Én nem biztos,  hogy a felső tízezernek akarok szólni

Az egyik legnagyobb kortárs zeneszerző, Kurtág György maga kérte, hogy Fin de Partie (A játszma vége) című, első operájának magyarországi ősbemutatóját az Óbudai Danubia Zenekar (ÓDZ) játssza. A darab 2018-as külföldi ősbemutatóját, amit a milánói Scalában tartottak, Alexander Pereira, a Scala intendánsa az utóbbi ötven év legjelentősebb premierjének nevezte. A Scala művészeit az ÓDZ segítette a felkészülésben: a milánói premiert megelőző próbákat a Budapest Music Centerben (BMC) tartották, mert az akkor 93 éves Kurtág György már nem vállalta az olaszországi utazást.


Gőz László, a BMC alapító-igazgatója, akinek intézménye korábban és ma is helyet ad az ÓDZ-koncerteknek, együttműködésük csúcsának nevezte a próbafolyamatot. Kurtág György és az operát vezénylő világhírű Markus Stenz is elégedett volt a zenekarral, utóbbi „csillogó szemű fiatal gyerekeknek” nevezte a Danubia zenészeit, emlékszik vissza Gőz. Szerinte az ÓDZ zenészei „tehetségesek és jók”, a Kurtág-opera budapesti próbáin pedig kiderült, mennyire lelkesen tudnak játszani, és mennyit adnak hozzá a darabhoz.


Ezután nem is volt kérdés, hogy az opera magyarországi ősbemutatóját is ők játsszák: az idén áprilisra tervezett esemény a koronavírus miatt ugyan elmaradt, de Hámori Máté reményei szerint jövőre meg lehet tartani. Ha összejön, az zenetörténeti mérföldkő lesz.