A koronavírus-járvány tombolása közepette egy maroknyi befektető megtalálta az Amazon Achilles-sarkát, és megtanulta, hogyan kell a 21. században kereskedni. Win-win helyzet a befektetőknek és a fogyasztóknak, meg a munkavállalóknak is – Amerikában.
Írta: Steven Bertoni, Fordította: Mózes Krisztián
Február végén a Target amerikai kiskereskedelmi üzletlánc vezérigazgatója, Brian Cornell a kávéját kortyolgatta egy manhattani kávézóban. Épp jegyzeteit tanulmányozta, egy befektetői konferenciára készült ugyanis, ahová előadónak hívták. Közben fél szemmel a telefonját figyelte, nem sokkal előbb robbantotta fel az internetet az Egyesült Államok első megerősített koronavírusos halálesetének híre.
A Target kommunikációs, befektetői kapcsolatokkal foglalkozó és rendezvényszervező részlegei hónapokig reszelgették Cornell beszédének minden egyes részletét, hogy aztán kétszáz Wall Street-i elemző és újságíró hallgassa végig, majd percek alatt kilőhessen – vagy beszakadhasson – a cég részvényárfolyama. A 61 éves Cornell hat évvel ezelőtt cserélte a Pepsi élelmiszerüzletágát a Target vezetésére, és 2017-ben egyszer már bedöntötte a kurzust: tizenkét százalékkal csökkent az árfolyam, miután az elemzők kinevették az Amazon megszorongatását célzó üzenetét. A stratégia mentén hétmilliárd dollárt invesztáltak a Target akkor 1800-nál is több üzletet számláló hálózatának modernizálásába és a dolgozók béremelésébe.
Az IMMOFINANZ folyamatosan fejlődő, az ügyfelek változó igényeit is követni képes irodakoncepciója, a myhive az egyedülálló szolgáltatások mellett a mostani helyzetben kiemelten fontos rugalmasságával is a piac előtt jár. Hamarosan egy újjávarázsolt irodatérben várják majd a bérlőket.
A járványhelyzet teljesen új kihívások elé állította az irodapiac szereplőit is. Az első hullám idején olyan hangokat is lehetett hallani, hogy most aztán leáldozik a nagy irodaházaknak, és majd mindenki otthonról fog dolgozni. Nagy Viktor, az IMMOFINANZ magyarországi operatív vezetője szerint nem véletlen, hogy ilyesmiről most már senki sem beszél. „Vannak, akiknek ez jól megy, de én személyesen alkalmatlan vagyok az otthoni munkavégzésre, hiába van kényelmes irodám otthon is. Az viszont nem home office, ha az ebédlőasztalnál ülsz nyolc órát – az ember pedig társas lény, a kreatív ötletek a beszélgetésekből, a közös gondolkodásból jönnek” – fogalmaz a szakember.
Mindenki jól jár
A bérlői igények természetesen változtak az elmúlt időszakban, de Nagy Viktor úgy látja, ez a folyamat már korábban kezdődött, és a nagy nemzetközi cégeknek már eddig sem volt állandóan szükségük annyi fizikai munkahelyre, mint ahány alkalmazottjuk volt. Most ez még inkább így van, és ehhez az irodapiacnak is alkalmazkodnia kell. „A rugalmasság lesz a kulcs a jövőben” – szögezi le az operatív vezető. Szerencsére az IMMOFINANZ a piacon máig is egyedülálló irodakoncepciójának, a myhive-nak a rugalmasság is az előnyei közé tartozik. A minden igényt kielégítő irodatereket ugyanis gyorsan, hosszú távú elköteleződés nélkül is kibérelhetik a meglévő bérlők, de akár az „utcáról beeső” új ügyfelek is. „Ki tudjuk szolgálni a bővülő, de akár a szűkülő igényeket is. Az ügyfélnek például arra is lehetősége van, hogy kibérli a most használt területének 70 százalékát hosszú távra, de opciója van néhány hónapos határidővel további területet is igénybe venni. Ennek a rugalmasságnak nyilván van némi felára, de összességében mégis csökkennek az ügyfelek költségei.”
