Jó időzítés, importszimat és rendszerezés – Rajnai Richárd az egykori családi kötélbolt alapjaira építette fel az ország legnagyobb kötél- és védőhálógyártó cégét. A Kötéltechnika a koronavírus miatt sem áll le, sőt alpinistái között hamarosan drónok is lehetnek.
A félkész kapuhálókúgy lógnak a kampókon, mint máshol a füstölésre váró hús, és a különböző vastagságú kötelek kígyókként tekerednek a Kötéltechnika Kft. székhelyén. Ebben a világban vezet körbe Rajnai Richárd, a kötelekkel és hálókkal foglalkozó cég tulajdonosa, amikor először találkozunk, még a járvány kitörése előtt. Öltözéke minden szempontból kielégíti a klasszikus cégvezetőtől elvárt sztereotipikus megjelenést, ám a takaros szett apró fricskát rejt. A nadrág alól időnként kikandikál egy pár Star Wars-mintás zokni. „Remélem, a fotón azért látszik majd – mondja. – Direkt erre az alkalomra vettem fel.”
A Csillagok háborúja-rajongó Richárd édesanyjától tanulta a kötélkészítés alapjait. Az egykori családi boltban még mezei tollal fűzték a drótot a fociháló szegélyébe, ma már a folyamat egy krómozott, speciális rúddal történik. A barkácstechnológiát fokozatosan felváltották a modern eszközök és a milliós értékű varrógépek.
Fotók: Orbital Strangers
A módszer fejlődött, a cég növekedett, ám egyvalami nem változott: Richárd nemcsak az asztal mögül irányítja a céget, hanem alpinistaként néha a kivitelezésekbe is beszáll, sőt időnként egyszerűbb munkákra is adja a fejét.
A Müüska Design tudatosan extrémeknek kortárs magyar festők alkotásait antik- és limitált kiadású új bútorokra nyomtatja.
„Néhány művészben averziót kelthet, hogy a festményének reprodukciója egy fotelre kerül, és ráülnek. Ennek az előnye és a hátránya is az, hogy új kategória. A festmény leugrik a falról, és használati tárgy lesz belőle” – mondja Vandlik Júlia, az oroszul egérkét jelentő Müüska Kft. alapítója.
A művészek kilencven százaléka azonban igent mond a megkeresésére, látja és érti a másodlagos felhasználásban rejlő lehetőségeket. Júlia galériák segítségével figuratív, progresszív, látványos és néha kicsit polgárpukkasztó alkotásokat keres. Ilyen például az Ördög Noémi képével díszített franciaágy, amin Minnie egér domina változata látható.
Júlia több év reklámügynökségi munka után alapította meg cégét 2008-ban. Az alapító azért vállalt projekteket, hogy abból kiállításokat, rendezvényeket szervezhessen, aztán a Müüska szépen lassan bútoros céggé vált. Az elején még a reklámszakmából ismert grafikusok munkáit tette bútorokra, de szerette volna másokkal is megszerettetni a kortárs művészetet, és úgy gondolta, ha funkciót ad a képeknek, azzal közelebb hozhatja őket azokhoz is, akik nem mennek be galériákba. 2015-ben már az amerikai–magyar kereskedőház megnyitóján is volt Müüska.
A kereskedőház három hónappal később bezárt, de Júlia megfogadta a New Yorkban kapott tanácsot: azóta csak validált kortárs festők képeivel dolgozik, az alkotók minden bútor után egyedi megegyezés szerint jogdíjat kapnak. „A lakberendezés része lehet a kortárs festészet. Ritka az ilyen megkeresés, mindig örülök neki. Az én festményeimet egy másik együttműködés kapcsán nyomtatták már ruhákra is” – mondja Ördög Noémi.
Van, hogy a festmény a negyedik nyomtatásra illeszkedik csak jól a bútorra. Ehhez a türelemhez az elején nehéz volt megtalálni a megfelelő alvállalkozókat, de mára már megvan a tökéletes szövetnyomó, kárpitos és asztalos. Az antikokat restaurátoroktól szerzi, új irány a limitált kiadású frissen gyártott változat. Ezekből legfeljebb huszonöt darab készül. Az egyedi, antik bútorok hétszáz- és kilencszázezer forint között kaphatók, az új, Kare Designnal közösen gyártatott ágyak hatszázezer forintba kerülnek. Júlia jövőbeli tervei közé tartozik más országok kortárs művészeinek bemutatása, és a butikhoteleknek való bútorkészítés.
Vásárlóiról azt mondja: „Ezekben az otthonüléssel töltött időkben megfelelő kommunikációs stratégiával olyan embereket tudunk elérni, akiket a szokásos életritmusukban nem tudtunk volna.”
Balogh Levente eddig elsősorban nem mint pénzügyi befektető, hanem mint élelmiszeripari mogul volt ismert – egészen a Cápák között tavalyi, első évadáig. A Szentkirályi Ásványvíz elnöke azt mondja, a műsor után kitágult az ő látóköre is, és már bánja, hogy annak idején mindent a Szentkirályi márkaépítésébe tolt bele, ahelyett, hogy vett volna még egy-két retró élelmiszermárkát.
Egy hónappal azután, hogy az első magyarországi koronavírus-fertőzöttet regisztrálták, ráfordultak a hazai magánegészségügyi intézmények a vírustesztelésre, majd néhány hét alatt felpörgött egy addig nem létező piac. Április végére a vérből vizsgálható szerológiai gyorstesztet, vagyis az immunrendszer koronavírus-fertőzésre adott ellenanyagválaszát kimutató vizsgálatot csak Budapesten már körülbelül tucatnyi magánklinikán elvégzik (természetesen pénzért), és óriási is rá az igény. A koronatesztelés drágább, eszközigényesebb és nagyobb szaktudást igénylő ága, az orrból, garatból vagy a hörgőkből vett minták alapján végzett, az aktív fertőzöttséget kimutató úgynevezett PCR-vizsgálatok piaca lassabban bővül, de már itt is van rá mód, hogy bárki saját zsebből kérjen tesztelést. A privát piaci szereplők között több fronton is elindult a verseny: ez egyrészt az árakon látszik, másrészt azon, hogy ki milyen módszerrel dolgozik, milyen eljárás megbízhatóságában hisz.
A Forbes.hu-n folyamatosan követjük az újdonságokat a koronavírustesztek piacán, most a legnagyobb magánklinikák kínálatát mutatjuk.
Balla Ákos saját értékrendje alapján szembe megy a bevált közvetítői recepttel, és a nevét viselő irodahálózattal nem kér a franchise-ból. A lakáspiacon a forgalomban a mostani zuhanás után nagyon lassú kilábalásra és húsz százalék árcsökkenésre számít, karácsonyi bulit nem tervez, de minden emberét megtartaná.