Szerző: Szendrői Gábor A Concorde MB Partners – a Concorde Értékpapír és az Oriens vállalatcsoport közös tranzakciós tanácsadó cége – most ősszel ünnepelte megszületésének ötödik évfordulóját. Az elmúlt öt évben 51 sikeresen lezárt tranzakció körül bábáskodtunk, talán érdemes megnézni, milyen trendek láthatók, milyen következtetések vonhatók le az 51 ügylet alapján a hazai piacról. A tranzakciók összértéke 1,2 milliárd euró […]
Szerző: Szendrői Gábor
A Concorde MB Partners – a Concorde Értékpapír és az Oriens vállalatcsoport közös tranzakciós tanácsadó cége – most ősszel ünnepelte megszületésének ötödik évfordulóját. Az elmúlt öt évben 51 sikeresen lezárt tranzakció körül bábáskodtunk, talán érdemes megnézni, milyen trendek láthatók, milyen következtetések vonhatók le az 51 ügylet alapján a hazai piacról.
A tranzakciók összértéke 1,2 milliárd euró volt. Ez nagyjából 23,5 millió eurós átlagértéket ad ügyletenként (bár részt vettünk egy kiugróan magas értékű tranzakcióban, enélkül tízmillió euró az átlagos érték). Az eloszlás nem egyenletes – a tranzakciók négyötöde a tízmillió euró alatti kategóriába tartozik. Ez persze nem meglepő: a hazai magántulajdonú szektort ismerők napi élménye, hogy minél kisebb egy vállalat, annál nehezebbnek látják a tulajdonosok a cégátörökítést, ami miatt az eladás válik az egyetlen reális útjukká.
Bár a magyar mezőgazdaság és az élelmiszeripar helyzete alapvetően stabil, ez az év több szempontból is nehéz volt a szektor számára. Szabó István, az OTP Agrár ügyvezető igazgatója azonban arra hívja fel a figyelmet, hogy nem szabad leállni a fejlesztésekkel, és ehhez most kiváló lehetőségek is adódnak az ügyfeleik számára.
Hogyan hatott a járványhelyzet az agráriumra?
Bár a mezőgazdaság és az élelmiszeripar idén is bizonyította, hogy válságállóbb, mint a többi ágazat, természetesen a járvány miatt, a gazdaság más területeihez hasonlóan, az agráriumban is nőtt a bizonytalanság. További problémákat jelentett az aszály, majd a nyári esőzések, a gyümölcstermesztésben a fagykár, az állattenyésztésben pedig a madárinfluenza és a sertéspestis.
Mindezek hatására óvatosabbak lettek a gazdák, az év első felében láthatóan visszaesett a beruházási és hitelfelvételi kedv, több fejlesztést és bővítést is elhalasztottak a piaci szereplők. Az év második felében már látjuk a hitelfelvételi kedv növekedését.
Milyen segítséget kaptak és kapnak az ágazati szereplők a kormánytól, és milyen hatásai voltak ezeknek?
Az átmeneti fizetési nehézségek áthidalására és a halogatott beruházások pénzügyi hátterének megteremtésére az agrárvállalkozások számára is új lehetőségeket teremtettek a gazdaságélénkítő programok keretében meghirdetett támogatott hitellehetőségek. Az OTP Bank elsők között tette elérhetővé a Növekedési Hitelprogram legfrissebb szakaszaként meghirdetett NHP Hajrá, majd a megújult Széchenyi Kártya Program konstrukcióit, amelyek a még mindig alacsony piaci kamatoknál is olcsóbb finanszírozást tettek lehetővé az állami támogatással.
A jegybanki NHP Hajrának április 20-ai indulása óta a hitelintézetek csaknem 14 ezer vállalkozással kötöttek hitel- vagy lízingszerződést, amelyek összértéke meghaladta a 930 milliárd forintot. A mezőgazdasági társaságok – ágazatok szerinti bontásban a harmadikként – ebből több mint 100 milliárd forintot igényeltek. Emellett igen népszerűek a megújult Széchenyi Kártya Program konstrukciói is, amelyek közül az Agrár Széchenyi Kártya Plusz igényléseinek száma emelkedik ki, kamatmentes folyószámlahitelt biztosítva a mezőgazdasági és élelmiszeripari vállalkozások számára. Tapasztalataink szerint jelenleg leginkább a forgóeszköz-finanszírozási lehetőségek keresettek, de egyre többen érdeklődnek ismét a beruházási konstrukciók iránt.
