Menjünk bíróságra, de ne keltsünk hisztériát!

Forró júniusi napon liftezek fel egy Duna-partra néző irodaházban a Huawei Magyarország kétszintes központjába. Az asztalokon kézfertőtlenítő, az arcokon maszk. Belépve egy bekeretezett kép fogad, rajta a cég egyik vezetője ráz kezet Orbán Viktorral. Az interjú egy tárgyalóban lesz, Derek Yu, a Huawei közép- és észak-európai, valamint kanadai fogyasztói üzletágának 38 éves alelnöke azonban online jelentkezik be egy laptopról – ő Varsóban van, még a kamera elé is maszkban ül le (persze beszélgetés közben leveszi). Közvetlen figura, rögtön keresztnéven szólítjuk egymást.

Kezdjük egy erős kérdéssel! Ha Európában veszek Huawei-telefont, kell-e aggódnom amiatt, hogy az adataim Kínában kötnek ki?
Határozottan nem. (Nevet.) Minden európai felhasználói adattal kapcsolatban az európai adatvédelmi jogszabályoknak megfelelően járunk el. Az adatközpontunk Düsseldorfban van, így minden felhasználói adatot az Európai Unióban tárolunk. Akkor is óvatosan járunk el, ha javításra viszünk el egy készüléket. Ahhoz, hogy akár a kínai kutató-fejlesztő részlegünkhöz továbbítsunk felhasználói adatokat tesztelésre, engedélyt kell kérnünk a vásárlóktól.


Beszéltem néhány kiberbiztonsági és mobilpiaci szakértővel. Az első és legfontosabb, amit mindannyian elmondtak, hogy a Huaweinek az utóbbi évek biztonsági és kémkedési botrányai után vissza kell építenie a felhasználói bizalmat az európai és úgy általában a nyugati típusú országokban. Ez célja most a cégnek?
Azt hiszem, két dolgot kell megosztanom ezzel a témával kapcsolatban. Az első az európai és kínai emberek közötti, a tradíciókból adódó különbség. Kínaiként, ha én teszek valamit, amivel kapcsolatban neked gondolataid, kérdéseid vannak, akkor nyíltan, szemtől szemben fogok ezekre válaszolni. Okék vagyunk, vagy nem vagyunk? Nem a nyilvánossághoz fordulok, hanem egyedül járok el a kérdésben, és a tetteimmel válaszolok.