Személyre szabott szolgáltatások
A myhive koncepció már ezzel olyasmit kínál az ügyfeleknek, amit más nagy irodaházak nem, de ennél még sokkal többet is ad. „Ha szigorúan nézzük, korábban mi is négy falat, egy ajtót és egy ablakot adtunk bérbe, mint a konkurencia – fejti ki Nagy Viktor –, de elkezdtünk azon gondolkodni, hogy miként tudunk többet adni. Ha arra gondolunk, hogy a legtöbb irodaházunkban elérhető myhive koncepció azt jelenti, hogy recepciósok helyett concierge-ek dolgoznak, akik taxirendelésben, jegyvásárlásban vagy akár ruhatisztításban is segítenek, vagy például rendszeres termelői piac és szervezett jógaórák vannak, már kijelenthetjük, hogy sikerült valóban többet adni” – fogalmaz. A többletszolgáltatásokat ráadásul maximálisan az ügyfelek igényeire szabják. A myhive Átrium Parkban például a sok, gyereknevelés mellett dolgozó hölgyre gondolva myplayground gyermek megőrző és mybeauty szépségszalon, míg a zömében fiatal, sportos életmódot élő munkavállalóknak otthont adó myhive Haller Gardensben edzőterem és futóklub is működik.
A cél nem csupán annyi, hogy mindenki egyesével jól érezze magát egy myhive irodában. „Közösséget igyekszünk kovácsolni abból a csapatból, akivel a napod egy jelentős részét együtt töltöd, és itt nem csak az egy cégnél dolgozó kollégákra gondolok. Legyenek közös élmények, rendezvények, szolgáltatások, legyenek olyan közösségi terek, ahol jó leülni” – magyarázza Nagy Viktor. Ennek szellemében a saját fejlesztésű myhive applikációban a különböző szolgáltatások megrendelése mellett például futóklubok, vásárok, jótékonysági akciók szerveződnek a community menedzser segítségével, de az egy épületben dolgozó cégek munkavállalói közti kapcsolatépítésre is lehetőség van.
Tér és közösség
A myhive koncepció a már meglévő tereket is új élettel töltötte meg, de a különleges adottságokkal rendelkező myhive Haller Gardens most zajló, és jövő évre elkészülő nagyszabású átalakítása azt is lehetővé tette, hogy az irodaház megújuló részeit tökéletesen ehhez igazítsák. A 3000 négyzetméternyi rugalmasan bérelhető és átalakítható, bútorozott myhive irodatér mellett a lobbyt, a liftek előtereit, a recepciós területet, az éttermet és a kertet is úgy tervezték meg, hogy akár egyéni kikapcsolódásra, akár munkára, akár közösségi életre alkalmas, használható terek legyenek. A kert esete Nagy Viktor szerint különösen jól mutatja, mit jelent ez a nemzetközi és magyar viszonylatban is egyedülálló koncepció a gyakorlatban. „Korábban az volt a felfogás, hogy csak nézzük a szépen gondozott kertet, de ne élvezzük. Ezután az épület szerves, mozgásra, pihenésre, beszélgetésre, munkára alkalmas része lesz.”
Széll Tamás és Szulló Szabina a modern magyar gasztronómia két meghatározó alakja. Olyan sikereket értek el, amilyeneket a hazai séfek közül korábban még senki: megnyerték a Bocuse d’Or európai döntőjét, két étteremmel kaptak Michelin-csillagot, az egyiket mindössze nyolc hónappal a nyitás után. Merész húzásokért sem mennek a szomszéd konyhába, étlapra tették a rakott krumplit, csillagos séfekként egy piacon nyitottak bisztrót – de közben azt sem felejtik el, hogy az étterem elsősorban üzlet, nem pedig művészet. A gasztrokádárizmus töltött-rántott időszakába születtek, és sokat tettek azért, hogy ma már ne erről legyen ismert a magyar konyha.
A pandémia okozta válsághelyzetek és bizonytalanság minden olyan vonást előhív, amitől egy startup startup. Íme, három jó magyar példa, amit a Forbes.hu-n írtunk meg az elmúlt hetekben.
A Webshippy-alapítók online boltjaik példáján látták, mekkora gondot okozhat egy hirtelen jött nagyobb rendelés. Ráfordultak hát a logisztikára, és felhőalapú szoftvert fejlesztettek. Inkább tech startupnak tartják magukat, mintsem logisztikainak: a rendszerükbe automatikusan futnak be a partner webáruházak rendelései, amiket aztán külsős futárcégek visznek házhoz a vevőknek. A vírusválság most jól megdobta növekedésüket.
Kitalált egy új műfajt, írt egy könyvet, egyedül felépített egy sikeres énmárkát, és közben még anya is lett. Kollár Anna nőket tanít arra, hogy forduljanak szeretettel önmagukhoz.