Nem a legkönnyebb körülmények között, egy világválság küszöbén vette át a szintén nem épp a fénykorát élő Waberer’s vezetését. Milyen érzésekkel ült a vezérigazgatói székbe?
Nagyon makacs hit van bennem, hogy ennek a cégnek helye és szerepe van a magyar és az európai piacon is. Egy év múlva, tíz év múlva is. De ez nem jelenti azt, hogy ne látnám a problémáinkat. Mindenki tudja, hogy a cégcsoport az elmúlt két évben kihívásokkal küzd, de ha nem hinném, hogy ezeket meg lehet oldani, nem vállaltam volna. Biztos van könnyebb körülmény a vezetőváltásra, mint a mostani helyzet, de senki sem kényszerített puskával.
Az elődje, Robert Ziegler személyében iparági nagyágyút igazoltak a cég élére a DHL-től, mégis alig egy év után bedobta a törölközőt. Kívülről nézve ez elég hirtelen váltás volt.
Előkészített váltás volt. Van olyan helyzet, amikor egy jól hangzó CV-nél többet ér a helyismeret és a vállalaton belüli beágyazottság. Neki volt nemzetközi tapasztalata, aminek egy része adaptálható volt a Waberer’sre, másik része nem. Az, hogy miért dobta be a törölközőt – ezek az ön szavai –, rá tartozik, és az igazgatóságára. Én hét éve jöttem a céghez, még egészen más tulajdonosi struktúrában, azóta megcsináltuk a tőzsdei bevezetést. Az a feladatom, hogy a megkezdett transzformációs stratégiát végigvigyük, és megoldjuk azt a helyzetet, ami elé most a vírus állította a céget.
Eddig nem látszott a számokon a transzformáció eredménye. Változnak az átalakítási tervek most, hogy más a végrehajtó?
Belföldi logisztikai leányvállalatunk, a WSZL sokkal jobban teljesít, mint akár egy évvel ezelőtt. A biztosító folyamatosan jól megy, a lengyel cégünknél egy teljes turnaroundot valósítottunk meg egy év alatt. A nemzetközi fuvarozásnál a hatékonyságot kell szem előtt tartanunk: fókuszáltabban fogjuk kiszolgálni az ügyfeleink igényét. Tizenöt hónap után először publikáltunk pozitív EBIT-et.
Felmerült, hogy eladják a nyereséges biztosítási üzletágat. A piacról úgy hallottam, hogy nem volt az előző vezér szíve csücske a Waberer’s Biztosító.
A biztosítóval elfogult vagyok, mert én vagyok az igazgatóság elnöke. Igen, korábban kihirdettük, hogy vizsgáljuk az eladás lehetőségét, amit egyelőre felfüggesztettük. Ebben a piaci környezetben őrültség lenne eladni ilyen jól működő üzletet. Ha majd elül a járvány, és normalizálódik a helyzet, esetleg elgondolkodhatunk, ha lesz egy jó ajánlat.
Ezek szerint nincs nyomás az eladásra? Komoly adóssághalmot görget a cég maga előtt.
Nem vagyunk rászorulva. A hitelállomány jelentős része, nyolcvan–kilencven százalék eszközfinanszírozás – ha úgy tetszik, a kamionjaink. Ezekre most igénybe tudjuk venni a törlesztési moratóriumot.
Mekkora könnyítés a moratórium?
Mintegy húszmillió euró. Nagyban növeli a mozgásterünket az állami intézkedés, és segít abban, hogy vegyük a járvány okozta akadályokat.
Elkezdték a flottát is leépíteni. Hány kamionnal lehet hatékonyan működni?
2500 kamionos flottával kezdtük az évet a Magyarországról irányított fuvarozásban, a lengyelországival együtt még mindig közel vagyunk a négyezerhez. Belföldön nem tervezünk csökkentést, a lengyel operációnál elképzelhető tíz–tizenöt százalékos csökkentés.
Most, a járvány idején hány kamion fut?
Belföldön minden autónk maximális kihasználtsággal fut, a nemzetközi flottából nagyjából ezer kamiont vettünk ki ideiglenesen. Hogy ez meddig tart, attól függ, milyen gyors lesz a gazdasági visszarendeződés itthon és Európában. Száz–kétszáz kamiont tervezünk már visszaállítani, ahogy kezd beindulni a fuvarozás Európában. Nyár végén lehet majd látni, hogy a járvány után mekkora lesz a hatékony flottaméret.
Alig egy nap telt el a kinevezése és a költségcsökkentések bejelentése között.
A válsággal szembeni harcban a legfontosabb a gyors döntéshozatal, büszke vagyok rá, hogy gyorsan tudtunk reagálni. Mindenki arra számított, hogy a határzárak Európában megakasztják a közúti fuvarozást. Ezzel szemben március közepéig a közlekedés zavartalan volt. A hónap második felében elkezdtek leállni a nagy autógyárak, majd a beszállítók. Egyik napról a másikra negyven százalékkal csökkent a fuvarozás.
Szembesültünk egy humán dilemmával is: mit csináljunk azokkal a nem magyar állampolgár – jellemzően román, ukrán, szerb – járművezetőinkkel, akiknek segítenünk kéne, hogy a családjaikkal lehessenek? Ha hazautaznak, a karanténszabályok miatt jó ideig biztosan nem tudnak munkába állni. Ezt mérlegelve döntöttünk úgy, hogy kiveszünk körülbelül ezer vontatót a flottából, és 1000–1500 nem magyar sofőrt hazaengedünk. A központban háromszáz irodai munkatársunk után igényeltük az állami bértámogatást, és működik egy nagyobb operációnk a győri Audi-gyárban is, ott úgy száz főre.
A Waberer’s is rajta van a Honvédelmi Minisztérium listáján, mint az ellátás szempontjából kritikus cég. Mennyire szólnak bele katonák a működésbe?
Ebben sok a félreértés: ahogy mind a 140 cég azon a listán, mi is kaptunk egy honvédelmi támogató csoportot, hogy könnyítse a kommunikációt a cég és a kormányzat között. Például, ha olyan problémát észlelünk, ami akadályozhatja a magyar élelmiszerellátást, akkor ezen a csatornán tudjuk jelezni. Azonfelül, hogy besegítenek a WSZL raktárainak őrzésében, ahol az egészségügyi védőfelszereléseket tároljuk, a mindennapi életünk változatlan.
Ha már élelmiszer: mekkora szerepük van a magyar élelmiszerellátásban?
Szinte az összes nagyobb kiskereskedelmi láncnak végzünk logisztikát, becslésünk szerint a teljes magyar élelmiszer-ellátási lánc 55 százaléka a mi kezünkben van. A szolgáltatást végig fent tudtuk tartani, akkor is, amikor márciusban extra forgalmat kellett kielégítenünk a lakosság tartalékolása miatt. Gondolkodtunk is, hogy vajon jön egy hullámvölgy, vagy beáll átlagos szintre a fogyasztás. Most az látszik, hogy állandósult: a háztartások feltöltötték a hűtőket és kamrákat, és tele is tartják.
Mire számít az év hátralevő részében?
Most van pár nehéz hónapunk, de úgy gondolom, hogy szeptembertől vissza fog állni a gazdaság. Nem a tavaly őszi szintre, annak a 70–80 százalékára – ezt halljuk az ügyfeleinktől. Ha lesz is második, harmadik hulláma a járványnak, azokat már más típusú intézkedésekkel fogják kezelni, mint az első sokknál a teljes leállás volt.