Érdemes lehet fejlesztésekben is gondolkodni ilyen bizonytalan időkben?
Szerintem ébernek kell lenni és fejleszteni, mind az ügyfelek, mind a finanszírozó oldaláról. Változni kell. Elemi érdeke az ügyfeleknek, hogy elinduljanak a digitalizáció és a robotizáció irányába, hiszen a munkaerő óriási kincs, de ha nincs, az bizony nagy problémát jelent. Mindenképpen a hatékonyságot kell növelni, akár ilyen formában, akár az energiahatékonyság javításával, megújuló energiák hasznosításával, korszerű növénytermesztési technológiák és megfelelő állati genetika alkalmazásával.
Mit nyújt ügyfeleinek az OTP Agrár, miért önöket érdemes megkeresni?
Mi az OTP Agrárnál mindig arra törekszünk, hogy minden partnerünk számára megtaláljuk a legmegfelelőbb pénzügyi megoldást, akár az állami támogatások becsatornázásával, emellett viszont egy olyan üzleti modellt próbálunk kialakítani, ami túlmutat a normál banki műveleteken. Együtt kell gondolkodnunk az ügyfelekkel, folyamatosan információval kell őket ellátnunk, és nem csak a finanszírozásról, hanem a pályázati lehetőségekről is. A vállalkozások helyzetét, terveit és környezeti lehetőségeit közösen értékelve, átfogó megoldásokat nyújtunk a céljaik eléréséhez, mint a pályázatírás, pályázatmenedzsment, biztosításközvetítés. Nem elég csak egy szeletet adni a tortából. Mindezzel az ügyfelek rengeteg időt takaríthatnak meg. Emellett az OTP Csoport régiós szerepéből fakadóan megvan az az előnyünk is, hogy határokon átívelő szolgáltatásokat is tudunk biztosítani az ügyfeleink részére, illetve a külföldi terjeszkedést is segíthetjük számukra.
Mit vár a jövő évtől?
Az agráriumban várhatóan jövőre tovább nő a hitelkihelyezés. Ennek okaiként a Vidékfejlesztési Program most lezáruló (vagy még nyitott) pályázataihoz kapcsolódó finanszírozási igény, másrészt a rendkívül kedvező finanszírozási konstrukciók láthatók. Mások mellett feladatot jelent az ágazat számára az uniós közös agrárpolitika első átmeneti évében a specialitások kezelése, ám mindenkit arra bíztatok, hogy ragadja meg a lehetőségeket, és ruházzon be a jövőbe, modernizálja üzemét, használja ki a jelenlegi kedvező finanszírozási lehetőségeket, változzon, hogy változtathasson!
Ha az embernek tizenhét évesen rajzolgatni támad kedve, nem feltétlenül úgy lát munkához, hogy évtizedekre szólót alkosson. Marék Veronika meséje mégis így alakult. Első könyve, a Boribon, a játékmackó annyira jól sikerült, hogy a Móra Kiadóban el sem hitték, hogy egy gimnazista ceruzája alól került ki. Később összerajzolt még jónéhány figurát, az egyik legismertebb, a Kockásfülű nyúl a világ kilencven országába propellerezett el. Veronikának most is ugyanannyi ötlete van, mint tizenhét éves korában, és biztos benne, hogy amíg él, írni fog.
A digitális transzformáció a gazdaság bármely szektorában ma már nemcsak egy trend, egy egyszeri megoldandó projekt, hanem állandó elem az adott szervezet életében, ami egyúttal a vezetés, a munkavégzés és a kommunikáció szintjén is merőben új stílust igényel. A siker egyre inkább az emberi tényezőn múlik.
Az MKB Bank prémium digitális pénzintézetként a klasszikus értékek mentén, a bizalomra és ügyfélközpontúságra fókuszálva fejleszti digitális és prémium szolgáltatásait. A prémium értékkínálat megújításának részeként egy egyedülálló ügyfélélményt nyújtó terméket vezetnek be a magyar piacra, a metálkártyát. A kártyában pedig nem csak az egyedi, hogy fémből készül, hanem a szolgáltatáscsomag kialakításába most az ügyfelek is beleszólhatnak. Prémium ügyfélélményről, digitális szolgáltatásokról beszélgettünk az MKB Bank vezetőivel.