módját az ügyfélkapcsolatoknak. Ez egyébként is ikonikus helyszín, hiszen a 90-es évek közepétől mindig működött privátbanki szolgáltató az épületben, és ezt a megtisztelő szerepet mostantól mi tölthetjük be. A közelmúltban a Raiffeisen Bank új székházában, az AGORA Budapestben is nyitottunk egy hasonló színvonalú ügyfélkiszolgálási pontot.
Manapság gyorsan változik a pénzvilág, tudják ezt követni a privátbankok, vagy inkább a klasszikus termékvonalat kínálják?
B. A.: A stabilitás és a változékonyság ebben az esetben egymást erősítő fogalmak. A privátbankoknak legalább ugyanolyan naprakészen és érzékenyen kell reagálniuk ügyféligényekre, a külső környezet változásaira, mint a nagy kereskedelmi bankoknak. Nem marad sokáig talpon az a szolgáltató, aki nem tud időben reagálniuk a piaci változásokra.
Sokféle belépési limittel lehet találkozni a különféle privátbanki szolgáltatóknál. Önök hogy látják, felnőttünk már e tekintetben a nyugati piacokhoz?
K. A.: Magyarországon a valódi privátbanki szolgáltatásokhoz 70–120 millió forint körüli belépővel lehet hozzáférni. Ez megfelel a 20–40 ezer euró között jellemző közép-európai limiteknek. Az Raiffeisen Bank International (RBI) csoporton belül a cél egységes, 400 ezer euró körüli szint kialakítása a következő években. Vagyonpotenciál szempontjából ennek nincs akadálya, sokkal inkább a megfelelő ügyfélkör esetleges átsorolása okozhat problémákat.
Környezetvédelem és fenntarthatóság – egyre többen keresik az ilyen típusú befektetési lehetőségeket. Mi a Raiffeisen válasza az ilyen típusú igényekre?
K. A.: A Raiffeisen Csoportnak mind befektetési, mind hitelezési oldalon erős a környezettudatos ajánlata. Ami Ausztriában már évek óta valóság, az a régióban most kerül fókuszba. Három releváns termékkört ajánlunk: fenntartható befektetési alapokat, strukturált termékeket, illetve zöld kötvényeket.
B. A.: Fontos azt is tisztázni, mi az a fenntartható befektetés. Ez egy olyan kritériumrendszer (ESG) melletti elköteleződésről szól, amelyben a környezeti, társadalmi és vállalatirányítási tekintetben is jól kell szerepelni ahhoz, hogy egy befektető komolyan gondoljon egy adott cég értékpapírjára. Hiába jövedelmező egy cég, ha annak például jelentős a károsanyag-kibocsátása. Februárban vezettük be az első ESG befektetési alapunkat, amely iránt hatalmas azóta is az érdeklődés.
Várható középtávon, hogy mindenki csak a fenntartható alapokat fogja keresni?
K. A.: Még nem tartunk itt, de a trend egyértelműen ez. Állományban Ausztriában megközelítjük a 20 %-os szintet, és a tavalyi év legnagyobb nettó eladási számaival már a fenntartható alap büszkélkedhet. Az ügyfelek még nem mindig keresik ezeket a befektetéseket, de egy felkészült szolgáltató ajánlása alapján jó érzéssel indulnak el erre az utazásra.
B. A.: Túlzás lenne azt állítani, hogy ma már mindenki csak a fenntartható alapokat keresi, ugyanakkor tényszerűen kimutatható, hogy a befektetők jobban kedvelik azokat a befektetési instrumentumokat, amelyek komolyan veszik az ESG-t. A válság során is kisebbet estek ezek a papírok, látható tehát, hogy nem az elsők között dobják el az ilyen pozíciókat. Nem véletlen ez, hiszen érzelmileg is jobban tudunk olyan irányokba elköteleződni, ahol felelős magatartás mellett kötelezték el magukat.
GOLDBERG-HÁZ
Budapest, Vörösmarty tér 4.
Az 1927 és 1928 között felépült épületet Révész Sámuel és Kollár József tervezte. A házban elkészülte után többek között elegáns társasági klubok működtek, de megtalálható volt egy divatszalon is, a lakószinteken pedig luxuslakásokat alakítottak ki. A későbbi időszakban is elegáns irodaházként funkcionált, majd a 90-es évek végétől kezdve több lépésben, az eredeti építészeti megoldások egy részét megtartva felújították. Az épület eleganciáját, exkluzív szolgáltatásait napjainkig megőrizte – méltó helyszínt biztosítva a Friedrich Wilhelm Raiffeisen Private Banking ügyfeleinek kiszolgálásához